Питання соціально-емоційної компетентності студентів у європейській та китайській вищій освіті

Автор(и)

  • Хоу Цзіньсун Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Китай
  • Марія Юріївна Котелюх Харківський національний медичний університет, Україна https://orcid.org/0000-0001-6090-4835

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-59-63

Ключові слова:

компетентність; соціальні здібності; вища школа; співпраця; майбутні фахівці; соціальна відповідальність; соціальні проєкти

Анотація

Виявлена суперечність між потребами роботодавців у висококваліфікованих майбутніх фахівцях, здатних комунікувати у професійній сфері, розв’язувати інтегральні завдання в поєднанні із соціальними проблемами, й недостатньо високим рівнем сформованості їхньої соціально-емоційної компетентності.

Мета статті є з’ясування актуальних питання соціально-емоційної компетентності студентів на основі практик європейської та китайської вищої школи у сучасних освітніх вимірах.

Низький рівень організації соціальної відповідальності в майбутніх фахівців обумовлений тим, що в закладах вищої освіти: відсутні чіткі цілі формування соціально-емоційної компетентності майбутніх фахівців; бракує гарантійних заходів щодо підвищення соціальної спроможності студентів, недостатнього фінансування ініціативних проєктів і персональної матеріальної забезпеченості тих працівників, які висувають ідеї та пропозиції щодо покращення соціальних відносин у колективі, створення естетизованого соціального середовища.

Доведено, що створення соціально-психологічного портрету майбутнього фахівця є доцільним і необхідним у будь-якій виробничій сфері, що означає потреби в переосмиленні ставлення до себе та оточуючого світу.

Акцентовано увагу на залученні майбутніх фахівців до реалізації місцевих соціальних і культурних проєктів. Рекомендовано заохочувати учасників освітнього процесу до роботи в громадських радах, освітніх хабах, волонтерських ініціативах, у спільних заходах із роботодавцями, культурними закладами, молодіжними організаціями.

Зазначено про те, що соціально-емоційна компетентність є важливим аспектом освіти в обох культурах, але підходи до її розвитку та оцінки значно відрізняються через культурні, соціальні та освітні контексти. Це підкреслює необхідність адаптації навчальних програм до специфічних потреб студентів у різних країнах.

Біографії авторів

Хоу Цзіньсун, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

здобувач третього (освітньо-наукового рівня) вищої освіти

Марія Юріївна Котелюх, Харківський національний медичний університет

докторка медичних наук, доцентка кафедри внутрішньої медицини №2 і клінічної імунології та алергології імені академіка Л.Т. Малої

Посилання

Бараннікова І. Ю. Соціально-педагогічні умови професійної самореалізації вчителів. Розвиток системи управління організацією: європейська практика та досвід України : матеріали Всеукр. наук.-практ. онлайн-конф. з міжнарод. участю (14 трав. 2025 р.). Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2025. С. 17–22.

Ван Чжо, Майнаєв Ф. Я. Використання педагогічної спадщини Г. Сковороди у вивченні питань соціальної компетентності особистості. Розвиток гуманістичних ідей у неперервній освіті: від Григорія Сковороди до сучасного педагога-новатора : колект. наук. монографія / за заг. та наук. ред. д-ра пед. наук Н. І. Білик; редколегія: В. В. Зелюк, М. О. Кириченко, В. В. Пилипенко, З. В. Рябова та ін. Полтава ; Київ : ПАНО ім. М. В. Остроградського, 2023. С. 191–203. DOI: https://doi.org/10.33272/M2023-1

Пуліч О. Соціальна компетентність як складник професійно-психологічного портрета лікаря. Науковий вісник академії безперервної освіти. Педагогіка. Психологія. 2024. Вип. 1. С. 141–146.

Рибалко Л. С., Ван Чжо. Розвиток ідей соціального партнерства в умовах забезпечення якості вищої освіти. Імідж сучасного педагога. 2022. № 1 (202). С. 26–31. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-1(202)-26-30

Chen Sizhuo & Lee Say Wah. Enhancing university students' soft skills: a quantitative study on problem-solving and social competence [Підвищення рівня м'яких навичок студентів університетів: кількісне дослідження вирішення проблем та соціальної компетентності]. Journal of Ecohumanism. 2024. Vol. 3 (7). Р. 4440–4454. DOI: https://doi.org/10.62754/joe.v3i7.4554

Chien-Chi C., Sun B., Yang H., Zheng M., Li B. Emotional competence, entrepreneurial self-efficacy, and entrepreneurial intention: a study based on china college students' social entrepreneurship project [Емоційна компетентність, підприємницька самоефективність та підприємницький намір: дослідження, засноване на проекті соціального підприємництва студентів китайського коледжу]. Front Psychol. 2020. Vol. 11. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.547627

Collie R. J. The development of social and emotional competence at school: An integrated model [Розвиток соціальної та емоційної компетентності в школі: інтегрована модель]. International Journal of Behavioral Development. 2019. Vol. 44 (1). DOI: https://doi.org/10.1177/0165025419851864

Guo Y., Xu B., Lyu B., Chen C. How social and emotional skills affect Chinese college student engagement in high-impact educational practices: a moderated mediation model [Як соціальні та емоційні навички впливають на залученість китайських студентів коледжів до високоефективних освітніх практик: модель модерованого посередництва]. Studies in Higher Education. 2024. Vol. 50 (1). P. 27–46. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2024.2328828

Zhang D., Morse S., Kambhamptati U., Li B. Evolving Corporate Social Responsibility in China [Розвиток корпоративної соціальної відповідальності в Китаї]. Sustainability. 2014. № 6 (11). С. 7646–7665.

朱凡傳. 大學生幹部社會能力提升模式建構與實踐途徑研究. 藝術教育研究. 2022. 第01期. 第7-10頁. Чжу Фанчжуань. Дослідження побудови моделі та практичний шлях покращення соціальних можливостей студентських кадрів університету. Дослідження мистецької освіти. 2022. № 01. С. 7–10.

References

Barannikova, I. Yu. (2025). Sotsialno-pedahohichni umovy profesiinoi samorealizatsii vchyteliv [Socio-pedagogical conditions for teachers' professional self-realization]. In Rozvytok systemy upravlinnia orhanizatsiieiu: yevropeiska praktyka ta dosvid Ukrainy [Development of an organization's management system: European practice and Ukrainian experience]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. onlain-konf. z mizhnarod. uchastiu (pp. 17-22). Kharkiv: KhNPU im. H. S. Skovorody [in Ukrainian].

Van, Chzho, & Mainaiev, F. Ya. (2023). Vykorystannia pedahohichnoi spadshchyny H. Skovorody u vyvchenni pytan sotsialnoi kompetentnosti osobystosti [Using the pedagogical heritage of G. Skovoroda in the study of issues of social competence of the individual]. In N. I. Bilyk (Ed.), Rozvytok humanistychnykh idei u neperervnii osviti: vid Hryhoriia Skovorody do suchasnoho pedahoha-novatora [The development of humanistic ideas in continuing education: from Hryhoriy Skovoroda to the modern innovative educator]: kolekt. nauk. monohrafiia (pp. 191-203). Poltava; Kyiv: PANO im. M. V. Ostrohradskoho. DOI: https://doi.org/10.33272/M2023-1 [in Ukrainian].

Pulich, O. (2024). Sotsialna kompetentnist yak skladnyk profesiino-psykholohichnoho portreta likaria [Social competence as a component of a doctor's professional and psychological portrait]. Naukovyi visnyk akademii bezperervnoi osvity. Pedahohika. Psykholohiia [Scientific Bulletin of the Academy of Continuing Education. Pedagogy. Psychology], 1, 141-146 [in Ukrainian].

Rybalko, L. S., & Van, Chzho. (2022). Rozvytok idei sotsialnoho partnerstva v umovakh zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity [Development of ideas of social partnership in the context of ensuring the quality of higher education]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 1 (202), 26-31. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-1(202)-26-30 [in Ukrainian].

Chen, Sizhuo, & Lee, Say Wah. (2024). Enhancing university students' soft skills: a quantitative study on problem-solving and social competence. Journal of Ecohumanism, 3 (7), 4440-4454. DOI: https://doi.org/10.62754/joe.v3i7.4554

Chien-Chi, C., Sun, B., Yang, H., Zheng, M., & Li, B. (2020). Emotional competence, entrepreneurial self-efficacy, and entrepreneurial intention: a study based on china college students' social entrepreneurship project. Front Psychol, 11. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.547627

Collie, R. J. (2019). The development of social and emotional competence at school: An integrated model. International Journal of Behavioral Development, 44 (1). DOI: https://doi.org/10.1177/0165025419851864

Guo, Y., Xu, B., Lyu, B., & Chen, C. (2024). How social and emotional skills affect Chinese college student engagement in high-impact educational practices: a moderated mediation model. Studies in Higher Education, 50 (1), 27-46. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2024.2328828

Zhang, D., Morse, S., Kambhamptati, U., & Li, B. (2014). Evolving Corporate Social Responsibility in China. Sustainability, 6 (11), 7646-7665.

朱凡傳. 大學生幹部社會能力提升模式建構與實踐途徑研究. 藝術教育研究. 2022. 第01期. 第7-10頁. Chzhu, Fanchzhuan. (2022). Doslidzhennia pobudovy modeli ta praktychnyi shliakh pokrashchennia sotsialnykh mozhlyvostei studentskykh kadriv universytetu [Research on the construction of a model and a practical way to improve the social capabilities of university student staff]. Doslidzhennia mystetskoi osvity [Research on art education], 01, 7-10.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-15

Як цитувати

Цзіньсун, Х., & Котелюх, М. Ю. (2025). Питання соціально-емоційної компетентності студентів у європейській та китайській вищій освіті . Імідж сучасного педагога, (6(225), 59–63. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-59-63