Структуріально-критеріальний аналіз професійно-педагогічної компетентності майбутніх докторів філософії всіх спеціальностей підготовки в умовах технічного університету

Автор(и)

  • Дмитро Вікторович Поліщук Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0009-0001-4952-7511

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-52-58

Ключові слова:

аспірант; компоненти; критерій; компетентність; професійно-педагогічна компетентність; майбутній викладач; мотивація; рефлексія; структурний компонент

Анотація

Проведено теоретичний аналіз структурних компонентів та критеріїв професійно-педагогічної компетентності. Розкрито сутність структурних компонентів і критеріїв професійно-педагогічної компетентності майбутніх викладачів вищої школи з числа майбутніх докторів філософії, підготовку яких здійснюють за усіма спеціальностями технічного університету на основі теоретичного аналізу літературних джерел і проведеного протягом 2024/2025 навчального року опитування на базі Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут». Визначено структурні компоненти та критерії професійно-педагогічної компетентності майбутніх викладачів вищої школи в умовах аспірантури. Зазначено необхідність розвитку власних знань, умінь і навичок, постійний їх розвиток, необхідність професійного вдосконалення. Наголошено на необхідності саморозвитку та самоаналізу, а також рефлексії з метою розвитку професійно-педагогічної компетентності майбутніх викладачів вищої школи в умовах аспірантури.

Біографія автора

Дмитро Вікторович Поліщук, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

аспірант кафедри педагогіки та психології управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна

Посилання

Білошицький В. Критерії і показники діагностування лідерської компетентності майбутніх офіцерів-фахівців фізичної культури і спорту в процесі професійно-педагогічної підготовки. Військова освіта. 2023. № 1. С. 18–27. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-1783/2023-47/18-27

Горохівська Т. Критерії та показники розвитку професійно-педагогічної компетентності викладачів фахових дисциплін технічних закладів вищої освіти. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Педагогічні науки. 2020. № 22 (3). С. 37–47.

Демків А. М. Професійно-педагогічна компетентність викладачів навчально-методичних центрів сфери цивільного захисту: структура і зміст. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Педагогіка і психологія. Педагогічні науки. 2023. № 1 (25). С. 104–114.

Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи : монографія / за наук. ред.: М. Коваля, Н. Ничкало. Львів : ЛДУ БЖД, 2023. 341 с.

Козаченко Г. В. Змістова структура педагогічної компетентності викладачів фармацевтичного профілю. Проблеми освіти. 2019. Вип. 91. С. 215–222.

Козаченко Г. В. Критерії, показники і рівні розвитку педагогічної компетентності викладачів фармацевтичного профілю. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2019. Вип. VII (76). С. 40–44. DOI: https://doi.org/10.31174/SEND-PP2019-187VII76-09

Курок В., Кондратенко Т. Зміст та структура економічної компетентності майбутніх учителів технологій. Молодь і ринок. 2019. № 8 (175). С. 23–27.

Мельник О. Ф. Формування професійної компетентності майбутніх техніків-технологів виробництва харчової продукції в процесі вивчення природничих дисциплін : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2017. 372 с.

Мося І. Педагогічні умови розвитку професійної компетентності викладачів фахових коледжів. Інноваційна професійна освіта. 2024. № 1 (14). С. 251–256. DOI: https://doi.org/10.32835/2786-619X.2024.1.14.248-253

Пасічник Т. Д. Аналіз підходів до визначення структурних компонентів професійної компетентності викладача перекладу. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2019. Вип. VII (82). С. 41–44.

Професійно-педагогічна компетентність викладача вищого навчального закладу : навч. посіб. / за ред. І. Л. Холковської. Вінниця : ТОВ «Нілан ЛТД», 2017. 144 с.

Проценко О. Б. Акмеологічна компетентність майбутнього викладача закладу вищої освіти: структура і зміст. Освітологічний дискурс. 2019. № 1/2. С. 344–354. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.1-2.344356

Темченко О. В., Жовтун Т. С. Управління розвитком професійної компетентності педагога. Application of knowledge for the development of science : materials the 7th international scientific and practical conference (February 21-24, 2023). Stockholm, Sweden : Snternational science group, 2023. P. 153–157.

Ткачівська І. М. Структура предметно-методичної компетентності майбутнього вчителя фізичної культури. Педагогічна інноватика: сучасність та перспективи. 2024. № 5. С. 59–66.

Щур В., Гарачук Т. Методична компетентність майбутнього вчителя початкових класів: сутність та структура. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2022. № 1 (25). С. 115–125.

References

Biloshytskyi, V. (2023). Kryterii i pokaznyky diahnostuvannia liderskoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv–fakhivtsiv fizychnoi kultury i sportu v protsesi profesiino-pedahohichnoi pidhotovky [Criteria and indicators for diagnosing leadership competence of future officers-specialists in physical culture and sports in the process of professional and pedagogical training]. Viiskova osvita [Military education], 1, 18-27. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-1783/2023-47/18-27 [in Ukrainian].

Horokhivska, T. (2020). Kryterii ta pokaznyky rozvytku profesiino-pedahohichnoi kompetentnosti vykladachiv fakhovykh dystsyplin tekhnichnykh zakladiv vyshchoi osvity [Criteria and indicators of the development of professional and pedagogical competence of teachers of specialized disciplines of technical institutions of higher education]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Pedahohichni nauky [Collection of scientific papers of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Pedagogical Sciences], 22 (3), 37-47 [in Ukrainian].

Demkiv, A. M. (2023). Profesiino-pedahohichna kompetentnist vykladachiv navchalno-metodychnykh tsentriv sfery tsyvilnoho zakhystu: struktura i zmist [Professional and pedagogical competence of teachers of educational and methodological centers in the field of civil protection: structure and content]. Visnyk Universytetu imeni Alfreda Nobelia. Pedahohika i psykholohiia. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Alfred Nobel University. Pedagogy and Psychology. Pedagogical Sciences], 1 (25), 104-114 [in Ukrainian].

Kovalia, M., & Nychkalo, N. (Eds.). (2023). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v suchasnii osviti: dosvid, problemy, perspektyvy [Information and communication technologies in modern education: experience, problems, prospects]: monohrafiia. Lviv: LDU BZhD [in Ukrainian].

Kozachenko, H. V. (2019). Zmistova struktura pedahohichnoi kompetentnosti vykladachiv farmatsevtychnoho profiliu [The content structure of pedagogical competence of pharmaceutical teachers]. Problemy osvity [Education problems], 91, 215-222 [in Ukrainian].

Kozachenko, H. V. (2019). Kryterii, pokaznyky i rivni rozvytku pedahohichnoi kompetentnosti vykladachiv farmatsevtychnoho profiliu [Criteria, indicators and levels of development of pedagogical competence of pharmaceutical teachers]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VII (76), 40-44. DOI: https://doi.org/10.31174/SEND-PP2019-187VII76-09 [in Ukrainian].

Kurok, V., & Kondratenko, T. (2019). Zmist ta struktura ekonomichnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv tekhnolohii [Content and structure of economic competence of future technology teachers]. Molod i rynok [Youth and the market], 8 (175), 23-27 [in Ukrainian].

Melnyk, O. F. (2017). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh tekhnikiv-tekhnolohiv vyrobnytstva kharchovoi produktsii v protsesi vyvchennia pryrodnychykh dystsyplin [Formation of professional competence of future food production technicians in the process of studying natural sciences]. (PhD diss.). Zhytomyr [in Ukrainian].

Mosia, I. (2024). Pedahohichni umovy rozvytku profesiinoi kompetentnosti vykladachiv fakhovykh koledzhiv [Pedagogical conditions for the development of professional competence of teachers of professional colleges]. Innovatsiina profesiina osvita [Innovative vocational education], 1 (14), 251-256. DOI: https://doi.org/10.32835/2786-619X.2024.1.14.248-253 [in Ukrainian].

Pasichnyk, T. D. (2019). Analiz pidkhodiv do vyznachennia strukturnykh komponentiv profesiinoi kompetentnosti vykladacha perekladu [Analysis of approaches to determining the structural components of a translation teacher's professional competence]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VII (82), 41-44 [in Ukrainian].

Kholkovska, I. L. (Ed.). (2017). Profesiino-pedahohichna kompetentnist vykladacha vyshchoho nachalnoho zakladu [Professional and pedagogical competence of a teacher at a higher educational institution]: navch. posib. Vinnytsia: TOV «Nilan LTD» [in Ukrainian].

Protsenko, O. B. (2019). Akmeolohichna kompetentnist maibutnoho vykladacha zakladu vyshchoi osvity: struktura i zmist [Acmeological competence of a future teacher of a higher education institution: structure and content]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational discourse], 1/2, 344-354. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.1-2.344356

Temchenko, O. V., & Zhovtun, T. S. (2023). Upravlinnia rozvytkom profesiinoi kompetentnosti pedahoha [Managing the development of a teacher's professional competence]. In Application of knowledge for the development of science: materials the 7th international scientific and practical conference (pp. 153-157). Stockholm, Sweden: Snternational science group [in Ukrainian].

Tkachivska, I. M. (2024). Struktura predmetno-metodychnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia fizychnoi kultury [Structure of subject-methodological competence of a future physical education teacher]. Pedahohichna innovatyka: suchasnist ta perspektyvy [Pedagogical innovation: modernity and prospects], 5, 59-66 [in Ukrainian].

Shchur, V., & Harachuk, T. (2022). Metodychna kompetentnist maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv: sutnist ta struktura [Methodological competence of a future primary school teacher: essence and structure]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia [Problems of training a modern teacher], 1 (25), 115-125 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-15

Як цитувати

Поліщук, Д. В. (2025). Структуріально-критеріальний аналіз професійно-педагогічної компетентності майбутніх докторів філософії всіх спеціальностей підготовки в умовах технічного університету . Імідж сучасного педагога, (6(225), 52–58. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-52-58