Механізми професійного розвитку викладачів хореографічних дисциплін у процесі професійно-педагогічної діяльності: методологічний аспект

Автор(и)

  • Марія Валентинівна Ткаченко Полтавська міська школа мистецтв «Мала академія мистецтв» імені Р.О. Кириченко, Україна https://orcid.org/0000-0002-7291-0113

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-5(212)-115-121

Ключові слова:

хореографічна освіта; викладачі хореографічних дисциплін; майбутні фахівці-хореографи; професійний розвиток; методологічні підходи; підвищення кваліфікації

Анотація

Актуалізація професійного розвитку викладачів хореографічних дисциплін у процесі професійно-педагогічної діяльності розглядається у контексті методологічних підходів, які сприятимуть удосконаленню цього процесу. У дослідженні принципового значення набули методологічні підходи: компетентнісний – зумовлює посилення мотивації науково-педагогічних кадрів кафедр хореографії, що забезпечують підготовку майбутніх фахівців-хореографів, до реалізації трьох ключових завдань удосконалення професійної й самоосвітньої компетентності; формування у майбутніх фахівців-хореографів компетентностей, визначених освітніми програмами спеціальності 024 Хореографія; розроблення критеріїв та показників оцінювання рівня професійного розвитку викладачів хореографічних дисциплін у процесі професійно-педагогічної діяльності з урахуванням дидактичного, організаційно-методичного, наукового аспектів роботи, а також досягнень у набутті нових компетентностей, що дають їм змогу провадити сучасний освітній процес підготовки майбутніх фахівців-хореографів); системний – забезпечує цілісний погляд на проблему професійного розвитку викладачів хореографічних дисциплін у процесі професійно-педагогічної діяльності, відкриває можливості для проєктування відповідної моделі з орієнтацією на освіту впродовж усього життя та побудови авторських методик викладання хореографічних дисциплін із метою вдосконалення методичної системи підготовки майбутніх фахівців-хореографів; діяльнісний – зорієнтовує процес професійного розвитку викладачів хореографічних дисциплін на вдосконалення всіх видів діяльності, розширення практичного виконавського й методичного досвіду, забезпечує оцінювання здатності педагогів сприяти професійному становленню майбутніх фахівців-хореографів під час навчання у ЗВО; інтегративний – забезпечує комплексну організацію підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників на засадах інтеграції сучасної теорії хореографічної освіти, стратегій її розвитку, методики хореографічної роботи, інноваційних технологій викладання хореографічних дисциплін, інструментів розвитку виконавської майстерності педагогів в інноваційних сценічних практиках, а також комплексне вивчення проблем підготовки майбутніх фахівців-хореографів у ЗВО, організації дидактичного процесу, естетичного виховання і професійного розвитку майбутніх фахівців-хореографів, відстеження прогресу студентів у формуванні інтегральної компетентності згідно з освітньою програмою; індивідуальний – забезпечує викладачам хореографічних дисциплін можливість побудови індивідуальної освітньої траєкторії професійного розвитку, розширення сукупності знань, необхідних для врахування індивідуальних особливостей студентів у професійно-педагогічній діяльності, здатність їх діагностувати із використанням новітніх методик, ураховувати і розвивати творчий потенціал майбутніх фахівців-хореографів, прогнозувати вплив авторських методів індивідуальної роботи зі студентами на успішність навчання; проєктно-модульний – зумовлює збагачення змісту програм підвищення кваліфікації викладачів хореографічних дисциплін хореографічно-освітніми проєктами й навчальними модулями, що посилюють значущість інформального складника у процесі професійного розвитку науково-педагогічних кадрів ЗВО; міждисциплінарний – уможливлює збагатити зміст програм підвищення кваліфікації шляхом залучення наукових теорій і концепції із суміжних галузей пізнання як засобів вивчення проблем хореографічної педагогіки, детермінованих комплексним характером, що вимагає застосування гносеологічних можливостей інших гуманітарних наук.

Біографія автора

Марія Валентинівна Ткаченко, Полтавська міська школа мистецтв «Мала академія мистецтв» імені Р.О. Кириченко

викладачка хореографічних дисциплін

Посилання

Булага К. М. Дидактико-технічне забезпечення навчальної діяльності вихованців дитячого хореографічного колективу. Science Review: Open Access Peer-reviewed Journal. RS Global Sp. z O.O. Warsaw, Poland. 2020. Vol. 4 (31). Р. 20–24.

Булага К., Кононец Н., Гриньова М. Технологія кайдзен у процесі формування лідерських якостей вихованців дитячого хореографічного колективу. Теорія і практика управління соціальними системами. 2020. № 2. С. 80–93.

Волобуєва О. Ф. Творча компетентність викладача вищої школи: психологічний аспект. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України : електрон. наук. фах. вид. Хмельницький, 2011. Вип. 4. URL: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/Vnadps/2011_4/11vofspa.pdf. (дата звернення: 24.04.2023)

Волчукова В. М., Бугаєць Н. А., Ліманська О. В., Тіщенко О. М. Методика роботи з хореографічним колективом : основи курсу : навч.-метод. посіб. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2013. 326 с.

Гура О. І. Сутність професійної компетентності викладача ВНЗ. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2005. № 25. URL: http://eprints.zu.edu.ua/1106/1/05goipkv.pdf (дата звернення: 20.04.2023)

Гуревич Р., Кадемія М. Професійна компетентність майбутнього педагога: як її формувати? Витоки педагогічної майстерності. Педагогічні науки. 2012. Вип. 10. С. 66–70.

Добролюбова Н. В. Перспективи використання інноваційних технологій та їх вплив на розвиток професійної майстерності викладача хореографії. Пріоритети розвитку педагогічних та психологічних наук у ХХІ столітті : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Одеса, 20–21 березня 2020 р.). Одеса, 2018. С. 46–48.

Котвіцька А. А., Ольховська А. Б., Кайдалова Л. Г. Теоретико-прикладні аспекти професійного розвитку науково-педагогічних та педагогічних працівників фармацевтичних закладів вищої освіти. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 30, т. 1. С. 75–79.

Мукан Н. В., Грогодза І. Ю. Професійний розвиток педагогів: теоретичні та методологічні аспекти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2013. № 5. С. 18–27.

Ніколаї Г. Ю. Методологічні пошуки у сфері мистецької освіти. Актуальні питання мистецької освіти та виховання. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2013. Вип. 1 (1). С. 3–17.

Професійний розвиток педагогічних, науково-педагогічних працівників і керівників закладів освіти галузі знань 01 «Освіта» у системі підвищення кваліфікації : зб. освітньо-професійних програм : у 2-х ч. Ч. 2: Тематичні курси підвищення кваліфікації / наук. ред., упоряд. : В. В. Сидоренко, Я. Л. Швень. Київ : Агроосвіта, 2019. 194 с.

Чуба В. Проблеми формування професійних якостей майбутніх хореографів в системі вищої освіти. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2014. № 10 (3). С. 221–227.

References

Bulaha, K. M. (2020). Dydaktyko-tekhnichne zabezpechennia navchalnoi diialnosti vykhovantsiv dytiachoho khoreohrafichnoho kolektyvu [Didactic and technical support of the educational activities of pupils of the children's choreographic team]. Science Review: Open Access Peer-reviewed Journal. RS Global Sp. z O.O. 4 (31), 20-24 [in Ukrainian].

Bulaha, K., Kononets, N., & Hrynova, M. (2020). Tekhnolohiia kaidzen u protsesi formuvannia liderskykh yakostei vykhovantsiv dytiachoho khoreohrafichnoho kolektyvu [Kaizen technology in the process of forming leadership qualities of students of the children's choreographic team]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and practice of social systems management], 2, 80-93 [in Ukrainian].

Volobuieva, O. F. (2011). Tvorcha kompetentnist vykladacha vyshchoi shkoly: psykholohichnyi aspekt [Creative competence of a teacher of a higher school: psychological aspect]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy [Bulletin of the National Academy of the State Border Service of Ukraine], 4. Retrieved from http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/Vnadps/2011_4/11vofspa.pdf [in Ukrainian].

Volchukova, V. M., Buhaiets, N. A., Limanska, O. V., & Tishchenko, O. M. (2013). Metodyka roboty z khoreohrafichnym kolektyvom: osnovy kursu [Methods of working with a choreographic team: the basics of the course]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kharkiv: KhNPU imeni H. S. Skovorody [in Ukrainian].

Hura, O. I. (2005). Sutnist profesiinoi kompetentnosti vykladacha VNZ [The essence of the professional competence of a university teacher]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka [Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University], 25. Retrieved from http://eprints.zu.edu.ua/1106/1/05goipkv.pdf [in Ukrainian].

Hurevych, R., & Kademiia, M. (2012). Profesiina kompetentnist maibutnoho pedahoha: yak yii formuvaty? [Professional competence of the future teacher: how to form it?]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. Pedahohichni nauky [Origins of pedagogical skills. Pedagogical sciences], 10, 66-70 [in Ukrainian].

Dobroliubova, N. V. (2020). Perspektyvy vykorystannia innovatsiinykh tekhnolohii ta yikh vplyv na rozvytok profesiinoi maisternosti vykladacha khoreohrafii [Prospects for the use of innovative technologies and their impact on the development of the choreography teacher's professional skills]. In Priorytety rozvytku pedahohichnykh ta psykholohichnykh nauk u XXI stolitti [Priorities of the development of pedagogical and psychological sciences in the 21st century]: materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 46-48). Odesa [in Ukrainian].

Kotvitska, A. A., Olkhovska, A. B., & Kaidalova, L. H. (2020). Teoretyko-prykladni aspekty profesiinoho rozvytku naukovo-pedahohichnykh ta pedahohichnykh pratsivnykiv farmatsevtychnykh zakladiv vyshchoi osvity [Theoretical and applied aspects of professional development of scientific, pedagogical and pedagogical workers of pharmaceutical institutions of higher education]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 30, 1, 75-79 [in Ukrainian].

Mukan, N. V., & Hrohodza, I. Yu. (2013). Profesiinyi rozvytok pedahohiv: teoretychni ta metodolohichni aspekty [Professional development of teachers: theoretical and methodological aspects]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 5, 18-27 [in Ukrainian].

Nikolai, H. Yu. (2013). Metodolohichni poshuky u sferi mystetskoi osvity [Methodological searches in the field of art education]. Aktualni pytannia mystetskoi osvity ta vykhovannia [Current issues of art education and upbringing], 1 (1), 3-17 [in Ukrainian].

Sydorenko, V. V., & Shven, Ya. L. (Comps.). (2019). Profesiinyi rozvytok pedahohichnykh, naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv i kerivnykiv zakladiv osvity haluzi znan 01 «Osvita» u systemi pidvyshchennia kvalifikatsii [Professional development of pedagogical, scientific and pedagogical workers and managers of educational institutions in the field of knowledge 01 "Education" in the system of professional development]: zbirnyk osvitno-profesiinykh prohram (P. 2: Tematychni kursy pidvyshchennia kvalifikatsii). Kyiv: Ahroosvita [in Ukrainian].

Chuba, V. (2014). Problemy formuvannia profesiinykh yakostei maibutnikh khoreohrafiv v systemi vyshchoi osvity [Problems of formation of professional qualities of future choreographers in the system of higher education]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia [Problems of modern teacher training], 10 (3), 221-227 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-17

Як цитувати

Ткаченко, М. В. (2023). Механізми професійного розвитку викладачів хореографічних дисциплін у процесі професійно-педагогічної діяльності: методологічний аспект. Імідж сучасного педагога, (5(212), 115–121. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-5(212)-115-121