Педагогічний потенціал трансформації змістово-стильових домінант репертуару українських поп-співаків часів повномасштабної війни

Автор(и)

  • Ганна Вікторівна Цап Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв, Україна https://orcid.org/0009-0006-6584-947X
  • Мирослава Михайлівна Ковальчук Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв, Україна https://orcid.org/0009-0006-0134-4608
  • Наталія Миколаївна Єфименко Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-5860-7521

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-141-145

Ключові слова:

українська поп-музика; репертуар; змістово-стильові домінанти; патріотична тематика; музична освіта

Анотація

Окреслено еволюцію змісту української поп-музики, що відбулася в умовах повномасштабної війни, та окреслено її освітній потенціал. Демонструється, що значення популярної музики не обмежується сферою розваг: вона перетворюється на засіб пізнання та фіксації досвіду, джерело підтримки та платформу для культурного спротиву. Здійснено аналіз сучасного репертуару, який виявляє зміну тематичних пріоритетів – від ліричних тем до патріотичних, громадянських і меморіальних мотивів. У цих творах приватне гармонійно поєднується з колективним, а образи фольклору інтегруються із сучасними символами опору. Відзначено стилістичні інновації, як-от: використання звукових цитат і документальних аудіофрагментів, посилення інтертекстуальних зв'язків, оновлення вокальних й інструментальних технік.

Підкреслено ключову роль мовної політики: перевага української мови у військовому репертуарі служить беззаперечним маркером позиції та відмови від культурних компромісів. Аргументовано педагогічні наслідки: військові пісні можуть використовуватися як ресурс для розвитку медіаграмотності, критичного мислення та навичок інтерпретації. Визначено практичне значення цих творів для художньої освіти, що включає аналітичні завдання та сценічні інтерпретації з урахуванням культурного контексту. Окреслено перспективи подальших досліджень, що включають вивчення сприйняття різними аудиторіями та розроблення методів інтеграції воєнного репертуару в освітні програми.

Отже, українська поп-музика воєнного часу постає не лише як «дзеркало» епохи, але й як потужний інструмент культурної комунікації та освіти.

Біографії авторів

Ганна Вікторівна Цап, Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв

заслужена артистка України, доцентка кафедри естрадного співу

Мирослава Михайлівна Ковальчук, Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв

заслужена артистка України, старша викладачка кафедри естрадного співу

Наталія Миколаївна Єфименко, Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв

заслужена працівниця культури, доцентка кафедри естрадного співу

Посилання

Клєщова О. Пісні війни: Символи, смисли, наративи. Лінгвістика. 2023. № 2 (48). С. 83–97.

Маракіна А. Г. Вплив популярної української музики на психічне здоров`я та культурну самоідентифікацію студентської молоді в умовах воєнного стану. Актуальні питання спеціальної, інклюзивної і здоров’язбережувальної освіти : зб. наук. пр. [матеріалів круглого столу 20 жовт. 2022 р.] / Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди ; [за заг. ред. Ю. Д. Бойчука]. Харків, 2022. С. 114–119.

Матійчин І. Українська пісня як чинник національної самоідентифікації. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. № 36 (2), т. 2. С. 36–43. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/36-2-6

Сліпченко Ю. Авторська пісня періоду Революції гідності та війни на сході України. Українські культурологічні студії. 2023. № 2 (13). С. 61–64. DOI: https://doi.org/10.17721/UCS.2023.2(13).11

Тормахова А. М. До проблеми взаємодії мистецтва та політики в контексті сучасної культури. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 2. С. 64–68.

Тормахова А. Мистецькі практики під час війни : український вимір. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2022. Вип. 40. С. 70–75. DOI: https://doi.org/10.35619/ucpmk.vi40.547

Biasioli M., Drew T. Ukrainian Popular Music in Times of War: National Identity, Transnational Projections and the Musician as Grassroots Ambassador. IASPM Journal. 2024. Vol. 14, № 2. P. 6–29.

Clark J. N. Music, resilience and ‘soundscaping’: Some reflections on the war in Ukraine. Cultural Sociology. 2023. P. 1–21. DOI: https://doi.org/10.1177/17499755231151216

Ševcova К. Music As a Means of Resistance: Rhetorical Analysis of Three Ukrainian Wartime Songs, One-year master іndependent work. Malmo University, 2023. 47 p.

Wickström D.-E. Songs of war: The Russian war on Ukraine, popular music and social media. IASPM Journal. 2024. No. 14 (2). P. 53–74. DOI: https://doi.org/10.5429/2079-3871(2024)v14i2.4en

References

Klieshchova, O. (2023). Pisni viiny: Symvoly, smysly, naratyvy [Songs of war: Symbols, meanings, narratives]. Linhvistyka [Linguistics], 2 (48), 83-97 [in Ukrainian].

Marakina, A. H. (2022). Vplyv populiarnoi ukrainskoi muzyky na psykhichne zdorovia ta kulturnu samoidentyfikatsiiu studentskoi molodi v umovakh voiennoho stanu [The influence of popular Ukrainian music on the mental health and cultural self-identification of student youth under martial law]. In Yu. D. Boichuk (Ed.), Aktualni pytannia spetsialnoi, inkliuzyvnoi i zdoroviazberezhuvalnoi osvity [Current Issues of Special, Inclusive and Health-Preserving Education]: zb. nauk. pr. materialiv kruhloho stolu (pp. 114-119). Kharkiv: H. S. Skovoroda KhNPU [in Ukrainian].

Matiichyn, I. (2021). Ukrainska pisnia yak chynnyk natsionalnoi samoidentyfikatsii [Ukrainian song as a factor of national self-identification]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current Issues in the Humanities], 36 (2), 36-43. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/36-2-6 [in Ukrainian].

Slipchenko, Yu. (2023). Avtorska pisnia periodu Revoliutsii hidnosti ta viiny na skhodi Ukrainy [Author’s song during the Revolution of Dignity and the war in eastern Ukraine]. Ukrainski kulturolohichni studii [Ukrainian Cultural Studies], 2 (13), 61-64. DOI: https://doi.org/10.17721/UCS.2023.2(13).11 [in Ukrainian].

Tormakhova, A. M. (2022). Do problemy vzaiemodii mystetstva ta polityky v konteksti suchasnoi kultury [On the problem of interaction between art and politics in the context of modern culture]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [Bulletin of the National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts], 2, 64-68 [in Ukrainian].

Tormakhova, A. (2022). Mystetski praktyky pid chas viiny: ukrainskyi vymir [Art practices during the war: Ukrainian dimension]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku [Ukrainian Culture: Past, Present, Ways of Development], 40, 70-75. DOI: https://doi.org/10.35619/ucpmk.vi40.547 [in Ukrainian].

Biasioli, M., & Drew, T. (2024). Ukrainian popular music in times of war: National identity, transnational projections and the musician as grassroots ambassador. IASPM Journal, 14 (2), 6-29. DOI: https://doi.org/10.5429/2079-3871(2024)v14i2.2en

Clark, J. N. (2023). Music, resilience and ‘soundscaping’: Some reflections on the war in Ukraine. Cultural Sociology, 1-21. DOI: https://doi.org/10.1177/17499755231151216

Ševcova, K. (2023). Music as a means of resistance: Rhetorical analysis of three Ukrainian wartime songs. One-year master independent work. Malmo University.

Wickström, D.-E. (2024). Songs of war: The Russian war on Ukraine, popular music and social media. IASPM Journal, 14 (2), 53-74. DOI: https://doi.org/10.5429/2079-3871(2024)v14i2.4en

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-15

Як цитувати

Цап, Г. В., Ковальчук, М. М., & Єфименко, Н. М. (2025). Педагогічний потенціал трансформації змістово-стильових домінант репертуару українських поп-співаків часів повномасштабної війни . Імідж сучасного педагога, (6(225), 141–145. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-141-145