Інноваційне оцінювання в НУШ на основі текстоцентричного підходу: регіональний досвід підвищення кваліфікації
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-54-59Ключові слова:
підвищення кваліфікації педагогів; післядипломна педагогічна освіта; нові підходи до оцінюванні в НУШ; текстоцентричний підхідАнотація
Розглядається актуальна проблема розроблення інструментарію оцінювання в Новій українській школі (НУШ) на основі текстоцентричного підходу на прикладі підвищення кваліфікації вчителів у КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти». Указується, що традиційні методи оцінювання мовно-літературних компетентностей не дають змоги повною мірою оцінити реальний рівень читання з розумінням і ключових компетентностей учнів. Автори аналізують сучасні підходи та пропонують комплексну систему підтримки вчителя НУШ, реалізовану Харківською академією неперервної освіти у рамках регіонального проєкту «Освітній технопарк Харківщини – 2030». Представлено результати впровадження формувального оцінювання, тематичних спецкурсів, вебінарів і методичних посібників, які допомагають педагогам створювати компетентнісно зорієнтовані завдання. Особлива увага приділена текстоцентричному підходу, що забезпечує глибинний аналіз текстів і всебічну перевірку ключових і предметних компетентностей. Розглянуто структуру комплексних підсумкових робіт, принципи відбору текстів і диференційованого оцінювання. Висвітлено перспективи розвитку методик оцінювання в мовно-літературній освітній галузі для підвищення якості навчання та формування критичного мислення здобувачів освіти.
Посилання
Модельні навчальні програми з предметів та інтегрованих курсів мовно-літературної освітньої галузі для 7–9 класів. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5–9-klasiv-novoi-ukrainskoi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku
Нечуй-Левицький І. Світогляд українського народу. Ескіз української міфології. Вид. 2. Київ : Обереги, 1992. 88 с.
Панченков А., Терещенко В., Лінник О., Алгольм М. Мистецтво оцінювання в НУШ. NUS Hub. URL: https://nushub.org.ua/resource/posibnyk-mystetstvo-otsinyuvannya-v-nush/
Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : державний стандарт базової середньої освіти : постанова № 898, 30 вересня 2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text
Про затвердження рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання : наказ № 1093, 2 серпня 2024 р. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-rekomendatsii-shchodo-otsiniuvannia-rezultativ-navchannia
Про інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році : лист № 1.1/15776-24, 30 серпня 2024 р. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/uploads/public/66d/ffe/c4c/66dffec4c92d2958213439.pdf
Про окремі питання оцінювання результатів навчання : лист № 1/4895-25, 14 берез. 2025 р. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-okremi-pytannia-otsiniuvannia-rezultativ-navchannia
Про повну загальну середню освіту : Закон України № 463-IX від 16 січня 2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Путівник онлайн-курсу НУШ: базова середня освіта. URL: https://osvitoria.media/experience/gotovi-vprovadzhuvaty-nush-putivnyk-dlya-vchyteliv/
Романенко Ю., Старагіна І., Ткач П., Гайдученко Ю., Лінкевич Л., Клименко І. Проводимо успішний тренінг: НУШ у 7–9 класах у мовно-літературній галузі. Київ : Автори, 2025. 115 с.
References
Modelni navchalni prohramy z predmetiv ta intehrovanykh kursiv movno-literaturnoi osvitnoi haluzi dlia 7–9 klasiv [Model curricula for subjects and integrated courses in the language and literature educational sector for grades 7–9]. Retrieved from https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5–9-klasiv-novoi-ukrainskoi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku [in Ukrainian].
Nechui-Levytskyi, I. (1992). Svitohliad ukrainskoho narodu. Eskiz ukrainskoi mifolohii [The worldview of the Ukrainian people: A sketch of Ukrainian mythology]. Kyiv: Oberehy [in Ukrainian].
Panchenkov, A., Tereshchenko, V., Linnyk, O., & Alholm, M. Mystetstvo otsiniuvannia v NUSh [The art of assessment in the New Ukrainian School]. NUS Hub. Retrieved from https://nushub.org.ua/resource/posibnyk-mystetstvo-otsinyuvannya-v-nush/ [in Ukrainian].
Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity [On certain issues of state standards of complete general secondary education]: derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity: postanova № 898, 30 veresnia 2020 r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia rekomendatsii shchodo otsiniuvannia rezultativ navchannia [On the approval of recommendations for assessing learning outcomes]: nakaz № 1093, 2 serpnia 2024 r. Retrieved from https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-rekomendatsii-shchodo-otsiniuvannia-rezultativ-navchannia [in Ukrainian].
Pro instruktyvno-metodychni rekomendatsii shchodo vykladannia navchalnykh predmetiv/intehrovanykh kursiv u zakladakh zahalnoi serednoi osvity u 2024/2025 navchalnomu rotsi [On instructional and methodological recommendations for teaching academic subjects/integrated courses in general secondary education institutions in the 2024/2025 academic year]: lyst № 1.1/15776-24, 30 serpnia 2024 r. Retrieved from https://mon.gov.ua/static-objects/mon/uploads/public/66d/ffe/c4c/66dffec4c92d2958213439.pdf [in Ukrainian].
Pro okremi pytannia otsiniuvannia rezultativ navchannia [On certain issues of assessing learning outcomes]: lyst № 1/4895-25, 14 berez. 2025 r. Retrieved from https://mon.gov.ua/npa/pro-okremi-pytannia-otsiniuvannia-rezultativ-navchannia [in Ukrainian].
Pro povnu zahalnu seredniu osvitu [On Complete General Secondary Education]: Zakon Ukrainy № 463-IX vid 16 sichnia 2020 r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text [in Ukrainian].
Putivnyk onlain-kursu NUSh: bazova serednia osvita [NUS online course guide: Basic secondary education]. Retrieved from https://osvitoria.media/experience/gotovi-vprovadzhuvaty-nush-putivnyk-dlya-vchyteliv/ [in Ukrainian].
Romanenko, Yu., Starahina, I., Tkach, P., Haiduchenko, Yu., Linkevych, L., & Klymenko, I. (2025). Provodymo uspishnyi treninh: NUSh u 7–9 klasakh u movno-literaturnii haluzi [Conducting a successful training: NUS in grades 7–9 in the language and literature field]. Kyiv: Avtory [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
