Мультимедійні технології в мистецькій освіті: класифікація інструментів і стратегії інтеграції
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-141-150Ключові слова:
мультимедійні технології; мультимедіа; мистецька освіта; функціонально-дидактична класифікація; критерії добору; принципи інтеграції; штучний інтелект; цифрові компетентності; оцінювання; зворотний зв’язокАнотація
Проаналізовано спектр сучасних мультимедійних інструментів, яка застосовуються у мистецькій освіті, здійснено їхню систематизацію за функціонально-дидактичними ознаками. Запропоновано дворівневу класифікацію, що охоплює понад 35 груп сервісів – від базового стека (створення, візуалізація, організація, оцінювання, публікація) до блоку «розширення та інновації» з інструментами штучного інтелекту (ШІ) та допоміжними сервісами. Визначено ключові критерії добору мультимедійних рішень (універсальність, адаптивність, міждисциплінарність) і шість принципів їхньої інтеграції в освітній процес. Розкрито роль мультимедійних технологій у розвитку інформаційної грамотності, технологічної майстерності, креативності та комунікативних компетентностей здобувачів освіти. Окреслено педагогічні ефекти інтеграції: від підвищення інтенсивності й індивідуалізації навчання до оптимізації оцінювання та забезпечення мультимодального зворотного зв’язку. Запропонована модель уніфікує добір інструментів і полегшує проєктування цифрових навчальних сценаріїв у мистецькій освіті.
Посилання
Варнавська Л., Сергєєва В. Комп’ютерні програмні засоби та їх використання в музичній освіті. Grail of Science. 2022. № 16. С. 415–419. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.17.06.2022.068
Винницька Н., Жигайло О. Особливості застосування мультимедіа-технологій в сучасній системі освіти. Молодь і ринок. 2023. № 2 (210). С. 109–112. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.276114
Головна сторінка. Микола Данилюк / Mykola Danyliuk. URL: https://sites.google.com/hnpu.edu.ua/danyliuk/головна-сторінка.
Данилюк М. Вплив інформаційних технологій на розвиток музичної освіти та індустрії: можливості та виклики. Collection of scientific papers «ΛΌГOΣ», м. Paris, France, 20 верес. 2024 р. С. 317–320. DOI: https://doi.org/10.36074/logos-20.09.2024.063
Данилюк М. М. Вимоги до створення відеозаписів виконання музичних творів у процесі підготовки до підсумкового контролю : метод. реком. для самост. роботи з навч. дисципліни «Основний музичний інструмент» для здобувачів вищ. освіти за спец. А4.13 Середня освіта (Мистецтво. Музичне мистецтво) / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2025. 27 с. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/18061.
Данилюк Я. В. Дистанційна освіта домристів: виклики, досвід, рекомендації. Слобожанські мистецькі студії. 2025. № 1. С. 37–42. DOI: https://doi.org/10.32782/art/2025.1.
Іванова Л. В., Джабраілов Д. В. Мультимедійні технології в освіті. Комп’ютерні ігри та мультимедіа як інноваційний підхід до комунікації : матеріали II Всеукр. наук.-техн. конф. молодих вчен., аспірантів та студентів, м. Одеса, 29–30 верес. 2022 р. Одесса, 2022. С. 19–22. URL: https://card-file.ontu.edu.ua/handle/123456789/23825.
Омельченко А., Кисельова О. Використання цифрових технологій у мистецькій освіті. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2022. № 2. С. 285–294. URL: http://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/3170.
Паньків Л. Особливості використання сучасних інформаційних технологій у процесі підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва та хореографії. Вісник національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2023. Т. 175, № 19. С. 14–18. DOI: https://doi.org/10.58407/231903
Пішун С. Г. Цифрові технології як ресурс якісного навчання молодших школярів на уроках музичного мистецтва. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. 2024. Т. 1, № 54. С. 192–198. DOI: https://doi.org/10.31376/2410-0897-2024-1-54-192-199.
Пшенична О. С. Цифрові та мультимедійні технології в профільній середній та фаховій передвищій освіті : навч. посіб. для здобувачів ступеня вищої освіти магістра спеціальності «Середня освіта» освітньо-професійних програм «Середня освіта (Історія)», «Середня освіта (Фізика)», «Середня освіта (Інформатика)», «Середня освіта (Природничі науки)». Запоріжжя : ЗНУ, 2023. 144 с. URL: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/13538.
Філімонова Т. В. Використання мультимедійних засобів у навчальному процесі для молодших школярів. Педагогічна Академія: наукові записки. 2024. URL: https://doi.org/10.57125/pedacademy.2024.02.29.01.
Ярошенко О. Штучний інтелект та цифрові технології в професійній музичній освіті: переваги та обмеження. Наукові записки. Педагогічні науки. 2025. Т. 219. С. 386–392. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-386-392.
Education Technology in 10 Charts Everything you need to know about the Global EdTech Market in 10 charts. Holon IQ. URL: https://www.holoniq.com/edtech-in-10-charts.
Martínez J. M., Koenen R., Pereira F. MPEG-7: The Generic Multimedia Content Description Standard. IEEE MultiMedia. 2002. Vol. 9, no. 2. P. 78–87. URL: https://www.mpegif.org/mpeg/tutorials/papers/IEEEMM_mp7overview_withcopyrigth.pdf.
Mayer R. E., Fiorella L. 5 - Cognitive Theory of Multimedia Learning from Part II - Theoretical Foundations. Cambridge University Press. URL: https://www.cambridge.org/core/books/abs/cambridge-handbook-of-multimedia-learning/cognitive-theory-of-multimedia-learning/3A0E495CDB9D9D84665FAEFCBAB51D05?utm_source=chatgpt.com.
Mallinson D. J. Nearpod: Classroom Learning Platform. Journal of Political Science Education. 2022. Vol. 18, no. 3. P. 411–416. URL: https://doi.org/10.1080/15512169.2022.2080072.
Multimedia tools in the teaching and learning processes: A systematic review / M. D. Abdulrahaman et al. Heliyon. 2020. Vol. 6, no. 11. P. e05312. URL: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05312 .
Petko D., Mishra P., Koehler M. J. TPACK in context: An updated model. Science Direct. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666557325000035?utm_source=chatgpt.com.
Vaughan T. Multimedia: Making It Work. 8-th ed. New York : McGraw-Hill, 2011. 1100 p.
What Is Multimedia Technology? Learn.org. URL: https://learn.org/articles/What_is_Multimedia_Technology.html?utm_source=chatgpt.com.
References
Varnavska, L., & Serheieva, V. (2022). Komp’iuterni prohramni zasoby ta yikh vykorystannia v muzychnii osviti [Computer software tools and their use in music education]. Grail of Science, 16, 415-419. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.17.06.2022.068 [in Ukrainian].
Vynnytska, N., & Zghailo, O. (2023). Osoblyvosti zastosuvannia multymediinykh tekhnolohii v suchasnii systemi osvity [Specifics of using multimedia technologies in the modern education system]. Molod i rynok [Youth and the market], 2 (210), 109-112. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.276114 [in Ukrainian].
Danyliuk, M. Mykola Danyliuk — home page. Google Sites. Retrieved from https://sites.google.com/hnpu.edu.ua/danyliuk [in Ukrainian].
Danyliuk, M. (2024, September 20). Vplyv informatsiinykh tekhnolohii na rozvytok muzychnoi osvity ta industrii: mozhlyvosti ta vyklyky [The impact of information technologies on the development of music education and industry: Opportunities and challenges]. Collection of Scientific Papers «ΛΌΓOΣ» (pp. 317-320). Paris, France. DOI: https://doi.org/10.36074/logos-20.09.2024.063 [in Ukrainian].
Danyliuk, M. (2025). Vymohy do stvorennia videozapysiv vykonannia muzych nykh tvoriv u protsesi pidhotovky do pidsumkovoho kontroliu [Requirements for creating video recordings of musical performances in preparation for final control]: metod. rek. dlia samost. roboty z d.v. dystsypliny «Osnovnyi muzychnyi instrument». Kharkiv: H. S. Skovoroda KhNPU. Retrieved from https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/18061 [in Ukrainian].
Danyliuk, Ya. V. (2025). Dystantsiina osvita domristiv: vyklyky, dosvid, rekomendatsii [Distance education of domra performers: challenges, experience, recommendations]. Slobozhanski mystetski studii [Slobozhansky Art Studios], 1, 37-42. DOI: https://doi.org/10.32782/art/2025.1 [in Ukrainian].
Ivanova, L. V., & Dzhabrailov, D. V. (2022). Komp’iuterni ihry ta multymedia yak innovatsiinyi pidkhid do komunikatsii [Computer games and multimedia as an innovative communication approach]. In Komp’iuterni ihry ta multymedia yak innovatsiinyi pidkhid do komunikatsii [Computer games and multimedia as an innovative approach to communication]: materialy II Vseukr. nauk.-tekhn. konf. molodykh vchen., aspirantiv ta studentiv (pp. 19-22). Odesa. Retrieved from https://card-file.ontu.edu.ua/handle/123456789/23825 [in Ukrainian].
Omelchenko, A., & Kyselova, O. (2022). Vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii u mystetskii osviti [Using digital technologies in arts education]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Scientific notes of Berdyansk State Pedagogical University. Pedagogical Sciences], 2, 285-294 [in Ukrainian].
Pankiv, L. (2023). Osoblyvosti vykorystannia suchasnykh informatsiinykh tekhnolohii u protsesi pidhotovky maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva ta khoreohrafii [Features of using modern ICT in preparing future music and dance teachers]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» im. T. H. Shevchenka [Bulletin of the National University "Chernihiv Collegium" named after T. G. Shevchenko], 175 (19), 14-18. DOI: https://doi.org/10.58407/231903 [in Ukrainian].
Pishun, S. S. (2024). Tsyfrovi tekhnolohii yak resurs posylenoho navchannia molodshykh shkoliariv na urokakh muzychnoho mystetstva [Digital technologies as a resource of augmented learning in primary music lessons]. Visnyk Hlukhyvskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. O. Dovzhenka [Bulletin of the Oleksandr Dovzhenko Glukhiv National Pedagogical University], 1 (54), 192-198. DOI: https://doi.org/10.31376/2410-0897-2024-1-54-192-199 [in Ukrainian].
Pshenychna, O. S. (2023). Tsyfrovi ta multymediini tekhnolohii v profilnii serednii ta fakhovii peredvyshchii osviti [Digital and multimedia technologies in specialized secondary and professional pre-higher education]: navchalnyi posibnyk dlia zdobuvachiv stupenia vyshchoi osvity mahistra spetsialnosti “Serednia osvita” osvitno-profesiinykh prohram “Serednia osvita (Istoriia)”, “Serednia osvita (Fizyka)”, “Serednia osvita (Informatyka)”, “Serednia osvita (Pryrodnychi nauky)”. Zaporizhzhia: Zaporizhzhia National University. Retrieved from https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/13538 [in Ukrainian].
Filimonova, T. V. (2024). Vykorystannia multymediinykh zasobiv u navchalnomu protsesi dlia molodshykh shkoliariv [Use of multimedia tools in the educational process for primary school students]. Pedahohichna Akademiia: naukovi zapysky [Pedagogical Academy: scientific notes]. DOI: https://doi.org/10.57125/pedacademy.2024.02.29.01 [in Ukrainian].
Yaroshenko, O. (2025). Shtuchnyi intelekt ta tsyfrovi tekhnolohii v profesiinii muzychnii osviti: perevahy ta obmezhennia [AI and digital technologies in professional music education: advantages and limitations]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Scientific notes. Pedagogical sciences], 386-392. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-386-392 [in Ukrainian].
Education Technology in 10 Charts: Everything You Need to Know about the Global EdTech Market in 10 Charts (2024). HolonIQ. Retrieved from https://www.holoniq.com/edtech-in-10-charts.
Martínez, J. M., Koenen, R., & Pereira, F. (2002). MPEG-7: The Generic Multimedia Content Description Standard. IEEE MultiMedia, 9 (2), 78-87.
Mayer, R. E., & Fiorella, L. (Eds.). (2017). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. (2nd ed.). Cambridge University Press. Retrieved from https://www.cambridge.org/core/books/abs/cambridge-handbook-of-multimedia-learning/cognitive-theory-of-multimedia-learning/3AOE495CDB9D9D84665FAEFCBAB51D05
Mallinson, D. J. (2022). Nearpod: Classroom Learning Platform. Journal of Political Science Education, 18 (3), 411-416. DOI: https://doi.org/10.1080/15512169.2022.2080072
Abdulrahman, M. D., et al. (2020). Multimedia tools in the teaching and learning processes: A systematic review. Heliyon, 6 (11), e05312. DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05312
Petko, D., Mishra, P., & Koehler, M. J. (2025). TPACK in context: An updated model. ScienceDirect (article). Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666557325000035
Vaughan, T. (2011). Multimedia: Making It Work (8th ed.). New York: McGraw-Hill.
What Is Multimedia Technology? Learn.org. Retrieved from https://learn.org/articles/What_is_Multimedia_Technology.html
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).