Дитяча бібліотека як простір фольклорно-ігрової діяльності дітей в умовах воєнного стану
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-134-140Ключові слова:
дитяча бібліотека; бібліотечний простір; діти; дитячий фольклор; фольклорно-ігрова діяльність; системний підхідАнотація
Обґрунтовано актуальність проблематики дослідження у контексті соціально-культурної ситуації в Україні в умовах воєнного стану. Розглянуто специфіку та місію дитячої бібліотеки як простору фольклорно-ігрової діяльності дітей і збереження дитячого фольклору в умовах сучасного інформаційного суспільства. Розкрито теоретичні засади концепції просторовості як вагомого чинника оптимізації діяльності дитячої бібліотеки. Висвітлено специфіку дитячого фольклору, його жанрове розмаїття та педагогічні особливості в роботі з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку. Розроблено програму системної фольклорно-ігрової діяльності дітей в умовах дитячої бібліотеки.
Посилання
Бібліотека для дітей – книжковий простір безпеки та розвитку : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф., 18–20 квіт. 2023 р. / Нац. б-ка України для дітей ; уклад. Т. М. Кузілова. Київ : НБУ для дітей, 2023. 152 с.
Гордієнко А. І. Дитяча бібліотека як культуротворчий феномен: український досвід : дис... канд. культурології : 26.00.01 / Національна музична академія України імені П. І. Чайковського. Київ, 2018. 285 с. URL: https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/Disertatsiya-1.pdf (дата звернення: 15.07.2025).
Дитячий фольклор / редкол.: С. Д. Зубков, О. І. Дей, І. П. Березовський ; упоряд., вступ. ст., прим. Г. В. Довженок. Київ : Дніпро, 1986. 304 с.
Ільницький В. Простір для творення у бібліотеці для дітей як середовище креативу та новітніх інформаційних технологій. Вісник книжкової палати. 2024. № 1. С. 47–52. DOI: https://doi.org/10.36273/2076-9555.2024.1(330).47-52.
Конвенція ООН «Про права дитини» : Ратифікована Постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 р. № 789-ХІІ. URL: https://www.bdut.org.ua/prava-dytyny/zahyst-prav-ditej/ (дата звернення: 17. 07.2025)
Кремень В. Г., Биков В. Ю. Категорії «простір» і «середовище»: особливості модельного подання та освітнього застосування. Теорія і практика управління соціальними системами. 2013. № 2. С. 3–16.
Матвійчук О. Є. Бібліотека як соціокультурний інститут: освітньо-виховна місія. Вісник Національного авіаційного університету. Філософія. Культурологія. 2010. № 2. С. 155–160.
Про бібліотеки і бібліотечну справу : Закон України від 27 січня 1995 р. № 32/95-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1995. № 7.
Про культуру : Закон України від 14 грудня 2010 р. № 2778–VІ. URL: https://www.president.gov.ua/documents/2778vi-12448 (дата звернення: 10.07.2025)
Чотири простори бібліотеки: модель діяльності : практ. посіб. / автори/укладачі: О. Бояринова, О. Бруй, Л. Лугова, Я. Сошинська, І. Шевченко ; Українська бібліотечна асоціація. Київ : ВГО Українська бібліотечна асоціація, 2020. 104 с.
Шарошкіна Н. Г., Білик Н. І. Читання як основа освіти дорослих в умовах бібліотек. Імідж сучасного педагога. 2019. № 6 (189). С. 5–9. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-6(189)-5-9.
References
Kuzilova, T. M. (Comp.). (2023). Biblioteka dlia ditei – knyzhkovyi prostir bezpeky ta rozvytku [Library for children – a book space for security and development]: zb. materialiv Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Nats. b-ka Ukrainy dlia ditei. Kyiv [in Ukrainian].
Hordiienko, A. I. (2018). Dytiacha biblioteka yak kulturotvorchyi fenomen: ukrainskyi dosvid [Children's library as a cultural phenomenon: Ukrainian experience]. (PhD diss.). Kyiv. Retrieved from https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/Disertatsiya-1.pdf [in Ukrainian].
Dovzhenok, H. V. (Comp.). (1986). Dytiachyi folklor [Children's folklore]. Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].
Ilnytskyi, V. (2024). Prostir dlia tvorennia u bibliotetsi dlia ditei yak seredovyshche kreatyvu ta novitnikh informatsiinykh tekhnolohii [Space for creation in the library for children as an environment of creativity and new information technologies]. Visnyk knyzhkovoi palaty [Bulletin of the Book Chamber], 1, 47-52. DOI: https://doi.org/10.36273/2076-9555.2024.1(330).47-52 [in Ukrainian].
Кonventsiia OON «Pro prava dytyny» [UN Convention on the Rights of the Child]: Ratyfikovana Postanovoiu Verkhovnoi Rady Ukrainy. 1991, No 789-ХІІ. Retrieved from https://www.bdut.org.ua/prava-dytyny/zahyst-prav-ditej/[in Ukrainian].
Kremen, V. H., & Bykov, V. Yu. (2013). Katehorii «prostir» i «seredovyshche»: osoblyvosti modelnoho podannia ta osvitnoho zastosuvannia [The categories of “space” and “environment”: features of model representation and educational application]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and practice of social systems management], 2, 3-16 [in Ukrainian].
Matviichuk, O. Ye. (2010). Biblioteka yak sotsiokulturnyi instytut: osvitno-vykhovna misiia [Library as a socio-cultural institution: educational mission]. Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Filosofiia. Kulturolohiia [Bulletin of the National Aviation University. Philosophy. Culturology], 2, 155-160 [in Ukrainian]
Pro biblioteky i bibliotechnu spravu [On libraries and library work]: (1995). Zakon Ukrainy No 32/95-VR. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy [Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine], 7 [in Ukrainian].
Pro kulturu [On culture]: Zakon Ukrainy No 2778–VI. Retrieved from https://www.president.gov.ua/documents/2778vi-12448 [in Ukrainian].
Boyarynova, O., Bruy, O., Luhova, L., Soshynska, Ya., & Shevchenko, I. (Comps.). (2020). Chotyry prostory biblioteky: model diialnosti [Four spaces of the library: a model of activity]: praktychnyi posibnyk. Ukrainska bibliotechna asotsiatsiia. Kyiv: VGO Ukrainian Library Association [in Ukrainian].
Sharoshkina, N. H, & Bilyk, N. I. (2019). Chytannia yak osnova osvity doroslykh v umovakh bibliotek [Reading as the basis of adult education in library conditions]. Imidzh suchasnoho pedahoha [Image of a modern teacher], 6 (189), 5-9. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-6(189)-5-9 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).