Сексуальне виховання як метод профілактики сексуального насильства
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-93-97Ключові слова:
сексуальне виховання; сексуальне насильство; соціально-педагогічна профілактика; рівні соціально-педагогічної профілактики; завдання профілактикиАнотація
Розглянуто сексуальне виховання як ефективний метод соціально-педагогічної профілактики сексуального насильства. Підкреслено, що сексуальне насильство є серйозним порушенням прав людини та чинником, який негативно впливає на фізичне, психічне й соціальне здоров’я особистості. На основі аналізу міжнародних документів (UNESCO, WHO, UNICEF) обґрунтовано важливість комплексного сексуального виховання, спрямованого на формування у дітей і молоді знань про особисті межі, згоду, відповідальність і безпечну поведінку. Визначено завдання сексуального виховання на первинному, вторинному та третинному рівнях профілактики, що охоплюють просвітницьку діяльність, роботу з групами ризику та психосоціальну підтримку постраждалих. Зроблено висновок, що сексуальне виховання є важливим інструментом формування культури взаємин, попередження насильства та розвитку соціально зрілої, відповідальної особистості.
Посилання
Асєєва Ю., Захарченко Н. Вплив чинників на психосексуальне виховання та формування культури молоді. Ментальне здоров’я. 2024. № 3. С. 3–9.
Брижик В. О., Журавель Т. В., Кочемировська О. О., Нікітіна О. М., Христова Г. О. Інформаційно-методичні матеріали та аналіз нормативно-правової бази з питань попередження насильства над дітьми в сім’ї та поза нею. Київ : ТОВ «К.І.С.», 2010. 239 с.
Вовканич М. Проблеми розвитку сексуальної самосвідомості підлітків у сучасному суспільстві. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Педагогіка. Соціальна робота. 2013. № 27. С. 25–27.
Державний стандарт соціальної послуги профілактика : наказ МСПОУ № 912 від 10.09.2015. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1155-15#Text
Доповідь про руйнівний вплив бойових дій на дітей в Україні. ООН. 2024. URL: https://ukraine.ohchr.org/uk/UN-report-details-devastating-impact-of-hostilities-on-children-in-Ukraine
Журавель Т., Капшур Ю., Кочемировська О., Удовенко Ю. Сексуальність у житті особистості. Підвищення виховного потенціалу прийомних батьків та батьків-вихователів : навч.-метод. посіб. / за заг. ред. І. Д. Звєрєвої. Київ, 2011. С. 195–225.
Кислова О. М., Ніколаєвська А. М. Підліткова сексуальність та проблеми сексуальної освіти в Україні. Український соціум. 2023. № 2. С. 190–206.
Кікінеджі О. В. Сексуальне виховання як чинник соціалізації підлітків. Наукові праці. Педагогіка. 2017. № 298 (286). С. 55–59.
Лещук Н. О., Савич Ж. В., Лотоцька О. А. Статеве виховання і репродуктивне здоров’я підлітків та молоді. Київ : Центр учб. літ., 2014. 232 с.
Мамиченко С., Каліка К., Алізіер М. Психолого-педагогічні засади розвитку сексуальної культури здобувачів вищої освіти. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. 2025. № 7. С. 138–144.
Нестерчук В. Домашнє насильство як феномен соціальної роботи. Social Work and Education. 2020. Vol. 7, no. 3, C. 254–262.
Основи сексуальної просвіти : посібник-помічник для фахівців і фахівчинь, які працюють із дітьми та родинами / ГО «Дівчата» у співпраці з ЮНІСЕФ. 2024. URL: https://drive.google.com/file/d/1aP9hXSSzq7BzFADZFJ-NCOWbWUFiian9/view
Слободянюк А., Білецька М. Стан сексуальної культури молоді. Габітус. 2025. № 71. С. 25–30.
Стандарти сексуальної освіти в Європі. Кельн : Європейське регіональне бюро ВООЗ / ФЦМО, 2010.
Цюман Т. П., Малієнко Ю. М. Сексуальне насильство над дітьми: Причини, наслідки, профілактика. Київ : ФОП Пономаренко Я. М., 2011. 76 с.
Чубук Р. Підготовка соціальних працівників до формування сексуальної культури молоді як засобу профілактики статевої деморалізації. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Педагогічні науки. 2020. № 2. С. 85–92.
Council of Europe. (n.d.). At a glance. URL: https://www.coe.int/en/web/children/underwear-rule
Walker J., Milton J. Teachers’ and parents’ roles in the sexuality education of primary school children: A comparison of experiences in Leeds, UK and in Sydney, Australia. Sex Education. 2006. No. 6 (4). P. 418.
Rerences
Asieieva, Yu., & Zakharchenko, N. (2024). Vplyv chynnykiv na psykhoseksualne vykhovannia ta formuvannia kultury molodi [The influence of factors on psychosexual education and the formation of youth culture]. Mentalne zdorovia [Mental health], 3, 3-9 [in Ukrainian].
Bryzhyk, V. O., Zhuravel, T. V., Kochemyrovska, O. O., Nikitina, O. M., & Khrystova, H. O. (2010). Informatsiino-metodychni materialy ta analiz normatyvno-pravovoi bazy z pytan poperedzhennia nasylstva nad ditmy v simi ta poza neiu [Information and methodological materials and analysis of the regulatory framework on the prevention of violence against children in the family and outside it]. Kyiv: TOV «K.I.S.» [in Ukrainian].
Vovkanych, M. (2013). Problemy rozvytku seksualnoi samosvidomosti pidlitkiv u suchasnomu suspilstvi [Problems of developing sexual self-awareness in adolescents in modern society]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Pedahohika. Sotsialna robota [Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Pedagogy. Social Work], 27, 25-27 [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart sotsialnoi posluhy profilaktyka [State standard of social services prevention]: nakaz MSPOU № 912 vid 10.09.2015. (2015). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1155-15#Text [in Ukrainian].
Dopovid pro ruinivnyi vplyv boiovykh dii na ditei v Ukraini [Report on the devastating impact of hostilities on children in Ukraine]. OON. (2024). Retrieved from https://ukraine.ohchr.org/uk/UN-report-details-devastating-impact-of-hostilities-on-children-in-Ukraine [in Ukrainian].
Zhuravel, T., Kapshur, Yu., Kochemyrovska, O., & Udovenko, Yu. (2011). Seksualnist u zhytti osobystosti [Sexuality in the life of an individual]. In I. D. Zvierieva (Ed.), Pidvyshchennia vykhovnoho potentsialu pryiomnykh batkiv ta batkiv-vykhovateliv [Increasing the educational potential of adoptive parents and foster parents]: navchalno-metodychnyi posibnyk (pp. 195-225). Kyiv [in Ukrainian].
Kyslova, O. M., & Nikolaievska, A. M. (2023). Pidlitkova seksualnist ta problemy seksualnoi osvity v Ukraini [Adolescent sexuality and problems of sexual education in Ukraine]. Ukrainskyi sotsium [Ukrainian society], 2, 190-206 [in Ukrainian].
Kikinedzhi, O. V. (2017). Seksualne vykhovannia yak chynnyk sotsializatsii pidlitkiv [Sexual education as a factor in the socialization of adolescents]. Naukovi pratsi. Pedahohika [Scientific works. Pedagogy], 298 (286), 55-59 [in Ukrainian].
Leshchuk, N. O., Savych, Zh. V., & Lototska, O. A. (2014). Stateve vykhovannia i reproduktyvne zdorovia pidlitkiv ta molodi [Sexual education and reproductive health of adolescents and young people]. Kyiv: Tsentr uchb. lit. [in Ukrainian].
Mamychenko, S., Kalika, K., & Alizier, M. (2025). Psykholoho-pedahohichni zasady rozvytku seksualnoi kultury zdobuvachiv vyshchoi osvity [Psychological and pedagogical principles of developing sexual culture of higher education students]. Naukovyi visnyk Vinnytskoi akademii bezperervnoi osvity [Scientific Bulletin of the Vinnytsia Academy of Continuing Education], 7, 138-144 [in Ukrainian].
Nesterchuk, V. (2020). Domashnie nasylstvo yak fenomen sotsialnoi roboty [Domestic violence as a social work phenomenon]. Social Work and Education, 7, 3, 254-262 [in Ukrainian].
Osnovy seksualnoi prosvity [Basics of sex education]: posibnyk-pomichnyk dlia fakhivtsiv i fakhivchyn, yaki pratsiuiut iz ditmy ta rodynamy. HO «Divchata» u spivpratsi z YuNISEF. (2024). Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1aP9hXSSzq7BzFADZFJ-NCOWbWUFiian9/view [in Ukrainian].
Slobodianiuk, A., & Biletska, M. (2025). Stan seksualnoi kultury molodi [The state of sexual culture of young people]. Habitus [Habitus], 71, 25-30 [in Ukrainian].
Standarty seksualnoi osvity v Yevropi [Sex education standards in Europe]. (2010). Keln: Yevropeiske rehionalne biuro VOOZ / FTsMO [in Ukrainian].
Tsiuman, T. P., & Maliienko, Yu. M. (2011). Seksualne nasylstvo nad ditmy: Prychyny, naslidky, profilaktyka [Child Sexual Abuse: Causes, Consequences, Prevention]. Kyiv: FOP Ponomarenko Ya. M. [in Ukrainian].
Chubuk, R. (2020). Pidhotovka sotsialnykh pratsivnykiv do formuvannia seksualnoi kultury molodi yak zasobu profilaktyky statevoi demoralizatsii [Training social workers to form a sexual culture of youth as a means of preventing sexual demoralization]. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Bohdan Khmelnytskyi National University of Cherkasy. Pedagogical Sciences], 2, 85-92 [in Ukrainian].
The Council of Europe at a glance. Retrieved from https://www.coe.int/en/web/children/underwear-rule
Walker, J., & Milton, J. (2006). Teachers’ and parents’ roles in the sexuality education of primary school children: A comparison of experiences in Leeds, UK and in Sydney, Australia. Sex Education, 6 (4), 418.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
