Роль особистісної мотивації в процесі самовдосконалення співробітників Національної поліції України

Автор(и)

  • Андрій Валерійович Танько Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Україна https://orcid.org/0000-0001-8425-2202

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-64-71

Ключові слова:

внутрішня мотивація; мотиваційні чинники; саморозвиток; самовдосконалення; професійний розвиток; працівники поліції; правоохоронці

Анотація

Досліджено значення особистісної мотивації як ключового чинника, що визначає ефективність процесу самовдосконалення працівників Національної поліції України. Наголошено, що сучасна професійна діяльність поліцейських потребує не лише компетентності, а й внутрішньої готовності до розвитку, самоконтролю, вдосконалення морально-вольових якостей.

Розкрито сутність поняття «особистісна мотивація» та її місце в структурі професійного становлення правоохоронців. Проаналізовано наукові підходи до розуміння мотиваційних процесів, визначено чинники, що формують потребу в саморозвитку. Самовдосконалення розглянуто як неперервний динамічний процес пошуку ефективних стратегій розвитку професійних і особистісних ресурсів.

Запропоновано практичні рекомендації щодо підвищення мотиваційного потенціалу поліцейських через психологічні тренінги, програми саморефлексії, створення сприятливого професійного середовища для ініціативності й розвитку.

Біографія автора

Андрій Валерійович Танько, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри теорії і методики викладання суспільно-правових дисциплін

Посилання

Барко В. І., Барко В., Смірнова О. Теоретико-психологічна модель дослідження індивідуально-особистісних властивостей правоохоронців та її ефективність. Вісник Національного університету оборони України. 2025. № 83 (1). С. 26–40. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-83-1-26-40

Бережний Ю. Педагогічні умови професійного самовдосконалення майбутніх фахівців правоохоронних органів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. № 7 (91). С. 153–162. DOI: https://doi.org/10.24139/2312-5993/2019.07/153-162

Бондаренко В., Сягровець В., Русанівський С. Професійне самовдосконалення правоохоронців у контексті реформування освіти системи МВС України. Педагогічні науки. 2020. № 2. С. 83–90. DOI: https://doi.org/10.32405/2413-4139-2020-2(25)-83-90

Бугаєвська Ю. Засоби професійного самовиховання і самовдосконалення. InterConf. 2023. № 39 (179). С. 170–175. DOI: https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.11.2023.018

Васюта В. Б. Мотивування персоналу : навч. посіб. Полтава : Національний університет імені Юрія Кондратюка, 2020. 140 с. URL: https://reposit.nupp.edu.ua/bitstream/PoltNTU/8508/1/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%BC%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%B2%D1%83%D0%B2_076%20%28%D1%82%D0%B8%D1%82%D1%83%D0%BB%29-%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BE.pdf

Вишківська В., Голікова О., Мирошниченко В. Професійне самовдосконалення фахівця в умовах трансформації освітнього середовища. Молодь і ринок. 2023. № 2/210. С. 89–94. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.275469

Кісіль З. Р., Кісіль Р.-В. В., Перепелиця А. В. Особливості синдрому емоційного вигорання у працівників Національної поліції України. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2018. № 2. С. 57–70. URL: http://journals.lvduvs.lviv.ua/index.php/psychology/article/view/59/56

Купчак М., Самило А. Професійна мотивація як внутрішній чинник розвитку професіоналізму майбутнього менеджера. Вісник Львівського державного університету безпеки життєдіяльності. 2020. Вип. 21. С. 107–112. DOI: https://doi.org/10.32447/20784643.21.2020.13

Ляшенко Р. О. Розвиток мотивації особистості майбутнього фахівця в процесі професійної самоактуалізації. Наукові записки. Педагогічні науки. 2022. Вип. 207. С. 217–221. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream/123456789/67593/4/Liashenko_Formuvannia_profesiinoi_motyvatsii.pdf

Матієнко Т. Особливості мотивації професійної діяльності правоохоронців. Jurnalul Juridic Național: Teorie și Practică. 2019. № 2 (1). С. 109–112. URL: http://www.jurnaluljuridic.in.ua/archive/2019/2/part_1/25.pdf

Орлова О., Новіцька І. Особистісне самовдосконалення як один з основних творчих чинників освіти впродовж життя. Нові технології навчання. 2024. № 98. С. 157–165. URL: https://www.journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/409

Юдіна Н., Харченко А. Класифікація та структура мотивів працівників органів внутрішніх справ. Молодий вчений. 2023. № 4 (116). С. 68–71. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2023-4-116-13

Choo J., Lin, J., Zhao, B. General training and worker motivation: Experimental evidence on discretionary effort. 2025. arXiv preprint arXiv:2503.20560. DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.2503.20560

Kolesnichenko O., Niebytova N. The structure of the motivational sphere of Ukrainian law enforcement officers. Scientific Journal of the National Academy of Internal Affairs. 2025. Vol. 30, no. 2. P. 21–31. DOI: 10.63341/naia-herald/2.2025.21

Shkoler O., Kimura T. How does work motivation impact employees’ investment at work and their job engagement? A moderated-moderation perspective through an international lens. Frontiers in Psychology. 2020. No. 11. P. 38. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00038

References

Barko, V., Barko, V., & Smirnova, O. (2025). Teoretyko-psykholohichna model doslidzhennia indyvidualno-osobystisnykh vlastyvostei pravookhorontsiv ta yii efektyvnist [Theoretical and psychological model for studying the individual and personal characteristics of law enforcement officers and its effectiveness]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy [Bulletin of the National University of Defence of Ukraine], 83 (1), 26-40. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-83-1-26-40 [in Ukrainian].

Berezhnyi, Yu. (2019). Pedahohichni umovy profesiinoho samovdoskonalennia maibutnikh fakhivtsiv pravookhoronnykh orhaniv [Pedagogical conditions for the professional self-improvement of future law enforcement specialists]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 7 (91), 153-162. DOI: https://doi.org/10.24139/2312-5993/2019.07/153-162 [in Ukrainian].

Bondarenko, V., Siahrovets, V., & Rusanivskyi, S. (2020). Profesiine samovdoskonalennia pravookhorontsiv u konteksti reformuvannia osvity systemy MVS Ukrainy [Professional self-improvement of law enforcement officers in the context of reforming the education system of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine]. Pedahohichni nauky [Pedagogical sciences], 2, 83-90. DOI: https://doi.org/10.32405/2413-4139-2020-2(25)-83-90 [in Ukrainian].

Buhaievska, Yu. (2023). Zasoby profesiinoho samovykhovannia i samovdoskonalennia [Means of professional self-education and self-improvement]. InterConf, 39 (179), 170-175. DOI: https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.11.2023.018 [in Ukrainian].

Vasiuta, V. B. (2020). Motyvuvannia personalu [Staff motivation]: navchalnyi posibnyk. Poltava: Natsionalnyi universytet imeni Yuriia Kondratiuka. Retrieved from http://reposit.nupp.edu.ua/bitstream/PoltNTU/8508/2/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BE.pdf [in Ukrainian].

Vyshkivska, V., Holikova, O., & Myroshnychenko, V. (2023). Profesiine samovdoskonalennia fakhivtsia v umovakh transformatsii ostvinoho seredovyshcha [Professional self-improvement of specialists in the context of a changing environment]. Molod i rynok [Young people and the market], 2/210, 89-94. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.275469 [in Ukrainian].

Kisil, Z. R., Kisil, R. V., & Perepelytsia, A. V. (2018). Osoblyvosti syndromu emotsiinoho vyhorannia u pratsivnykiv Natsionalnoi politsii Ukrainy [Features of emotional burnout syndrome among employees of the National Police of Ukraine]. Naukovyi visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav [Scientific Bulletin of Lviv State University of Internal Affairs], 2, 57-70. Retrieved from http://journals.lvduvs.lviv.ua/index.php/psychology/article/view/59/56

Kupchak, M. & Samylo, A. (2020). Profesiina motyvatsiia yak vnutrishnii chynnyk rozvytku profesionalizmu maibutnoho menedzhera [Professional motivation as an internal factor in the development of professionalism in future managers]. Visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu bezpeky zhyttiediialnosti [Bulletin of Lviv State University of Life Safety], 21, 107-112. DOI: https://doi.org/10.32447/20784643.21.2020.13 [in Ukrainian].

Liashenko, R. O. (2020). Rozvytok motyvatsii osobystosti maibutnoho fakhivtsia v protsesi profesiinoi samo aktualizatsii [Development of motivation in future specialists in the process of professional self-actualisation]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Scientific notes. Pedagogical Sciences], 207, 217-221. Retrieved from https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/1453/1406 [in Ukrainian].

Mаtiienko, T. (2019). Osoblyvosti motyvatsii profesiinoi diialnosti pravookhorontsiv [Features of motivation in the professional activities of law enforcement officers]. Jurnalul Juridic Național: Teorie și Practică, 2 (1), 109-112. Retrieved from http://www.jurnaluljuridic.in.ua/archive/2019/2/part_1/25.pdf [in Ukrainian].

Orlova, O., & Novitska, I. (2024). Osobystisne samovdoskonalennia yak odyn z osnovnykh tvorchykh chynnykiv osvity vprodovzh zhyttia [Personal self-improvement as one of the main creative factors in lifelong education]. Novi tekhnolohii navchannia [New learning technologies], 98, 157-165. Retrieved from https://www.journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/409 [in Ukrainian].

Yudina, N., & Kharchenko, A. (2023). Klasyfikatsiia ta struktura motyviv pratsivnykiv orhaniv vnutrishnikh sprav [Classification and structure of motives of internal affairs officers]. Molodyi vchenyi [Young scientist], 4 (116), 68-71. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2023-4-116-13 Retrieved from https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/5812/5683 [in Ukrainian].

Choo, J., Lin, J., & Zhao, B. (2025). General training and worker motivation: Experimental evidence on discretionary effort. arXiv preprint arXiv:2503.20560. Retrieved from https://arxiv.org/abs/2503.20560

Kolesnichenko, O., & Niebytova, N. (2025). The structure of the motivational sphere of Ukrainian law enforcement officers. Scientific Journal of the National Academy of Internal Affairs, 30, 2, 21-31 DOI: 10.63341/naia-herald/2.2025.2

Shkoler, O., & Kimura, T. (2020). How does work motivation impact employees’ investment at work and their job engagement? A moderated-moderation perspective through an international lens. Frontiers in Psychology, 11, 38. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00038

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-15

Як цитувати

Танько, А. В. (2025). Роль особистісної мотивації в процесі самовдосконалення співробітників Національної поліції України . Імідж сучасного педагога, (6(225), 64–71. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-64-71