Innovative approaches to teaching Ukrainian as a foreign language in technical higher education institutions: the experience of using dialogic-interactive media
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-105-109Ключові слова:
діалогічно-інтерактивні медіа; українська мова як іноземна; комунікативна компетентність; іноземні студенти; технічні заклади вищої освіти; онлайн-навчання; цифрові платформи; професійна комунікаціяАнотація
Розглядається проблема формування комунікативної компетентності іноземних студентів технічних закладів вищої освіти в умовах цифровізації. Підкреслено, що традиційні методи викладання української мови як іноземної не забезпечують достатньої інтерактивності та залучення студентів. Водночас сучасний ринок праці вимагає від майбутніх фахівців не лише професійних знань, а й здатності до ефективної міжкультурної комунікації українською мовою.
Обґрунтовано доцільність використання діалогічно-інтерактивних медіа як інноваційного засобу розвитку мовленнєвих навичок, критичного мислення та командної взаємодії. Проаналізовано можливості цифрових платформ Padlet, Mentimeter, Quizizz, Jamboard, які дозволяють моделювати професійні й соціокультурні ситуації, стимулювати діалогічне мовлення та формувати мотивацію до вивчення української мови.
Подано результати експерименту за участі іноземних студентів технічних спеціальностей. У групі, де застосовували інтерактивні платформи, рівень комунікативної компетентності зріс істотно вище, ніж у контрольній групі, яка навчалася традиційно. Це підтвердило ефективність інтерактивного підходу, що сприяло збагаченню словникового запасу, розвитку мовленнєвої активності та професійного самовираження.
Зроблено висновок, що діалогічно-інтерактивні медіа є важливим чинником модернізації мовної підготовки іноземних студентів технічних ЗВО, оскільки поєднують мовні та міждисциплінарні компетентності, необхідні для успішної інтеграції в академічне й професійне середовище. Перспективним напрямом є створення адаптивних онлайн-курсів і впровадження елементів доповненої й віртуальної реальності, що дозволить наблизити навчання української мови до умов реальної професійної комунікації.
Посилання
Alexander, R. J. (2020). A dialogic teaching companion. (1st ed.). London, UK: Routledge.
Batsevych, F. (2004). Osnovy komunikatyvnoi linhvistyky [Fundamentals of communicative linguistics]: pidruchnyk. Kyiv: Akademia [in Ukrainian].
Gander, T., & Wintle, P. (2020). Dialogic reflection for social justice – He Anga Huritao. New Zealand Journal of Teachers’ Work, 17 (1), 38-55.
Kozachenko, O. (2019). Dialoh yak predmet navchannia ta yoho rol u protsesi spilkuvannia [Dialogue as a subject of teaching and its role in the communication process]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K. D. Ushynskoho. Pedahohika [Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky. Pedagogy], 2 (127). 21-25. DOI: https://doi.org/10.24195/2617-6688-2019-2-3 [in Ukrainian].
Means, B., & Neisler, J. (2020). Suddenly online: A national survey of undergraduates during the COVID-19 pandemic. San Mateo, CA: Digital Promise.
Nikolaieva, S. Iu. (2008). Osnovy suchasnoi metodyky vykladannia inozemnykh mov (skhemy i tablytsi) [Fundamentals of modern methods of teaching foreign languages (diagrams and tables)]: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Lenvit [in Ukrainian].
Shlenova, M. (2024). Movni vebkvesty na zaniattiakh z ukrainskoi movy yak inozemnoi [Language webquests in the classes of ukrainian as a foreign language]. Imidzh suchasnoho pedahoha [Image of the Modern Pedagogue], 2 (215), 130-136. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-130-136 [in Ukrainian].
Shlenova, M., & Firsova, I. (2025). Mastering Ukrainian texts by foreign students of non-philological specialties. Imidzh suchasnoho pedahoha [Image of the Modern Pedagogue], 3 (222), 61-66. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-3(222)-61-66
Sun, A., & Chen, X. (2016). Online Education and its effective practice: a research review. Journal of Information Technology Education: Research, 15, 157-190.
Worku, H., & Alemu, M. (2021). Supportiveness of existing classroom culture to the implementation of dialogic teaching: Analysis of teacher-student interaction in physics teaching and learning. Pedagogical Research, 6 (3), 1-13. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.29333/pr/11062
Zozulia, Ye. E., Pozdran, Y. V., & Slobodianiuk, A. A. (2020). Rozvytok navychok hovorinnia v inozemnykh studentiv [Development of foreign students’ speaking skills]. Innovative pedagogy [Innovative Pedagogy], 21 (1), 128-132. Retrieved from http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/21/part_1/29.pdf [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
