Здорова школа – здорова родина громади у рамках реалізації Україно-швейцарського проєкту «Діємо для здоров’я»
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-50-58Ключові слова:
здоров’я; здоровий спосіб життя; здорова школа; здоров’язбережувальне середовище; здоров’язбережувальна компетентність; рухова активністьАнотація
Представлено результати наукового аналізу імплементації загальношкільного підходу «Модель здорової школи» в освітній простір України в контексті реалізації Україно-швейцарського проєкту «Діємо для здоров’я». Обґрунтовано теоретико-методологічні засади дослідження, підкреслено актуальність інтеграції здоров’язбережувальних компонентів в освітній процес та їхній значний вплив на формування культури здорового способу життя серед учнів, учителів, батьків і мешканців громади. Здійснено детальний аналіз ефективності впровадження восьми ключових компонентів зазначеної моделі, продемонстровано підтверджені кращі практики та окреслено можливі напрями подальшого розвитку цього підходу в національній системі освіти.
Посилання
Андрющенко Т. К. Формування ціннісного ставлення до власного здоров’я в дітей старшого дошкільного віку : дис. канд. пед. наук : 13.00.08. Київ, 2007. 258 с.
Бережна Т. І. Здоров’язбережувальне середовище у навчальному закладі – шлях збереження і зміцнення здоров’я учнів. Інтеграція освітньо-виховної та оздоровчої діяльності в навчальних закладах України : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (6–7 листоп. 2012 р., Кіровоград). Кіровоград : ФОП Александрова М. В., 2012. С. 13–18.
Білик Н. І. Стратегічні орієнтири неперервної освіти в умовах воєнного стану. Правові, економічні та соціокультурні засади регулювання суспільних відносин : сучасні реалії та виклики часу : матеріали V Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю (5–6 груд. 2023 р.). Полтава : ПІЕП, 2023. С. 120–125.
Білик Н. І. Управлінська компетентність керівника ЗЗСО у створенні умов для інклюзивного навчання. Імідж сучасного педагога : 2023. № 6 (213). С. 58–66. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-58-66. URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/290731/284855 (дата звернення: 16.04.2025).
Білик Н. І. Школа-родина – творення життєвої траєкторії людини культури. Мережа шкіл новаторства України : електрон. зб. тез доп. ІІІ Всеукр. наук. онлайн-конф. з міжнар. участю / за ред. Н. І. Білик. Полтава ; Київ : ПАНО ім. М. В. Остроградського, 2023. С. 48–52. DOI: https://doi.org/10.33272/conf.PANO.2023.23-24.11. URL: https://pano.pl.ua/wp-content/uploads/2023/12/Merezha-shkil-novatorstva-Ukrainy.pdf (дата звернення: 16.04.2025).
Бойченко Т. Є. Валеологія – мистецтво бути здоровим. Здоров’я та фізична культура. 2005. № 2. С. 1–4.
Бойченко Т. Є. Освітні програми формування здорового способу життя молоді. Київ : Укр. ін-т соціальних досліджень, 2005. 120 с.
Вернигор Ю., Гейко Л., Кот Я. та ін. Профілактика та контроль неінфекційних захворювань в Україні : посіб. для викладача. Київ, 2022. URL: https://www.actforhealth.in.ua/materialy/profilaktika-ta-kontrol-neinfekciynih-zahvoryuvan-v-ukrayini (дата звернення: 18.04.2025).
Всеукраїнська платформа «ЗнаЇмо». URL: https://znaimo.gov.ua/chapters/managers-and-educators/new-school-food (дата звернення: 18.04.2025).
Єжова О. О. Здоров’язберігаюча діяльність в освітніх закладах. Педагогічні науки. Освітні інновації : філософія, психологія, педагогіка : зб. наук. праць. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2007. Ч. 1. С. 61–66.
Єжова О. О., Бєсєдіна А. А., Бережна Т. І. Школи здоров’я у країнах Східної Європи: теорія і практика : монографія / за заг. ред. О. О. Єжової. Суми : Сумський держ. ун-т, 2016. 288 с.
Здорова громада: чинники та можливості впливу під час війни : звіт Українсько-швейцарського проєкту «Діємо для здоров’я». URL: https://www.actforhealth.in.ua/materialy/zdorova-gromada-chinniki-ta-mozhlivosti-vplivu-pid-chas-viyni (дата звернення: 18.04.2025).
Здорова школа: онлайн-платформа «Діємо для здоров’я». URL: https://www.actforhealth.in.ua/news/zdorova-shkola (дата звернення: 18.04.2025).
Нова Українська школа: простір здоров’я. URL: http://iz.isuo.com.ua/ (дата звернення: 16.04.2025).
Освіта в русі : відеоінструкції для вчителів фізичної культури. URL: https://www.youtube.com/playlist?list=PLuUcjgAnVLzEPzvSia7hw3A-QNOMXR9JS (дата звернення: 20.04.2025).
Про затвердження Національного плану заходів щодо неінфекційних захворювань для досягнення глобальних цілей сталого розвитку : розпорядження Кабінету Міністрів України від 26 лип. 2018 р. № 530-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/530-2018-%D1%80#Text (дата звернення: 18.04.2025).
Про Національну стратегію розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі : Указ Президента України від 25 травня 2020 р. № 195/2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text (дата звернення: 18.04.2025).
Про реалізацію інноваційного освітнього проєкту всеукраїнського рівня за темою «Модель здорової школи» : наказ МОН України від 04 черв. 2021 р. № 626. URL: https://www.slideshare.net/ssusera01f36/pdf-258026723 (дата звернення: 18.04.2025).
Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року : Указ Президента України від 30 верес. 2019 р. № 722. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text (дата звернення: 18.04.2025).
Проєкти просторів для фізичної активності для громад. URL: https://www.actforhealth.in.ua/novyny/proiekti-prostoriv-dlya-fizichnoyi-aktivnosti-dlya-gromad (дата звернення: 18.04.2025).
Резолюція Генеральної Асамблеї ООН від 25 верес. 2015 р. № 70/1. URL: https://ips.ligazakon.net/document/MU15167 (дата звернення: 16.04.2025).
Результати дослідження «Обізнаність, ставлення і поведінка щодо неінфекційних захворювань в Україні у 2024 році». URL: https://surl.li/aqyuen (дата звернення: 16.04.2025).
Результати першого в Україні дослідження поширеності надлишкової маси тіла у дітей (COSI). URL: https://surl.lu/ehwizb (дата звернення: 20.04.2025).
Скорбун І., Майструк Г., Думчева А., Банніков В. Зміцнення здоров’я та профілактика неінфекційних захворювань у закладах загальної середньої освіти : посіб. для освітян. Київ : Здоров’я через освіту, 2022. 132 с.
STEPS. Поширеність факторів ризику неінфекційних захворювань. Україна 2019. URL: https://surl.lu/boiosw (дата звернення: 20.04.2025).
Шиян О. І., Павлова Ю. О., Іванова М. А. [та ін.]. Здорова школа: аспекти освітньої політики : навч. посіб. / за наук. ред. О. Шиян. Львів, 2010. 216 с.
References
Andriushchenko, T. K. (2007). Formuvannia tsinnisnoho stavlennia do vlasnoho zdorov’ia v ditei starshoho doshkilnoho viku [ Formation of value attitude to own health in children of senior preschool age]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Berezhna, T. I. (2012). Zdorov’iazberezhuvalne seredovyshche u navchalnomu zakladi – shliakh zberezhennia i zmitsnennia zdorov’ia uchniv [Health-saving environment in an educational institution - a way to preserve and strengthen the health of students]. In Intehratsiia osvitno-vykhovnoi ta ozdorovchoi diialnosti v navchalnykh zakladakh Ukrainy [Integration of educational and health activities in educational institutions of Ukraine]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 13-18). Kirovohrad: FOP Aleksandrova M. V. [in Ukrainian].
Bilyk, N. I. (2023). Stratehichni oriientyry neperervnoi osvity v umovakh voiennoho stanu [Strategic guidelines for continuing education under martial law]. In Pravovi, ekonomichni ta sotsiokulturni zasady rehuliuvannia suspilnykh vidnosyn : suchasni realii ta vyklyky chasu [Legal, economic and socio-cultural principles of regulation of public relations: modern realities and challenges of the time]: materialy V Vseukr. nauk.-prakt. konf. z mizhnar. uchastiu (pp. 120-125). Poltava: PIEP [in Ukrainian].
Bilyk, N. I. (2023). Upravlinska kompetentnist kerivnyka ZZSO u stvorenni umov dlia inkliuzyvnoho navchannia [Managerial competence of the head of general secondary school in creating conditions for inclusive education]. Imidzh suchasnoho pedahoha [Image of the modern teacher], 6 (213), 58-66. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-58-66. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/290731/284855 [in Ukrainian].
Bilyk, N. I. (2023). Shkola-rodyna – tvorennia zhyttievoi traiektorii liudyny kultury [School-family – creation of the life trajectory of a person of culture]. In N. I. Bilyk (Ed.), Merezha shkil novatorstva Ukrainy [Network of schools of innovation of Ukraine]: elektron. zb. tez dop. III Vseukr. nauk. onlain-konf. z mizhnar. uchastiu (pp. 48-52). Poltava; Kyiv: PANO im. M. V. Ostrohradskoho. DOI: https://doi.org/10.33272/conf.PANO.2023.23-24.11. Retrieved from https://pano.pl.ua/wp-content/uploads/2023/12/Merezha-shkil-novatorstva-Ukrainy.pdf [in Ukrainian].
Boichenko, T. Ye. (2005). Valeolohiia – mystetstvo buty zdorovym [Valeology is the art of being healthy]. Zdorov’ia ta fizychna kultura [Health and physical culture], 2, 1-4 [in Ukrainian].
Boichenko, T. Ye. (2005). Osvitni prohramy formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia molodi [Educational programs for the formation of a healthy lifestyle of young people]. Kyiv: Ukr. in-t sotsialnykh doslidzhen [in Ukrainian].
Vernyhor, Yu., Heiko, L., & Kot Ya. ta in. (2022). Profilaktyka ta kontrol neinfektsiinykh zakhvoriuvan v Ukraini [Prevention and control of non-communicable diseases in Ukraine]: posib. dlia vykladacha. Kyiv. Retrieved from https://www.actforhealth.in.ua/materialy/profilaktika-ta-kontrol-neinfekciynih-zahvoryuvan-v-ukrayini [in Ukrainian].
Vseukrainska platforma «ZnaImo» [All-Ukrainian platform «ZnaiMo»]. Retrieved from https://znaimo.gov.ua/chapters/managers-and-educators/new-school-food [in Ukrainian].
Yezhova, O. O. (2007). Zdorov’iazberihaiucha diialnist v osvitnikh zakladakh [Health-saving activity in educational institutions]. In Pedahohichni nauky. Osvitni innovatsii: filosofiia, psykholohiia, pedahohika [Pedagogical sciences. Educational innovations: philosophy, psychology, pedagogy]: zb. nauk. prats (P. 1, pp. 61-66). Sumy: SumDPU im. A. S. Makarenka 2007 [in Ukrainian].
Yezhova, O. O., Biesiedina, A. A., & Berezhna, T. I. (2016). Shkoly zdorov’ia u krainakh Skhidnoi Yevropy: teoriia i praktyka [Health schools in Eastern Europe: theory and practice]: monohrafiia. Sumy: Sumskyi derzh. un-t [in Ukrainian].
Zdorova hromada: chynnyky ta mozhlyvosti vplyvu pid chas viiny [Healthy community: factors and opportunities for influence during the war]: zvit Ukrainsko-shveitsarskoho proiektu «Diiemo dlia zdorov’ia». Retrieved from https://www.actforhealth.in.ua/materialy/zdorova-gromada-chinniki-ta-mozhlivosti-vplivu-pid-chas-viyni [in Ukrainian].
Zdorova shkola: onlain-platforma «Diiemo dlia zdorov’ia» [Healthy school: online platform «Act for Health»]. Retrieved from https://www.actforhealth.in.ua/news/zdorova-shkola [in Ukrainian].
Nova Ukrainska shkola: prostir zdorov‘ia [New Ukrainian School: Health Space]. URL: http://iz.isuo.com.ua/ [in Ukrainian].
Osvita v rusi : videoinstruktsii dlia vchyteliv fizychnoi kultury [Education in motion: video instructions for physical education teachers]. Retrieved from https://www.youtube.com/playlist?list=PLuUcjgAnVLzEPzvSia7hw3A-QNOMXR9JS [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia Natsionalnoho planu zakhodiv shchodo neinfektsiinykh zakhvoriuvan dlia dosiahnennia hlobalnykh tsilei staloho rozvytku [On approval of the National Action Plan for Non-communicable Diseases to achieve the Global Sustainable Development Goals]: rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 26 lyp. 2018 r. № 530-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/530-2018-%D1%80#Text [in Ukrainian].
Pro Natsionalnu stratehiiu rozbudovy bezpechnoho i zdorovoho osvitnoho seredovyshcha u novii ukrainskii shkoli [On the National Strategy for the Development of a Safe and Healthy Educational Environment in the New Ukrainian School]: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 25 travnia 2020 r. № 195/2020. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text [in Ukrainian].
Pro realizatsiiu innovatsiinoho osvitnoho proiektu vseukrainskoho rivnia za temoiu «Model zdorovoi shkoly» [On the implementation of an innovative educational project of the all-Ukrainian level on the topic «Model of a healthy school»]: nakaz MON Ukrainy vid 04 cherv. 2021 r. № 626. Retrieved from https://www.slideshare.net/ssusera01f36/pdf-258026723 [in Ukrainian].
Pro Tsili staloho rozvytku Ukrainy na period do 2030 roku [On the Sustainable Development Goals of Ukraine for the period up to 2030]: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 30 veres. 2019 r. № 722. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text [in Ukrainian].
Proiekty prostoriv dlia fizychnoi aktyvnosti dlia hromad [Projects of physical activity spaces for communities]. Retrieved from https://www.actforhealth.in.ua/novyny/proiekti-prostoriv-dlya-fizichnoyi-aktivnosti-dlya-gromad [in Ukrainian].
Rezoliutsiia Heneralnoi Asamblei OON [UN General Assembly Resolution] vid 25 veres. 2015 r. № 70/1. Retrieved from https://ips.ligazakon.net/document/MU15167 [in Ukrainian].
Rezultaty doslidzhennia «Obiznanist, stavlennia i povedinka shchodo neinfektsiinykh zakhvoriuvan v Ukraini u 2024 rotsi» [Results of the study «Awareness, Attitudes and Behavior towards Non-communicable Diseases in Ukraine in 2024»]. Retrieved from https://surl.li/aqyuen [in Ukrainian].
Rezultaty pershoho v Ukraini doslidzhennia poshyrenosti nadlyshkovoi masy tila u ditei (COSI) [Results of the first Ukrainian study of the prevalence of overweight in children (COSI)]. Retrieved from https://surl.lu/ehwizb [in Ukrainian].
Skorbun, I., Maistruk, H., Dumcheva, A., & Bannikov, V. (2022). Zmitsnennia zdorov’ia ta profilaktyka neinfektsiinykh zakhvoriuvan u zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Health promotion and prevention of non-communicable diseases in general secondary education institutions]: posib. dlia osvitian. Kyiv: Zdorov’ia cherez osvitu [in Ukrainian].
STEPS. Poshyrenist faktoriv ryzyku neinfektsiinykh zakhvoriuvan. Ukraina 2019 [STEPS. Prevalence of risk factors for non-communicable diseases. Ukraine 2019]. Retrieved from https://surl.lu/boiosw [in Ukrainian].
Shyian, O. I., Pavlova, Yu. O., & Ivanova, M. A. et al. (2010). Zdorova shkola: aspekty osvitnoi polityky [Healthy school: aspects of educational policy]: navch. posib. Lviv [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).