«Імерсійний складник» бібліотерапевтичного читання

Автор(и)

  • Василь Іванович Шуляр Інституту прикладної педагогіки, Україна https://orcid.org/0000-0001-8643-0105
  • Володимир Володимирович Гладишев Інститут педагогіки Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова, Україна https://orcid.org/0000-0001-7232-4184

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-110-114

Ключові слова:

бібліотерапевтичне читання; імерсія; імерсійний складник; імерсійні технології; психологічна самодопомога; літературний твір; емоційний досвід; особистісний запит; художня реальність

Анотація

Розкрито специфіку та роль імерсійного складника в бібліотерапевтичному читанні. Він є інструментом психологічної самодопомоги вчителя. Обґрунтовано актуальність проблеми з огляду на зростання емоційно-психологічного навантаження на педагогів, особливо в умовах війни та реалізації концепції Нової української школи. Проаналізовано попередні дослідження з теорії та практики бібліотерапевтичного читання. Виокремлено сучасні підходи до використання імерсійних технологій в освіті. Визначено структуру бібліотерапевтичного читання, підкреслено значення бібліотерапевтичного потенціалу літературних творів, його об’єктивно-суб’єктивну природу та вплив на задоволення особистісних запитів учителя-читача. Доведено, що імерсія як процес глибокого занурення у художню реальність забезпечує привласнення читачем емоційно-ціннісного досвіду. Таке читання сприяє підвищенню психологічної стійкості та емоційно-психологічному відновленню. Запропоновано визначення поняття «імерсійний складник бібліотерапевтичного читання» та окреслено його функції на всіх етапах читання. Виокремлено перспективи подальших досліджень, які пов’язані з удосконаленням методики бібліотерапевтичного читання шляхом посилення імерсійного компонента.

Біографії авторів

Василь Іванович Шуляр, Інституту прикладної педагогіки

доктор педагогічних наук, професор, заслужений учитель України, директор

Володимир Володимирович Гладишев, Інститут педагогіки Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова

доктор педагогічних наук, професор, в.о. завідувача кафедри педагогіка та освітнього менеджменту

Посилання

Боса В. П. Використання імерсивних методів навчання та кейс-методу в професійній підготовці філологів. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 29, т. 1. С. 43–47.

Гладишев В. В., Гладишева С. О. Бібліотерапевтичне читання – інструмент психологічної самодопомоги вчителя. Миколаїв : ОІППО, 2020. 84 с.

Гладишев В. В. Модуль «Здійснення вчителем психологічної самодопомоги шляхом бібліотерапевтичного читання» як чинник підвищення психологічної стійкості педагога під час війни. Особистість та освіта в умовах сучасних соціокультурних викликів: ціннісно-світоглядні та науково-методичні аспекти : збірник матеріалів наук.-практ. конф. 22 лютого 2024 р., м. Дніпро / наук. ред. О. Є. Висоцька. Дніпро, 2024. С. 205–207.

Гладишев В. В. Бібліотерапевтичне читання як інструмент психологічної самодопомоги вчителя. Компетентнісно-діяльна парадигма мовно-літературної та художньо-естетичної освіти : наук.-метод. збірник компетентнісно-орієнтовних та варіативних модулів / упоряд. Г. М. Гич ; наук. керівник В. І. Шуляр. Миколаїв : ОІППО, 2022. С. 45–57.

Гладишев В. В. Шуляр В. І. Бібліотерапевтичний потенціал літературних творів. Вересень. 2022. № 1 (92). С. 38–49. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.1.2022.03

Гладишев В. В., Шуляр В. І. Бібліотерапевтичний потенціал літературних творів : навч.-метод. посіб. Миколаїв : Центр редакційно-видавничої діяльності МОІППО, 2025. 178 с.

Горбаченко, В. І., Коркішко, І. А. Історичні етапи розвитку імерсивних технологій в освіті. Наукові записки. Педагогічні науки. 2024. № 216. С. 152–157. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-216-152-157

Імерсивні технології в освітньому процесі : бібліографічний покажчик праць науковців Інституту цифровізації освіти НАПН України / за наук. ред. Ю. Г. Носенко. Київ : ІЦО НАПН України, 2024. 60 с.

Iмерсивні технології навчання : збірник есе програми авторського курсу / упоряд.: А. Артюхов, М. Віхляєв. Львів ; Торунь : Liha-Pres, 2024. 76 с.

Кундеревич О. В., Кириленко К. М., Бенюк О. Б. Імерсивність як мистецька стратегія початку ХХІ століття (Аналіз театрального досвіду та його філософських підвалин). Вісник КНУКім. Мистецтвознавство. 2022. Вип. 45. С. 174–182.

Театральна педагогіка. Повний посібник навичок. URL: https://surl.li/oanjxy (дата звернення – 6.11.2025 р.).

Шарошкіна Н. Г., Білик Н. І. Читання як основа освіти дорослих в умовах бібліотек. Імідж сучасного педагога. 2019. № 6 (189). С. 5–9.

DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-6(189)-5-9

URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/184969

Шуляр В. І. Учитель як людський ресурс Нової української школи : навч. посіб. Миколаїв : МОІППО, 2020. 50 с.

Cami Rincon, Jorge Perez. (2025). What are immersive technologies? URL: https://surl.li/lbgerq (дата звернення – 5.11.2025 р.).

References

Bosa, V. P. (2020). Vykorystannia imersyvnykh metodiv navchannia ta keis-metodu v profesiinii pidhotovtsi filolohiv [The use of immersive learning methods and the case method in the professional training of philologists]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 29 (1), 43-47 [in Ukrainian].

Hladyshev, V. V., & Hladysheva, S. O. (2020). Biblioterapevtychne chytannia – instrument psykholohichnoi samodopomohy vchytelia [Bibliotherapy reading – a tool for psychological self-help for teachers]. Mukolaiv: OIPPO [in Ukrainian].

Hladyshev, V. V. (2024). Modul “Zdiisnennia vchytelem psykholohichnoi samodopomohy shliakhom biblioterapevtychnoho chytannia” yak chynnyk pidvyshchennia psykholohichnoi stiikosti pedahoha pid chas viiny [Module "Implementation of psychological self-help by a teacher through bibliotherapy reading" as a factor in increasing the psychological resilience of a teacher during the war]. In O. Ye. Vysotska (Ed.), Osobystist ta osvita v umovakh suchasnykh sotsiokulturnykh vyklykiv: tsinnisno-svitohliadni ta naukovo-metodychni aspekty [Personality and education in the context of modern socio-cultural challenges: value-based and scientific-methodological aspects]: zbirnyk materialiv nauk.-prakt. konf. (pp. 205-207). Dnipro: KZVO “DANO” DOR [in Ukrainian].

Hladyshev, V. V. (2022). Biblioterapevtychne chytannia yak instrument psykholohichnoi samodopomohy vchytelia [Bibliotherapy reading as a tool for psychological self-help for teachers]. In H. M. Hych (Comp.), Kompetentnisno-diialna paradyhma movno-literaturnoi ta khudozhno-estetychnoi osvity [Competency-based and active paradigm of linguistic, literary and artistic and aesthetic education]: nauk.-metod. zbirnyk kompetentnisno-oriientovnykh ta variatyvnykh moduliv (pp. 45-57). Mukolaiv: OIPPO [in Ukrainian].

Hladyshev, V. V., & Shuliar, V. I. (2022). Biblioterapevtychnyi potentsial literaturnykh tvoriv [Bibliotherapy potential of literary works]. Veresen [September], 1 (92), 38-49. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.1.2022.03 [in Ukrainian].

Hladyshev, V. V., & Shuliar, V. I. (2025). Biblioterapevtychnyi potentsial literaturnykh tvoriv [Bibliotherapy potential of literary works]: navch.-metod. posib. Mykolaiv: Tsentr redaktsiino-vydavnychoi diialnosti MOIPPO [in Ukrainian].

Horbachenko, V. I., & Korkishko, I. A. (2024). Istorychni etapy rozvytku imersyvnykh tekhnolohii v osviti [Historical stages of the development of immersive technologies in education]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Scientific notes. Pedagogical sciences], 216, 152-157. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-216-152-157 [in Ukrainian].

Lytvynova, S. H., Nosenko, Yu. H., Rashevska, N. V., Sokoliuk, O. M., Slobodianiк, O. V., & Sukhikh, A. S. (2024). Imersyvni tekhnolohii v osvitnomu protsesi [Immersive technologies in the educational process]: bibliohrafichnyi pokazhchyk prats naukovtsiv Instytutu tsyfrovizatsii osvity NAPN Ukrainy. Kyiv: IChO NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Artiukhov, A., & Vikhlyaiev, M. (Eds.). (2024). Imersyvni tekhnolohii navchannia [Immersive learning technologies]: zbirnyk ese prohramy avtorskoho kursu. Lviv; Torun Liha-Pres [in Ukrainian].

Kunderevych, O. V., Kyrylenko, K. M., & Beniuk, O. B. (2022). Imersyvnist yak mystetska stratehiia pochatku XXI stolittia (Analiz teatralnoho dosvidu ta yoho filosofsʹkykh pidvalyn) [Immersiveness as an artistic strategy of the early 21st century (Analysis of theatrical experience and its philosophical foundations)]. Visnyk KNUKiM. Mystetstvoznavstvo [Bulletin of the KNUKim. Art History], 45, 174-182 [in Ukrainian].

Teatralna pedahohika. Povnyi posibnyk navychok [Theatre Pedagogy. A Complete Guide to Skills]. Retrieved from https://surl.li/oanjxy [in Ukrainian].

Sharoshkina, N. H., & Bilyk, N. I. (2019). Chytannia yak osnova osvity doroslykh v umovakh bibliotek [Reading as the basis of adult education in libraries]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 6 (189), 5-9. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-6(189)-5-9 Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/184969

Shuliar, V. I. (2020). Uchytel yak liudskyi resurs Novoi ukrainskoi shkoly [The teacher as a human resource of the New Ukrainian School]. Mukolaiv: MOIPPO [in Ukrainian].

Cami Rincon, & Jorge Perez. (2025). What are immersive technologies? Retrieved from https://surl.li/lbgerq.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-15

Як цитувати

Шуляр, В. І., & Гладишев, В. В. (2025). «Імерсійний складник» бібліотерапевтичного читання . Імідж сучасного педагога, (6(225), 110–114. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-110-114