Питання соціально-емоційної компетентності студентів у європейській та китайській вищій освіті
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-59-63Ключові слова:
компетентність; соціальні здібності; вища школа; співпраця; майбутні фахівці; соціальна відповідальність; соціальні проєктиАнотація
Виявлена суперечність між потребами роботодавців у висококваліфікованих майбутніх фахівцях, здатних комунікувати у професійній сфері, розв’язувати інтегральні завдання в поєднанні із соціальними проблемами, й недостатньо високим рівнем сформованості їхньої соціально-емоційної компетентності.
Мета статті є з’ясування актуальних питання соціально-емоційної компетентності студентів на основі практик європейської та китайської вищої школи у сучасних освітніх вимірах.
Низький рівень організації соціальної відповідальності в майбутніх фахівців обумовлений тим, що в закладах вищої освіти: відсутні чіткі цілі формування соціально-емоційної компетентності майбутніх фахівців; бракує гарантійних заходів щодо підвищення соціальної спроможності студентів, недостатнього фінансування ініціативних проєктів і персональної матеріальної забезпеченості тих працівників, які висувають ідеї та пропозиції щодо покращення соціальних відносин у колективі, створення естетизованого соціального середовища.
Доведено, що створення соціально-психологічного портрету майбутнього фахівця є доцільним і необхідним у будь-якій виробничій сфері, що означає потреби в переосмиленні ставлення до себе та оточуючого світу.
Акцентовано увагу на залученні майбутніх фахівців до реалізації місцевих соціальних і культурних проєктів. Рекомендовано заохочувати учасників освітнього процесу до роботи в громадських радах, освітніх хабах, волонтерських ініціативах, у спільних заходах із роботодавцями, культурними закладами, молодіжними організаціями.
Зазначено про те, що соціально-емоційна компетентність є важливим аспектом освіти в обох культурах, але підходи до її розвитку та оцінки значно відрізняються через культурні, соціальні та освітні контексти. Це підкреслює необхідність адаптації навчальних програм до специфічних потреб студентів у різних країнах.
Посилання
Бараннікова І. Ю. Соціально-педагогічні умови професійної самореалізації вчителів. Розвиток системи управління організацією: європейська практика та досвід України : матеріали Всеукр. наук.-практ. онлайн-конф. з міжнарод. участю (14 трав. 2025 р.). Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2025. С. 17–22.
Ван Чжо, Майнаєв Ф. Я. Використання педагогічної спадщини Г. Сковороди у вивченні питань соціальної компетентності особистості. Розвиток гуманістичних ідей у неперервній освіті: від Григорія Сковороди до сучасного педагога-новатора : колект. наук. монографія / за заг. та наук. ред. д-ра пед. наук Н. І. Білик; редколегія: В. В. Зелюк, М. О. Кириченко, В. В. Пилипенко, З. В. Рябова та ін. Полтава ; Київ : ПАНО ім. М. В. Остроградського, 2023. С. 191–203. DOI: https://doi.org/10.33272/M2023-1
Пуліч О. Соціальна компетентність як складник професійно-психологічного портрета лікаря. Науковий вісник академії безперервної освіти. Педагогіка. Психологія. 2024. Вип. 1. С. 141–146.
Рибалко Л. С., Ван Чжо. Розвиток ідей соціального партнерства в умовах забезпечення якості вищої освіти. Імідж сучасного педагога. 2022. № 1 (202). С. 26–31. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-1(202)-26-30
Chen Sizhuo & Lee Say Wah. Enhancing university students' soft skills: a quantitative study on problem-solving and social competence [Підвищення рівня м'яких навичок студентів університетів: кількісне дослідження вирішення проблем та соціальної компетентності]. Journal of Ecohumanism. 2024. Vol. 3 (7). Р. 4440–4454. DOI: https://doi.org/10.62754/joe.v3i7.4554
Chien-Chi C., Sun B., Yang H., Zheng M., Li B. Emotional competence, entrepreneurial self-efficacy, and entrepreneurial intention: a study based on china college students' social entrepreneurship project [Емоційна компетентність, підприємницька самоефективність та підприємницький намір: дослідження, засноване на проекті соціального підприємництва студентів китайського коледжу]. Front Psychol. 2020. Vol. 11. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.547627
Collie R. J. The development of social and emotional competence at school: An integrated model [Розвиток соціальної та емоційної компетентності в школі: інтегрована модель]. International Journal of Behavioral Development. 2019. Vol. 44 (1). DOI: https://doi.org/10.1177/0165025419851864
Guo Y., Xu B., Lyu B., Chen C. How social and emotional skills affect Chinese college student engagement in high-impact educational practices: a moderated mediation model [Як соціальні та емоційні навички впливають на залученість китайських студентів коледжів до високоефективних освітніх практик: модель модерованого посередництва]. Studies in Higher Education. 2024. Vol. 50 (1). P. 27–46. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2024.2328828
Zhang D., Morse S., Kambhamptati U., Li B. Evolving Corporate Social Responsibility in China [Розвиток корпоративної соціальної відповідальності в Китаї]. Sustainability. 2014. № 6 (11). С. 7646–7665.
朱凡傳. 大學生幹部社會能力提升模式建構與實踐途徑研究. 藝術教育研究. 2022. 第01期. 第7-10頁. Чжу Фанчжуань. Дослідження побудови моделі та практичний шлях покращення соціальних можливостей студентських кадрів університету. Дослідження мистецької освіти. 2022. № 01. С. 7–10.
References
Barannikova, I. Yu. (2025). Sotsialno-pedahohichni umovy profesiinoi samorealizatsii vchyteliv [Socio-pedagogical conditions for teachers' professional self-realization]. In Rozvytok systemy upravlinnia orhanizatsiieiu: yevropeiska praktyka ta dosvid Ukrainy [Development of an organization's management system: European practice and Ukrainian experience]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. onlain-konf. z mizhnarod. uchastiu (pp. 17-22). Kharkiv: KhNPU im. H. S. Skovorody [in Ukrainian].
Van, Chzho, & Mainaiev, F. Ya. (2023). Vykorystannia pedahohichnoi spadshchyny H. Skovorody u vyvchenni pytan sotsialnoi kompetentnosti osobystosti [Using the pedagogical heritage of G. Skovoroda in the study of issues of social competence of the individual]. In N. I. Bilyk (Ed.), Rozvytok humanistychnykh idei u neperervnii osviti: vid Hryhoriia Skovorody do suchasnoho pedahoha-novatora [The development of humanistic ideas in continuing education: from Hryhoriy Skovoroda to the modern innovative educator]: kolekt. nauk. monohrafiia (pp. 191-203). Poltava; Kyiv: PANO im. M. V. Ostrohradskoho. DOI: https://doi.org/10.33272/M2023-1 [in Ukrainian].
Pulich, O. (2024). Sotsialna kompetentnist yak skladnyk profesiino-psykholohichnoho portreta likaria [Social competence as a component of a doctor's professional and psychological portrait]. Naukovyi visnyk akademii bezperervnoi osvity. Pedahohika. Psykholohiia [Scientific Bulletin of the Academy of Continuing Education. Pedagogy. Psychology], 1, 141-146 [in Ukrainian].
Rybalko, L. S., & Van, Chzho. (2022). Rozvytok idei sotsialnoho partnerstva v umovakh zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity [Development of ideas of social partnership in the context of ensuring the quality of higher education]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 1 (202), 26-31. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-1(202)-26-30 [in Ukrainian].
Chen, Sizhuo, & Lee, Say Wah. (2024). Enhancing university students' soft skills: a quantitative study on problem-solving and social competence. Journal of Ecohumanism, 3 (7), 4440-4454. DOI: https://doi.org/10.62754/joe.v3i7.4554
Chien-Chi, C., Sun, B., Yang, H., Zheng, M., & Li, B. (2020). Emotional competence, entrepreneurial self-efficacy, and entrepreneurial intention: a study based on china college students' social entrepreneurship project. Front Psychol, 11. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.547627
Collie, R. J. (2019). The development of social and emotional competence at school: An integrated model. International Journal of Behavioral Development, 44 (1). DOI: https://doi.org/10.1177/0165025419851864
Guo, Y., Xu, B., Lyu, B., & Chen, C. (2024). How social and emotional skills affect Chinese college student engagement in high-impact educational practices: a moderated mediation model. Studies in Higher Education, 50 (1), 27-46. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2024.2328828
Zhang, D., Morse, S., Kambhamptati, U., & Li, B. (2014). Evolving Corporate Social Responsibility in China. Sustainability, 6 (11), 7646-7665.
朱凡傳. 大學生幹部社會能力提升模式建構與實踐途徑研究. 藝術教育研究. 2022. 第01期. 第7-10頁. Chzhu, Fanchzhuan. (2022). Doslidzhennia pobudovy modeli ta praktychnyi shliakh pokrashchennia sotsialnykh mozhlyvostei studentskykh kadriv universytetu [Research on the construction of a model and a practical way to improve the social capabilities of university student staff]. Doslidzhennia mystetskoi osvity [Research on art education], 01, 7-10.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
