Використання генеративного штучного інтелекту вчителями для вдосконалення педагогічних практик: світовий та український досвід

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-5-10

Ключові слова:

генеративний штучний інтелект (ГШІ); штучний інтелект (ШІ); педагогічні практики; професійний розвиток; цифрова компетентність учителя

Анотація

Розглянуто використання генеративного штучного інтелекту (ГШІ) вчителями в Україні та зарубіжжі. Подано стратегічні європейські та вітчизняні документи щодо використання штучного інтелекту в освіті. Виконано огляд рекомендаційних документів міжнародних організацій, зокрема ЮНЕСКО, Європейської Комісії, Ради Європи тощо. Здійснено аналіз досліджень використання ГШІ у закладах освіти. Описано освітні програми з використання штучного інтелекту. Подано результати опитувань учителів, в якому брали участь 26227 респондентів. Новизна дослідження полягає в комплексному аналізі напрацьованих міжнародною спільнотою та вітчизняними освітянами засад і практичних рішень для використання ГШІ вчителями з метою покращення їхніх педагогічних технологій та професійного розвитку. Використано методи: аналіз нормативних документів, стандартів та рекомендаційних документів ЄС щодо використання ШІ в освіті, опитування вчителів, кількісні та якісні методи опрацювання даних, систематизація та узагальнення, порівняльний аналіз українського та зарубіжного досвіду.

Біографії авторів

Оксана Василівна Овчарук, Інститут цифровізації освіти НАПН України

докторка педагогічних наук, професорка, завідувачка відділу компаративістики і інформаційно-освітніх інновацій

Олена Олександрівна Гриценчук, Інститут цифровізації освіти НАПН України

кандидатка педагогічних наук, старша дослідниця, провідна наукова співробітниця відділу компаративістики і інформаційно-освітніх інновацій

Оксана Євгенівна Кравчина, Інститут цифровізації освіти НАПН України

наукова співробітниця відділу компаративістики і інформаційно-освітніх інновацій

Посилання

Дерябіна С. В., Нікітенко Р. І., Чешенко О. І. Використання інструментів штучного інтелекту в діяльності педагогів мистецькій/технологічній освітніх галузей. International Science Journal of Education & Linguistics. 2024. № 3 (6). С. 9–24. DOI: https://doi.org/10.46299/j.isjel.20240306.02.

Клочко О. Розвиток критичного мислення майбутніх учителів інформатики та математики з використанням засобів штучного інтелекту. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems. 2024. № 72. С. 14–26. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2024-72-14-26.

Мар’єнко М. Методичні засади використання сервісів штучного інтелекту для генерації презентацій для професійного розвитку вчителів. Наукові записки. Педагогічні науки. 2025. № 218. С. 168–173. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-168-173.

Морзе Н. В., Бойко М. А., Струтинська О. В., Смирнова-Трибульська Є. М. Якою має бути цифрова компетентність вчителів у галузі використання штучного інтелекту? Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2024. № 16. С. 76–91. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2024.166].

Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні : розпорядження Кабінету Міністрів України № 1556-р. 2020 р. / Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/1556-2020-%D1%80 (дата звернення: 02.09.2025).

Шишкіна М. П., Коваленко В. В. Про хід та результати досліджень, проведених в інституті цифровізації освіти НАПН України, щодо використання штучного інтелекту в середній освіті: За матеріалами наукової доповіді на засіданні Президії Національної академії педагогічних наук України, 17 жовтня 2024 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2024. № 6 (2). С. 1–6. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6217.

AI competency framework for teachers. In UNESCO eBooks. 2024. DOI: https://doi.org/10.54675/zjte2084 (дата звернення: 02.09.2025).

Bloom B. S., Engelhart M. D., Furst E. J., Hill W. H., & Krathwohl D. R. Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook 1: Cognitive domain. New York : Longman, 1956. P. 1103–1133.

Colobridge, & Colobridge. Що таке генеративний штучний інтелект і де він застосовується? 2025. URL: https://blog.colobridge.net/uk/2025/08/generative-artificial-intelligence-ua/ (дата звернення: 02.09.2025).

Council of Europe. (2024, September 5). Framework Convention on Artificial Intelligence, Human Rights, Democracy and the Rule of Law [International treaty]. Council of Europe. 2024. URL: https://www.coe.int/en/web/artificial-intelligence/the-framework-convention-on-artificial-intelligence (дата звернення: 02.09.2025).

European Parliament. (2024, March 13). European Parliament legislative resolution on the proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council on laying down harmonised rules on Artificial Intelligence (Artificial Intelligence Act) and amending certain Union Legislative Acts (COM(2021)0206 – C9-0146/2021 – 2021/0106(COD)) [Legislative resolution]. 2024. URL: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2024-0138_EN.html (дата звернення: 02.09.2025).

Generative AI and the future of education. UNESCO eBooks. 2023. DOI: https://doi.org/10.54675/hoxg8740.

Marzano D. Generative Artificial Intelligence (GAI) in Teaching and Learning Processes at the K-12 Level: A Systematic Review. Tech Know Learn. 2025. DOI: https://doi.org/10.1007/s10758-025-09853-7.

Mogavi R. H., Deng C., Kim J. J., Zhou P., Kwon Y. D., Metwally A. H. S., ... Hui P. Exploring user perspectives on ChatGPT: Applications, perceptions, and implications for AI-Integrated Education. arXiv (Cornell University). 2023. DOI: https://doi.org/10.48550/arxiv.2305.13114.

OECD legal instruments. 2024. URL: https://legalinstruments.oecd.org/en/instruments/oecd-legal-0449 (дата звернення: 02.09.2025).

Ovcharuk O. Challenges, Opportunities and readiness for using digital instruments by Ukrainian Teachers: 2024 Survey results. Lecture notes in networks and systems. 2025. P. 169–175. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-83520-9_16 .

Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence. UNESCO eBooks. 2022. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137 (дата звернення: 02.09.2025).

Van den Berg G., du Plessis E. ChatGPT and generative AI: Possibilities for its contribution to lesson planning, critical thinking and openness in teacher education. Education Sciences. 2023. No. 13 (10). DOI: https://doi.org/10.3390/educsci13100998.

Velander J., Taiye M. A., Otero N. et al. Artificial Intelligence in K-12 Education: eliciting and reflecting on Swedish teachers' understanding of AI and its implications for teaching & learning. Educ Inf Technol. 2024. № 29. Р. 4085–4105. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-023-11990-4.

Zhang K., Aslan A. B. AI technologies for education: Recent research & future directions. Computers and Education Artificial Intelligence. 2021. № 2. DOI: https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100025.

Zhang P., Tur G. A systematic review of ChatGPT use in K‐12 education. European Journal of Education. 2023. № 59 (2). DOI: https://doi.org/10.1111/ejed.12599.

References

Deryabina, S. V., Nikitenko, R. I., & Cheshenko, O. I. (2024). Vykorystannia instrumentiv shtuchnoho intelektu v diialnosti pedahohiv mystetskii/tekhnolohichnii osvitnikh haluzei. [Use of artificial intelligence tools in the activities of teachers in artistic/technological educational domains]. International Science Journal of Education & Linguistics, 3 (6), 9-24. DOI: https://doi.org/10.46299/j.isjel.20240306.02 [in Ukrainian].

Klochko, O. (2024). Rozvytok krytychnoho myslennia maibutnikh uchyteliv informatyky ta matematyky z vykorystanniam zasobiv shtuchnoho intelektu [Development of critical thinking in future informatics and mathematics teachers using artificial intelligence tools]. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems, 72, 14-26. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2024-72-14-26 [in Ukrainian].

Marienko, M. (2025). Metodychni zasady vykorystannia servisiv shtuchnoho intelektu dlia heneratsii prezentatsii dlia profesiinoho rozvytku vchyteliv [Methodological foundations of using artificial intelligence services for generating presentations for teachers’ professional development]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Scientific Notes. Pedagogical Sciences], 218, 168-173. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-168-173 [in Ukrainian].

Morze, N. V., Boiko, M. A., Strutynska, O. V., & Smyrnova-Trybulska, Ye. M. (2024). Yakoiu maie buty tsyfrova kompetentnist vchyteliv u haluzi vykorystannia shtuchnoho intelektu? [What should be the digital competence of teachers in the field of artificial intelligence use?]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu [Open Educational E-Environment of Modern University], 16, 76-91. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2024.166 [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku shtuchnoho intelektu v Ukraini [On the approval of the Concept of Artificial Intelligence Development in Ukraine]: rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy № 1556-r. (2020). Kabinet Ministriv Ukrainy. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/go/1556-2020-%D1%80 [in Ukrainian].

Shyshkina, M. P., & Kovalenko, V. V. (2024). Pro khid ta rezultaty doslidzhen, provedenykh v instytuti tsyfrovizatsii osvity NAPN Ukrainy, shchodo vykorystannia shtuchnoho intelektu v serednii osviti: Za materialamy naukovoi dopovidi na zasidanni Prezydii Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 17 zhovtnia 2024 r. [On the progress and results of research conducted at the Institute of Digitalisation of Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine regarding the use of artificial intelligence in secondary education: Based on the materials of a scientific report at the meeting of the Presidium of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, October 17, 2024]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy [Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine], 6 (2), 1-6. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6217 [in Ukrainian].

AI competency framework for teachers. (2024). In UNESCO eBooks. DOI: https://doi.org/10.54675/zjte2084.

Bloom, B. S., Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H., & Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. In Handbook 1: Cognitive domain (pp. 1103-1133). New York: Longman.

Colobridge, & Colobridge. (2025, August 18). Shcho take heneratyvnyi shtuchnyi intelekt i de vin zastosovuietsia? [What is generative artificial intelligence and where is it used?]. Retrieved from https://blog.colobridge.net/uk/2025/08/generative-artificial-intelligence-ua/

Council of Europe. (2024, September 5). Framework Convention on Artificial Intelligence, Human Rights, Democracy and the Rule of Law [International treaty]. Council of Europe. Retrieved from https://www.coe.int/en/web/artificial-intelligence/the-framework-convention-on-artificial-intelligence.

European Parliament. (2024, March 13). European Parliament legislative resolution on the proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council on laying down harmonised rules on Artificial Intelligence (Artificial Intelligence Act) and amending certain Union Legislative Acts (COM(2021)0206 – C9-0146/2021 – 2021/0106(COD)) [Legislative resolution]. Retrieved from https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2024-0138_EN.html.

Generative AI and the future of education. UNESCO eBooks. (2023). DOI: https://doi.org/10.54675/hoxg8740.

Marzano, D. (2025). Generative Artificial Intelligence (GAI) in Teaching and Learning Processes at the K-12 Level: A Systematic Review. Tech Know Learn. DOI: https://doi.org/10.1007/s10758-025-09853-7.

Mogavi, R. H., Deng, C., Kim, J. J., Zhou, P., Kwon, Y. D., Metwally, A. H. S., & ... Hui, P. (2023). Exploring user perspectives on ChatGPT: Applications, perceptions, and implications for AI-Integrated Education. arXiv (Cornell University). DOI: https://doi.org/10.48550/arxiv.2305.13114.

OECD legal instruments. (2024). Retrieved from https://legalinstruments.oecd.org/en/instruments/oecd-legal-0449.

Ovcharuk, O. (2025). Challenges, Opportunities and readiness for using digital instruments by Ukrainian Teachers: 2024 Survey results. In Lecture notes in networks and systems (pp. 169-175). DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-83520-9_16.

Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence. (2022). In UNESCO eBooks. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137.

Van den Berg, G., & du Plessis, E. (2023). ChatGPT and generative AI: Possibilities for its contribution to lesson planning, critical thinking and openness in teacher education. Education Sciences, 13 (10), 998. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci13100998.

Velander, J., Taiye, M. A., & Otero, N. et al. (2024). Artificial Intelligence in K-12 Education: eliciting and reflecting on Swedish teachers' understanding of AI and its implications for teaching & learning. Educ Inf Technol 29, 4085-4105 DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-023-11990-4.

Zhang, K., & Aslan, A. B. (2021). AI technologies for education: Recent research & future directions. Computers and Education Artificial Intelligence, 2, 100025. DOI: https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100025.

Zhang, P., & Tur, G. (2023). A systematic review of ChatGPT use in K‐12 education. European Journal of Education, 59 (2). DOI: https://doi.org/10.1111/ejed.12599.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-15

Як цитувати

Овчарук, О. В., Гриценчук, О. О., & Кравчина, О. Є. (2025). Використання генеративного штучного інтелекту вчителями для вдосконалення педагогічних практик: світовий та український досвід . Імідж сучасного педагога, (6(225), 5–10. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-5-10