Psychology of military teams and the problem of leadership in the works of Ukrainian psychologists and pedagogs

Автор(и)

  • Yaroslav Pylypchuk Державна науково-педагогічна бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського НАПН України, Україна https://orcid.org/0000-0002-9809-3166

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-78-86

Ключові слова:

армія; рота; військові команди; лідерство; конфлікти; авторитет; дисципліна

Анотація

Стаття присвячена проблемі військових колективів і військового керівництва. Метою цього дослідження є дослідження проблем психології військових колективів в українських педагогічних і психологічних науках. Під час дослідження було використано метод контент-аналізу. Новизна цієї статті полягає в контент-аналізі статей, книг і колективних монографій із проблеми військових колективів і військового керівництва. Україна зараз є воюючою державою. Повномасштабне вторгнення Росії в Україну актуалізувало питання військової педагогіки. Важливо створити сприятливий психологічний клімат у військовому колективі. Прагнення України до інтеграції до Європейського Союзу та НАТО зафіксовано в офіційних документах. Для України важливо адаптувати діяльність військово-психологічної служби до стандартів НАТО. Досвід Ізраїлю також корисний для України. Українські вчені досягли прогресу у просуванні управління військовим складом на практиці. У статті аналізуються праці українських психологів у період з 2013 по 2022 рік. Метою статті є розкриття управлінської діяльності військового керівника в сучасних умовах. Армія складається з груп людей. Найнижчим рівнем військових команд є рота (взвод). Для офіцерів важливо встановити комунікацію з підлеглими. Офіцер повинен бути готовий взаємодіяти з формальними та неформальними лідерами груп військовослужбовців. Військовий керівник повинен мати повноваження мотивувати підлеглих до дій. Важливими рисами лідерів прямої дії є здатність керувати командою, використовуючи низку психологічних прийомів і формальних актів. Для лідера важливо вміння забезпечувати дисципліну серед підлеглих. Необхідно вміти вирішувати конфлікти, більшість із яких виникають між офіцерами та їхніми підлеглими. Командир повинен мати високі моральні якості та компетентність.

Біографія автора

Yaroslav Pylypchuk, Державна науково-педагогічна бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського НАПН України

доктор історичних наук, старший науковий співробітник відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти

Посилання

Aleshhenko, V. I. (2015). Psypholohiya viskovoho kolektyvu: socialno-psypholohichni procesy ta yavyshha [Psychology of the military team: socio-psychological processes and phenomena] Visnyk Nacionalnoho universytetu oborony Ukrayiny [Bulletin of the National Defense University of Ukraine], 3 (45), 7-13 [in Ukrainian].

Balashova, S. P., Vasylyev, S. P., & Dubrovynskyi, H. R. (2013). Praktychnyi kurs viskovoyi psypholohii [Practical course of military psychology]: navchalnyi posibnyk (Vol. 2). Kyiv: Kyivskyi nacionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka [in Ukrainian].

Burlakova, I. A., Ostapenko, I. S., Herasymchuk, O. A., Shevlyakov, O. V., & Cherednichenko, O. M. (2023). Psypholohiya viskovoho liderstva [Psychology of military leadership]: navchalnyi posibnyk. Zhytomyr: Zhytomyrska politephnika [in Ukrainian].

Vasylenko, S. V. (2013). Psypholohichni osnovy upravlinskoyi vzayemodiyi komandyra (nachal’nyka) z viskovym kolektyvom [Psychological basis of managerial interaction of the commander (chief) with the military team]. Problemy ekstremalnoyi ta kryzovoyi psypholohii [Problems of extreme and crisis psychology], 14, 1, 48-56 [in Ukrainian].

Hachak-Velychko, D. A., & Syvous, I. V. (2022_. Psypholohiya viskovoho kolektyvu ta viskovoyi sluzhby [Psychology of the military team and military service]. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Psypholohiya [Scientific notes of TNU named after V.I. Vernadsky. Psychology], 33 (72), 38-42 [in Ukrainian].

Doktryna z viskovoho liderstva v Nacionalnii hvardiyi Ukrayiny [Doctrine of military leadership in the National Guard of Ukraine]. (2022). Kyiv: Departament profesijnoyi pidhotovky holovnoho upravlinnya Nacionalnoyi Hvardiyi Ukrayiny [in Ukrainian].

Lisovskyi, P. M. (2017). Viskova psypholohiya: metodolohichnyj analiz [Military psychology: methodological analysis]. Kyiv: Kondor [in Ukrainian].

Moroz, V. M., & Skrypkin, O. H., 2020. Kerivni psypholohichni tephniky [Management psychological techniques]: posibnyk dlya komandyra roty (vzvodu). Kyiv: NDC HP ZS Ukrayiny [in Ukrainian].

Pylypchuk, Ya. V. (2025). Istoriohrafiya viskovoyi psypholohiyi yak nauky u konteksti informacino-analitychnoho suprovodu pidhotovky viskovyph psypholohiv [Historiography of military psychology as a science in the context of information and analytical support for the training of military psychologists]. In Psypholohichnyi suprovid voyennoho ta povoyennoho periodiv Ukrayiny [Psychological support of the war and post-war periods of Ukraine]: informacino-analitychnyi dovidnyk (pp. 99-150). Vinnycya: TVORY [in Ukrainian].

Pylypchuk, Ya. V., Ponomarenko, L. O., & Rostoka, M. L. (2025). Zarubizhna anhlomovna periodyka z psypholohichnyx nauk [Foreign English-language periodicals on psychological sciences]. In Dadzhest providnyph specializovanyx vydan z psypholohichnyphnauk [Digest of leading specialized publications on psychological sciences]: dovidkovyi byuleten (pp. 80-123). Vinnycya: TVORY [in Ukrainian].

Pylypchuk, Ya. V., & Uhlova, O. V. (2025). Informacinyi analiz prohramnoho kontentu pidhotovky viskovyph psypholohiv u zakladax vyshhoyi osvity Ukrayiny (na prykladi dyscypliny «Viskova psypholohiya») [Information analysis of the program content of the training of military psychologists in higher education institutions of Ukraine (on the example of the discipline "Military Psychology")]. Imidzh suchasnoho pedahoha [Image of the Modern Pedagogue], 1, 76-81 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-15

Як цитувати

Pylypchuk, Y. (2025). Psychology of military teams and the problem of leadership in the works of Ukrainian psychologists and pedagogs . Імідж сучасного педагога, (6(225), 78–86. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-78-86