Педагогічний супровід здобувачів з особливими освітніми потребами: теорія та стратегії реалізації

Автор(и)

  • Олена Миколаївна Касьянова Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, Україна https://orcid.org/0000-0003-3165-5440
  • Олена Анатоліївна Венгловська Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-0456-7667
  • Валентина Іванівна Дем’яненко Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-3974-9663

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-72-77

Ключові слова:

здобувач з особливими освітніми потребами; супровід; педагогічний супровід; наукові підходи; мета інклюзивної освіти; стратегія педагогічної підтримки; скаффолдинг; тьюторинг

Анотація

Акцентується увага на особливостях супроводу дітей з ООП у реальному освітньому процесі. Обґрунтовані стратегії педагогічної підтримки здобувачів з ОПП в освітньому процесі для успішної реалізації інклюзивних освітніх практик, а саме: скаффолдинг як активне залучення та максимізація спроможностей дитини з ООП через покрокову підтримку в освітньому процесі; тьюторинг як підтримка індивідуальної траєкторії навчання та виховання учня з ООП. Презентовано необхідність опановування цими стратегіями вчителями у контексті професійного стандарту.

Біографії авторів

Олена Миколаївна Касьянова, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

докторка педагогічних наук, професорка, професорка кафедри освітології та психолого-педагогічних наук факультету педагогічної освіти

Олена Анатоліївна Венгловська, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри освітології та психолого-педагогічних наук

Валентина Іванівна Дем’яненко, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

викладачка кафедри освітології та психолого-педагогічних наук

Посилання

Бадер С. О. Соціально-педагогічний супровід соціалізації молодшого школяра: змістовний аспект. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Педагогіка. Соціальна робота. 2016. Вип. 1 (38). С. 23–26.

Безлюдний О. І., Кравченко О. О., Войтовська А. І. Навчально-реабілітаційний та соціально-виховний супровід студентів з обмеженнями життєдіяльності. Народна освіта. 2019. № 2 (38). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5681

Гапон В. В., Шараєвська М. І. Тенденції розвитку інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти України. Інтеграція системи освіти України в європейський освітній простір: зб. тез доп. VІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 25 жовт. 2024 р.). Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2024. С. 38–41.

Зінченко О. О. Психологічний супровід становлення особистості в освітньому процесі. URL: https://www.cuspu.edu.ua/ua/konferentsii

Ілляшенко Т. Д. Дитина з гіперактивним розладом у навчальному закладі. Психологічний супровід. Київ : Редакція загальнопед. газет, 2017. 70 с.

Коваль О., Мудрак М. А. Інклюзивна освіта як гарантія права на освіту дітей з інвалідністю. Protection of children's rights from a legal, pedagogical and psychological perspective : monograph / ped.: Jacek Mrozek, Oksana Homotiuk, Oksana Koval. Olsztyn : Centre for Eastern Europe Research UWM in Olsztyn, 2021. С. 107–117.

Консультативно-діагностичний супровід дітей з особливими освітніми потребами в діяльності психолого-медико-педагогічних консультацій : посіб. / за ред. А. Г. Обухівської. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2016. 247 с.

Лещенко О. Г. Соціально-педагогічний супровід дитини з інвалідністю в інклюзивному закладі освіти. URL: http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1469/14117.

Лукіна Т. О. Тьюторство. Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України; [гол. ред. В. Г. Кремень; заст. гол. ред. В. І. Луговий, О. М. Топузов та ін.]. 2-ге вид, допов. та перероб. Київ : Юрінком Інтер, 2021. С. 1029–1030.

Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року : схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 7 червня 2024 р. № 527-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/527-2024-%D1%80#Text.

Нижник Т. Досвід впровадження тьюторингу в інклюзивній освіті у вищих навчальних закладах Європи та США. Освіта. Інноватика. Практика. 2024. Т. 12, № 7. С. 57–62.

Про затвердження професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти» : наказ Міністерства освіти і науки України від 29.08.2025 року № 1225. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity

Психологічний супровід інклюзивної освіти : [метод. реком.] / автор. кол. за заг. ред. А. Г. Обухівська. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 92 с.

Рогальська І. П. Соціалізація особистості у дошкільному дитинстві: сутність, специфіка, супровід : монографія. Київ : Міленіум, 2009. 400 с.

Сайно Н. О. Соціально-педагогічний супровід дітей з особливими потребами в закладах позашкільної освіти. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2022. Вип. 5. URL: http://psy-visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/244/327.

Сайно Н. О. Соціальна реабілітація молодших підлітків у роботі соціального педагога загальноосвітніх навчальних закладів : монографія. Полтава : Сімон, 2017. 335 с.

Стрельніков В. Ю. Теоретичні засади проектування професійно орієнтованої дидактичної системи підготовки бакалаврів економіки : автореф. дис. ... д-ра. пед. наук : 13.00.04 / Ін-т пед. освіти і освіти дорослих АПН України. Київ, 2007. 44 с.

Сучасний тлумачний словник української мови : 60000 слів / уклад.: Н. Кусайкіна, Ю. Цибульник ; за заг. ред. д-ра філол. наук, проф. В. В. Дубінинського. Xарків : ВД «ШКОЛА», 2011. 784 с.

Таланчук П. М., Кольченко К. О., Нікуліна Г. Ф. Супровід навчання студентів з особливими потребами в інтегрованому освітньому середовищі : навч.-метод. посіб. Київ : Соцінформ, 2004. 128 с.

Швець Т. Е. Організаційно-педагогічні умови реалізації тьюторингу в закладі загальної середньої освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2023. Вип. 95. С. 115–120. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2023.95.23.

Шиян В. М., Галкіна В. М. Технологія соціального супроводу людей з особливими потребами в освітньому середовищі. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2007. № 3 (5). URL: https://ap.uu.edu.ua/contents/5.

References

Bader, S. O. (2016). Sotsialno-pedahohichnyi suprovid sotsializatsii molodshoho shkoliara: zmistovnyi aspekt [Socio-pedagogical support of the socialization of a junior high school student: content aspect]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Pedahohika. Sotsialna robota [Scientific bulletin of the Uzhhorod National University. Pedagogy. Social work], 1 (38), 23-26 [in Ukrainian].

Bezliudnyi, O. I., Kravchenko, O. O., & Voitovska, A. I. (2019). Navchalno-reabilitatsiinyi ta sotsialno-vykhovnyi suprovid studentiv z obmezhenniamy zhyttiediialnosti [Educational-rehabilitation and social-educational support of students with limitations in life activities]. Narodna osvita [Public education], 2 (38). Retrieved from https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5681 [in Ukrainian].

Hapon, V. V., & Sharaievska, M. I. (2024). Tendentsii rozvytku inkliuzyvnoho navchannia v zakladakh zahalnoi serednoi osvity Ukrainy [Trends in the development of inclusive education in general secondary education institutions of Ukraine]. In Intehratsiia systemy osvity Ukrainy v yevropeiskyi osvitnii prostir [Integration of the education system of Ukraine into the European educational space] VI Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (рр. 38-41). Kyiv: DNU «Instytut osvitnoi analityky» [in Ukrainian].

Zinchenko, O. O. Psykholohichnyi suprovid stanovlennia osobystosti v osvtnomu protsesi [Psychological support of personality formation in the educational process]. Retrieved from https://www.cuspu.edu.ua/ua/konferentsii [in Ukrainian].

Illiashenko, T. D. (2017). Dytyna z hiperaktyvnym rozladom u navchalnomu zakladi Psykholohichnyi suprovid [A child with hyperactive disorder in an educational institution. Psychological support]. Kyiv: Redaktsiia zahalnoped. hazet [in Ukrainian].

Koval, O., & Mudrak, M. A. (2021). Inkliuzyvna osvita yak harantiia prava na osvitu ditei z invalidnistiu [Inclusive education as a guarantee of the right to education of children with disabilities]. In J. Mrozek, O. Homotiuk, O. Koval (Eds.), Protection of children's rights from a legal, pedagogical and psychological perspective: monograph (pp. 107-117). Olsztyn: Centre for Eastern Europe Research UWM in Olsztyn [in Ukrainian].

Zhuk, T. V., Illiashenko, T. D., & Lutsenko, I. V. et. al. (2016). Konsultatyvno-diahnostychnyi suprovid ditei : osoblyvymy osvitnimy potrebamy v diialnosti psykholoho-medyko-pedahohichnykh konsultatsii [Consultative and diagnostic support of children with special educational needs in the activities of psychological, medical and pedagogical consultations]. posib. Kyiv [in Ukrainian].

Leshchenko, O. H. Sotsialno-pedahohichnyi suprovid dytyny z invalidnistiu v inkliuzyvnomu zakladi osvity [Social and pedagogical support of a child with a disability in an inclusive educational institution]. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1469/14117 [in Ukrainian].

Lukina, T. O. (2021). Tiutorstvo [Tutoring]. In V. H. Kremen (Ed.), Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education] (pp. 1029-1030). Kyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].

Natsionalna stratehiia rozvytku inkliuzyvnoho navchannia na period do 2029 roku [National strategy for the development of inclusive education for the period until 2029]: skhvaleno rozporiadzhenniam Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 7 chervnia 2024 r. № 527-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/527-2024-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Nyzhnyk, T. (2024). Dosvid vprovadzhennia tiutorynhu v inkliuzyvnii osviti u vyshchykh navchalnykh zakladakh Yevropy ta SShA [Experience of implementing tutoring in inclusive education in higher educational institutions in Europe and the USA]. Osvita. Innovatyka. Praktyka [Education. Innovation. Practice], 7, 57-62 [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity» [On the approval of the professional standard "Teacher of a general secondary education institution"]: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 29.08.2025 roku № 1225. Retrieved from https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity [in Ukrainian].

Obukhivska, A. H. (Ed.). (2017). Psykholohichnyi suprovid inkliuzyvnoi osvity [Psychological support of inclusive education]. Kyiv: UNMTs praktychnoi psykholohii i sotsialnoi roboty [in Ukrainian].

Rohalska, I. P. (2009). Sotsializatsiia osobystosti u doshkilnomu dytynstvi: sutnist, spetsyfika, suprovid [Personality socialization in preschool childhood: essence, specificity, support]: monohrafiia. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].

Saino, N. O. (2025). Sotsialno-pedahohichnyi suprovid ditei z osoblyvymy potrebamy v zakladakh pozashkilnoi osvity [Social and pedagogical support of children with special needs in out-of-school education institutions]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu [Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University], 5. Retrieved from http://psy-visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/244/327 [in Ukrainian].

Saino, N. O. (2017). Sotsialna reabilitatsiia molodshykh pidlitkiv u roboti sotsialnoho pedahoha zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Social rehabilitation of younger adolescents in the work of a social teacher of general educational institutions]. Poltava: Simon [in Ukrainian].

Strelnikov, V. Yu. (2007). Teoretychni zasady proektuvannia profesiino oriientovanoi dydaktychnoi systemy pidhotovky baka-lavriv ekonomiky [Theoretical principles of designing a professionally oriented didactic system for training bachelors of economics]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv: In-t ped. osvity i osvity doroslykh APN Ukrainy [in Ukrainian].

Kusaikina, N., Tsybulnyk, Yu., & Dubinynskoho, V. V. (Comps.). (2011). Suchasnyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [Modern Explanatory Dictionary of the Ukrainian Language]: 60 000 sliv. Kharkiv: VD «ShKOLA» [in Ukrainian].

Talanchuk, P. M., Kolchenko, K. O., & Nikulina, H. F. (2004). Suprovid navchannia studentiv z osoblyvymy potrebamy v intehrovanomu osvitnomu seredovyshchi [Support for the education of students with special needs in an integrated educational environment]. Kyiv: Sotsinform [in Ukrainian].

Shvets, T. E. (2023). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy realizatsii tiutorynhu v zakladi zahalnoi serednoi osvity [Organizational and pedagogical conditions for the implementation of tutoring in a general secondary education institution]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific journal of the NPU named after M. P. Dragomanov. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects], 95, 115-120. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2023.95.23 [in Ukrainian].

Shyian, V. M., & Halkina, V. M. (2007). Tekhnolohiia sotsialnoho suprovodu liudei z osoblyvymy potrebamy v osvitnomu seredovyshchi [Technology of social support for people with special needs in the educational environment]. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy [Current problems of teaching and educating people with special needs], 3 (5). Retrieved from https://ap.uu.edu.ua/contents/5 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-15

Як цитувати

Касьянова, О. М., Венгловська, О. А., & Дем’яненко, В. І. (2025). Педагогічний супровід здобувачів з особливими освітніми потребами: теорія та стратегії реалізації . Імідж сучасного педагога, (6(225), 72–77. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-72-77