Портрет сучасного викладача вищого військового навчального закладу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-26-30

Ключові слова:

лідерство; креативність; цифрова компетентність; soft skills; сучасний освітній контент, критичне мислення; педагогічна гнучкість; саморозвиток

Анотація

Досліджено портрет сучасного викладача вищого військового навчального закладу в умовах трансформації освітнього простору та збройної агресії проти України. На основі аналізу наукових джерел, результатів анкетування слухачів і практичного досвіду визначено ключові риси, якими має володіти викладач вищого військового навчального закладу: педагогічна гнучкість, цифрова компетентність, критичне та креативне мислення, soft skills, здатність до неперервного саморозвитку та лідерство. Обґрунтовано, що викладач ВВНЗ є не лише носієм знань, а й наставником, стратегом й агентом змін, здатним формувати майбутніх офіцерів-лідерів.

Біографія автора

Сергій Васильович Григорчук, Національний університет оборони України

старший науковий співробітник

Посилання

Бубній С. М. Цифрова компетентність як критичний аспект сучасної професійної освіти. Академічні візії. 2024. № 30. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.11025005

Голубко В. Образ викладача вищої школи у візії студентів. Гуманітарні аспекти формування особистості працівника МНС. Львів : ЛДУБЖД, 2010. С. 10–16.

Красницька О. В. Автентичність викладача-лідера. Вища освіта України. 2023. №4. С. 64–70. DOI: https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.4(91).09

Красницька О. В. Педагогічна майстерність викладача вищої військової школи : підручник. Київ : ВД «Кондор», 2020. 528 с.

Красницька О. В. Постать справжнього командира-лідера. Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2022. № 2. С. 111–120. DOI: https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-РР-2-111-120

Красницька О. В. Постать сучасного викладача: справжність та фейковість. Імідж сучасного педагога. 2023. №3(210). С. 11–17. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-3(210)

Красницька О. В. Сучасний освітній контент у методичному вимірі: лідерство, комунікація та взаємодія з аудиторією. Contemporary problems of pedagogy amidst the European integration of educational environment: theory and practice : scientific monograph. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2023. P. 139–165. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-353-8-8

Мирошниченко М. С., Сафаргаліна-Корнілова Н. А., Бібіченко В. О., Кучерявченко М. О. Емоційний інтелект як складова softskills та його значимість для підготовки висококваліфікованих медичних кадрів. Актуальні питання педагогіки вищої медичної освіти : збірник матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнародною участю (м. Харків, 21 березня 2023 року). Харків, 2023. С. 185–187. URL: https://repo.knmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/647362cb-40c1-4d6c-8943-745c1c4c53a9/content

Морзе Н., Василенко С., Гладун М. Шляхи підвищення мотивації викладачів університетів до розвитку їх цифрової компетентності. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2018. № 5. С. 160–177. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.160177

Олійник О. О. Креативність у професійній діяльності викладача: роль, виклики та стратегії розвитку. Теорія і методика професійної освіти. 2023. № 62, т. 2. С. 63–68. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/62.2.11

Паламарчук О. Ф., Скиба Ю. А. Роль викладача у розвитку лідерських якостей студента. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Теорія та методика навчання природничих наук. 2023. № 5. C. 110–118. DOI: https://doi.org/10.31652/2786-5754-2023-5-110-118

Поліщук Д. В. Softskills у структурі моделі професійно-педагогічної компетентності майбутніх викладачів вищої школи в процесі підготовки аспірантів технічного університету. Наукова школа академіка Івана Зязюна у працях його соратників та учнів : матеріали 9-ї наук.-практ. конф. 22–23 травня 2025 р. Харків : НТУ "ХПІ", 2025. С. 84–85. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/f5ac18d2-b01a-4288-8977-2a841f36a6e7/content (дата звернення 16.09.2025)

Ставицький А. Роль викладача-лідера у сучасному університеті : навч. посіб. Київ : ДП «НВЦ «Пріоритети», 2016. 40 с.

Стинська В. В. Методика викладання у вищій школі : навч. посіб. Івано-Франківськ : Вид-во “НАІР”, 2022. 180 с.

Хміляр О. Ф. Психологія бойової мотивація воїна. Вісник Національного університету оборони України. 2022. № 2 (66). С. 121–131. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-66-2-121-131

Хміляр О. Ф. Критичне та позитивне мислення офіцера. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Психологія. 2018. № 7. С. 72–76.

Хміляр О. Ф. Самодисципліна та бачення в бекграунді офіцера-лідера. Філософсько-соціологічні та психолого-педагогічні проблеми підготовки особистості до виконання завдань в особливих умовах : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. (Київ, 05 грудня 2024 р.). Київ : НУОУ, 2024. С. 207–209.

Taylor M. Teaching capabilities and professional development and qualifications framework project: stage one : unpublished report. Melbourne : RMIT University, 2003.

References

Bubnii, S. M. (2024). Tsyfrova kompetentnist yak krytychnyi aspekt suchasnoi profesiinoi osvity [Digital competence as a critical aspect of modern professional education] Akademichni vizii [Academic visions], 30. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.11025005 [in Ukrainian].

Holubko, V. (2010). Obraz vykladacha vyshchoi shkoly u vizii studentiv [The image of a higher school teacher in the vision of students]. In Humanitarni aspekty formuvannia osobystosti pratsivnyka MNS [Humanitarian aspects of the personality formation of an employee of the Ministry of Emergency Situations] (pp. 10-16). Lviv: LDUBZhD [in Ukrainian].

Krasnytska, O. V. (2023). Avtentychnist vykladacha-lidera [The authenticity of the teacher-leader] Vyshcha osvita Ukrainy [Higher education in Ukraine], 4, 64-70. DOI: https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.4(91).09 [in Ukrainian].

Krasnytska, O. V. (2020). Pedahohichna maisternist vykladacha vyshchoi viiskovoi shkoly [Pedagogical skills of a teacher at a higher military school]. Kyiv: Vydavnychyi dim «Kondor» [in Ukrainian].

Krasnytska, O. V. (2022) Postat spravzhnoho komandyra-lidera [The figure of a true commander-leader]. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia. Psykholoho-pedahohichni nauky [Scientific notes of the Mykola Gogol Nizhyn State University. Psychological and pedagogical sciences], 2, 111-120. DOI: https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-RR-2-111-120 [in Ukrainian].

Krasnytska, O. V. (2023) Postat suchasnoho vykladacha: spravzhnist ta feikovist [The figure of the modern teacher: authenticity and fakeness]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 3 (210), 11-17. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-3(210) [in Ukrainian].

Krasnytska, O. V. (2023) Suchasnyi osvitnii kontent u metodychnomu vymiri: liderstvo, komunikatsiia ta vzaiemodiia z audytoriieiu [Modern educational content in a methodological dimension: leadership, communication and interaction with the audience]. In Contemporary problems of pedagogy amidst the European integration of educational environment: theory and practice: scientific monograph (pp. 139-165). Riga: Baltija Publishing. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-353-8-8 [in Ukrainian].

Myroshnychenko, M. S., Safarhalina-Kornilova, N. A., Bibichenko, V. O., & Kucheriavchenko, M. O. (2023). Emotsiinyi intelekt yak skladova softskills ta yoho znachymist dlia pidhotovky vysokokvalifikovanykh medychnykh kadriv [Emotional intelligence as a component of soft skills and its significance for the training of highly qualified medical personnel]. In Aktualni pytannia pedahohiky vyshchoi medychnoi osvity [Current issues of pedagogy of higher medical education]: zbirnyk materialiv Vseukrainskoi nauk. prakt. konf. z mizhnarodnoiu uchastiu (pp. 185-187). Kharkiv. Retrieved from https://repo.knmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/647362cb-40c1-4d6c-8943-745c1c4c53a9/content (accessed 26 October 2025). [in Ukrainian].

Morze, N., Vasylenko, S., & Hladun, M. (2018) Shliakhy pidvyshchennia motyvatsii vykladachiv universytetiv do rozvytku yikh tsyfrovoi kompetentnosti [Ways to increase the motivation of university teachers to develop their digital competence]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu [Open educational e-environment of a modern university], 5, 160-177. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.160177 [in Ukrainian].

Oliinyk, O. O. (2023) Kreatyvnist u profesiinii diialnosti vykladacha: rol, vyklyky ta stratehii rozvytku [Creativity in the professional activity of a teacher: role, challenges and development strategies]. Teoriia i metodyka profesiinoi osvity [Theory and methodology of vocational education], 62 (2), 63-68. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/62.2.11 [in Ukrainian].

Palamarchuk, O. F., & Skyba, Yu. A. (2023) Rol vykladacha u rozvytku liderskykh yakostei studenta [The role of the teacher in developing student leadership qualities]. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Teoriia ta metodyka navchannia pryrodnychykh nauk [Scientific notes of the Mykhailo Kotsiubynskyi Vinnytsia State Pedagogical University. Theory and methodology of teaching natural sciences], 5, 110-118. DOI: https://doi.org/10.31652/2786-5754-2023-5-110-118 [in Ukrainian].

Polishchuk, D. V. (2025). Softskills u strukturi modeli profesiino-pedahohichnoi kompetentnosti maibutnikh vykladachiv vyshchoi shkoly v protsesi pidhotovky aspirantiv tekhnichnoho universytetu [Softskills in the structure of the model of professional and pedagogical competence of future higher school teachers in the process of training postgraduate students of a technical university]. In Naukova shkola akademika Ivana Ziaziuna u pratsiakh yoho soratnykiv ta uchniv [The scientific school of academician Ivan Zyazyun in the works of his associates and students]: materialy 9-yi nauk.-prakt. konf. (pp. 84-85). Kharkiv. Retrieved from https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/f5ac18d2-b01a-4288-8977-2a841f36a6e7/content [in Ukrainian].

Stavytskyi, A. (2016). Rol vykladacha-lidera u suchasnomu universyteti [The role of a teacher leader in a modern university]. Kyiv: DP «NVTs «Priorytety» [in Ukrainian].

Stynska, V. V. (2022). Metodyka vykladannia u vyshchii shkoli [Teaching methodology in higher education]. Ivano-Frankivsk: Vydavnytstvo “NAIR” [in Ukrainian].

Khmiliar, O. F. (2022). Psykholohiia boiovoi motyvatsii voina [Psychology of warrior’s combat motivation]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy [Bulletin of the National Defense University of Ukraine], 2 (66), 121-131. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-66-2- 121-131 [in Ukrainian].

Khmiliar, O. F. (2018). Krytychne ta pozytyvne myslennia ofitsera [Critical and positive thinking of an officer]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Psykholohiia [Scientific notes of the National University "Ostroh Academy". Psychology], 7, 72-76 [in Ukrainian].

Khmiliar, O. F. (2024). Samodystsyplina ta bachennia v bekhraundi ofitsera-lidera [Self-discipline and vision in the background of a leader officer]. In Filosofsko-sotsiolohichni ta psykholoho-pedahohichni problemy pidhotovky osobystosti do vykonannia zavdan v osoblyvykh umovakh [Philosophical, Sociological, Psychological, and Pedagogical Problems of Preparing Individuals to Perform Tasks in Special Conditions]: zb. materialiv Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 207-209). Kyiv: NUOU. Retrieved from https://surl.li/nvkele [in Ukrainian].

Taylor, M. (2003). Teaching capabilities and professional development and qualifications framework project: stage one: unpublished report. Melbourne: RMIT University.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-15

Як цитувати

Григорчук, С. В. (2025). Портрет сучасного викладача вищого військового навчального закладу. Імідж сучасного педагога, (6(225), 26–30. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-26-30