Здорова школа – здорова родина громади у рамках реалізації Україно-швейцарського проєкту «Діємо для здоров’я»

Автор(и)

  • Надія Іванівна Білик Полтавська академія неперервної освіти ім.М.В.Остроградського, Україна https://orcid.org/0000-0003-2344-5347
  • Таїсія Іванівна Ярошенко Україно-швейцарський проєкт «Діємо для здоров‘я», Україна https://orcid.org/0009-0001-4806-8130

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-50-58

Ключові слова:

здоров’я; здоровий спосіб життя; здорова школа; здоров’язбережувальне середовище; здоров’язбережувальна компетентність; рухова активність

Анотація

Представлено результати наукового аналізу імплементації загальношкільного підходу «Модель здорової школи» в освітній простір України в контексті реалізації Україно-швейцарського проєкту «Діємо для здоров’я». Обґрунтовано теоретико-методологічні засади дослідження, підкреслено актуальність інтеграції здоровязбережувальних компонентів в освітній процес та їхній значний вплив на формування культури здорового способу життя серед учнів, учителів, батьків і мешканців громади. Здійснено детальний аналіз ефективності впровадження восьми ключових компонентів зазначеної моделі, продемонстровано підтверджені кращі практики та окреслено можливі напрями подальшого розвитку цього підходу в національній системі освіти.

Біографії авторів

Надія Іванівна Білик, Полтавська академія неперервної освіти ім.М.В.Остроградського

докторка педагогічних наук, доцентка, професорка кафедри педагогічної майстерності та інклюзивної освіти

Таїсія Іванівна Ярошенко, Україно-швейцарський проєкт «Діємо для здоров‘я»

магістрантка педагогічної освіти, викладачка історії; координатор напряму «Здорова школа» у Полтавській області

Посилання

Андрющенко Т. К. Формування ціннісного ставлення до власного здоров’я в дітей старшого дошкільного віку : дис. канд. пед. наук : 13.00.08. Київ, 2007. 258 с.

Бережна Т. І. Здоров’язбережувальне середовище у навчальному закладі – шлях збереження і зміцнення здоров’я учнів. Інтеграція освітньо-виховної та оздоровчої діяльності в навчальних закладах України : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (6–7 листоп. 2012 р., Кіровоград). Кіровоград : ФОП Александрова М. В., 2012. С. 13–18.

Білик Н. І. Стратегічні орієнтири неперервної освіти в умовах воєнного стану. Правові, економічні та соціокультурні засади регулювання суспільних відносин : сучасні реалії та виклики часу : матеріали V Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю (5–6 груд. 2023 р.). Полтава : ПІЕП, 2023. С. 120–125.

Білик Н. І. Управлінська компетентність керівника ЗЗСО у створенні умов для інклюзивного навчання. Імідж сучасного педагога : 2023. № 6 (213). С. 58–66. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-58-66. URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/290731/284855 (дата звернення: 16.04.2025).

Білик Н. І. Школа-родина – творення життєвої траєкторії людини культури. Мережа шкіл новаторства України : електрон. зб. тез доп. ІІІ Всеукр. наук. онлайн-конф. з міжнар. участю / за ред. Н. І. Білик. Полтава ; Київ : ПАНО ім. М. В. Остроградського, 2023. С. 48–52. DOI: https://doi.org/10.33272/conf.PANO.2023.23-24.11. URL: https://pano.pl.ua/wp-content/uploads/2023/12/Merezha-shkil-novatorstva-Ukrainy.pdf (дата звернення: 16.04.2025).

Бойченко Т. Є. Валеологія – мистецтво бути здоровим. Здоров’я та фізична культура. 2005. № 2. С. 1–4.

Бойченко Т. Є. Освітні програми формування здорового способу життя молоді. Київ : Укр. ін-т соціальних досліджень, 2005. 120 с.

Вернигор Ю., Гейко Л., Кот Я. та ін. Профілактика та контроль неінфекційних захворювань в Україні : посіб. для викладача. Київ, 2022. URL: https://www.actforhealth.in.ua/materialy/profilaktika-ta-kontrol-neinfekciynih-zahvoryuvan-v-ukrayini (дата звернення: 18.04.2025).

Всеукраїнська платформа «ЗнаЇмо». URL: https://znaimo.gov.ua/chapters/managers-and-educators/new-school-food (дата звернення: 18.04.2025).

Єжова О. О. Здоров’язберігаюча діяльність в освітніх закладах. Педагогічні науки. Освітні інновації : філософія, психологія, педагогіка : зб. наук. праць. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2007. Ч. 1. С. 61–66.

Єжова О. О., Бєсєдіна А. А., Бережна Т. І. Школи здоров’я у країнах Східної Європи: теорія і практика : монографія / за заг. ред. О. О. Єжової. Суми : Сумський держ. ун-т, 2016. 288 с.

Здорова громада: чинники та можливості впливу під час війни : звіт Українсько-швейцарського проєкту «Діємо для здоров’я». URL: https://www.actforhealth.in.ua/materialy/zdorova-gromada-chinniki-ta-mozhlivosti-vplivu-pid-chas-viyni (дата звернення: 18.04.2025).

Здорова школа: онлайн-платформа «Діємо для здоров’я». URL: https://www.actforhealth.in.ua/news/zdorova-shkola (дата звернення: 18.04.2025).

Нова Українська школа: простір здоров’я. URL: http://iz.isuo.com.ua/ (дата звернення: 16.04.2025).

Освіта в русі : відеоінструкції для вчителів фізичної культури. URL: https://www.youtube.com/playlist?list=PLuUcjgAnVLzEPzvSia7hw3A-QNOMXR9JS (дата звернення: 20.04.2025).

Про затвердження Національного плану заходів щодо неінфекційних захворювань для досягнення глобальних цілей сталого розвитку : розпорядження Кабінету Міністрів України від 26 лип. 2018 р. № 530-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/530-2018-%D1%80#Text (дата звернення: 18.04.2025).

Про Національну стратегію розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі : Указ Президента України від 25 травня 2020 р. № 195/2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text (дата звернення: 18.04.2025).

Про реалізацію інноваційного освітнього проєкту всеукраїнського рівня за темою «Модель здорової школи» : наказ МОН України від 04 черв. 2021 р. № 626. URL: https://www.slideshare.net/ssusera01f36/pdf-258026723 (дата звернення: 18.04.2025).

Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року : Указ Президента України від 30 верес. 2019 р. № 722. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text (дата звернення: 18.04.2025).

Проєкти просторів для фізичної активності для громад. URL: https://www.actforhealth.in.ua/novyny/proiekti-prostoriv-dlya-fizichnoyi-aktivnosti-dlya-gromad (дата звернення: 18.04.2025).

Резолюція Генеральної Асамблеї ООН від 25 верес. 2015 р. № 70/1. URL: https://ips.ligazakon.net/document/MU15167 (дата звернення: 16.04.2025).

Результати дослідження «Обізнаність, ставлення і поведінка щодо неінфекційних захворювань в Україні у 2024 році». URL: https://surl.li/aqyuen (дата звернення: 16.04.2025).

Результати першого в Україні дослідження поширеності надлишкової маси тіла у дітей (COSI). URL: https://surl.lu/ehwizb (дата звернення: 20.04.2025).

Скорбун І., Майструк Г., Думчева А., Банніков В. Зміцнення здоров’я та профілактика неінфекційних захворювань у закладах загальної середньої освіти : посіб. для освітян. Київ : Здоров’я через освіту, 2022. 132 с.

STEPS. Поширеність факторів ризику неінфекційних захворювань. Україна 2019. URL: https://surl.lu/boiosw (дата звернення: 20.04.2025).

Шиян О. І., Павлова Ю. О., Іванова М. А. [та ін.]. Здорова школа: аспекти освітньої політики : навч. посіб. / за наук. ред. О. Шиян. Львів, 2010. 216 с.

References

Andriushchenko, T. K. (2007). Formuvannia tsinnisnoho stavlennia do vlasnoho zdorov’ia v ditei starshoho doshkilnoho viku [ Formation of value attitude to own health in children of senior preschool age]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Berezhna, T. I. (2012). Zdorov’iazberezhuvalne seredovyshche u navchalnomu zakladi – shliakh zberezhennia i zmitsnennia zdorov’ia uchniv [Health-saving environment in an educational institution - a way to preserve and strengthen the health of students]. In Intehratsiia osvitno-vykhovnoi ta ozdorovchoi diialnosti v navchalnykh zakladakh Ukrainy [Integration of educational and health activities in educational institutions of Ukraine]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 13-18). Kirovohrad: FOP Aleksandrova M. V. [in Ukrainian].

Bilyk, N. I. (2023). Stratehichni oriientyry neperervnoi osvity v umovakh voiennoho stanu [Strategic guidelines for continuing education under martial law]. In Pravovi, ekonomichni ta sotsiokulturni zasady rehuliuvannia suspilnykh vidnosyn : suchasni realii ta vyklyky chasu [Legal, economic and socio-cultural principles of regulation of public relations: modern realities and challenges of the time]: materialy V Vseukr. nauk.-prakt. konf. z mizhnar. uchastiu (pp. 120-125). Poltava: PIEP [in Ukrainian].

Bilyk, N. I. (2023). Upravlinska kompetentnist kerivnyka ZZSO u stvorenni umov dlia inkliuzyvnoho navchannia [Managerial competence of the head of general secondary school in creating conditions for inclusive education]. Imidzh suchasnoho pedahoha [Image of the modern teacher], 6 (213), 58-66. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-58-66. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/290731/284855 [in Ukrainian].

Bilyk, N. I. (2023). Shkola-rodyna – tvorennia zhyttievoi traiektorii liudyny kultury [School-family – creation of the life trajectory of a person of culture]. In N. I. Bilyk (Ed.), Merezha shkil novatorstva Ukrainy [Network of schools of innovation of Ukraine]: elektron. zb. tez dop. III Vseukr. nauk. onlain-konf. z mizhnar. uchastiu (pp. 48-52). Poltava; Kyiv: PANO im. M. V. Ostrohradskoho. DOI: https://doi.org/10.33272/conf.PANO.2023.23-24.11. Retrieved from https://pano.pl.ua/wp-content/uploads/2023/12/Merezha-shkil-novatorstva-Ukrainy.pdf [in Ukrainian].

Boichenko, T. Ye. (2005). Valeolohiia – mystetstvo buty zdorovym [Valeology is the art of being healthy]. Zdorov’ia ta fizychna kultura [Health and physical culture], 2, 1-4 [in Ukrainian].

Boichenko, T. Ye. (2005). Osvitni prohramy formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia molodi [Educational programs for the formation of a healthy lifestyle of young people]. Kyiv: Ukr. in-t sotsialnykh doslidzhen [in Ukrainian].

Vernyhor, Yu., Heiko, L., & Kot Ya. ta in. (2022). Profilaktyka ta kontrol neinfektsiinykh zakhvoriuvan v Ukraini [Prevention and control of non-communicable diseases in Ukraine]: posib. dlia vykladacha. Kyiv. Retrieved from https://www.actforhealth.in.ua/materialy/profilaktika-ta-kontrol-neinfekciynih-zahvoryuvan-v-ukrayini [in Ukrainian].

Vseukrainska platforma «ZnaImo» [All-Ukrainian platform «ZnaiMo»]. Retrieved from https://znaimo.gov.ua/chapters/managers-and-educators/new-school-food [in Ukrainian].

Yezhova, O. O. (2007). Zdorov’iazberihaiucha diialnist v osvitnikh zakladakh [Health-saving activity in educational institutions]. In Pedahohichni nauky. Osvitni innovatsii: filosofiia, psykholohiia, pedahohika [Pedagogical sciences. Educational innovations: philosophy, psychology, pedagogy]: zb. nauk. prats (P. 1, pp. 61-66). Sumy: SumDPU im. A. S. Makarenka 2007 [in Ukrainian].

Yezhova, O. O., Biesiedina, A. A., & Berezhna, T. I. (2016). Shkoly zdorov’ia u krainakh Skhidnoi Yevropy: teoriia i praktyka [Health schools in Eastern Europe: theory and practice]: monohrafiia. Sumy: Sumskyi derzh. un-t [in Ukrainian].

Zdorova hromada: chynnyky ta mozhlyvosti vplyvu pid chas viiny [Healthy community: factors and opportunities for influence during the war]: zvit Ukrainsko-shveitsarskoho proiektu «Diiemo dlia zdorov’ia». Retrieved from https://www.actforhealth.in.ua/materialy/zdorova-gromada-chinniki-ta-mozhlivosti-vplivu-pid-chas-viyni [in Ukrainian].

Zdorova shkola: onlain-platforma «Diiemo dlia zdorov’ia» [Healthy school: online platform «Act for Health»]. Retrieved from https://www.actforhealth.in.ua/news/zdorova-shkola [in Ukrainian].

Nova Ukrainska shkola: prostir zdorov‘ia [New Ukrainian School: Health Space]. URL: http://iz.isuo.com.ua/ [in Ukrainian].

Osvita v rusi : videoinstruktsii dlia vchyteliv fizychnoi kultury [Education in motion: video instructions for physical education teachers]. Retrieved from https://www.youtube.com/playlist?list=PLuUcjgAnVLzEPzvSia7hw3A-QNOMXR9JS [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Natsionalnoho planu zakhodiv shchodo neinfektsiinykh zakhvoriuvan dlia dosiahnennia hlobalnykh tsilei staloho rozvytku [On approval of the National Action Plan for Non-communicable Diseases to achieve the Global Sustainable Development Goals]: rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 26 lyp. 2018 r. № 530-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/530-2018-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Pro Natsionalnu stratehiiu rozbudovy bezpechnoho i zdorovoho osvitnoho seredovyshcha u novii ukrainskii shkoli [On the National Strategy for the Development of a Safe and Healthy Educational Environment in the New Ukrainian School]: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 25 travnia 2020 r. № 195/2020. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text [in Ukrainian].

Pro realizatsiiu innovatsiinoho osvitnoho proiektu vseukrainskoho rivnia za temoiu «Model zdorovoi shkoly» [On the implementation of an innovative educational project of the all-Ukrainian level on the topic «Model of a healthy school»]: nakaz MON Ukrainy vid 04 cherv. 2021 r. № 626. Retrieved from https://www.slideshare.net/ssusera01f36/pdf-258026723 [in Ukrainian].

Pro Tsili staloho rozvytku Ukrainy na period do 2030 roku [On the Sustainable Development Goals of Ukraine for the period up to 2030]: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 30 veres. 2019 r. № 722. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text [in Ukrainian].

Proiekty prostoriv dlia fizychnoi aktyvnosti dlia hromad [Projects of physical activity spaces for communities]. Retrieved from https://www.actforhealth.in.ua/novyny/proiekti-prostoriv-dlya-fizichnoyi-aktivnosti-dlya-gromad [in Ukrainian].

Rezoliutsiia Heneralnoi Asamblei OON [UN General Assembly Resolution] vid 25 veres. 2015 r. № 70/1. Retrieved from https://ips.ligazakon.net/document/MU15167 [in Ukrainian].

Rezultaty doslidzhennia «Obiznanist, stavlennia i povedinka shchodo neinfektsiinykh zakhvoriuvan v Ukraini u 2024 rotsi» [Results of the study «Awareness, Attitudes and Behavior towards Non-communicable Diseases in Ukraine in 2024»]. Retrieved from https://surl.li/aqyuen [in Ukrainian].

Rezultaty pershoho v Ukraini doslidzhennia poshyrenosti nadlyshkovoi masy tila u ditei (COSI) [Results of the first Ukrainian study of the prevalence of overweight in children (COSI)]. Retrieved from https://surl.lu/ehwizb [in Ukrainian].

Skorbun, I., Maistruk, H., Dumcheva, A., & Bannikov, V. (2022). Zmitsnennia zdorov’ia ta profilaktyka neinfektsiinykh zakhvoriuvan u zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Health promotion and prevention of non-communicable diseases in general secondary education institutions]: posib. dlia osvitian. Kyiv: Zdorov’ia cherez osvitu [in Ukrainian].

STEPS. Poshyrenist faktoriv ryzyku neinfektsiinykh zakhvoriuvan. Ukraina 2019 [STEPS. Prevalence of risk factors for non-communicable diseases. Ukraine 2019]. Retrieved from https://surl.lu/boiosw [in Ukrainian].

Shyian, O. I., Pavlova, Yu. O., & Ivanova, M. A. et al. (2010). Zdorova shkola: aspekty osvitnoi polityky [Healthy school: aspects of educational policy]: navch. posib. Lviv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-14

Як цитувати

Білик, Н. І., & Ярошенко, Т. І. (2025). Здорова школа – здорова родина громади у рамках реалізації Україно-швейцарського проєкту «Діємо для здоров’я» . Імідж сучасного педагога, (4(223), 50–58. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-50-58