Вплив гігієнічних та ендоекологічних чинників на ефективність фізичного виховання та формування фізичної культури особистості

Автор(и)

  • Олена Іванівна Антонова Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Україна https://orcid.org/0000-0002-0660-760X
  • Юлія Сергіївна Кухтіна Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Україна https://orcid.org/0009-0006-7147-5486
  • Надія Геннадіївна Горельонкова Кременчуцька гімназія №12, Україна https://orcid.org/0009-0006-5561-6859

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-122-126

Ключові слова:

ендоекологія; гігієна фізичного виховання; адаптаційний потенціал; індивідуальне здоров’я; учитель; фізична культура

Анотація

Проаналізовано вплив гігієни фізичного виховання та ендоекології на збереження, зміцнення та підвищення рівня здоров’я школярів. Для виконання оздоровчих завдань у процесі фізичного виховання в системі освіти України треба підходити саме з позиції теорії адаптації, оскільки адаптаційні здібності визначають ступінь індивідуального здоров’я, яке дуже погіршилося за останні роки. Досіджено показники адаптаційного потенціалу школярів 5–9 класів Кременчуцької гімназії № 12. Проведений нами аналіз визначив низькі показники адаптаційних можливостей школярів 5–9 класів, а саме: виявлено 7,4 % із задовільною адаптацією, 38,5% – із напруженням механізмів адаптації, 35,5% - із незадовільною адаптацією і 18,5% - зі зривом адаптації.

Отже, процес підвищення індивідуальних адаптаційних можливостей із метою зміцнення та покращення показників стану здоров’я школярів вимагає підвищеної уваги з боку вчителів фізичної культури щодо пошуку засобів покращення та удосконалення адаптаційних можливостей.

Біографії авторів

Олена Іванівна Антонова, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського

кандидатка біологічних наук, доцентка кафедри здоров’я людини та фізичної культури

Юлія Сергіївна Кухтіна, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського

викладачка кафедри здоров’я людини та фізичної культури

Надія Геннадіївна Горельонкова, Кременчуцька гімназія №12

учителька фізичної культури

Посилання

Антипкін Ю. Г. Стан здоров’я дітей в умовах дії різних екологічних чинників. Мистецтво лікування. 2005. № 2. С. 17–23.

Брайон О. В. Ендоекологія. Енциклопедія Сучасної України / редкол.: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.]; НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2009. URL: https://esu.com.ua/article-17877.

Грибан Г. П., Опанасюк Ф. Г. Теорія адаптації і закономірності її формування у процесі фізичного виховання. Проблеми виховання і навчання: Вісник ДААУ. 2000. № 1. С. 210–218.

Квашніна Л. В. Поняття адаптації і адаптованість як інтегративний показник здоров’я (огляд літератури). Перинатологія та педіатрія. 2000. № 1. С. 14–17.

Курик М. Запорука здоров’я дітей. Наше здоров’я. 2010. № 4. С. 6.

Лук’янова О. М. Медико-соціальні аспекти збереження здоров’я дітей, забезпечення їхнього гармонійного фізичного та інтелектуального розвитку. Журнал АМН України. 2001. Т. 7, № 3. С. 408–415.

Лянной М., Рибалко П., Гачева В., Красілов А. Методика управління фізкультурно-оздоровчою діяльністю в сучасних закладах середньої освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. № 4 (88). С. 280–289.

Ляшенко В. М. Гігієна фізичного виховання : навч.-метод. посіб. для проведення семінарських занять та самостійних робіт для студ. закл. вищ. освіти. Київ : Київ. ун-т імені Бориса Грінченка, 2021. 107 с.

Москаленко Н., Сороколіт Н., Турчик І. Ключові компетентності у фізичному вихованні школярів в рамках реформи «Нова українська школа». Науковий часопис НПУ ім. М. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2019. № 5К. С. 223–228.

Національна стратегія розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі від 25 травня 2020 р. № 195. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text.

Няньковський С. Л., Яцула М. С. Знижений апетит як маркер шкільної дезадаптації: шляхи діагностики і лікування. Сучасна педіатрія. 2009. № 1 (23). С. 93–99.

Фізичне виховання: проблеми та перспективи : монографія / за заг. ред. Г. П. Грибана. Житомир : Рута, 2020. 384 с.

Формування здорового способу життя : навчально-методичні рекомендації / за ред. О. Вакуленко. Київ : ДУ «Державний інститут сімейної та молодіжної політики», 2018. 100 с.

Шепеленко Т. В., Буц А. М., Паршев А. Є. Гігієнічні основи фізичного виховання та спорту. Основи психогігієни : конспект лекції. Харків : УкрДУЗТ, 2019. 58 с.

Шукатка О. В., Олійник Н. А. Формування здорового способу життя молодших школярів. Гуманітарний форум. 2023. № 1 (1). С. 35–39. DOI: https://doi.org/10.60022/1(1)-6GF (дата звернення: 03.12.2024).

References

Antypkin, Yu. H. (2005). Stan zdorov’ia ditei v umovakh dii riznykh ekolohichnykh chynnykiv [The state of health of children under the influence of various environmental factors]. Mystetstvo likuvannia [The Art of Healing], 2, 17-23 [in Ukrainian].

Braion, O. V. (2009). Endoekolohiia [Endoecology]. In I. M. Dziuba, A. I. Zhukovskyi, M. H. Zhelezniak (Eds.), Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine]. NAN Ukrainy, NTSh. Kyiv: Instytut entsyklopedychnykh doslidzhen NAN Ukrainy. Retrieved from https://esu.com.ua/article-17877 [in Ukrainian].

Hryban, H. P., & Opanasiuk, F. H. (2000). Teoriia adaptatsii i zakonomirnosti yii formuvannia u protsesi fizychnoho vykhovannia [Theory of adaptation and regularities of its formation in the process of physical education]. Problemy vykhovannia i navchannia: Visnyk DAAU [Problems of education and training: Bulletin of the State Academic Academy of Ukraine], 1, 210-218 [in Ukrainian].

Kvashnina, L. V. (2000). Poniattia adaptatsii i adaptovanist yak intehratyvnyi pokaznyk zdorov’ia (ohliad literatury) [The concept of adaptation and adaptability as an integrative indicator of health (literature review)]. Perynatolohiia ta pediatriia [Perinatology and Pediatrics], 1, 14-17 [in Ukrainian].

Kuryk, M. (2010). Zaporuka zdorov’ia ditei [The key to children’s health]. Nashe zdorov’ia [Our health], 4, 6 [in Ukrainian].

Luk’yanova, O. M. (2001). Medyko-sotsialni aspekty zberezhennia zdorov’ia ditei, zabezpechennia yikhnoho harmoniinoho fizychnoho ta intelektualnoho rozvytku [Medico-social aspects of preserving children’s health, ensuring their harmonious physical and intellectual development]. Zhurnal AMN Ukrainy [Journal of the Academy of Medical Sciences of Ukraine], 7, 3, 408-415 [in Ukrainian].

Lyannoy, M., Rybalko, P., Gacheva, V., & Krasilov, A. (2019). Metodyka upravlinnia fizkulturno-ozdorovchoiu diialnistiu v suchasnykh zakladakh serednoi osvity [Methods of managing physical education and health activities in modern secondary education institutions]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies], 4 (88), 280-289 [in Ukrainian].

Lyashenko, V. M. (2021). Hihiiena fizychnoho vykhovannia [Hygiene of physical education]: navch.-metod. posib. dlia provedennia seminarskykh zaniat ta samostiinykh robit dlia stud. zakl. vyshch. osvity. Kyiv: Kyiv. un-t imeni Borysa Hrinchenka [in Ukrainian].

Moskalenko, N., Sorokolit, N., & Turchyk, I. (2019). Kliuchovi kompetentnosti u fizychnomu vykhovanni shkoliariv v ramkakh reformy «Nova ukrainska shkola» [Key competencies in physical education of schoolchildren within the framework of the «New Ukrainian School» reform]. Naukovyi chasopys NPU im. M. Drahomanova. Seriia 15: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport) [Scientific Journal of the National Physical Education University named after M. Dragomanov. Series 15: Scientific and Pedagogical Problems of Physical Culture (Physical Culture and Sports)], 5K, 223-228 [in Ukrainian].

Natsionalna stratehiia rozbudovy bezpechnoho i zdorovoho osvitnoho seredovyshcha u novii ukrainskii shkoli [National Strategy for Building a Safe and Healthy Educational Environment in the New Ukrainian School]: vid 25 trav. № 195. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text [in Ukrainian].

Nyankovsky, S. L., & Yatsula, M. S. (2009). Znyzhenyi apetyt yak marker shkilnoi dezadaptatsii: shliakhy diahnostyky i likuvannia [Reduced appetite as a marker of school maladaptation: ways of diagnosis and treatment]. Suchasna pediatriia [Modern Pediatrics], 1 (23), 93-99 [in Ukrainian].

Hryban, H. P. (Ed.). (2020). Fizychne vykhovannia: problemy ta perspektyvy [Physical education: problems and prospects]: monohrafiia. Zhytomyr: Ruta [in Ukrainian].

Vakulenko, O. (Ed.). (2018). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia [Formation of a healthy lifestyle]: navchalno-metodychni rekomendatsii. Kyiv: DU «Derzhavnyi instytut simeinoi ta molodizhnoi polityky» [in Ukrainian].

Shepelenko, T. V., Buts, A. M., & Parshev, A. E. (2019). Hihiienichni osnovy fizychnoho vykhovannia ta sportu. Osnovy psykhohihiieny [Hygienic foundations of physical education and sports. Fundamentals of psychohygiene]: konspekt lektsii. Kharkiv: UkrDUZT [in Ukrainian].

Shukatka, O. V., & Oliynyk, N. A. (2023). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia molodshykh shkoliariv [Formation of a healthy lifestyle of younger schoolchildren]. Humanitarnyi forum [Humanitarian Forum], 1 (1), 35-39. DOI: https://doi.org/10.60022/1(1)-6GF [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-15

Як цитувати

Антонова, О. І., Кухтіна, Ю. С., & Горельонкова, Н. Г. (2025). Вплив гігієнічних та ендоекологічних чинників на ефективність фізичного виховання та формування фізичної культури особистості . Імідж сучасного педагога, (6(225), 122–126. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-122-126