Графічний дизайн як чинник формування професійної культури викладача музичного мистецтва

Автор(и)

  • Микола Миколайович Данилюк Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Україна https://orcid.org/0000-0002-6322-7080

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-146-152

Ключові слова:

графічний дизайн; професійна культура викладача; мистецька освіта; візуально-комунікаційна компетентність; візуальна грамотність; музичне мистецтво; цифровізація освіти; модель

Анотація

Обґрунтовано графічний дизайн як чинник формування професійної культури викладача музичного мистецтва в умовах цифровізації освіти. Проаналізовано наукові підходи до розвитку візуально-комунікаційної компетентності та визначено її місце в професійній підготовці педагога. Запропоновано модель, що охоплює шість компонентів (ціннісний, когнітивний, комунікативний, технологічний, рефлексивний і репрезентативний) і пояснює логіку формування візуальної культури викладача. Розроблено інструментально-методичну матрицю, що конкретизує відповідність між типами візуальних завдань, педагогічними діями, очікуваними ефектами та критеріями якості. Показано педагогічний потенціал графічного дизайну у підвищенні естетичності й структурованості навчального контенту, розвитку критичного мислення та удосконаленні комунікації в мистецькій освіті. Окреслено перспективи подальших досліджень, пов’язаних із емпіричною перевіркою ефективності візуальних завдань і впровадженням цифрового портфоліо викладача як інструмента професійної репрезентації.

Біографія автора

Микола Миколайович Данилюк, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

доктор філософії, доцент, доцент кафедри музичного мистецтва,

Посилання

Головна сторінка. Микола Данилюк | Mykola Danyliuk. URL: https://sites.google.com/hnpu.edu.ua/danyliuk/головна-сторінка.

Гончарова О. М. Деякі аспекти формування професійної культури майбутніх викладачів закладів вищої освіти. Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка. 2018. № 5 (9). URL: https://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/22295/1/Статья.pdf.

Данилюк М. М. Мультимедійні технології в мистецькій освіті: класифікація інструментів і стратегії інтеграції. Імідж сучасного педагога. 2025. № 5(224). С. 141–150. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-141-150

Кайда Н. О., Пасик-Косарєва Н. О., Розум А. П. Методична культура викладача ЗВО як складова його професійно-педагогічної культури: постановка проблеми. Наукові записки. Педагогічні науки. 2021. № 194. С. 208–213. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-194-208-213

Кравченко А. А. Епістема «візуальності» в когнітивних та навчальних практиках. Освітній дискурс. 2023. Т. 45, № 7/9. С. 7–19. DOI: https://doi.org/10.33930/ed.2019.5007.45(7-9)-1.

Кравченко О. В. Мистецька спрямованість та наукова сутність графічного дизайну в контексті дизайн-освіти. Теорія та практика дизайну. 2025. № 35. С. 285–292. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.29.

Кремень В. Г., Ільїн В. В. Презентація візуальної грамотності в освітньому процесі та її експлікація в культурі мислення. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 75, № 1. С. 1–12. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v75i1.3660.

Кротова Т. Ф., Осадча А. М., Свергун М. М. Освітня складова графічного дизайну. Академічні візії. 2023. № 24. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.11501710.

Мазніченко О., Кугай Т., Приходько І., Пашукова С. Особливості дизайну рекламних афіш музичних заходів. Актуальні проблеми сучасного дизайну : матеріали IV Міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 27 квіт. 2022 р. Київ : КНУТД, 2022. С. 120–123. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/21120/1/APSD_2022_V2_P120-123.pdf.

Омельченко А., Кисельова О. Використання цифрових технологій у мистецькій освіті. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2022. № 2. С. 285–294. URL: http://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/3170.

Переверзєва О. Сутність і зміст професійної культури майбутнього викладача музичного мистецтва. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2019. Т. 2, № 26. С. 153–159. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2019_26(2)__29

Приходько І. В. Особливості дизайну сучасних музичних афіш: порівняльний аналіз : дипломна магістерська робота за спеціальністю 022 Дизайн. Київ, 2022. 130 с. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/23131.

Пшенична О. С. Цифрові та мультимедійні технології в профільній середній та фаховій передвищій освіті : навч. посіб. для здобувачів ступеня вищої освіти магістра спеціальності «Середня освіта» освітньо-професійних програм «Середня освіта (Історія)», «Середня освіта (Фізика)», «Середня освіта (Інформатика)», «Середня освіта (Природничі науки)». Запоріжжя : ЗНУ, 2023. 144 с. URL: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/13538

Роганова М., Рашидова С., Роганов М. Професійна рефлексія викладача закладу вищої освіти як умова його педагогічної культури. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2023. Т. 1, № 1 (105). DOI: https://doi.org/10.33216/2220-6310/2023-105-1-141-151

Сліпчишин Л. Розвиток візуальної компетентності майбутніх фахівців художнього профілю у процесі професійного навчання. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2024. № 3. С. 33–43. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2024.312955.

Чупріна Н. В., Кротова Т. Ф., Струмінська Т. В. Графічні особливості та комунікаційна специфіка презентаційних плакатів мистецьких та культурних заходів. Графічний дизайн в інформаційному та візуальному просторі : монографія / за заг. ред. М. В. Колосніченко. Київ : КНУТД, 2022. С. 91–109. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/19967.

Юрченко А., Момот Р., Семеніхіна О. Про розвиток інформаційно-цифрової культури вчителів з використанням комп’ютерної візуалізації. Education. Innovation. Practice. 2024. Т. 12, № 6. С. 93–99. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650x-vol12i6-014

Cairo A. The Truthful Art: Data, Charts, and Maps for Communication. Berkeley (CA) : New Riders, 2016. 402 p. URL: https://albertocairo.com/books/the-truthful-art/.

Lupton E. Thinking with Type: A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, and Students, 3-rd ed., revised and expanded. San Francisco (CA) : Chronicle Books, 2024. 256 p. URL: https://books.google.com/books/about/Thinking_with_Type.html?id=AnrsEAAAQBAJ.

Mayer R. E. Multimedia Learning. 3rd ed. Cambridge : Cambridge University Press, 2020. 450 p. URL: https://doi.org/10.1017/9781316941355.

Petko D., Mishra P., Koehler M. J. TPACK in context: An updated model. Science Direct. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666557325000035?utm_source=chatgpt.com.

Tufte E. R. The Visual Display of Quantitative Information. 2nd ed. Cheshire (CT) : Graphics Press, 2001. 197 p. URL: https://www.edwardtufte.com/tufte/books_vdqi.

References

Danyliuk, M. Mykola Danyliuk – Home page. Google Sites. Retrieved from https://sites.google.com/hnpu.edu.ua/danyliuk/головна-сторінка [in Ukrainian].

Honcharova, O. M. (2018). Deiaki aspekty formuvannia profesiinoiy kultury maibutnikh vykladachiv zakladiv vyshchoi osvity [Some aspects of forming the professional culture of future university teachers]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Adaptive management: theory and practice. Pedagogy], (5). https://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/22295/1/Статья.pdf [in Ukrainian].

Danyliuk, M. M. (2025). Multymediini tekhnolohii v mystetskii osviti: klasyfikatsiia instrumentiv i stratehii intehratsii [Multimedia technologies in arts education: A classification of tools and integration strategies]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 5 (224), 141-150. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-141-150 [in Ukrainian].

Kaida, N. O., Pasyk-Kosarieva, N. O., & Rozum, A. P. (2021). Metodychna kultura vykladacha ZVO yak skladova yoho profesiino-pedahohichnoi kultury: Postanovka problemy [Methodological culture of a university teacher as part of professional–pedagogical culture: Problem statement]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Scientific notes. Pedagogical sciences], 194, 208-213. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-194-208-213 [in Ukrainian].

Kravchenko, A. A. (2023). Epistema “vizualnosti” v kohnityvnykh ta navchalnykh praktykakh [The episteme of “visuality” in cognitive and educational practices]. Osvitnii Dyskurs [Educational discourse], 45 (7/9), 7-19. DOI: https://doi.org/10.33930/ed.2019.5007.45(7-9)-1 [in Ukrainian].

Kravchenko, O. V. (2025). Mystetska spriamovanist ta naukova sutnist hrafichnoho dyzainu v konteksti dyzain-osvity [Art-orientation and scientific essence of graphic design in the context of design education]. Teoriia ta praktyka dyzainu [Design theory and practice], 35, 285-292. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.29 [in Ukrainian].

Kremen, V. H., & Iljin, V. V. (2020). Prezentatsiia vizualnoi hramotnosti v osvitnomu protsesi ta yii eksplikatsiia v kulturi myslennia [Presenting visual literacy in the educational process and its explication in the culture of thinking]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technology and learning tools], 75 (1), 1-12. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v75i1.3660 [in Ukrainian].

Krotova, T. F., Osadcha, A. M., & Sverhun, M. M. (2023). Osvitnia skladova hrafichnoho dyzainu [The educational dimension of graphic design]. Akademichni vizii [Academic visions], 24. DOI https://doi.org/10.5281/zenodo.11501710 [in Ukrainian].

Maznichenko, O., Kuhai, T., Prykhodko, I., & Pashukova, S. (2022). Osoblyvosti dyzainu reklamnykh afish muzychnykh zakhodiv [Design features of advertising posters for music events]. In Aktualni problemy suchasnoho dyzainu [Current issues of modern design]: materialy IV Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 120-123). Kyiv: KNUTD. Retrieved from https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/21120/1/APSD_2022_V2_P120-123.pdf [in Ukrainian].

Omelchenko, A., & Kyselova, O. (2022). Vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii u mystetskii osviti [Using digital technologies in arts education]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Scientific notes of Berdyansk State Pedagogical University. Pedagogical Sciences], 2, 285-294. Retrieved from http://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/3170 [in Ukrainian].

Pereverzieva, O. (2019). Sutnist i zmist profesiinoi kultury maibutnioho vykladacha muzychnoho mystetstva [The essence and content of professional culture of the future music pedagogue]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka [Teacher education: theory and practice], 2 (26), 153-159. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2019_26(2)__29 [in Ukrainian].

Prykhodko, I. V. (2022). Osoblyvosti dyzainu suchasnykh muzychnykh afish: Porivnialnyi analiz [Features of modern music posters’ design: A comparative analysis] (Master’s thesis). Kyiv. Retrieved from https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/23131 [in Ukrainian].

Pshenychna, O. S. (2023). Tsyfrovi ta multymediini tekhnolohii v profiliinii serednii ta fakhovii peredvyshchii osviti [Digital and multimedia technologies in specialized secondary and professional pre-higher education]: navch. posib. dlia zdobuvachiv stupenia vyshchoi osvity mahistra spetsialnosti «Serednia osvita» osvitno-profesiinykh prohram «Serednia osvita (Istoriia)», «Serednia osvita (Fizyka)», «Serednia osvita (Informatyka)», «Serednia osvita (Pryrodnychi nauky)». Zaporizhzhia: ZNU. Retrieved from https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/13538 [in Ukrainian].

Roganova, M., Rashydova, S., & Roganov, M. (2023). Profesiina refleksiia vykladacha zakladu vyshchoi osvity yak umova yoho pedahohichnoi kultury [University teacher’s professional reflection as a condition of pedagogical culture]. Dukhovnist osobystosti: Metodolohiia, teoriia i praktyka [Spirituality of the individual: methodology, theory and practice], 1 (1), 141-151. DOI: https://doi.org/10.33216/2220-6310/2023-105-1-141-151 [in Ukrainian].

Slipchyshyn, L. (2024). Rozvytok vizualnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv khudozhnoho profiliu u protsesi profesiinoho navchannia [Developing visual competence of future art-profile specialists in professional training]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu [Collection of scientific papers of Uman State Pedagogical University], 3, 33-43. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2024.312955 [in Ukrainian].

Chuprina, N. V., Krotova, T. F., & Struminska, T. V. (2022). Hrafichni osoblyvosti ta komunikatsiina spetsyfika prezentatsiinykh plakativ mystetskykh ta kulturnykh zakhodiv [Graphic features and communication specifics of presentation posters for arts and cultural events]. In M. V. Kolosnichenko (Ed.), Hrafichnyi dyzain v informatsiinomu ta vizualnomu prostori [Graphic design in the information and visual space]: monohrafiia (pp. 91-109). Kyiv: KNUTD. Retrieved from https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/19967 [in Ukrainian].

Yurchenko, A., Momot, R., & Semenikhina, O. (2024). Pro rozvytok informatsiino-tsyfrovoi kultury vchyteliv z vykorystanniam kompiuternoi vizualizatsii [On developing teachers’ information-digital culture via computer visualization]. Education. Innovation. Practice, 12 (6), 93-99. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650x-vol12i6-014 [in Ukrainian].

Cairo, A. (2016). The Truthful Art: Data, Charts, and Maps for Communication. Berkeley (CA): New Riders. Retrieved from https://albertocairo.com/books/the-truthful-art/.

Lupton, E. (2024). Thinking with Type: A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, and Students. 3-rd ed., revised and expanded. San Francisco (CA): Chronicle Books. Retrieved from https://books.google.com/books/about/Thinking_with_Type.html?id=AnrsEAAAQBAJ.

Mayer, R. E. (2020). Multimedia Learning. (3rd ed.). Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/9781316941355

Petko D., Mishra P., Koehler M. J. TPACK in context: An updated model. Science Direct. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666557325000035?utm_source=chatgpt.com.

Tufte, E. R. (2001). The Visual Display of Quantitative Information. 2nd ed. Cheshire (CT): Graphics Press. Retrieved from https://www.edwardtufte.com/tufte/books_vdqi.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-15

Як цитувати

Данилюк, М. М. (2025). Графічний дизайн як чинник формування професійної культури викладача музичного мистецтва . Імідж сучасного педагога, (6(225), 146–152. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-146-152