Структуріально-критеріальний аналіз професійно-педагогічної компетентності майбутніх докторів філософії всіх спеціальностей підготовки в умовах технічного університету
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-52-58Ключові слова:
аспірант; компоненти; критерій; компетентність; професійно-педагогічна компетентність; майбутній викладач; мотивація; рефлексія; структурний компонентАнотація
Проведено теоретичний аналіз структурних компонентів та критеріїв професійно-педагогічної компетентності. Розкрито сутність структурних компонентів і критеріїв професійно-педагогічної компетентності майбутніх викладачів вищої школи з числа майбутніх докторів філософії, підготовку яких здійснюють за усіма спеціальностями технічного університету на основі теоретичного аналізу літературних джерел і проведеного протягом 2024/2025 навчального року опитування на базі Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут». Визначено структурні компоненти та критерії професійно-педагогічної компетентності майбутніх викладачів вищої школи в умовах аспірантури. Зазначено необхідність розвитку власних знань, умінь і навичок, постійний їх розвиток, необхідність професійного вдосконалення. Наголошено на необхідності саморозвитку та самоаналізу, а також рефлексії з метою розвитку професійно-педагогічної компетентності майбутніх викладачів вищої школи в умовах аспірантури.
Посилання
Білошицький В. Критерії і показники діагностування лідерської компетентності майбутніх офіцерів-фахівців фізичної культури і спорту в процесі професійно-педагогічної підготовки. Військова освіта. 2023. № 1. С. 18–27. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-1783/2023-47/18-27
Горохівська Т. Критерії та показники розвитку професійно-педагогічної компетентності викладачів фахових дисциплін технічних закладів вищої освіти. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Педагогічні науки. 2020. № 22 (3). С. 37–47.
Демків А. М. Професійно-педагогічна компетентність викладачів навчально-методичних центрів сфери цивільного захисту: структура і зміст. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Педагогіка і психологія. Педагогічні науки. 2023. № 1 (25). С. 104–114.
Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи : монографія / за наук. ред.: М. Коваля, Н. Ничкало. Львів : ЛДУ БЖД, 2023. 341 с.
Козаченко Г. В. Змістова структура педагогічної компетентності викладачів фармацевтичного профілю. Проблеми освіти. 2019. Вип. 91. С. 215–222.
Козаченко Г. В. Критерії, показники і рівні розвитку педагогічної компетентності викладачів фармацевтичного профілю. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2019. Вип. VII (76). С. 40–44. DOI: https://doi.org/10.31174/SEND-PP2019-187VII76-09
Курок В., Кондратенко Т. Зміст та структура економічної компетентності майбутніх учителів технологій. Молодь і ринок. 2019. № 8 (175). С. 23–27.
Мельник О. Ф. Формування професійної компетентності майбутніх техніків-технологів виробництва харчової продукції в процесі вивчення природничих дисциплін : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2017. 372 с.
Мося І. Педагогічні умови розвитку професійної компетентності викладачів фахових коледжів. Інноваційна професійна освіта. 2024. № 1 (14). С. 251–256. DOI: https://doi.org/10.32835/2786-619X.2024.1.14.248-253
Пасічник Т. Д. Аналіз підходів до визначення структурних компонентів професійної компетентності викладача перекладу. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2019. Вип. VII (82). С. 41–44.
Професійно-педагогічна компетентність викладача вищого навчального закладу : навч. посіб. / за ред. І. Л. Холковської. Вінниця : ТОВ «Нілан ЛТД», 2017. 144 с.
Проценко О. Б. Акмеологічна компетентність майбутнього викладача закладу вищої освіти: структура і зміст. Освітологічний дискурс. 2019. № 1/2. С. 344–354. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.1-2.344356
Темченко О. В., Жовтун Т. С. Управління розвитком професійної компетентності педагога. Application of knowledge for the development of science : materials the 7th international scientific and practical conference (February 21-24, 2023). Stockholm, Sweden : Snternational science group, 2023. P. 153–157.
Ткачівська І. М. Структура предметно-методичної компетентності майбутнього вчителя фізичної культури. Педагогічна інноватика: сучасність та перспективи. 2024. № 5. С. 59–66.
Щур В., Гарачук Т. Методична компетентність майбутнього вчителя початкових класів: сутність та структура. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2022. № 1 (25). С. 115–125.
References
Biloshytskyi, V. (2023). Kryterii i pokaznyky diahnostuvannia liderskoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv–fakhivtsiv fizychnoi kultury i sportu v protsesi profesiino-pedahohichnoi pidhotovky [Criteria and indicators for diagnosing leadership competence of future officers-specialists in physical culture and sports in the process of professional and pedagogical training]. Viiskova osvita [Military education], 1, 18-27. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-1783/2023-47/18-27 [in Ukrainian].
Horokhivska, T. (2020). Kryterii ta pokaznyky rozvytku profesiino-pedahohichnoi kompetentnosti vykladachiv fakhovykh dystsyplin tekhnichnykh zakladiv vyshchoi osvity [Criteria and indicators of the development of professional and pedagogical competence of teachers of specialized disciplines of technical institutions of higher education]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Pedahohichni nauky [Collection of scientific papers of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Pedagogical Sciences], 22 (3), 37-47 [in Ukrainian].
Demkiv, A. M. (2023). Profesiino-pedahohichna kompetentnist vykladachiv navchalno-metodychnykh tsentriv sfery tsyvilnoho zakhystu: struktura i zmist [Professional and pedagogical competence of teachers of educational and methodological centers in the field of civil protection: structure and content]. Visnyk Universytetu imeni Alfreda Nobelia. Pedahohika i psykholohiia. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Alfred Nobel University. Pedagogy and Psychology. Pedagogical Sciences], 1 (25), 104-114 [in Ukrainian].
Kovalia, M., & Nychkalo, N. (Eds.). (2023). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v suchasnii osviti: dosvid, problemy, perspektyvy [Information and communication technologies in modern education: experience, problems, prospects]: monohrafiia. Lviv: LDU BZhD [in Ukrainian].
Kozachenko, H. V. (2019). Zmistova struktura pedahohichnoi kompetentnosti vykladachiv farmatsevtychnoho profiliu [The content structure of pedagogical competence of pharmaceutical teachers]. Problemy osvity [Education problems], 91, 215-222 [in Ukrainian].
Kozachenko, H. V. (2019). Kryterii, pokaznyky i rivni rozvytku pedahohichnoi kompetentnosti vykladachiv farmatsevtychnoho profiliu [Criteria, indicators and levels of development of pedagogical competence of pharmaceutical teachers]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VII (76), 40-44. DOI: https://doi.org/10.31174/SEND-PP2019-187VII76-09 [in Ukrainian].
Kurok, V., & Kondratenko, T. (2019). Zmist ta struktura ekonomichnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv tekhnolohii [Content and structure of economic competence of future technology teachers]. Molod i rynok [Youth and the market], 8 (175), 23-27 [in Ukrainian].
Melnyk, O. F. (2017). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh tekhnikiv-tekhnolohiv vyrobnytstva kharchovoi produktsii v protsesi vyvchennia pryrodnychykh dystsyplin [Formation of professional competence of future food production technicians in the process of studying natural sciences]. (PhD diss.). Zhytomyr [in Ukrainian].
Mosia, I. (2024). Pedahohichni umovy rozvytku profesiinoi kompetentnosti vykladachiv fakhovykh koledzhiv [Pedagogical conditions for the development of professional competence of teachers of professional colleges]. Innovatsiina profesiina osvita [Innovative vocational education], 1 (14), 251-256. DOI: https://doi.org/10.32835/2786-619X.2024.1.14.248-253 [in Ukrainian].
Pasichnyk, T. D. (2019). Analiz pidkhodiv do vyznachennia strukturnykh komponentiv profesiinoi kompetentnosti vykladacha perekladu [Analysis of approaches to determining the structural components of a translation teacher's professional competence]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VII (82), 41-44 [in Ukrainian].
Kholkovska, I. L. (Ed.). (2017). Profesiino-pedahohichna kompetentnist vykladacha vyshchoho nachalnoho zakladu [Professional and pedagogical competence of a teacher at a higher educational institution]: navch. posib. Vinnytsia: TOV «Nilan LTD» [in Ukrainian].
Protsenko, O. B. (2019). Akmeolohichna kompetentnist maibutnoho vykladacha zakladu vyshchoi osvity: struktura i zmist [Acmeological competence of a future teacher of a higher education institution: structure and content]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational discourse], 1/2, 344-354. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.1-2.344356
Temchenko, O. V., & Zhovtun, T. S. (2023). Upravlinnia rozvytkom profesiinoi kompetentnosti pedahoha [Managing the development of a teacher's professional competence]. In Application of knowledge for the development of science: materials the 7th international scientific and practical conference (pp. 153-157). Stockholm, Sweden: Snternational science group [in Ukrainian].
Tkachivska, I. M. (2024). Struktura predmetno-metodychnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia fizychnoi kultury [Structure of subject-methodological competence of a future physical education teacher]. Pedahohichna innovatyka: suchasnist ta perspektyvy [Pedagogical innovation: modernity and prospects], 5, 59-66 [in Ukrainian].
Shchur, V., & Harachuk, T. (2022). Metodychna kompetentnist maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv: sutnist ta struktura [Methodological competence of a future primary school teacher: essence and structure]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia [Problems of training a modern teacher], 1 (25), 115-125 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
