Етнопедагогічний наратив у професійній підготовці вихователів: практичні орієнтири роботи в полікультурному середовищі Манжелій Наталія, Фазан Тетяна, Вашак Оксана
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-45-51Ключові слова:
етнопедагогіка; етнопедагогічний наратив; професійна підготовка вихователів; полікультурне середовище; культурна ідентичність; етноекспедиція; дидактичні ігри; арттерапія; народні традиціїАнотація
Детально проаналізовано можливості використання етнопедагогічного наративу як практичного інструменту професійної підготовки вихователів до роботи в умовах полікультурного середовища. Автори розглядають етнопедагогічний наратив як ефективний засіб інтеграції традиційної культурної спадщини у сучасний освітній процес, що сприяє збереженню ідентичності та формуванню здатності до діалогу культур.
Представлено практичні заходи, проведені кафедрою дошкільної освіти Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка, які довели свою результативність у процесі формування професійної підготовки вихователів: етнопедагогічний форум «Діти світу – діти миру», майстер-клас «Народна казка як виховний інструмент», культурний квест «Скарби етнопедагогіки», етноекспедиція «Живі джерела традиції», майстерня «Дидактичні ігри на основі народних традицій», арттерапевтичний захід «Моя культурна ідентичність» та онлайн-марафон «Казковий міст культур». Зазначені формати спрямовані на розвиток у студентів уміння поєднувати теоретичні знання з практичними педагогічними діями, творчо інтерпретувати етнокультурні ресурси у виховному процесі та формувати навички взаємодії з дітьми різних етнічних груп.
Зауважено, що у процесі професійної підготовки вихователів етнопедагогічний наратив може бути реалізований через низку важливих векторів. По-перше, це використання народних казок, легенд, прислів’їв, приказок як навчального та виховного матеріалу, що дозволяє майбутнім педагогам осягати морально-етичні основи традиційної культури та водночас розуміти універсальні гуманістичні смисли, спільні для різних етносів. Не менш пріоритетним напрямом є активне залучення студентів до дослідницької діяльності (організація етноекспедицій, проведення форумів).
Посилання
Березюк О. С. Чинники етнопедагогіки : монографія. Житомир : Вид–во ЖДУ ім. І.Франка, 2013. 205 с.
Етнопедагогіка : навч.-метод. посіб. / упоряд. В. В. Макарчук. Умань : РВЦ «Софія», 2015. 205 с.
Етнопедагогіка – українознавство. Термінологічний словник : навч. посіб. / уклад. Л. В. Мафтин. Чернівці : Технодрук, 2015. 276 с.
Козацька педагогіка і навчально-виховний процес у закладах освіти : наук.-метод. зб. / уклад.: В. Є. Берека, І. К. Гіджеліцький, Н. М. Орловська. Кам’янець-Подільський : Вид-ць ПП Зволейко Д.Г., 2018. 472 с.
Кочубей Т. Д., Саврій Ю. Ф. Педагогічні умови підготовки майбутніх вихователів до формування основ етнокультури в дітей старшого дошкільного віку. Теорія і методика професійної освіти. 2020. Вип. 22. С. 83–86.
Кубай Н. О. Виховуємо традиціями українського козацтва : навч. посіб. Львів : Новий Світ-2000, 2018. 254 с.
Маєвська Л. М. Етнопедагогіка : навч. посіб. Херсон : Олді-плюс, 2025. 288 с.
Мафтин Л. В. Етнопедагогічні основи дидактичного процесу сучасної початкової школи. Актуальні проблеми педагогіки початкової школи в контексті освітньої реформи : зб. наук. праць. Івано-Франківськ : НАІП, 2021. С. 195–198.
Мосіяшенко В. Українська етнопедагогіка. Суми : Університетська книга, 2019. 175 с.
Огринчук О. Формування етнокультурної компетентності здобувачів освіти. Україно моя вишивана: етнокультурний та освітньо-виховний потенціал української вишиванки : зб. тез Всеукр. наук.-практ. онлайн-конф., 16 травня 2024 р. Київ : Педагогічна думка, 2024. С. 145–147.
Фазан В., Манжелій Н., Фазан Т. Формування готовності майбутніх фахівців дошкільної освіти до професійного розвитку та самовдосконалення: акмеологічний підхід. Естетика і етика педагогічної дії. 2024. Вип. 29. С. 33–42.
References
Bereziuk, O. S. (2013). Chynnyky etnopedahohiky [Factors of Ethnopedagogy]: monohrafiia. Zhytomyr: Vyd–vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].
Makarchuk, V. V. (Comp.). (2015). Etnopedahohika [Ethnopedagogy]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Uman: RVTs «Sofiia» [in Ukrainian].
Maftyn, L. V. (Comp.). (2015). Etnopedahohika – ukrainoznavstvo. Terminolohichnyi slovnyk [Ethnopedagogy – Ukrainian Studies. Terminological Dictionary]: navchalnyi posibnyk. Chernivtsi: Tekhnodruk [in Ukrainian].
Bereka, V. Ie., Hidzhelitskyi, I. K., & Orlovska, N. M. (Comps.). (2018). Kozatska pedahohika i navchalno-vykhovnyi protses u zakladakh osvity [Cossack pedagogy and the educational process in educational institutions]: naukovo-metodychnyi zbirnyk. Kamianets-Podilskyi: Vydavets PP Zvoleiko D.H. [in Ukrainian].
Kochubei, T. D., & Savrii, Yu. F. (2020). Pedahohichni umovy pidhotovky maibutnikh vykhovateliv do formuvannia osnov etnokultury v ditei starshoho doshkilnoho viku [Pedagogical conditions of preparing of future educators to form the basis of ethnoculture in senior preschool children]. Teoriia i metodyka profesiinoi osvity [Theory and Methods of Professional Education], 22, 83-86 [in Ukrainian].
Kubai, N. O. (2018). Vykhovuiemo tradytsiiamy ukrainskoho kozatstva [Educating with the traditions of the Ukrainian Cossacks]: navch. posib. Lviv: Novyi Svit-2000 [in Ukrainian].
Maievska, L. M. (2025). Etnopedahohika [Ethnopedagogy]: navch. posibnyk. Kherson: Oldi-plius [in Ukrainian].
Maftyn, L. V. (2021). Etnopedahohichni osnovy dydaktychnoho protsesu suchasnoi pochatkovoi shkoly [Ethnopedagogical foundations of the didactic process in modern primary schools]. In O. I. Poiasyk, O. V. Slypaniuk, M. P. Kovalchuk (Eds.), Aktualni problemy pedahohiky pochatkovoi shkoly v konteksti osvitnoi reformy [Current issues in primary school pedagogy in the context of educational reform]: zb. naukovykh prats (pp. 195-198). Ivano-Frankivsk: NAIP [in Ukrainian].
Mosiiashenko, V. (2019). Ukrainska etnopedahohika [Ukrainian ethnopedagogy]. Sumy: Universytetska knyha [in Ukrainian].
Ohrynchuk, O. (2024). Formuvannia etnokulturnoi kompetentnosti zdobuvachiv osvity [Formation of ethnocultural competence of students]. In Ukraino moia vyshyvana: etnokulturnyi ta osvitno-vykhovnyi potentsial ukrainskoi vyshyvanky [My embroidered Ukraine: the ethnocultural and educational potential of Ukrainian embroidery]: zb. tez Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi onlain-konferentsii (pp. 145-147). Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Fazan, V., Manzhelii, N., & Fazan, T. (2024). Formuvannia hotovnosti maibutnikh fakhivtsiv doshkilnoi osvity do profesiinoho rozvytku ta samovdoskonalennia: akmeolohichnyi pidkhid [Preparing future preschool education specialists for professional development and self-improvement: an acmeological approach]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii [Aesthetics and ethics of pedagogical action], 29, 33-42 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
