Моделі та стратегії управління розвитком комунікативної компетентності викладачів в умовах сучасної вищої освіти

Автор(и)

  • Світлана Олександрівна Просяник ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, Україна https://orcid.org/0009-0004-1011-7875

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-21-25

Ключові слова:

комунікативна компетентність; викладач; вища освіта; управління розвитком; моделі управління; стратегії управління; професійний розвиток

Анотація

Стаття присвячена аналізу моделей і стратегій управління розвитком комунікативної компетентності викладачів у сучасних закладах вищої освіти. Обґрунтовано актуальність проблеми, що зумовлена трансформацією освітнього середовища під впливом цифровізації, глобалізації та зростання вимог до якості професійної підготовки фахівців. Визначено, що комунікативна компетентність є інтегральною характеристикою особистості викладача, яка охоплює мовленнєвий, соціально-перцептивний, педагогічно-організаційний і цифровий компоненти. Підкреслено, що саме від рівня сформованості цих складників залежить ефективність педагогічної взаємодії, рівень академічної культури студентів і конкурентоспроможність університету в умовах глобалізованого суспільства.

Методологічною основою дослідження виступають системний і компетентнісний підходи, які дозволяють розглядати розвиток комунікативної компетентності як цілеспрямований і керований процес. У роботі проаналізовано три базові моделі управління: традиційну, інноваційну та інтеграційну. Встановлено, що найефективнішою є інтеграційна модель, оскільки вона поєднує класичні й сучасні методи, забезпечує гнучкість освітнього процесу та сталість результатів професійного зростання викладачів.

Особливу увагу приділено характеристиці управлінських стратегій: мотиваційної, ресурсної, рефлексивної та інноваційно-адаптивної. Показано, що лише їхня комплексна реалізація створює передумови для розвитку комунікативної культури викладачів, формування позитивної мотивації до самовдосконалення, забезпечення ресурсної підтримки, стимулювання професійної рефлексії та гнучкого реагування на виклики цифрового середовища.

Наукова новизна статті полягає у систематизації підходів до управління розвитком комунікативної компетентності та обґрунтуванні інтеграційної моделі як найперспективнішої для сучасної вищої школи. Практичне значення отриманих результатів полягає у можливості використання запропонованих моделей і стратегій у діяльності закладів вищої освіти для підвищення якості освітнього процесу та підготовки конкурентоспроможних фахівців.

Біографія автора

Світлана Олександрівна Просяник, ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України

аспірантка кафедри педагогіки, адміністрування і спеціальної освіти

Посилання

Білик Н. І. Комунікативна компетентність керівників закладів загальної середньої освіти в умовах Нової української школи. Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка. 2019. Вип. 6 (11). URL: https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/146. DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-6(11)-04.

Білобров О., Гриценко Л. Формування інформаційно-цифрової компетентності в умовах дистанційного навчання. Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка. 2025. Т. 20, вип. 41. URL: https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/635.

Волкова Н. П. Педагогіка : навч. посіб. Київ : Академвидав, 2012. 615 с.

Гладкова В., Рябова З. Готовність майбутнього вчителя технологій до професійної діяльності. Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка. 2025. Т. 20, вип. 41. URL: https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/742/627.

Кивлюк І. О. Рефлексивна культура майбутнього педагога як чинник професійного розвитку. Педагогічний дискурс. 2021. Вип. 31. С. 87–94.

Корніяка О. М. Комунікативна компетентність як професійна вимога викладача ВНЗ. Науковий вісник Інституту педагогіки НАПН України. 2016. № 2. С. 74–82.

Лупаренко Л. А. Інноваційні освітні технології у формуванні професійної компетентності майбутнього викладача. Педагогічні науки: теорія та практика. 2019. № 2. С. 57–64.

Максимова О. О. Комунікативна компетентність вчителя початкової школи. Збірник наукових праць Житомирського державного університету імені І. Франка. 2019. Вип. 3. С. 45–52.

Морзе Н. В., Спірін О. М., Биков В. Ю. Цифрова трансформація освіти і науки в Україні : колект. монографія. Київ : ІІТЗН НАПН України, 2020. 384 с.

Савченко О. Я. Професійний розвиток учителя в умовах інноваційних змін. Педагогіка і психологія. 2017. № 3. С. 25–33.

Сипченко О. Комунікативна компетентність викладача як важлива складова професіоналізму. Гуманітарний вісник. 2022. № 35. С. 112–118.

References

Bilyk, N. I. (2019). Komunikatyvna kompetentnist kerivnykiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity v umovakh Novoi ukrainskoi shkoly [Communicative competence of heads of general secondary education institutions in the context of the New Ukrainian School]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Adaptive Management: Theory and Practice. Pedagogy], 6 (11). Retrieved from https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/146. DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-6(11)-04. [in Ukrainian].

Bilobrov, O., & Hrytsenko, L. (2025). Formuvannia informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti v umovakh dystantsiinoho navchannia [Formation of informational and digital competence in distance learning]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Adaptive Management: Theory and Practice. Pedagogics], 20 (41). Retrieved from https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/635 [in Ukrainian].

Volkova, N. P. (2012). Pedahohika [Pedagogy]. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].

Hladkova, V., & Riabova, Z. (2025). Hotovnist maibutnoho vchytelia tekhnolohii do profesiinoi diialnosti [Readiness of future technology teachers for professional activity]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Adaptive Management: Theory and Practice. Pedagogics], 20 (41). Retrieved from https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/742/627 [in Ukrainian]

Kyvliuk, I. O. (2021). Refleksyvna kultura maibutnoho pedahoha yak chynnyk profesiinoho rozvytku [Reflexive culture of the future teacher as a factor of professional development]. Pedahohichnyi dyskurs [Pedagogical discourse], 31, 87-94 [in Ukrainian].

Korniaka, O. M. (2016). Komunikatyvna kompetentnist yak profesiina vymoha vykladacha VNZ [Communicative competence as a professional requirement of a university teacher]. Naukovyi visnyk Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy [Scientific Bulletin of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Sciences of Ukraine], 2, 74-82 [in Ukrainian].

Luparenko, L. A. (2019). Innovatsiini osvitni tekhnolohii u formuvanni profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vykladacha [Innovative educational technologies in the formation of professional competence of a future teacher]. Pedahohichni nauky: teoriia ta praktyka [Pedagogical Sciences: Theory and Practice], 2, 57-64 [in Ukrainian].

Maksymova, O. O. (2019). Komunikatyvna kompetentnist vchytelia pochatkovoi shkoly [Communicative competence of a primary school teacher]. Zbirnyk naukovykh prats Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni I. Franka [Collection of scientific papers of Ivan Franko Zhytomyr State University], 3, 45-52 [in Ukrainian].

Morze, N. V., Spirin, O. M., & Bykov, V. Yu. (2020). Tsyfrova transformatsiia osvity i nauky v Ukraini [Digital transformation of education and science in Ukraine]: kolektyvna monohrafiia. Kyiv: IITZN NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Savchenko, O. Ya. (2017). Profesiinyi rozvytok uchytelia v umovakh innovatsiinykh zmin [Professional development of a teacher in conditions of innovative changes]. Pedahohika i psykholohiia [Pedagogy and psychology], 3, 25-33 [in Ukrainian].

Sypchenko, O. (2022). Komunikatyvna kompetentnist vykladacha yak vazhlyva skladova profesionalizmu [Communicative competence of a teacher as an important component of professionalism]. Humanitarnyi visnyk [Humanitarian Bulletin], 35, 112-118 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-15

Як цитувати

Просяник, С. О. (2025). Моделі та стратегії управління розвитком комунікативної компетентності викладачів в умовах сучасної вищої освіти . Імідж сучасного педагога, (6(225), 21–25. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-21-25