Фізика для базової та профільної школи: моделі уроків з використанням технології доповненої реальності в умовах змішаного навчання
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-6(225)-115-121Ключові слова:
модель уроку; фізика; імерсивні технології; доповнена реальність (AR); змішане навчання; «перевернутий клас»; ротаційна модельАнотація
Розглянуто питання впровадження технології доповненої реальності (AR) у викладанні фізики для базової та профільної школи в умовах змішаного навчання. Обґрунтовано актуальність використання AR як інструмента підвищення пізнавальної мотивації, розвитку інформаційно-цифрової компетентності учнів і візуалізації складних фізичних явищ. Проведено аналіз наукових джерел, що засвідчив недостатню розробленість методик системного застосування AR у шкільній практиці. Запропоновано чотири авторські моделі (сценарії) уроків фізики для різних класів, які інтегрують AR у різні формати змішаного навчання (ротаційну модель і модель «перевернутого класу»). Описано можливості та надано рекомендації щодо використання мобільних AR-застосунків (Arloopa, ArSolarSystem, Electricity AR, Physics Lab AR) для організації практичних завдань і групової роботи учнів. Наведені моделі уроків демонструють шляхи підвищення ефективності навчання фізики в умовах цифрової трансформації вітчизняної шкільної освіти.
Посилання
Богачков Ю. М., Ухань П. С. Модель освітнього хабу змішаного навчання в ЗЗСО. Наукові записки. Педагогічні науки. 2024. № 216. С. 106–112. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-216-106-112.
Буров О. Ю., Литвинова С. Г., Носенко Ю. Г., Сухіх А. С. Аналітичні матеріали з питань використання імерсивних технологій у закладах загальної середньої освіти. Київ : ІЦО НАПН України, 2024. 60 с. DOI: https://www.doi.org/10.33407/lib.NAES.id/eprint/743838.
Литвинова С. Г., Носенко Ю. Г., Рашевська Н. В., Слободяник О. В., Соколюк О. М., Сороко Н. В., Сухіх А. С. Використання імерсивних технологій вчителями у процесі змішаного навчання в закладах загальної середньої освіти. Київ : ІЦО НАПН України, 2024. 121 c. Взято з https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743977.
Литвинова С. Г., Носенко Ю. Г., Рашевська Н. В., Слободяник О. В., Соколюк О. М., Сухіх А. С. Імерсивні технології в освітньому процесі : бібліографічний покажчик праць науковців Інституту цифровізації освіти НАПН України. Київ : ІЦО НАПН України, 2024. 60 с. Взято з https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744329/.
Литвинова С. Г. Використання сервісу доповненої реальності Blippbuider учителями природничо-математичних предметів в освітній практиці. Науковий вісник Ужгородського університету. Педагогіка. Соціальна робота. 2023. № 1 (52). С. 98–106. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.98-105.
Носенко Ю. Г. Використання засобів доповненої реальності (АR) для організації викладання іноземних мов. Вісник кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття». 2024. № 2 (10). С. 137–151. DOI: https://doi.org/10.35387/ucj.2(10).2024.0011.
Рашевська Н. В. Імерсивні технології навчання природничих дисциплін учнів старших класів закладів середньої освіти. Наукові записки. Педагогічні науки. 2024. № 1 (213). С. 223–228. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-222-228.
Слободяник О. В. Використання сервісів імерсивних технологій на уроках математики за умов змішаного навчання. Збірник наукових праць Камянець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. 2024. № 30. С. 96–100. DOI: https://doi.org/10.32626/2307-4507.2024-30.96-100.
Соколюк О. М. Імерсивні технології і засоби навчання для проведення шкільного навчального експерименту в умовах змішаного навчання. Інноваційна педагогіка. 2024. № 77. С. 282–288. Взято з http://innovpedagogy.od.ua/archives/2024/77/58.pdf.
Сухіх А. С. The Potential of Virtual and Augmented Reality to Improve Blended Learning in General Secondary Education. Нова педагогічна думка. 2024. № 4 (120). С. 38–42. DOI: https://doi.org/10.37026/2520-6427-2024-120-4-38-42.
Burov O., Pinchuk O. Extended Reality in Digital Learning: Influence, Opportunities and Risks’ Mitigation. Person-oriented Approach (3L-Person 2021) co-located with 17th International Conference on ICT in Education, Research, and Industrial Applications: Integration, Harmonization, and Knowledge Transfer (ICTERI 2021). 2022. pp. 119–128. Взято з http://ceur-ws.org/Vol-3104/paper187.pdf.
Dhapte A. Immersive Technology in Education Sector Market. 2024. Взято з https://www.marketresearchfuture.com/reports/immersive-technology-in-education-sector-market-12134.
ISO/IEC TR 23844:2023(en). Information technology for learning, education, and training – Immersive content and technology. (2023). Взято з https://www.iso.org/obp/ui/en/#iso:std:iso-iec:tr:23844:ed-1:v1:en.
References
Bohachkov, Yu. M., & Ukhan, P. S. (2024). Model osvitnoho khabu zmishanoho navchannia v ZZSO [Blended Learning Educational Hub Model in general school]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Scientific notes. Pedagogical sciences], 216, 106-112. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-216-106-112 [in Ukrainian].
Burov. O. Yu., Lytvynova. S. H., Nosenko. Yu. H., & Sukhikh, A. S. (2024). Analitychni materialy z pytan vykorystannia imersyvnykh tekhnolohii u zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Analytical materials on the use of immersive technologies in secondary education institutions]. Kyiv: IDE NAES of Ukraine. DOI: https://www.doi.org/10.33407/lib.NAES.id/eprint/743838 [in Ukrainian].
Lytvynova, S. H., Nosenko, Yu. H., Rashevska, N. V., Slobodianyk, O. V., Sokoliuk, O. M., Soroko, N. V., & Sukhikh, A. S. (2024). Vykorystannia imersyvnykh tekhnolohii vchyteliamy u protsesi zmishanoho navchannia v zakladakh zahalnoi serednoi osvity [The use of immersive technologies by teachers in the process of blended learning in secondary education institutions]. Kyiv: IDE NAES of Ukraine. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743977 [in Ukrainian].
Lytvynova, S. H., Nosenko, Yu. H., Rashevska, N. V., Slobodianyk, O. V., Sokoliuk, O. M., & Sukhikh, A. S. (2024). Imersyvni tekhnolohii v osvitnomu protsesi: bibliohrafichnyi pokazhchyk prats naukovtsiv Instytutu tsyfrovizatsii osvity NAPN Ukrainy [Immersive technologies in the educational process: bibliographic index of works by scientists of the Institute for Digitalization of Education of the National Academy of Sciences of Ukraine]. Kyiv: IDE NAES of Ukraine. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744329/ [in Ukrainian].
Lytvynova, S. H. (2023). Vykorystannia servisu dopovnenoi realnosti Blippbuider uchyteliamy pryrodnycho-matematychnykh predmetiv v osvitnii praktytsi [Use of the Blippbuider augmented reality service by science and mathematics teachers in educational practice]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Pedahohika. Sotsialna robota [Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Pedagogy. Social Work], 1 (52), 98-106. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.98-105 [in Ukrainian].
Nosenko, Yu. H. (2024). Vykorystannia zasobiv dopovnenoi realnosti (AR) dlia orhanizatsii vykladannia inozemnykh mov [Using augmented reality (AR) tools to organize foreign language teaching]. Visnyk kafedry YUNESKO «Neperervna profesiina osvita XXI stolittia» [Bulletin of the UNESCO Department “Continuing Professional Education of the 21st Century”], 2 (10), 137-151. DOI: https://doi.org/10.35387/ucj.2(10).2024.0011 [in Ukrainian].
Rashevska, N. V. (2024). Imersyvni tekhnolohii navchannia pryrodnychykh dystsyplin uchniv starshykh klasiv zakladiv serednoi osvity [Immersive technologies for teaching natural sciences to senior secondary school students]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Scientific notes. Pedagogical Sciences], 1 (213), 223-228. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-222-228 [in Ukrainian].
Slobodianyk, O. V. (2024). Vykorystannia servisiv imersyvnykh tekhnolohii na urokakh matematyky za umov zmishanoho navchannia [Using immersive technology services in mathematics lessons in blended learning environments]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Seriia pedahohichna [Collection of scientific papers of the Ivan Ohienko Kamianets-Podilskyi National University. Pedagogical series], 30, 96-100. DOI: https://doi.org/10.32626/2307-4507.2024-30.96-100 [in Ukrainian].
Sokoliuk, О. М. (2024). Imersyvni tekhnolohii i zasoby navchannia dlia provedennia shkilnoho navchalnoho eksperymentu v umovakh zmishanoho navchannia [Immersive technologies and learning tools for conducting a school educational experiment in a blended learning environment]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 77, 282-288. Retrieved from http://innovpedagogy.od.ua/archives/2024/77/58.pdf [in Ukrainian].
Sukhikh, A. S. (2024). The Potential of Virtual and Augmented Reality to Improve Blended Learning in General Secondary Education. Nova pedahohichna dumka [New pedagogical thought], 4 (120), 38-42. DOI: https://doi.org/10.37026/2520-6427-2024-120-4-38-42.
Dhapte, A. (2024). Immersive Technology in Education Sector Market. Retrieved from https://www.marketresearchfuture.com/reports/immersive-technology-in-education-sector-market-12134
Burov, O., & Pinchuk, O. (2022). Extended Reality in Digital Learning: Influence, Opportunities and Risks’ Mitigation. Person-oriented Approach (3L-Person 2021) co-located with 17th International Conference on ICT in Education, Research, and Industrial Applications: Integration, Harmonization, and Knowledge Transfer (ICTERI 2021), 119-128. Retrieved from http://ceur-ws.org/Vol-3104/paper187.pdf
ISO/IEC TR 23844:2023(en). (2023). Information technology for learning, education, and training – Immersive content and technology. Retrieved from https://www.iso.org/obp/ui/en/#iso:std:iso-iec:tr:23844:ed-1:v1:en.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
