Концептуальні основи оновлення змісту психолого-педагогічної підготовки майбутніх викладачів у закладах вищої педагогічної освіти на компетентнісних засадах

Автор(и)

  • Світлана Олександрівна Соломаха Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Україна https://orcid.org/0000-0002-8737-9740

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-11-15

Ключові слова:

концепція оновлення змісту освіти; освітній процес; психолого-педагогічна підготовка магістрів; майбутні викладачі; педагогічні заклади вищої освіти; компетентнісний підхід

Анотація

Систематизовано підходи до змісту психолого-педагогічної підготовки майбутніх викладачів педагогічного фаху в умовах магістратури, серед яких чільне місце належить компетентнісному підходу, який відіграє важливу роль у формуванні професіоналізму майбутніх викладачів. Виявлено, що концептуальні основи оновлення змісту психолого-педагогічної підготовки майбутніх викладачів характеризують основні конструкти теоретико-методологічних засад у педагогічних закладах вищої освіти. Визначено тенденції розвитку психолого-педагогічної підготовки, її сутність і складники. Серед концептуальних ідей оновлення змісту психолого-педагогічного складника підготовки магістрів було визначено наступні: компетентнісний підхід; орієнтація на інтегрованість і міждисциплінарність; практико-орієнтованість змісту психолого-педагогічної підготовки магістрів; орієнтація магістерської підготовки на цифовізацію освітнього простору; використання інноваційних педагогічних технологій; персоналізація та індивідуалізація освітнього процесу; посилення психологічного складника, розвиток soft skills у майбутніх викладачів тощо.

Біографія автора

Світлана Олександрівна Соломаха, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України

кандидатка педагогічних наук, старший науковий співробітник, старший науковий співробітник відділу змісту і технологій педагогічної освіти

Посилання

Вовк М., Грищенко Ю., Соломаха С. Зміст психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів у закладах фахової передвищої і вищої педагогічної освіти України. Вісник кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття». 2024. Т. 1, вип. 9. С. 43–54. DOI: https://doi.org/10.35387/ucj.1(9).2024.0003

Державний стандарт базової середньої освіти: Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 р. № 898. 471 с. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text

Державний стандарт профільної освіти: Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2024 № 851. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-2024-п#Text

Закон України «Про освіту» поточна редакція від 22.09.2025 р. № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Закон України «Про вищу освіту» від 1 липня 2014 р. №1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 р. № 463 IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Концепція розвитку педагогічної освіти в Україні. 2018. URL: file:///C:/Users/ASUS/Downloads/661680c50e562217664455.pdf

Педагогічна освіта в Україні: теорія і практика : словник / уклад.: М. П. Вовк, Ю. В. Грищенко, С. О. Соломаха, Н. О. Філіпчук, С. В. Ходаківська ; Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2021. 328 с.

Побоча Т. Д. Концептуальні підходи до визначення поняття «зміст освіти» в історико-педагогічній ретроспективі. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 12, т. 2. С. 21–25. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085.2019.12-2.04

Професійний стандарт на групу професій «Викладачі закладів вищої освіти» : наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.03.2021 р. № 610. 18 с. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vykladach-zakladu-vyshchoi-osvity1466

Стандарт вищої освіти. Другий (магістерський) рівень, галузь знань – 01 Освіта/Педагогіка, спеціальність – 011 Освітні, педагогічні науки. Київ : МОН України, 2021. 15 с.

References

Vovk, M., Hryshchenko, Yu., & Solomakha, S. (2024). Zmist psykholoho-pedahohichnoi pidhotovky maibutnikh pedahohiv u zakladakh fakhovoi peredvyshchoi i vyshchoi pedahohichnoi osvity Ukrainy [The content of psychological and pedagogical training of future teachers in institutions of professional pre-higher and higher pedagogical education in Ukraine]. Visnyk kafedry YuNESKO «Neperervna profesiina osvita XXI stolittia» [Bulletin of the UNESCO Department "Continuing Professional Education of the 21st Century"], 1, 9, 43-54. DOI: https://doi.org/10.35387/ucj.1(9).2024.0003 [in Ukrainian].

Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity: Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity [State Standard of Basic Secondary Education: On Some Issues of State Standards of Complete General Secondary Education]: zatverdzheno postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30.09.2020 r. № 898. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Derzhavnyi standart profilnoi osvity: Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity [State Standard of Specialized Education: On Some Issues of State Standards of Complete General Secondary Education]: zatverdzheno postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 25.07.2024 № 851. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-2024-p#Text [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine "On Education"]: potochna redaktsiia vid 22.09.2025 r. № 2145-VIII. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [Law of Ukraine "On Higher Education"] vid 1 lypnia 2014 r. №1556-VII. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» [Law of Ukraine "On Complete General Secondary Education"] vid 16. 01. 2020 r. № 463 IX. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text [in Ukrainian].

Kontseptsiia rozvytku pedahohichnoi osvity v Ukraini [Concept of development of pedagogical education in Ukraine]. (2018). Retrieved from file:///C:/Users/ASUS/Downloads/661680c50e562217664455.pdf [in Ukrainian].

Vovk, M. P., Hryshchenko, Yu. V., Solomakha, S. O., Filipchuk, N. O., & Khodakivska, S. V. (Comps.). (2021). Pedahohichna osvita v Ukraini: teoriia i praktyka [Teacher education in Ukraine: theory and practice]: slovnyk. Instytut pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh imeni Ivana Ziaziuna NAPN Ukrainy. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD [in Ukrainian].

Pobocha, T. D. (2019). Kontseptualni pidkhody do vyznachennia poniattia «zmist osvity» v istoryko-pedahohichnii retrospektyvi [Conceptual approaches to defining the concept of "educational content" in a historical and pedagogical retrospective]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 12, 2, 21-25. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085.2019.12-2.04 [in Ukrainian].

Profesiinyi standart na hrupu profesii «Vykladachi zakladiv vyshchoi osvity» [Professional standard for the group of professions "Teachers of higher education institutions"]: nakaz Ministerstva rozvytku ekonomiky, torhivli ta silskoho hospodarstva Ukrainy vid 23.03. 2021r. № 610. 18 s. Retrieved from https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vykladach-zakladu-vyshchoi-osvity1466 [in Ukrainian].

Standart vyshchoi osvity. Druhyi (mahisterskyi) riven, haluz znan – 01 Osvita/Pedahohika, spetsialnist – 011 Osvitni, pedahohichni nauky [Higher education standard. Second (master's) level, field of knowledge – 01 Education/Pedagogy, specialty – 011 Educational, pedagogical sciences]. (2021). Kyiv: MON Ukrainy [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-15

Як цитувати

Соломаха, С. О. (2025). Концептуальні основи оновлення змісту психолого-педагогічної підготовки майбутніх викладачів у закладах вищої педагогічної освіти на компетентнісних засадах . Імідж сучасного педагога, (6(225), 11–15. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-11-15