Педагогічний супровід здобувачів з особливими освітніми потребами: теорія та стратегії реалізації
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-72-77Ключові слова:
здобувач з особливими освітніми потребами; супровід; педагогічний супровід; наукові підходи; мета інклюзивної освіти; стратегія педагогічної підтримки; скаффолдинг; тьюторингАнотація
Акцентується увага на особливостях супроводу дітей з ООП у реальному освітньому процесі. Обґрунтовані стратегії педагогічної підтримки здобувачів з ОПП в освітньому процесі для успішної реалізації інклюзивних освітніх практик, а саме: скаффолдинг як активне залучення та максимізація спроможностей дитини з ООП через покрокову підтримку в освітньому процесі; тьюторинг як підтримка індивідуальної траєкторії навчання та виховання учня з ООП. Презентовано необхідність опановування цими стратегіями вчителями у контексті професійного стандарту.
Посилання
Бадер С. О. Соціально-педагогічний супровід соціалізації молодшого школяра: змістовний аспект. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Педагогіка. Соціальна робота. 2016. Вип. 1 (38). С. 23–26.
Безлюдний О. І., Кравченко О. О., Войтовська А. І. Навчально-реабілітаційний та соціально-виховний супровід студентів з обмеженнями життєдіяльності. Народна освіта. 2019. № 2 (38). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5681
Гапон В. В., Шараєвська М. І. Тенденції розвитку інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти України. Інтеграція системи освіти України в європейський освітній простір: зб. тез доп. VІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 25 жовт. 2024 р.). Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2024. С. 38–41.
Зінченко О. О. Психологічний супровід становлення особистості в освітньому процесі. URL: https://www.cuspu.edu.ua/ua/konferentsii
Ілляшенко Т. Д. Дитина з гіперактивним розладом у навчальному закладі. Психологічний супровід. Київ : Редакція загальнопед. газет, 2017. 70 с.
Коваль О., Мудрак М. А. Інклюзивна освіта як гарантія права на освіту дітей з інвалідністю. Protection of children's rights from a legal, pedagogical and psychological perspective : monograph / ped.: Jacek Mrozek, Oksana Homotiuk, Oksana Koval. Olsztyn : Centre for Eastern Europe Research UWM in Olsztyn, 2021. С. 107–117.
Консультативно-діагностичний супровід дітей з особливими освітніми потребами в діяльності психолого-медико-педагогічних консультацій : посіб. / за ред. А. Г. Обухівської. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2016. 247 с.
Лещенко О. Г. Соціально-педагогічний супровід дитини з інвалідністю в інклюзивному закладі освіти. URL: http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1469/14117.
Лукіна Т. О. Тьюторство. Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України; [гол. ред. В. Г. Кремень; заст. гол. ред. В. І. Луговий, О. М. Топузов та ін.]. 2-ге вид, допов. та перероб. Київ : Юрінком Інтер, 2021. С. 1029–1030.
Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року : схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 7 червня 2024 р. № 527-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/527-2024-%D1%80#Text.
Нижник Т. Досвід впровадження тьюторингу в інклюзивній освіті у вищих навчальних закладах Європи та США. Освіта. Інноватика. Практика. 2024. Т. 12, № 7. С. 57–62.
Про затвердження професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти» : наказ Міністерства освіти і науки України від 29.08.2025 року № 1225. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity
Психологічний супровід інклюзивної освіти : [метод. реком.] / автор. кол. за заг. ред. А. Г. Обухівська. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 92 с.
Рогальська І. П. Соціалізація особистості у дошкільному дитинстві: сутність, специфіка, супровід : монографія. Київ : Міленіум, 2009. 400 с.
Сайно Н. О. Соціально-педагогічний супровід дітей з особливими потребами в закладах позашкільної освіти. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2022. Вип. 5. URL: http://psy-visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/244/327.
Сайно Н. О. Соціальна реабілітація молодших підлітків у роботі соціального педагога загальноосвітніх навчальних закладів : монографія. Полтава : Сімон, 2017. 335 с.
Стрельніков В. Ю. Теоретичні засади проектування професійно орієнтованої дидактичної системи підготовки бакалаврів економіки : автореф. дис. ... д-ра. пед. наук : 13.00.04 / Ін-т пед. освіти і освіти дорослих АПН України. Київ, 2007. 44 с.
Сучасний тлумачний словник української мови : 60000 слів / уклад.: Н. Кусайкіна, Ю. Цибульник ; за заг. ред. д-ра філол. наук, проф. В. В. Дубінинського. Xарків : ВД «ШКОЛА», 2011. 784 с.
Таланчук П. М., Кольченко К. О., Нікуліна Г. Ф. Супровід навчання студентів з особливими потребами в інтегрованому освітньому середовищі : навч.-метод. посіб. Київ : Соцінформ, 2004. 128 с.
Швець Т. Е. Організаційно-педагогічні умови реалізації тьюторингу в закладі загальної середньої освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2023. Вип. 95. С. 115–120. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2023.95.23.
Шиян В. М., Галкіна В. М. Технологія соціального супроводу людей з особливими потребами в освітньому середовищі. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2007. № 3 (5). URL: https://ap.uu.edu.ua/contents/5.
References
Bader, S. O. (2016). Sotsialno-pedahohichnyi suprovid sotsializatsii molodshoho shkoliara: zmistovnyi aspekt [Socio-pedagogical support of the socialization of a junior high school student: content aspect]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Pedahohika. Sotsialna robota [Scientific bulletin of the Uzhhorod National University. Pedagogy. Social work], 1 (38), 23-26 [in Ukrainian].
Bezliudnyi, O. I., Kravchenko, O. O., & Voitovska, A. I. (2019). Navchalno-reabilitatsiinyi ta sotsialno-vykhovnyi suprovid studentiv z obmezhenniamy zhyttiediialnosti [Educational-rehabilitation and social-educational support of students with limitations in life activities]. Narodna osvita [Public education], 2 (38). Retrieved from https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5681 [in Ukrainian].
Hapon, V. V., & Sharaievska, M. I. (2024). Tendentsii rozvytku inkliuzyvnoho navchannia v zakladakh zahalnoi serednoi osvity Ukrainy [Trends in the development of inclusive education in general secondary education institutions of Ukraine]. In Intehratsiia systemy osvity Ukrainy v yevropeiskyi osvitnii prostir [Integration of the education system of Ukraine into the European educational space] VI Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (рр. 38-41). Kyiv: DNU «Instytut osvitnoi analityky» [in Ukrainian].
Zinchenko, O. O. Psykholohichnyi suprovid stanovlennia osobystosti v osvtnomu protsesi [Psychological support of personality formation in the educational process]. Retrieved from https://www.cuspu.edu.ua/ua/konferentsii [in Ukrainian].
Illiashenko, T. D. (2017). Dytyna z hiperaktyvnym rozladom u navchalnomu zakladi Psykholohichnyi suprovid [A child with hyperactive disorder in an educational institution. Psychological support]. Kyiv: Redaktsiia zahalnoped. hazet [in Ukrainian].
Koval, O., & Mudrak, M. A. (2021). Inkliuzyvna osvita yak harantiia prava na osvitu ditei z invalidnistiu [Inclusive education as a guarantee of the right to education of children with disabilities]. In J. Mrozek, O. Homotiuk, O. Koval (Eds.), Protection of children's rights from a legal, pedagogical and psychological perspective: monograph (pp. 107-117). Olsztyn: Centre for Eastern Europe Research UWM in Olsztyn [in Ukrainian].
Zhuk, T. V., Illiashenko, T. D., & Lutsenko, I. V. et. al. (2016). Konsultatyvno-diahnostychnyi suprovid ditei : osoblyvymy osvitnimy potrebamy v diialnosti psykholoho-medyko-pedahohichnykh konsultatsii [Consultative and diagnostic support of children with special educational needs in the activities of psychological, medical and pedagogical consultations]. posib. Kyiv [in Ukrainian].
Leshchenko, O. H. Sotsialno-pedahohichnyi suprovid dytyny z invalidnistiu v inkliuzyvnomu zakladi osvity [Social and pedagogical support of a child with a disability in an inclusive educational institution]. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1469/14117 [in Ukrainian].
Lukina, T. O. (2021). Tiutorstvo [Tutoring]. In V. H. Kremen (Ed.), Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education] (pp. 1029-1030). Kyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].
Natsionalna stratehiia rozvytku inkliuzyvnoho navchannia na period do 2029 roku [National strategy for the development of inclusive education for the period until 2029]: skhvaleno rozporiadzhenniam Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 7 chervnia 2024 r. № 527-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/527-2024-%D1%80#Text [in Ukrainian].
Nyzhnyk, T. (2024). Dosvid vprovadzhennia tiutorynhu v inkliuzyvnii osviti u vyshchykh navchalnykh zakladakh Yevropy ta SShA [Experience of implementing tutoring in inclusive education in higher educational institutions in Europe and the USA]. Osvita. Innovatyka. Praktyka [Education. Innovation. Practice], 7, 57-62 [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity» [On the approval of the professional standard "Teacher of a general secondary education institution"]: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 29.08.2025 roku № 1225. Retrieved from https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity [in Ukrainian].
Obukhivska, A. H. (Ed.). (2017). Psykholohichnyi suprovid inkliuzyvnoi osvity [Psychological support of inclusive education]. Kyiv: UNMTs praktychnoi psykholohii i sotsialnoi roboty [in Ukrainian].
Rohalska, I. P. (2009). Sotsializatsiia osobystosti u doshkilnomu dytynstvi: sutnist, spetsyfika, suprovid [Personality socialization in preschool childhood: essence, specificity, support]: monohrafiia. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].
Saino, N. O. (2025). Sotsialno-pedahohichnyi suprovid ditei z osoblyvymy potrebamy v zakladakh pozashkilnoi osvity [Social and pedagogical support of children with special needs in out-of-school education institutions]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu [Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University], 5. Retrieved from http://psy-visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/244/327 [in Ukrainian].
Saino, N. O. (2017). Sotsialna reabilitatsiia molodshykh pidlitkiv u roboti sotsialnoho pedahoha zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Social rehabilitation of younger adolescents in the work of a social teacher of general educational institutions]. Poltava: Simon [in Ukrainian].
Strelnikov, V. Yu. (2007). Teoretychni zasady proektuvannia profesiino oriientovanoi dydaktychnoi systemy pidhotovky baka-lavriv ekonomiky [Theoretical principles of designing a professionally oriented didactic system for training bachelors of economics]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv: In-t ped. osvity i osvity doroslykh APN Ukrainy [in Ukrainian].
Kusaikina, N., Tsybulnyk, Yu., & Dubinynskoho, V. V. (Comps.). (2011). Suchasnyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [Modern Explanatory Dictionary of the Ukrainian Language]: 60 000 sliv. Kharkiv: VD «ShKOLA» [in Ukrainian].
Talanchuk, P. M., Kolchenko, K. O., & Nikulina, H. F. (2004). Suprovid navchannia studentiv z osoblyvymy potrebamy v intehrovanomu osvitnomu seredovyshchi [Support for the education of students with special needs in an integrated educational environment]. Kyiv: Sotsinform [in Ukrainian].
Shvets, T. E. (2023). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy realizatsii tiutorynhu v zakladi zahalnoi serednoi osvity [Organizational and pedagogical conditions for the implementation of tutoring in a general secondary education institution]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific journal of the NPU named after M. P. Dragomanov. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects], 95, 115-120. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2023.95.23 [in Ukrainian].
Shyian, V. M., & Halkina, V. M. (2007). Tekhnolohiia sotsialnoho suprovodu liudei z osoblyvymy potrebamy v osvitnomu seredovyshchi [Technology of social support for people with special needs in the educational environment]. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy [Current problems of teaching and educating people with special needs], 3 (5). Retrieved from https://ap.uu.edu.ua/contents/5 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
