Домра та українська музична ідентичність: культурний вимір

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-151-158

Ключові слова:

домра; українська музична ідентичність; репертуар; конкурсний рух; культурна резильєнтність; академізація; націєтворення; цифрова репрезентація; народні інструменти; інституціалізація

Анотація

 

Досліджено еволюцію української академічної чотириструнної домри крізь чотири історико-культурні етапи – від реконструкції інструмента на початку ХХ ст. до цифрової репрезентації в умовах повномасштабної війни. На основі порівняльно-історичного й функціонального аналізу окреслено процеси академізації, професіоналізації, націєтворчого переозначення та культурної резильєнтності домрового мистецтва. Розкрито роль освітньої вертикалі, конкурсно-фестивальних практик і медіадискурсу у формуванні публічного канону домри. Уперше систематизовано оригінальний репертуар як символічний ресурс національної музичної ідентичності. Виокремлено чинники вразливості галузі: дефіцит сучасних оригінальних творів, фрагментарність цифрової присутності, нестача інституційної підтримки молодих виконавців та ансамблів. Запропоновано стратегії розвитку: створення цифрових платформ, підтримка композиторських ініціатив, оновлення конкурсних підходів, підтримка оркестрів народних інструментів і міжнародна інтеграція домри.

Біографія автора

Яна Владиславівна Данилюк, Харківська державна академія культури

старша викладачка кафедри народних інструментів

Посилання

Бабіч Л. В. Одеська музична академія як осередок українського домрового мистецтва : творчий мистецький проєкт на здобуття освітньо-творчого ступеня доктора мистецтв. Одеса, 2023. 164 с. URL: https://odma.edu.ua/wp-content/uploads/naukove-obgruntuvannya-babich-l.v.-1.pdf.

Башмакова Н. В. Форум виконавців на народних інструментах. Музичний вісник. 2017. 19 травня. С. 3. URL: https://dk.dp.ua/наукова-діяльність-та-видання/газета-музичний-вісник/.

Берегова О. Музична шевченкіана часів російсько-української війни як складова національної резилієнтності. Культурологічна думка. 2024. Т. 26, № 2. С. 81–95. DOI: https://doi.org/10.37627/2311-9489-26-2024-2.81-95

Білоусова С. В. Донецька школа домрового виконавства: етапи розвитку, методологічні засади, регіональна складова репертуару : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2021. 283 с. URL: https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/bilousova-dysertatsiya.pdf.

Гололобов С. Культурна дипломатія як складова державної політики у сфері культури на сучасному етапі українського державотворення. Публічне управління та регіональний розвиток. 2022. № 18. С. 1057–1078. DOI: https://doi.org/10.34132/pard2022.18.04

Данилюк М. Професійні музичні конкурси як чинник розвитку оригінального репертуару для академічних народних інструментів в Україні. Музичний твір у світлі культурно-історичної еволюції епох та оригінальний репертуар як детермінанта музично-виконавської творчості : матеріали ХХ Всеукр. дворівн. наук.-практ. конф. (з міжнар. участю) та наук.-метод. конф. у рамках ІІ Міжнар. конкурсу виконавців на акад. нар. інстр. «DniProFolk». Дніпро, 2025. С. 61–64. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/18956.

Данилюк Я. В. Міжнародний конкурс виконавців на народних інструментах «Арт-Домінанта» як чинник підтримання духовної безпеки українського суспільства та пропаганди традицій народно-інструментального мистецтва України у світі. Культурологічна думка. 2021. Т. 19, № 1. С. 174–187. DOI: https://doi.org/10.37627/2311-9489-19-2021-1.174-187.

Данилюк Я. В. Розвиток домрового виконавства в Україні в контексті відродження народної музично-інструментальної культури на порубіжжі ХХ–ХХІ століть. Аспекти історичного музикознавства. 2019. № 18. С. 120–140. URL: https://aspekty.kh.ua/vypusk18/aspekty_18_7_danilyuk.pdf.

Данилюк Я. В. Дистанційна освіта домристів: виклики, досвід, рекомендації. Слобожанські мистецькі студії. 2025. № 1. С. 37–42. DOI: https://doi.org/10.32782/art/2025.1.

Калабська В. Оригінальний репертуар як складовий компонент підготовки майбутнього вчителя по класу домри. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2016. № 14. С. 52–58. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppsv_2016_14_8.

Костенко О. Педагогічні традиції виконавства на домрі в Харкові ХХІ століття. Аспекти історичного музикознавства. 2021. № XXII. С. 27–53. URL: https://aspekty.kh.ua/vypusk22/22_aspekt_2_kostenko_n.pdf.

Кольц І. П. Миколаївська домрова школа в контексті становлення професійного народно-інструментального мистецтва півдня України ХХ–ХХІ століття : дис. … д-ра філософії в галузі мистецтвознавства. Київ, 2021. 227 с. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/3522/Kolz_dysertazija.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Лукіна Т. В. Оригінальний український домровий репертуар на сучасному етапі розвитку. Українська музика. 2023. № 2 (45). С. 137–141. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-0926-2023-2-45-16.

Охітва Х. Національна ментальність та ідентичність у музиці: дефініції та кореляція понять. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку (напрям: культурологія). 2022. Т. 38. С. 101–106. DOI: https://doi.org/10.35619/ucpmk.v38i.475.

Сідлецька Т. І. Культурно-історична еволюція українського оркестру народних інструментів : монографія. Вінниця : ВНТУ, 2009. 177 с.

Творчість. Любов Матвійчук. Академічна кобза. URL: https://matviychuk.musicua.org/tvorchist.html

Форманюк І. В. Твори для домри соло у формуванні звукового образа інструмента. Музичне мистецтво і культура. 2017. № 24. С. 403–415. DOI: https://doi.org/10.31723/2524-0447-2017-24-403-415.

Яремчук С., Дияк В., Тушко К. Проблеми формування української культурної ідентичності в умовах війни. Grani. 2023. Т. 26, № 1. С. 105–111. DOI: https://doi.org/10.15421/172317.

Bohlman P. V. Focus: Music, Nationalism, and the Making of the New Europe. (2nd ed.). New York : Routledge, 2010. 352 p. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203844496.

Erikson E. H. Identity: Youth and Crisis. New York : W. W. Norton, 1968. 336 p. URL: https://archive.org/details/300656427ErikHEriksonIdentityYouthAndCrisis1WWNortonCompany1968.

Frith S. Music and Identity. Taking Popular Music Seriously (1st ed.). 2007. P. 20. URL: https://www.taylorfrancis.com/chapters/mono/10.4324/9781315087467-18/music-identity-simon-frith?utm_source=chatgpt.com.

James W. The Principles of Psychology. Vol. 1. New York : Henry Holt and Company, 1890. 689 p.

Locke, John. An Essay Concerning Human Understanding / ed. P. H. Nidditch. Oxford : Clarendon Press, 1975. 773 p. URL: https://www.gutenberg.org/ebooks/10615.

Mead G. H. Mind, Self, and Society from the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago : The University of Chicago Press, 1934. 401 p.

Stokes M. Introduction. Ethnicity, Identity and Music: The Musical Construction of Place. Oxford ; Providence, USA, 1994. P. 1–27.

Stuart Hall. Cultural Identity and Diaspora. Framework. 1990. No. 36. P. 222–237. URL: https://warwick.ac.uk/fac/arts/english/currentstudents/postgraduate/masters/modules/asiandiaspora/hallculturalidentityanddiaspora.pdf?utm_source=chatgpt.com.

Home. Art-Dominanta – Міжнародний конкурс виконавців на народних інструментах. URL: https://artdominanta.com/.

References

Babii, L. V. (2023). Odeska muzychna akademiia yak oseredok ukrainsʹkoho domrovoho mystetstva [The Odesa Music Academy as a Centre of Ukrainian Domra Art]. (Doctor of Arts degree). Odesa. Retrieved from https://odma.edu.ua/wp-content/uploads/naukove-obruntuvannya-babich-l.v.-1.pdf [in Ukrainian].

Bashmakova, N. V. (2017, May 19). Forum vykonavtsiv na narodnykh instrumentakh [Performers’ Forum on Folk Instruments]. Muzychnyi visnyk [Musical Bulletin], 3. Retrieved from https://dk.dp.ua/naukova-diyalnist-ta-vydannya/gazeta-muzychnyi-visnyk/ [in Ukrainian].

Berehova, O. (2024). Muzychna nevbychennia chasiv rosiisʹko-ukrainsʹkoi viiny yak skladova natsionalʹnoi rezylientnosti [Music as an inexhaustible resource during the Russo-Ukrainian war as a component of national resilience]. Kulturolohichna dumka [Cultural thought], 26 (2), 81-95. DOI: https://doi.org/10.37627/2311-9489-26-2024-2-81-95 [in Ukrainian].

Bilousova, S. V. (2021). Donetsʹka shkola domrovoho vykonavstva: etapy rozvytku, metodolohichni zasady, rehionalʹna skladova repertuaru [The Donetsk school of domra performance: stages of development, methodology, regional repertoire]. (PhD diss.). Kyiv. Retrieved from https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/bilousova-dysertatsiya.pdf [in Ukrainian].

Hololobov, S. (2022). Kulʹturna dyplomatiia yak skladova derzhavnoi polityky u sferi kulʹtury na suchasnomu etapi ukrainsʹkoho derzhavotvorennia [Cultural diplomacy as a component of state cultural policy at the current stage of Ukrainian nation-building]. Publichne upravlinnia ta rehionalʹnyi rozvytok [Public administration and regional development], 18, 1057-1078. DOI: https://doi.org/10.34132/pard2022.18.04 [in Ukrainian].

Danyliuk, M. (2025). Profesiyni muzychni konkursy yak chynnyk rozvytku oryhinalʹnoho repertuaru dlia akademichnykh narodnykh instrumentiv v Ukraini [Professional music competitions as a factor in developing original repertoire for academic folk instruments in Ukraine]. In Muzychnyi tvir u svitli kulturno-istorychnoi evoliutsii epokh ta oryhinalnyi repertuar yak determinanta muzychno-vykonavskoi tvorchosti [Musical creativity in the light of cultural and historical evolution of the era and the original repertoire as a determinant of musical creativity]: materialy XX Vseukr. dvorivn. nauk.-prakt. konf. (z mizhnar. uchastiu) ta nauk.-metod. konf. u ramkakh II Mizhnar. konkursu vykonavtsiv na akad. nar. instr. «DniProFolk» (pp. 61-64). Dniprо. Retrieved from https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/18956 [in Ukrainian].

Danyliuk, Ya. V. (2021). Mizhnarodnyi konkurs vykonavtsiv na narodnykh instrumentakh «Art-Dominanta» yak chynnyk pidtrymannia dukhovnoi bezpeky ukrainsʹkoho suspilʹstva [The “Art-Dominanta” International Folk-Instrument Performers’ Competition as a factor of spiritual security for Ukrainian society]. Kulʹturolohichna dumka [Cultural thought], 19 (1), 174-187. DOI: https://doi.org/10.37627/2311-9489-19-2021-1-174-187 [in Ukrainian].

Danyliuk, Ya. V. (2019). Rozvytok domrovoho vykonavstva v Ukraini v konteksti vidrodzhennia narodnoi muzychno-instrumentalʹnoi kulʹtury na porubizhzhi XХ–XХІ stolitʹ [Development of domra performance in Ukraine within the revival of folk instrumental culture at the turn of the 20th–21st centuries]. Aspekty istorychnoho muzykозnavstva [Aspects of historical musicology], 18, 120-140. Retrieved from https://aspekty.kh.ua/vypusk18/aspekty_18_7_danilyuk.pdf [in Ukrainian].

Danyliuk, Ya. V. (2025). Dytsantsiina osvita domristiv: vyklyky, dosvid, rekomendatsii [Distance education for domra performers: challenges, experience, recommendations]. Slobozhansʹki mystetsʹki studii [Slobozhansky mystetsky studios], 1, 37-42. DOI: https://doi.org/10.32782/art/2025.1 [in Ukrainian].

Kalabska, V. (2016). Oryhinalʹnyi repertuar yak skladovyi komponent pidhotovky maibutnoho vchytelia po klasu domry [Original repertoire as an essential component in training future domra teachers]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia [Problems of training a daily teacher], 14, 52-58. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/URN/ppsv_2016_14_8 [in Ukrainian].

Kostenko, O. (2021). Pedahohichni tradytsii vykonavstva na domri v Kharkovi ХХІ stolittia [Pedagogical traditions of domra performance in Kharkiv in the 21st century]. Aspekty istorychnoho muzykoznavstva [Aspects of historical musicology], XXII, 27-53. Retrieved from https://aspekty.kh.ua/vypusk22/aspekt_2_kostenko_n.pdf [in Ukrainian].

Kolʹts, I. P. (2021). Mykolaivska domrova shkola v konteksti stanovlennia profesiinoho narodno-instrumentalʹnoho mystetstva pivdnia Ukrainy ХХ–ХХІ stolittia [The Mykolaiv domra school in the formation of southern Ukraine’s professional folk-instrumental art of the 20th–21st centuries]. (PhD diss.). Kyiv. Retrieved from https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/3522/Kolz_dysertatziya.pdf [in Ukrainian].

Lukiana, T. V. (2023). Oryhinalʹnyi ukrainsʹkyi domrovyi repertuar na suchasnomu etapi rozvytku [Contemporary stages in the development of original Ukrainian domra repertoire]. Ukrainsʹka muzyka [Ukrainian music], 2 (45), 137-141. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-0926-2023-2-45-16 [in Ukrainian].

Okhitva, Kh. (2022). Natsionalʹna mentalʹnistʹ ta identychnistʹ u muzytsi: defìnitsii ta koreliatsiia poniatʹ [National mentality and identity in music: Definitions and correlations]. Ukrainsʹka kulʹtura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku [Ukrainian culture: minule, suchasne, shlyakhy rozvitku (directly: culturology)], 38, 101-106. DOI: https://doi.org/10.35619/ucpmk.v38i.475 [in Ukrainian].

Sidletsʹka, T. I. (2009). Kulʹturno-istorychna evoliutsiia ukrainsʹkoho orkestru narodnykh instrumentiv [Cultural-historical evolution of the Ukrainian folk-instrument orchestra]: monograph. Vinnytsia: VNTU [in Ukrainian].

Tvorchistʹ [Creativity]. (2025). Website of Lіubov Matviychuk. Akademichna kobza. Retrieved from https://matviychuk.musicua.org/tvorchist.html [in Ukrainian].

Formaniuk, I. B. (2017). Tvory dlia domry solo u formuvanni zvukovoho obrazu instrumenta [Domra-solo works in shaping the instrument’s sonic image]. Muzychne mystetstvo i kulʹtura [Musical mysticism and culture], 24, 403-415. DOI: https://doi.org/10.31723/2524-0447-2017-24-403-415 [in Ukrainian].

Yaremchuk, S., Diak, V., & Tushko, R. (2023). Problemy formuvannia ukrainsʹkoi kulʹturnoi identychnosti v umovakh viiny [The problem of Ukrainian cultural identity formation under wartime conditions]. Hrani, 26 (1), 105-111. DOI: https://doi.org/10.15421/172317 [in Ukrainian].

Bohlman, P. V. (2010). Focus: Music, Nationalism, and the Making of the New Europe. (2nd ed.). New York: Routledge.

Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis. New York: W. W. Norton. Retrieved from https://archive.org/details/30065642ErikHEriksonIdentityYouthAndCrisis1WVNortonCompany1968

Frith, S. (2007). Music and Identity. In S. Frith, Taking Popular Music Seriously (p. 20). Routledge.

James, W. (1890). The Principles of Psychology (Vol. 1). New York: Henry Holt.

Locke, J. (1975). An Essay Concerning Human Understanding (P. H. Nidditch, Ed.). Oxford: Clarendon Press. [Original work published 1690]. Retrieved from https://www.gutenberg.org/ebooks/10615

Mead, G. H. (1934). Mind, Self, and Society from the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: University of Chicago Press.

Stokes, M. (1994). Introduction: Ethnicity, Identity and Music: The Musical Construction of Place. In M. Stokes (Ed.), Ethnicity, Identity and Music (pp. 1-27). Oxford/Providence: Berg.

Hall, S. (1990). Cultural Identity and Diaspora. Framework, 36, 222-237. Retrieved from https://warwick.ac.uk/fac/arts/english/currentstudents/postgraduate/masters/modules/asiandiaspora/hallculturalidentityanddiaspora.pdf

Art-Dominanta. (2025). Home page – International Folk-Instrument Performers’ Competition “Art-Dominanta”. Retrieved from https://artdominanta.com/

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-15

Як цитувати

Данилюк, Я. В. (2025). Домра та українська музична ідентичність: культурний вимір . Імідж сучасного педагога, (5(224), 151–158. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-151-158

Номер

Розділ

ВІНОК МИТЦІВ І МИСТКИНЬ