Гуманістичні засади організаційно-управлінської діяльності у Полтавському державному педагогічному інституті імені В.Г. Короленка у другій половині ХХ століття

Автор(и)

  • Руслан Олександрович Басенко Полтавський інститут економіки і права ЗВО «Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна», Україна https://orcid.org/0000-0001-9760-6321

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-65-69

Ключові слова:

академічний менеджмент; інноваційна культура; ПДПІ імені В. Г. Короленка; гуманізм; гуманістична педагогіка; педагогічні ідеї; організаційно-управлінська діяльність; М. Семиволос; О. Зубань; І. Зязюн; В. Пащенко; А. Каришин; П. Денисовець

Анотація

Присвячено аналізові ціннісно-смислового підґрунтя академічного менеджменту на прикладі вивчення процесів становлення гуманістичних засад організаційно-управлінської діяльності у Полтавському державному педагогічному інституті імені В. Г. Короленка у другій половині ХХ століття.

Розглянуто теоретичні основи академічного менеджменту та організаційно-управлінської діяльності. Виявлено, що вся сукупність управлінських підходів, методів, механізмів і рішень, спрямованих на забезпечення ефективного функціонування та розвитку закладу вищої освіти визначається концепцією академічного менеджменту. Конкретизовано особливості організаційно-управлінської діяльності в системі академічного менеджменту та проаналізовано його складники: ціннісно-стратегічний, організаційно-адміністративний, управління освітнім процесом, управління науково-дослідною діяльністю, фінансово-економічний, кадровий менеджмент, управління міжнародною діяльністю, забезпечення академічної доброчесності та корпоративної культури. Констатовано важливість інноваційної культури керівника закладу вищої освіти, що забезпечує його здатність адекватно реагувати на швидкі зміни освітнього середовища, впроваджувати нові педагогічні та управлінські технології, сприяти інтеграції у світовий освітньо-науковий простір.

Проаналізовано зміст організаційно-управлінської діяльності у Полтавському державному педагогічному інституті імені В. Г. Короленка у другій половині ХХ століття та виявлено її чинники, зокрема гуманістична ціннісно-смислова основа тогочасного освітнього менеджменту; збалансованість напрямів управлінської діяльності та пропорційна увага до всіх складників академічного менеджменту; готовність до сприйняття та виробництва інновацій, що успішно було реалізовано зокрема у пілотному проєкті курсу «Основи педагогічної майстерності»; особистісний чинник та інноваційність тогочасного керівництва закладу освіти; «етос» корпоративності та колективізму з-поміж викладачів і здобувачів освіти, які працювали та навчалися, маючи спільне ціннісне та життєво-смислове самовизначення;

Зроблено висновок, що успішний розвиток Полтавського державного педагогічного інституту імені В. Г. Короленка у другій половині ХХ століття, попри об'єктивні та не завжди сприятливі обставини часу, був обумовлений комплексним підходом до управління закладом. Виявлено, що тогочасні керівники закладу освіти розуміли важливість ціннісно-смислових засад академічного менеджменту, забезпечували стратегічне планування та оперативне управління закладом освіти на засадах гуманізму, збалансованості управлінської діяльності, готовності до сприйняття та творення нових підходів до організації та впорядкування освітнього процесу.

Біографія автора

Руслан Олександрович Басенко, Полтавський інститут економіки і права ЗВО «Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна»

кандидат педагогічних наук, доцент, заступник директора з науково-педагогічної роботи, міжнародної та ґрантової діяльності, завідувач кафедри правознавства та фінансів

Посилання

Вища педагогічна освіта і наука України: історія, сьогодення та перспективи розвитку. Полтавська область / за заг. ред. : В.О. Пащенка, М. І. Степаненка, Б. В. Года. Полтава : ТОВ «АСМІ», 2008. 476 с.

Гоголь М. Ревізор. URL: https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=405#google_vignette (дата звернення: 01.08.2025).

Год Б., Єрмак О. Полтавський педінститут у роки Великої вітчизняної війни та післявоєнний період. Історична пам’ять. 2010. № 1. С. 58–71.

Год Б. В., Єрмак О. П., Киридон П. В. Полтавський державний педагогічний університет імені В. Г. Короленка: історія і сучасність. Полтава : ПДПУ, 2009. 194 с.

Деримарко Є., Снігуренко В. Оперна студія при Полтавському державному педагогічному інституті імені В.Г. Короленка. Історична пам’ять. 2014. № 30/31. С. 177–183.

Історичний факультет Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка : збірник матеріалів і біобібліографічні покажчики. Полтава : ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2018. 456 с.

Козлов Д. О. Інноваційна культура майбутнього керівника закладу загальної середньої освіти: теорія та методика розвитку. Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. 496 с.

Кравченко Л. Неперервна педагогічна підготовка менеджера і освітнього лідера : навч.-метод. посіб. Полтава : Техсервіс, 2007. 496 с.

Лавріненко О. Історія педагогічної майстерності : навч. посіб. для студентів педагогічних ВНЗ, аспірантів, вчителів. Київ : Богданова А.М., 2009. 328 с.

Теорії та технології інноваційного розвитку вищої освіти: глобальний і регіональний контексти : монографія / за заг. ред. А. А. Сбруєвої. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2015. 520 с.

References

Pashchenko, V. O., Stepanenko, M. I., & Hod, B. V. (Eds.). (2008). Vyshcha pedahohichna osvita i nauka Ukrainy: istoriia, sohodennia ta perspektyvy rozvytku. Poltavska oblast [Higher pedagogical education and science of Ukraine: history, present and development prospects. Poltava region]. Poltava: TOV «ASMI» [in Ukrainian].

Hohol, M. Revizor [Revizor]. Retrieved from https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=405#google_vignette [in Ukrainian].

Hod, B. & Yermak, O. (2010). Poltavskyi pedinstytut u roky Velykoi vitchyznianoi viiny ta pisliavoiennyi period [Poltava Pedagogical Institute during the Great Patriotic War and the post-war period]. Istorychna pamiat [Historical memory], 1, 58-71 [in Ukrainian].

Hod, B. V., Yermak, O. P., & Kyrydon, P. V. (2009). Poltavskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni V.H. Korolenka: istoriia i suchasnist [Poltava State Pedagogical University named after V.G. Korolenko: history and present]. Poltava: PDPU [in Ukrainian].

Derymarko, Ye., & Snihurenko, V. (2014). Operna studiia pry Poltavskomu derzhavnomu pedahohichnomu instytuti imeni V.H. Korolenka [Opera Studio at the Poltava State Pedagogical Institute named after V.G. Korolenko]. Istorychna pamiat [Historical memory], 30/31, 177-183 [in Ukrainian].

Istorychnyi fakultet Poltavskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni V.H. Korolenka [Faculty of History of Poltava National Pedagogical University named after V.G. Korolenko]: zbirnyk materialiv i biobibliohrafichni pokazhchyky. (2018). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Kozlov, D. O. (2020). Innovatsiina kultura maibutnoho kerivnyka zakladu zahalnoi serednoi osvity: teoriia ta metodyka rozvytku [Innovation culture of the future head of a general secondary education institution: theory and development methods]. Sumy: SumDPU imeni A.S. Makarenka Korolenka [in Ukrainian].

Kravchenko, L. (2007). Neperervna pedahohichna pidhotovka menedzhera i osvitnoho lidera [Continuous pedagogical training of a manager and educational leader]: navch.-metod. posib. Poltava: Tekhservis [in Ukrainian].

Lavrinenko, O. (2009). Istoriia pedahohichnoi maisternosti [History of pedagogical skills]: navch. posib. dlia studentiv pedahohichnykh VNZ, aspirantiv, vchyteliv. Kyiv: Bohdanova A.M. [in Ukrainian].

Sbruieva, A. A. (Ed.). (2015). Teorii ta tekhnolohii innovatsiinoho rozvytku vyshchoi osvity: hlobalnyi i rehionalnyi konteksty [Theories and technologies of innovative development of higher education: global and regional contexts]: monohrafiia. Sumy: Vyd-vo SumDPU imeni A.S. Makarenka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-15

Як цитувати

Басенко, Р. О. (2025). Гуманістичні засади організаційно-управлінської діяльності у Полтавському державному педагогічному інституті імені В.Г. Короленка у другій половині ХХ століття . Імідж сучасного педагога, (5(224), 65–69. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-65-69

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ