Інноваційні технології як засіб активізації комунікативної активності у немовленнєвих дітей Бондар Вікторія, Ткач Тетяна

Автор(и)

  • Вікторія Григорівна Бондар Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0001-8874-4319
  • Тетяна Юріївна Ткач Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0009-0009-8405-9993

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-87-92

Ключові слова:

інноваційні технології; немовленнєві діти; корекційна робота; мультимедійні засоби; комунікативна активність

Анотація

Зазначено, що сучасні інноваційні технології відкривають нові можливості для корекційної педагогіки, зокрема у сфері розвитку комунікативної активності у дітей із порушенням мовлення. Розглядається роль інноваційних методик і цифрових інструментів у стимулюванні мовленнєвої діяльності немовленнєвих дітей. Закцентувано увагу на використанні мультимедійних програм, інтерактивних платформ, доповненої та віртуальної реальності, а також спеціальних мобільних застосунків для альтернативної та додаткової комунікації.

Проаналізовано ефективність інтеграції цих технологій у корекційно-розвиткові заняття, а також їхній вплив на когнітивну, емоційну та соціальну сфери дитини. Особливу увагу приділено методикам, які сприяють мотивації та залученню дитини до активної взаємодії з оточенням. Наведено результати досліджень і практичного досвіду використання інноваційних технологій у роботі з немовленнєвими дітьми, що підтверджують їхню ефективність у формуванні передумов мовлення та розвитку комунікативних навичок.

Біографії авторів

Вікторія Григорівна Бондар, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри дошкільної освіти

Тетяна Юріївна Ткач, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

здобувачка ОС «магістр» спеціальності 012 «Дошкільна освіта»

Посилання

Бойчук Ю. Д. Лялькотерапія в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. Педагогіка та психологія. 2019. Вип. 61. С. 10–18.

Бондаренко Р. Камінці Марблс як сучасний освітній інструмент. Магістерські студії. 2023. Вип. 23. С. 187–190.

Гедз Г. І. Казкотерапія. Структура роботи з дітьми. Психолог дошкілля. 2018. № 3. С. 4–7.

Гичка В. П. Педагогічні технології в закладі дошкільної освіти: реальність чи вимисел учених? Науковий вісник ужгородського університету. Педагогіка. Соціальна робота. 2020. Вип. 1 (46). С. 148–152.

Єріна О. Активізація мовлення мовчазних дітей. Наука ІІІ тисячоліття : пошуки, проблеми, перспективи розвитку : VІ Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. (м. Запоріжжя, 20–21 квітня 2023 р.). Запоріжжя, 2023. С. 137–141. URL: https://dspace.bdpu.org.ua/server/api/core/bitstreams/b6f8748b-edf3-4ab8-a43b-39096f40121a/content

Інноваційні технології навчання в умовах модернізації сучасної освіти : монографія / за наук. ред. д. пед. н., проф. Л. З. Ребухи. Тернопіль : ЗУНУ, 2022. 143 с.

Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії : навч.-метод. посібник. Ч. 1. Львів : ЛьвДУВС, 2020. 232 с.

Мартиненко І. Проблема комунікативно-мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку з системними мовленнєвими порушеннями. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. Вип. 26. С. 342–349. URL: https://enpuirb.udu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/7faee431-e70c-4356-b116-cc833f07e526/content

Обрізанова А. О. Сенсорні ігри як інструмент пізнання навколишнього світу дітьми дошкільного віку з затримкою психічного розвитку. Система освіти і виховання дітей з особливими освітніми потребами: досвід минулого – погляд у майбутнє : до 85-річчя акад. В. І. Бондаря : зб. наук. пр. Харків, 2023. С. 240–245. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/14489

Рібцун Ю. В. Психогімнастика. Енциклопедія освіти : довідково-аналітичне вид. / Нац. акад. пед. наук України. Київ : Юрінком Інтер, 2021. С. 836–837.

Садова І. Казкотерапія – сучасний метод роботи з дітьми, які мають особливі потреби. Актуальні питання гуманітарних наук. 2015. Вип. 11. С. 293–298.

Смолюк С. В. Інноваційні педагогічні технології в дошкільній освіті. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 58, т. 2. С. 179–182.

Табачник І. Г. Психогімнастика як один із засобів соціалізації особистості дошкільника в умовах закладу дошкільної освіти. Сучасні методи та форми організації освітнього процесу у закладах вищої освіти : зб. матеріалів Всеукр. наук.-метод. конф. (15 червня 2022 року) / оргком.: Н. М. Черненко, О. М. Соловейчук. Одеса : Університет Ушинського, 2022. С. 198–201.

Хараджи М. В. Казкотерапія як один з методів корекційно-розвивальної роботи. Інноваційні арт-терапевтичні технології : зб. статей І Всеукр. наук. інтернет-конф. Переяслав-Хмельницький : Домбровська Я. М., 2019. С. 56–61.

Яковишина Т. В. Лялькотерапія як напрям артпедагогіки у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. Наукові інновації та передові технології. 2024. № 2 (30). С. 1459–1469.

References

Boichuk, Yu. D. (2019). Lialkoterapiia v roboti z ditmy z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Puppet therapy in working with children with special educational needs]. Pedahohika ta psykholohiia [Pedagogy and psychology], 61, 10-18 [in Ukrainian].

Bondarenko, R. (2023). Kamintsi Marbls yak suchasnyi osvitnii instrument [Marbles as a modern educational tool]. Mahisterski studii [Master's studies], 23, 187-190 [in Ukrainian].

Hedz, H. I. (2018). Kazkoterapiia. Struktura roboty z ditmy [Fairy tale therapy. The structure of work with children]. Psykholoh doshkillia [Preschool psychologist], 3, 4-7 [in Ukrainian].

Hychka, V. P. (2020). Pedahohichni tekhnolohii v zakladi doshkilnoi osvity: realnist chy vymysel uchenykh? [Pedagogical technologies in preschool education: reality or scientists’ invention?]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Pedahohika. Sotsialna robota [Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Pedagogy. Social Work], 1 (46), 148-152 [in Ukrainian].

Yerina, O. (2023). Aktyvizatsiia movlennia movchaznykh ditei [Activation of speech in silent children]. In Nauka III tysiacholittia: poshuky, problemy, perspektyvy rozvytku [Science of the 3rd millennium: searches, problems, development prospects]: VI Mizhnarodna naukovo-praktychna internet-konferentsiia (pp. 137-141). Zaporizhzhia. Retrieved from https://dspace.bdpu.org.ua/server/api/core/bitstreams/b6f8748b-edf3-4ab8-a43b-39096f40121a/content [in Ukrainian].

Rebukha, L. Z. (Ed.). (2022). Innovatsiini tekhnolohii navchannia v umovakh modernizatsii suchasnoi osvity [Innovative learning technologies in the modernization of modern education]. Ternopil: ZUNU [in Ukrainian].

Kalka, N., & Kovalchuk, Z. (2020). Praktykum z art-terapii [Art therapy workshop] (Part 1). Lviv: LvDUVS [in Ukrainian].

Martynenko, I. (2014). Problema komunikatyvno-movlennievoho rozvytku ditei doshkilnoho viku z systemnymy movlennievymy porushenniamy [The problem of communicative and speech development of preschool children with systemic speech disorders]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia [Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Dragomanov. Correctional pedagogy and special psychology], 26, 342-349. Retrieved from https://enpuirb.udu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/7faee431-e70c-4356-b116-cc833f07e526/content [in Ukrainian].

Obrizanova, A. O. (2023). Sensorni ihry yak instrument piznannia navkolyshnoho svitu ditmy doshkilnoho viku z zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku [Sensory games as a tool for understanding the world by preschoolers with delayed mental development]. In Systema osvity i vykhovannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: dosvid mynuloho – pohliad u maibutnie [The system of education and upbringing of children with special educational needs: past experience - a look into the future]: do 85-richchia akad. V. I. Bondaria: zb. nauk. pr. (pp. 240-245). Kharkiv. Retrieved from https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/14489 [in Ukrainian].

Ribtsun, Yu. V. (2021). Psykhohimnastyka [Psychogymnastics]. In Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education] (pp. 836-837). Kyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].

Sadova, I. (2015). Kazkoterapiia – suchasnyi metod roboty z ditmy, yaki maiut osoblyvi potreby [Fairy tale therapy as a modern method of working with children with special needs]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues in the humanities], 11, 293-298 [in Ukrainian].

Smoliuk, S. V. (2023). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii v doshkilnii osviti [Innovative pedagogical technologies in preschool education]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 58 (2), 179-182 [in Ukrainian].

Tabachnyk, I. H. (2022). Psykhohimnastyka yak odyn iz zasobiv sotsializatsii osobystosti doshkilnyka v umovakh zakladu doshkilnoi osvity [Psychogymnastics as a means of preschoolers’ socialization in preschool institutions]. In N. M. Chernenko, O. M. Soloveichuk (Comps.), Suchasni metody ta formy orhanizatsii osvitnoho protsesu u zakladakh vyshchoi osvity [Modern methods and forms of organizing the educational process in higher education institutions]: materialy vseukr. nauk.-metod. konf. (pp. 98-201). Odesa: Universytet Ushynskoho [in Ukrainian].

Kharadzhi, M. V. (2019). Kazkoterapiia yak odyn z metodiv korektsiino-rozvyvalnoi roboty [Fairy tale therapy as one of the methods of correctional and developmental work]. In Innovatsiini art-terapevtychni tekhnolohii [Innovative art therapy technologies]: zb. statei I Vseukr. nauk. internet-konf. (pp. 56-61). Pereiaslav-Khmelnytskyi: Dombrovska Ya. M. [in Ukrainian].

Yakovyshyna, T. V. (2024). Lialkoterapiia yak napriam artpedahohiky u roboti z ditmy z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Puppet therapy as a branch of art pedagogy in working with children with special educational needs]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii [Scientific innovations and advanced technologies], 2 (30), 1459-1469 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-15

Як цитувати

Бондар, В. Г., & Ткач, Т. Ю. (2025). Інноваційні технології як засіб активізації комунікативної активності у немовленнєвих дітей Бондар Вікторія, Ткач Тетяна. Імідж сучасного педагога, (6(225), 87–92. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-87-92