Концептуальні основи оновлення змісту психолого-педагогічної підготовки майбутніх викладачів у закладах вищої педагогічної освіти на компетентнісних засадах
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-11-15Ключові слова:
концепція оновлення змісту освіти; освітній процес; психолого-педагогічна підготовка магістрів; майбутні викладачі; педагогічні заклади вищої освіти; компетентнісний підхідАнотація
Систематизовано підходи до змісту психолого-педагогічної підготовки майбутніх викладачів педагогічного фаху в умовах магістратури, серед яких чільне місце належить компетентнісному підходу, який відіграє важливу роль у формуванні професіоналізму майбутніх викладачів. Виявлено, що концептуальні основи оновлення змісту психолого-педагогічної підготовки майбутніх викладачів характеризують основні конструкти теоретико-методологічних засад у педагогічних закладах вищої освіти. Визначено тенденції розвитку психолого-педагогічної підготовки, її сутність і складники. Серед концептуальних ідей оновлення змісту психолого-педагогічного складника підготовки магістрів було визначено наступні: компетентнісний підхід; орієнтація на інтегрованість і міждисциплінарність; практико-орієнтованість змісту психолого-педагогічної підготовки магістрів; орієнтація магістерської підготовки на цифовізацію освітнього простору; використання інноваційних педагогічних технологій; персоналізація та індивідуалізація освітнього процесу; посилення психологічного складника, розвиток soft skills у майбутніх викладачів тощо.
Посилання
Вовк М., Грищенко Ю., Соломаха С. Зміст психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів у закладах фахової передвищої і вищої педагогічної освіти України. Вісник кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття». 2024. Т. 1, вип. 9. С. 43–54. DOI: https://doi.org/10.35387/ucj.1(9).2024.0003
Державний стандарт базової середньої освіти: Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 р. № 898. 471 с. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text
Державний стандарт профільної освіти: Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2024 № 851. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-2024-п#Text
Закон України «Про освіту» поточна редакція від 22.09.2025 р. № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Закон України «Про вищу освіту» від 1 липня 2014 р. №1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 р. № 463 IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Концепція розвитку педагогічної освіти в Україні. 2018. URL: file:///C:/Users/ASUS/Downloads/661680c50e562217664455.pdf
Педагогічна освіта в Україні: теорія і практика : словник / уклад.: М. П. Вовк, Ю. В. Грищенко, С. О. Соломаха, Н. О. Філіпчук, С. В. Ходаківська ; Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2021. 328 с.
Побоча Т. Д. Концептуальні підходи до визначення поняття «зміст освіти» в історико-педагогічній ретроспективі. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 12, т. 2. С. 21–25. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085.2019.12-2.04
Професійний стандарт на групу професій «Викладачі закладів вищої освіти» : наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.03.2021 р. № 610. 18 с. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vykladach-zakladu-vyshchoi-osvity1466
Стандарт вищої освіти. Другий (магістерський) рівень, галузь знань – 01 Освіта/Педагогіка, спеціальність – 011 Освітні, педагогічні науки. Київ : МОН України, 2021. 15 с.
References
Vovk, M., Hryshchenko, Yu., & Solomakha, S. (2024). Zmist psykholoho-pedahohichnoi pidhotovky maibutnikh pedahohiv u zakladakh fakhovoi peredvyshchoi i vyshchoi pedahohichnoi osvity Ukrainy [The content of psychological and pedagogical training of future teachers in institutions of professional pre-higher and higher pedagogical education in Ukraine]. Visnyk kafedry YuNESKO «Neperervna profesiina osvita XXI stolittia» [Bulletin of the UNESCO Department "Continuing Professional Education of the 21st Century"], 1, 9, 43-54. DOI: https://doi.org/10.35387/ucj.1(9).2024.0003 [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity: Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity [State Standard of Basic Secondary Education: On Some Issues of State Standards of Complete General Secondary Education]: zatverdzheno postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30.09.2020 r. № 898. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart profilnoi osvity: Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity [State Standard of Specialized Education: On Some Issues of State Standards of Complete General Secondary Education]: zatverdzheno postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 25.07.2024 № 851. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-2024-p#Text [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine "On Education"]: potochna redaktsiia vid 22.09.2025 r. № 2145-VIII. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [Law of Ukraine "On Higher Education"] vid 1 lypnia 2014 r. №1556-VII. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» [Law of Ukraine "On Complete General Secondary Education"] vid 16. 01. 2020 r. № 463 IX. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text [in Ukrainian].
Kontseptsiia rozvytku pedahohichnoi osvity v Ukraini [Concept of development of pedagogical education in Ukraine]. (2018). Retrieved from file:///C:/Users/ASUS/Downloads/661680c50e562217664455.pdf [in Ukrainian].
Vovk, M. P., Hryshchenko, Yu. V., Solomakha, S. O., Filipchuk, N. O., & Khodakivska, S. V. (Comps.). (2021). Pedahohichna osvita v Ukraini: teoriia i praktyka [Teacher education in Ukraine: theory and practice]: slovnyk. Instytut pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh imeni Ivana Ziaziuna NAPN Ukrainy. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD [in Ukrainian].
Pobocha, T. D. (2019). Kontseptualni pidkhody do vyznachennia poniattia «zmist osvity» v istoryko-pedahohichnii retrospektyvi [Conceptual approaches to defining the concept of "educational content" in a historical and pedagogical retrospective]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 12, 2, 21-25. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085.2019.12-2.04 [in Ukrainian].
Profesiinyi standart na hrupu profesii «Vykladachi zakladiv vyshchoi osvity» [Professional standard for the group of professions "Teachers of higher education institutions"]: nakaz Ministerstva rozvytku ekonomiky, torhivli ta silskoho hospodarstva Ukrainy vid 23.03. 2021r. № 610. 18 s. Retrieved from https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vykladach-zakladu-vyshchoi-osvity1466 [in Ukrainian].
Standart vyshchoi osvity. Druhyi (mahisterskyi) riven, haluz znan – 01 Osvita/Pedahohika, spetsialnist – 011 Osvitni, pedahohichni nauky [Higher education standard. Second (master's) level, field of knowledge – 01 Education/Pedagogy, specialty – 011 Educational, pedagogical sciences]. (2021). Kyiv: MON Ukrainy [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
