Інноваційне оцінювання в НУШ на основі текстоцентричного підходу: регіональний досвід підвищення кваліфікації

Автор(и)

  • Людмила Олександрівна Лузан КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти», Україна http://orcid.org/0000-0001-7174-7249
  • Оксана Олександрівна Румянцева-Лахтіна КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти», Україна https://orcid.org/0000-0001-7588-3395

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-54-59

Ключові слова:

підвищення кваліфікації педагогів; післядипломна педагогічна освіта; нові підходи до оцінюванні в НУШ; текстоцентричний підхід

Анотація

Розглядається актуальна проблема розроблення інструментарію оцінювання в Новій українській школі (НУШ) на основі текстоцентричного підходу на прикладі підвищення кваліфікації вчителів у КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти». Указується, що традиційні методи оцінювання мовно-літературних компетентностей не дають змоги повною мірою оцінити реальний рівень читання з розумінням і ключових компетентностей учнів. Автори аналізують сучасні підходи та пропонують комплексну систему підтримки вчителя НУШ, реалізовану Харківською академією неперервної освіти у рамках регіонального проєкту «Освітній технопарк Харківщини – 2030». Представлено результати впровадження формувального оцінювання, тематичних спецкурсів, вебінарів і методичних посібників, які допомагають педагогам створювати компетентнісно зорієнтовані завдання. Особлива увага приділена текстоцентричному підходу, що забезпечує глибинний аналіз текстів і всебічну перевірку ключових і предметних компетентностей. Розглянуто структуру комплексних підсумкових робіт, принципи відбору текстів і диференційованого оцінювання. Висвітлено перспективи розвитку методик оцінювання в мовно-літературній освітній галузі для підвищення якості навчання та формування критичного мислення здобувачів освіти.

Біографії авторів

Людмила Олександрівна Лузан, КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти»

кандидатка педагогічних наук, проректорка з навчальної роботи, професорка кафедри методики навчання мов і літератури

Оксана Олександрівна Румянцева-Лахтіна, КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти»

докторка філософії, старша викладачка кафедри методики навчання мов і літератури

Посилання

Модельні навчальні програми з предметів та інтегрованих курсів мовно-літературної освітньої галузі для 7–9 класів. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5–9-klasiv-novoi-ukrainskoi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku

Нечуй-Левицький І. Світогляд українського народу. Ескіз української міфології. Вид. 2. Київ : Обереги, 1992. 88 с.

Панченков А., Терещенко В., Лінник О., Алгольм М. Мистецтво оцінювання в НУШ. NUS Hub. URL: https://nushub.org.ua/resource/posibnyk-mystetstvo-otsinyuvannya-v-nush/

Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : державний стандарт базової середньої освіти : постанова № 898, 30 вересня 2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text

Про затвердження рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання : наказ № 1093, 2 серпня 2024 р. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-rekomendatsii-shchodo-otsiniuvannia-rezultativ-navchannia

Про інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році : лист № 1.1/15776-24, 30 серпня 2024 р. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/uploads/public/66d/ffe/c4c/66dffec4c92d2958213439.pdf

Про окремі питання оцінювання результатів навчання : лист № 1/4895-25, 14 берез. 2025 р. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-okremi-pytannia-otsiniuvannia-rezultativ-navchannia

Про повну загальну середню освіту : Закон України № 463-IX від 16 січня 2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Путівник онлайн-курсу НУШ: базова середня освіта. URL: https://osvitoria.media/experience/gotovi-vprovadzhuvaty-nush-putivnyk-dlya-vchyteliv/

Романенко Ю., Старагіна І., Ткач П., Гайдученко Ю., Лінкевич Л., Клименко І. Проводимо успішний тренінг: НУШ у 7–9 класах у мовно-літературній галузі. Київ : Автори, 2025. 115 с.

References

Modelni navchalni prohramy z predmetiv ta intehrovanykh kursiv movno-literaturnoi osvitnoi haluzi dlia 7–9 klasiv [Model curricula for subjects and integrated courses in the language and literature educational sector for grades 7–9]. Retrieved from https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5–9-klasiv-novoi-ukrainskoi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku [in Ukrainian].

Nechui-Levytskyi, I. (1992). Svitohliad ukrainskoho narodu. Eskiz ukrainskoi mifolohii [The worldview of the Ukrainian people: A sketch of Ukrainian mythology]. Kyiv: Oberehy [in Ukrainian].

Panchenkov, A., Tereshchenko, V., Linnyk, O., & Alholm, M. Mystetstvo otsiniuvannia v NUSh [The art of assessment in the New Ukrainian School]. NUS Hub. Retrieved from https://nushub.org.ua/resource/posibnyk-mystetstvo-otsinyuvannya-v-nush/ [in Ukrainian].

Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity [On certain issues of state standards of complete general secondary education]: derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity: postanova № 898, 30 veresnia 2020 r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia rekomendatsii shchodo otsiniuvannia rezultativ navchannia [On the approval of recommendations for assessing learning outcomes]: nakaz № 1093, 2 serpnia 2024 r. Retrieved from https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-rekomendatsii-shchodo-otsiniuvannia-rezultativ-navchannia [in Ukrainian].

Pro instruktyvno-metodychni rekomendatsii shchodo vykladannia navchalnykh predmetiv/intehrovanykh kursiv u zakladakh zahalnoi serednoi osvity u 2024/2025 navchalnomu rotsi [On instructional and methodological recommendations for teaching academic subjects/integrated courses in general secondary education institutions in the 2024/2025 academic year]: lyst № 1.1/15776-24, 30 serpnia 2024 r. Retrieved from https://mon.gov.ua/static-objects/mon/uploads/public/66d/ffe/c4c/66dffec4c92d2958213439.pdf [in Ukrainian].

Pro okremi pytannia otsiniuvannia rezultativ navchannia [On certain issues of assessing learning outcomes]: lyst № 1/4895-25, 14 berez. 2025 r. Retrieved from https://mon.gov.ua/npa/pro-okremi-pytannia-otsiniuvannia-rezultativ-navchannia [in Ukrainian].

Pro povnu zahalnu seredniu osvitu [On Complete General Secondary Education]: Zakon Ukrainy № 463-IX vid 16 sichnia 2020 r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text [in Ukrainian].

Putivnyk onlain-kursu NUSh: bazova serednia osvita [NUS online course guide: Basic secondary education]. Retrieved from https://osvitoria.media/experience/gotovi-vprovadzhuvaty-nush-putivnyk-dlya-vchyteliv/ [in Ukrainian].

Romanenko, Yu., Starahina, I., Tkach, P., Haiduchenko, Yu., Linkevych, L., & Klymenko, I. (2025). Provodymo uspishnyi treninh: NUSh u 7–9 klasakh u movno-literaturnii haluzi [Conducting a successful training: NUS in grades 7–9 in the language and literature field]. Kyiv: Avtory [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-15

Як цитувати

Лузан, Л. О., & Румянцева-Лахтіна, О. О. (2025). Інноваційне оцінювання в НУШ на основі текстоцентричного підходу: регіональний досвід підвищення кваліфікації . Імідж сучасного педагога, (5(224), 54–59. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-54-59