Формування здоровʼязбережувальної компетентності в учнів 3 класу засобами українських народних традицій

Автор(и)

  • Наталія Олегівна Семеній Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, Україна https://orcid.org/0000-0003-0095-8449
  • Тетяна Вікторівна Смоленко Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, Україна https://orcid.org/0009-0006-2880-3704

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-132-136

Ключові слова:

здоров’язбережувальна компетентність; українські народні традиції; початкова школа; етнопедагогіка; культурна спадщина; освітній процес

Анотація

Розглядається актуальна проблема формування здоров’язбережувальної компетентності учнів початкової школи, зокрема третьокласників, у контексті сучасних освітніх викликів і потреб українського суспільства. Обґрунтовано значення народної культури як джерела педагогічного впливу, що містить безмежний потенціал для формування дитячого ставлення до власного здоров’я, розвитку навичок безпечної поведінки та мотивації до здорового способу життя. Акцент зроблено на інтегрованих елементах освітнього процесу: використанні українських народних пісень, обрядів, прислів’їв, традиційних страв. Описано методичні підходи, форми та засоби інтеграції етнокультурного компонента в освітньому просторі початкової школи.

У роботі наведені приклади інтегрованих уроків, проєктної діяльності та інтерпретацій народного фольклору, спрямованих на формування цілісного світогляду молодших школярів.

Біографії авторів

Наталія Олегівна Семеній, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

кандидатка педагогічних наук, старша викладачка кафедри початкової освіти

Тетяна Вікторівна Смоленко, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

здобувачка (другого) магістерського рівня вищої освіти

Посилання

Бережна Т. І. Здоров’язбережувальне середовище у навчальному закладі – шлях збереження і зміцнення здоров’я учнів. Інтеграція освітньо виховної та оздоровчої діяльності в навчальних закладах України : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (6–7 листоп. 2012 р., Кіровоград). Кіровоград : ФОП Александрова М. В., 2012. С. 13–18.

Білик Н. І., Ярошенко Т. І. Здорова школа – здорова родина громади у рамках реалізації Україно-швейцарського проєкту «Діємо для здоров'я». Імідж сучасного педагога. 2025. № 4 (223). C. 50–58. DОІ: https://doi.org/10.33272/2522-97292025-4(224)-50-58. URL: https://isp.pano.pl.ua/article/view/328653 (дата звернення: 12.09.2025).

Богуш А. М. Екологія емоційно-психічного здоров’я у системі взаємодії дорослих і дітей. Дошкільне виховання. 2014. № 5. С. 9–12.

Вербець В., Балух М., Бигар Г. Проблема здоров’ябереження в педагогіці: історичний аспект. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2024. № 1/2 (135/136). С. 193–198.

Гнатюк А., Бигар Г. Особливості використання здоровʼязбережувальних технологій у початковій школі. Студентська наукова конференція Чернівецького національного університету / Факультет педагогіки, психології та соціальної роботи. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2024. С. 44–45.

Гнатюк А. Роль природотерапії у системі впровадження здоров’язбережувальних технологій у початковій школі. Студентська молодь у науці : матеріали Всеукр. студ. наук.-практ. конф. (Хмельницький, 13 трав. 2024 р.). Хмельницький : ХГПА, 2024. С. 27–30.

Дерябіна А. К. Активізація мозкової діяльності засобами здоров’язбережувальних технологій на уроках у початковій школі : метод. посіб. Кременчук, 2022. 60 с. URL: https://ed.pano.pl.ua/handle/022518134/927 (дата звернення: 11.03.2025).

Єжова О. О. Школи здоров’я у країнах Східної Європи: теорія і практика : монографія. Суми : Сумський державний університет, 2016. 288 с.

Здоров’язбережувальні технології в освітньому середовищі : колективна монографія / за заг. ред. Л. М. Рибалко. Тернопіль, 2019. 400 с.

Кобан М. Ю., Лимар Ю. М. Педагогічні умови формування здоров’язбережувальної компетентності молодших школярів. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 12. С. 41–44.

Bykov V. Yu., Leshchenko M. P. Digital humanistic pedagogy: relevant problems of scientific research in the field of using ICT in education. Information Technologies and Learning Tools. 2016. Vol. 53, № 3. P. 1–17. DОІ: https://doi.org/10.33407/itlt.v53i3.1417.

Kalas. Recognizing the potential of ICT in early childhood education: analytical survey. UNESCO Institute for Information Technologies in Education, 2010. URL: http://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214673.pdf (дата звернення: 12.09.2025).

References

Berezhna, T. I. (2012). Zdorov’iazberezhuvalne seredovyshche u navchalnomu zakladi – shliakh zberezhennia i zmitsnennia zdorov’ia uchniv [Health-preserving environment in the educational institution as a way to preserve and strengthen students' health]. In Intehratsiia osvitno vykhovnoi ta ozdorovchoi diialnosti v navchalnykh zakladakh Ukrainy [Integration of educational, upbringing, and health activities in educational institutions of Ukraine]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 13-18). Kropyvnytskyi: FOP Aleksandrova M. V. [in Ukrainian].

Bilyk, N. I., & Yaroshenko, T. I. (2025). Zdorova shkola – zdorova rodyna hromady u ramkakh realizatsii Ukraino-shveitsarskoho proiektu «Diiemo dlia zdorovia» [Healthy school – healthy family and community within the framework of the Ukrainian-Swiss project “Acting for Health”]. Imidzh suchasnoho pedahoha [Image of the Modern Educator], 4 (223), 50-58. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-97292025-4(224)-50-58. Retrieved from https://isp.pano.pl.ua/article/view/328653 [in Ukrainian].

Bohush, A. M. (2014). Ekolohiia emotsiino-psykhichnoho zdorov’ia u systemi vzaiemodii doroslykh i ditei [Ecology of emotional and psychological health in the system of adult-child interaction]. Doshkilne vykhovannia [Preschool Education], 5, 9-12 [in Ukrainian].

Verbetz, V., Balukh, M., & Byhar, H. (2024). Problema zdorov’iaberezhennia v pedahohitsi: istorychnyi aspekt [The problem of health preservation in pedagogy: A historical aspect]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies], 1/2 (135/136), 193-198 [in Ukrainian].

Hnatiuk, A., & Byhar, H. (2024). Osoblyvosti vykorystannia zdorovʼiazberezhuvalnykh tekhnolohii u pochatkovii shkoli [Peculiarities of using health-preserving technologies in primary school]. In Studentska naukova konferentsiia Chernivetskoho natsionalnoho universytetu [Student Scientific Conference of the Chernivtsi National University] (pp. 44-45). Fakultet pedahohiky, psykholohii ta sotsialnoi roboty. Chernivtsi: Chernivets. nats. un-t im. Yu. Fedkovycha [in Ukrainian].

Hnatiuk, A. (2024). Rol pryrodoterapii u systemi vprovadzhennia zdorov’iazberezhuvalnykh tekhnolohii u pochatkovii shkoli [The role of naturopathy in implementing health-preserving technologies in primary school]. In Studentska molod u nautsi [Student Youth in Science]: materialy Vseukr. stud. nauk.-prakt. konf. (pp. 27-30). Khmelnytskyi: KhHPA [in Ukrainian].

Deryabina, A. K. (2022). Aktyvizatsiia mozkovoi diialnosti zasobamy zdorov’iazberezhuvalnykh tekhnolohii na urokakh u pochatkovii shkoli [Activating brain activity through health-preserving technologies in primary school lessons]: metod. posib. Kremenchuk. Retrieved from https://ed.pano.pl.ua/handle/022518134/927 [in Ukrainian].

Yezhova, O. O. (2016). Shkoly zdorov’ia u krainakh Skhidnoi Yevropy: teoriia i praktyka [Health Schools in Eastern Europe: Theory and Practice]: monohrafiia. Sumy: Sumskyi derzhavnyi universytet [in Ukrainian].

Rybalko, L. M. (Ed.). (2019). Zdorov’iazberezhuvalni tekhnolohii v osvitnomu seredovyshchi [Health-preserving technologies in the educational environment]: kolektyvna monohrafiia. Ternopil [in Ukrainian].

Koban, M. Y., & Lymar, Y. M. (2019). Pedahohichni umovy formuvannia zdorov’iazberezhuvalnoi kompetentnosti molodshykh shkoliariv [Pedagogical conditions for forming health-preserving competence of primary school children]. Innovatsiina pedahohika [Innovative Pedagogy], 12, 41-44 [in Ukrainian].

Bykov, V. Yu., & Leshchenko, M. P. (2016). Digital humanistic pedagogy: Relevant problems of scientific research in the field of using ICT in education. Information Technologies and Learning Tools, 53 (3), 1-17. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v53i3.1417

Kalas. (2010). Recognizing the Potential of ICT in Early Childhood Education: Analytical Survey. UNESCO Institute for Information Technologies in Education. Retrieved from http://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214673.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-15

Як цитувати

Семеній, Н. О., & Смоленко, Т. В. (2025). Формування здоровʼязбережувальної компетентності в учнів 3 класу засобами українських народних традицій . Імідж сучасного педагога, (6(225), 132–136. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-132-136