Портрет сучасного викладача вищого військового навчального закладу
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-26-30Ключові слова:
лідерство; креативність; цифрова компетентність; soft skills; сучасний освітній контент, критичне мислення; педагогічна гнучкість; саморозвитокАнотація
Досліджено портрет сучасного викладача вищого військового навчального закладу в умовах трансформації освітнього простору та збройної агресії проти України. На основі аналізу наукових джерел, результатів анкетування слухачів і практичного досвіду визначено ключові риси, якими має володіти викладач вищого військового навчального закладу: педагогічна гнучкість, цифрова компетентність, критичне та креативне мислення, soft skills, здатність до неперервного саморозвитку та лідерство. Обґрунтовано, що викладач ВВНЗ є не лише носієм знань, а й наставником, стратегом й агентом змін, здатним формувати майбутніх офіцерів-лідерів.
Посилання
Бубній С. М. Цифрова компетентність як критичний аспект сучасної професійної освіти. Академічні візії. 2024. № 30. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.11025005
Голубко В. Образ викладача вищої школи у візії студентів. Гуманітарні аспекти формування особистості працівника МНС. Львів : ЛДУБЖД, 2010. С. 10–16.
Красницька О. В. Автентичність викладача-лідера. Вища освіта України. 2023. №4. С. 64–70. DOI: https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.4(91).09
Красницька О. В. Педагогічна майстерність викладача вищої військової школи : підручник. Київ : ВД «Кондор», 2020. 528 с.
Красницька О. В. Постать справжнього командира-лідера. Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2022. № 2. С. 111–120. DOI: https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-РР-2-111-120
Красницька О. В. Постать сучасного викладача: справжність та фейковість. Імідж сучасного педагога. 2023. №3(210). С. 11–17. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-3(210)
Красницька О. В. Сучасний освітній контент у методичному вимірі: лідерство, комунікація та взаємодія з аудиторією. Contemporary problems of pedagogy amidst the European integration of educational environment: theory and practice : scientific monograph. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2023. P. 139–165. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-353-8-8
Мирошниченко М. С., Сафаргаліна-Корнілова Н. А., Бібіченко В. О., Кучерявченко М. О. Емоційний інтелект як складова softskills та його значимість для підготовки висококваліфікованих медичних кадрів. Актуальні питання педагогіки вищої медичної освіти : збірник матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнародною участю (м. Харків, 21 березня 2023 року). Харків, 2023. С. 185–187. URL: https://repo.knmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/647362cb-40c1-4d6c-8943-745c1c4c53a9/content
Морзе Н., Василенко С., Гладун М. Шляхи підвищення мотивації викладачів університетів до розвитку їх цифрової компетентності. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2018. № 5. С. 160–177. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.160177
Олійник О. О. Креативність у професійній діяльності викладача: роль, виклики та стратегії розвитку. Теорія і методика професійної освіти. 2023. № 62, т. 2. С. 63–68. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/62.2.11
Паламарчук О. Ф., Скиба Ю. А. Роль викладача у розвитку лідерських якостей студента. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Теорія та методика навчання природничих наук. 2023. № 5. C. 110–118. DOI: https://doi.org/10.31652/2786-5754-2023-5-110-118
Поліщук Д. В. Softskills у структурі моделі професійно-педагогічної компетентності майбутніх викладачів вищої школи в процесі підготовки аспірантів технічного університету. Наукова школа академіка Івана Зязюна у працях його соратників та учнів : матеріали 9-ї наук.-практ. конф. 22–23 травня 2025 р. Харків : НТУ "ХПІ", 2025. С. 84–85. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/f5ac18d2-b01a-4288-8977-2a841f36a6e7/content (дата звернення 16.09.2025)
Ставицький А. Роль викладача-лідера у сучасному університеті : навч. посіб. Київ : ДП «НВЦ «Пріоритети», 2016. 40 с.
Стинська В. В. Методика викладання у вищій школі : навч. посіб. Івано-Франківськ : Вид-во “НАІР”, 2022. 180 с.
Хміляр О. Ф. Психологія бойової мотивація воїна. Вісник Національного університету оборони України. 2022. № 2 (66). С. 121–131. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-66-2-121-131
Хміляр О. Ф. Критичне та позитивне мислення офіцера. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Психологія. 2018. № 7. С. 72–76.
Хміляр О. Ф. Самодисципліна та бачення в бекграунді офіцера-лідера. Філософсько-соціологічні та психолого-педагогічні проблеми підготовки особистості до виконання завдань в особливих умовах : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. (Київ, 05 грудня 2024 р.). Київ : НУОУ, 2024. С. 207–209.
Taylor M. Teaching capabilities and professional development and qualifications framework project: stage one : unpublished report. Melbourne : RMIT University, 2003.
References
Bubnii, S. M. (2024). Tsyfrova kompetentnist yak krytychnyi aspekt suchasnoi profesiinoi osvity [Digital competence as a critical aspect of modern professional education] Akademichni vizii [Academic visions], 30. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.11025005 [in Ukrainian].
Holubko, V. (2010). Obraz vykladacha vyshchoi shkoly u vizii studentiv [The image of a higher school teacher in the vision of students]. In Humanitarni aspekty formuvannia osobystosti pratsivnyka MNS [Humanitarian aspects of the personality formation of an employee of the Ministry of Emergency Situations] (pp. 10-16). Lviv: LDUBZhD [in Ukrainian].
Krasnytska, O. V. (2023). Avtentychnist vykladacha-lidera [The authenticity of the teacher-leader] Vyshcha osvita Ukrainy [Higher education in Ukraine], 4, 64-70. DOI: https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.4(91).09 [in Ukrainian].
Krasnytska, O. V. (2020). Pedahohichna maisternist vykladacha vyshchoi viiskovoi shkoly [Pedagogical skills of a teacher at a higher military school]. Kyiv: Vydavnychyi dim «Kondor» [in Ukrainian].
Krasnytska, O. V. (2022) Postat spravzhnoho komandyra-lidera [The figure of a true commander-leader]. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia. Psykholoho-pedahohichni nauky [Scientific notes of the Mykola Gogol Nizhyn State University. Psychological and pedagogical sciences], 2, 111-120. DOI: https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-RR-2-111-120 [in Ukrainian].
Krasnytska, O. V. (2023) Postat suchasnoho vykladacha: spravzhnist ta feikovist [The figure of the modern teacher: authenticity and fakeness]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 3 (210), 11-17. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-3(210) [in Ukrainian].
Krasnytska, O. V. (2023) Suchasnyi osvitnii kontent u metodychnomu vymiri: liderstvo, komunikatsiia ta vzaiemodiia z audytoriieiu [Modern educational content in a methodological dimension: leadership, communication and interaction with the audience]. In Contemporary problems of pedagogy amidst the European integration of educational environment: theory and practice: scientific monograph (pp. 139-165). Riga: Baltija Publishing. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-353-8-8 [in Ukrainian].
Myroshnychenko, M. S., Safarhalina-Kornilova, N. A., Bibichenko, V. O., & Kucheriavchenko, M. O. (2023). Emotsiinyi intelekt yak skladova softskills ta yoho znachymist dlia pidhotovky vysokokvalifikovanykh medychnykh kadriv [Emotional intelligence as a component of soft skills and its significance for the training of highly qualified medical personnel]. In Aktualni pytannia pedahohiky vyshchoi medychnoi osvity [Current issues of pedagogy of higher medical education]: zbirnyk materialiv Vseukrainskoi nauk. prakt. konf. z mizhnarodnoiu uchastiu (pp. 185-187). Kharkiv. Retrieved from https://repo.knmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/647362cb-40c1-4d6c-8943-745c1c4c53a9/content (accessed 26 October 2025). [in Ukrainian].
Morze, N., Vasylenko, S., & Hladun, M. (2018) Shliakhy pidvyshchennia motyvatsii vykladachiv universytetiv do rozvytku yikh tsyfrovoi kompetentnosti [Ways to increase the motivation of university teachers to develop their digital competence]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu [Open educational e-environment of a modern university], 5, 160-177. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.160177 [in Ukrainian].
Oliinyk, O. O. (2023) Kreatyvnist u profesiinii diialnosti vykladacha: rol, vyklyky ta stratehii rozvytku [Creativity in the professional activity of a teacher: role, challenges and development strategies]. Teoriia i metodyka profesiinoi osvity [Theory and methodology of vocational education], 62 (2), 63-68. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/62.2.11 [in Ukrainian].
Palamarchuk, O. F., & Skyba, Yu. A. (2023) Rol vykladacha u rozvytku liderskykh yakostei studenta [The role of the teacher in developing student leadership qualities]. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Teoriia ta metodyka navchannia pryrodnychykh nauk [Scientific notes of the Mykhailo Kotsiubynskyi Vinnytsia State Pedagogical University. Theory and methodology of teaching natural sciences], 5, 110-118. DOI: https://doi.org/10.31652/2786-5754-2023-5-110-118 [in Ukrainian].
Polishchuk, D. V. (2025). Softskills u strukturi modeli profesiino-pedahohichnoi kompetentnosti maibutnikh vykladachiv vyshchoi shkoly v protsesi pidhotovky aspirantiv tekhnichnoho universytetu [Softskills in the structure of the model of professional and pedagogical competence of future higher school teachers in the process of training postgraduate students of a technical university]. In Naukova shkola akademika Ivana Ziaziuna u pratsiakh yoho soratnykiv ta uchniv [The scientific school of academician Ivan Zyazyun in the works of his associates and students]: materialy 9-yi nauk.-prakt. konf. (pp. 84-85). Kharkiv. Retrieved from https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/f5ac18d2-b01a-4288-8977-2a841f36a6e7/content [in Ukrainian].
Stavytskyi, A. (2016). Rol vykladacha-lidera u suchasnomu universyteti [The role of a teacher leader in a modern university]. Kyiv: DP «NVTs «Priorytety» [in Ukrainian].
Stynska, V. V. (2022). Metodyka vykladannia u vyshchii shkoli [Teaching methodology in higher education]. Ivano-Frankivsk: Vydavnytstvo “NAIR” [in Ukrainian].
Khmiliar, O. F. (2022). Psykholohiia boiovoi motyvatsii voina [Psychology of warrior’s combat motivation]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy [Bulletin of the National Defense University of Ukraine], 2 (66), 121-131. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-66-2- 121-131 [in Ukrainian].
Khmiliar, O. F. (2018). Krytychne ta pozytyvne myslennia ofitsera [Critical and positive thinking of an officer]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Psykholohiia [Scientific notes of the National University "Ostroh Academy". Psychology], 7, 72-76 [in Ukrainian].
Khmiliar, O. F. (2024). Samodystsyplina ta bachennia v bekhraundi ofitsera-lidera [Self-discipline and vision in the background of a leader officer]. In Filosofsko-sotsiolohichni ta psykholoho-pedahohichni problemy pidhotovky osobystosti do vykonannia zavdan v osoblyvykh umovakh [Philosophical, Sociological, Psychological, and Pedagogical Problems of Preparing Individuals to Perform Tasks in Special Conditions]: zb. materialiv Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 207-209). Kyiv: NUOU. Retrieved from https://surl.li/nvkele [in Ukrainian].
Taylor, M. (2003). Teaching capabilities and professional development and qualifications framework project: stage one: unpublished report. Melbourne: RMIT University.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
