Емпауермент-підхід до розвитку емоційного інтелекту майбутніх учителів початкової школи в освітньому середовищі університету
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-40-44Ключові слова:
емпауермент; емоційний інтелект; майбутній учитель початкової школи; освітнє середовище університету; наративна бесіда; проєктні технології; дискусійний метод; рольова граАнотація
Проаналізовано джерельну базу понять «емпауермент», «педагогіка емпауерменту», «педагогіка наснаження». Розглянуто характерні особливості емпауерменту як освітньої стратегії. Аргументовано актуальність вибору цієї стратегії у розвитку емоційного інтелекту майбутніх учителів початкової школи в умовах освітнього середовища закладу вищої освіти. Встановлено, що емпауермент-підхід як інструмент розвитку емоційного інтелекту узгоджується із законами емоцій Ніко Фріджа. Охарактеризовано окремі технології, форми та методи емпауермент-педагогіки (наративна бесіда, проєкти, дискусії, дебати, диспути, рольова гра), що спрямовані на формування знань, умінь і навичок емоційного інтелекту як важливої психічної властивості, що є елементом професійних компетентностей майбутніх учителів початкової школи.
Посилання
Білик Н. І. Емоційно-етична компетентність педагога як чинник позитивної взаємодії у професійному середовищі. Готовність до інноваційної діяльності: розвинення професійної та інклюзивної компетентностей педагога-майстра : електрон. навч.-метод. посіб. / [упоряд. : І. О. Калініченко, Н. І. Білик ; за наук. ред. Н. І. Білик]. Полтава : ПАНО ім. М. В. Остроградського, 2024. С. 86–101. URL: https://pano.pl.ua/wp-content/uploads/2024/03/modul-2024-POSIBNYK.pdf
Кривоконь Н. І. Поняття наснаження в аспекті психології соціальної роботи. Проблеми загальної та педагогічної психології. 2011. Т. ХІІІ, ч. 3. С. 190–198.
Поліщук Г. Особливості дискусії та психолого-педагогічні умови її використання як засобу формування критичного мислення. Педагогіка вищої та середньої школи. 2013. Bип. 38. С. 401–405.
Психологічна підтримка учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану : освітньо-професійна програма для короткотермінових курсів підвищення кваліфікації. Біла Церква : Білоцерківський інститут неперервної професійної освіти, 2024. 39 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743958.
Смолік О. С. Емоційний інтелект і партнерська взаємодія. Дошкільна освіта у сучасному соціокультурному просторі / за заг. ред. О. А. Гнізділової. Полтава : Вид-ць Шевченко Р. В., 2017. Вип. 1. С. 167–174.
Хромець В. Пауло Фрейре: педагогічна концепція. Київ : Дух і Літера, 2024. 36 с.
Шешукова О. В., Казакова К. С., Труфанова В. П., Полішук Т. В. Дискусійний метод – ефективна форма інтерактивного навчального процесу в підготовці лікарів-інтернів на кафедрі дитячої стоматології. Актуальні проблеми сучасної вищої медичної освіти в Україні : матеріали навч.-наук. конф. з міжнар. участю, м. Полтава, 21 березня 2019 р. Полтава, 2019. С. 243–245.
Яременко Н. В., Коломієць Н. В. Емпауермент-педагогіка як модель гармонізації психокультурних складових архетипу «Puer» крізь призму стратегії сталого розвитку. Публічне урядування. 2019. № 3 (18). С. 501–509.
Freire P. Pedagogy of Indignation. Boulder ; London : Paradigm Publishers, 2004. 129 p.
Frijda N. H. The Laws of Emotion. New York : Psychology Press, 2006. 366 p.
References
Bilyk, N. I. (2024). Emotsiino-etychna kompetentnist pedahoha yak chynnyk pozytyvnoi vzaiemodii u profesiinomu seredovyshchi [Emotional and ethical competence of a teacher as a factor of positive interaction in a professional environment]. In N. I. Bilyk (Ed.), Hotovnist do innovatsiinoi diialnosti: rozvynennia profesiinoi ta inkliuzyvnoi kompetentnostei pedahoha-maistra [Readiness for innovative activity: development of professional and inclusive competencies of a master teacher] (pp. 86-101). Poltava: PANO im. M. V. Ostrohradskoho. Retrieved from https://pano.pl.ua/wp-content/uploads/2024/03/modul-2024-POSIBNYK.pdf [in Ukrainian].
Kryvokon, N. I. (2011). Poniattia nasnazhennia v aspekti psykholohii sotsialnoi roboty [The concept of empowerment in the aspect of social work psychology]. Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii [Problems of general and pedagogical psychology], ХІІІ, 3, 190-198 [in Ukrainian].
Polishchuk, H. (2013). Osoblyvosti dyskusii ta psykholoho-pedahohichni umovy yii vykorystannia yak zasobu formuvannia krytychnoho myslennia [Peculiarities of discussion and psychological and pedagogical conditions for its use as a means of forming critical thinking]. Pedahohika vyshchoi ta serednoi shkoly [Pedagogy of higher and secondary schools], 38, 401-405 [in Ukrainian].
Psykholohichna pidtrymka uchasnykiv osvitnoho protsesu v umovakh voiennoho stanu: osvitno-profesiina prohrama dlia korotkoterminovykh kursiv pidvyshchennia kvalifikatsii [Psychological support for participants in the educational process under martial law: educational and professional program for short-term advanced training courses]. (2024). Bila Tserkva: Bilotserkivskyi instytut neperervnoi profesiinoi osvity. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743958 [in Ukrainian].
Smolik, O. S. (2017). Emotsiinyi intelekt i partnerska vzaiemodiia [Emotional intelligence and partnership interaction]. In O. A. Hnizdilova (Ed.), Doshkilna osvita u suchasnomu sotsiokulturnomu prostori [Preschool education in the modern socio-cultural space] (Is. 1, pp. 167-174). Poltava: Vydavets Shevchenko R. V. [in Ukrainian].
Khromets, V. (2024). Paulo Freire: pedahohichna kontseptsiia [Paulo Freire: pedagogical concept]. Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].
Sheshukova, O. V., Kazakova, K. S., Trufanova, V. P., & Polishuk, T. V. (2019). Dyskusiinyi metod – efektyvna forma interaktyvnoho navchalnoho protsesu v pidhotovtsi likariv-interniv na kafedri dytiachoi stomatolohii [Discussion method is an effective form of interactive educational process in the training of interns at the Department of Pediatric Dentistry]. In Aktualni problemy suchasnoi vyshchoi medychnoi osvity v Ukraini [Current problems of modern higher medical education in Ukraine]: materialy navch.-nauk. konf. z mizhnar. Uchastiu (pp. 243-245). Poltava [in Ukrainian].
Iaremenko, N. V., & Kolomiiets, N. V. (2019). Empauerment-pedahohika yak model harmonizatsii psykhokulturnykh skladovykh arkhetypu «Puer» kriz pryzmu stratehii staloho rozvytku [Empowerment pedagogy as a model for harmonizing the psychocultural components of the “Puer” archetype through the prism of a sustainable development strategy]. Publichne uriaduvannia [Public governance], 3 (18), 501-509 [in Ukrainian].
Freire, P. (2004). Pedagogy of Indignation. Boulder; London: Paradigm Publishers.
Frijda, N. H. (2006). The Laws of Emotion. New York: Psychology Press.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
