Домра та українська музична ідентичність: культурний вимір
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-151-158Ключові слова:
домра; українська музична ідентичність; репертуар; конкурсний рух; культурна резильєнтність; академізація; націєтворення; цифрова репрезентація; народні інструменти; інституціалізаціяАнотація
Досліджено еволюцію української академічної чотириструнної домри крізь чотири історико-культурні етапи – від реконструкції інструмента на початку ХХ ст. до цифрової репрезентації в умовах повномасштабної війни. На основі порівняльно-історичного й функціонального аналізу окреслено процеси академізації, професіоналізації, націєтворчого переозначення та культурної резильєнтності домрового мистецтва. Розкрито роль освітньої вертикалі, конкурсно-фестивальних практик і медіадискурсу у формуванні публічного канону домри. Уперше систематизовано оригінальний репертуар як символічний ресурс національної музичної ідентичності. Виокремлено чинники вразливості галузі: дефіцит сучасних оригінальних творів, фрагментарність цифрової присутності, нестача інституційної підтримки молодих виконавців та ансамблів. Запропоновано стратегії розвитку: створення цифрових платформ, підтримка композиторських ініціатив, оновлення конкурсних підходів, підтримка оркестрів народних інструментів і міжнародна інтеграція домри.
Посилання
Бабіч Л. В. Одеська музична академія як осередок українського домрового мистецтва : творчий мистецький проєкт на здобуття освітньо-творчого ступеня доктора мистецтв. Одеса, 2023. 164 с. URL: https://odma.edu.ua/wp-content/uploads/naukove-obgruntuvannya-babich-l.v.-1.pdf.
Башмакова Н. В. Форум виконавців на народних інструментах. Музичний вісник. 2017. 19 травня. С. 3. URL: https://dk.dp.ua/наукова-діяльність-та-видання/газета-музичний-вісник/.
Берегова О. Музична шевченкіана часів російсько-української війни як складова національної резилієнтності. Культурологічна думка. 2024. Т. 26, № 2. С. 81–95. DOI: https://doi.org/10.37627/2311-9489-26-2024-2.81-95
Білоусова С. В. Донецька школа домрового виконавства: етапи розвитку, методологічні засади, регіональна складова репертуару : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2021. 283 с. URL: https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/bilousova-dysertatsiya.pdf.
Гололобов С. Культурна дипломатія як складова державної політики у сфері культури на сучасному етапі українського державотворення. Публічне управління та регіональний розвиток. 2022. № 18. С. 1057–1078. DOI: https://doi.org/10.34132/pard2022.18.04
Данилюк М. Професійні музичні конкурси як чинник розвитку оригінального репертуару для академічних народних інструментів в Україні. Музичний твір у світлі культурно-історичної еволюції епох та оригінальний репертуар як детермінанта музично-виконавської творчості : матеріали ХХ Всеукр. дворівн. наук.-практ. конф. (з міжнар. участю) та наук.-метод. конф. у рамках ІІ Міжнар. конкурсу виконавців на акад. нар. інстр. «DniProFolk». Дніпро, 2025. С. 61–64. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/18956.
Данилюк Я. В. Міжнародний конкурс виконавців на народних інструментах «Арт-Домінанта» як чинник підтримання духовної безпеки українського суспільства та пропаганди традицій народно-інструментального мистецтва України у світі. Культурологічна думка. 2021. Т. 19, № 1. С. 174–187. DOI: https://doi.org/10.37627/2311-9489-19-2021-1.174-187.
Данилюк Я. В. Розвиток домрового виконавства в Україні в контексті відродження народної музично-інструментальної культури на порубіжжі ХХ–ХХІ століть. Аспекти історичного музикознавства. 2019. № 18. С. 120–140. URL: https://aspekty.kh.ua/vypusk18/aspekty_18_7_danilyuk.pdf.
Данилюк Я. В. Дистанційна освіта домристів: виклики, досвід, рекомендації. Слобожанські мистецькі студії. 2025. № 1. С. 37–42. DOI: https://doi.org/10.32782/art/2025.1.
Калабська В. Оригінальний репертуар як складовий компонент підготовки майбутнього вчителя по класу домри. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2016. № 14. С. 52–58. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppsv_2016_14_8.
Костенко О. Педагогічні традиції виконавства на домрі в Харкові ХХІ століття. Аспекти історичного музикознавства. 2021. № XXII. С. 27–53. URL: https://aspekty.kh.ua/vypusk22/22_aspekt_2_kostenko_n.pdf.
Кольц І. П. Миколаївська домрова школа в контексті становлення професійного народно-інструментального мистецтва півдня України ХХ–ХХІ століття : дис. … д-ра філософії в галузі мистецтвознавства. Київ, 2021. 227 с. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/3522/Kolz_dysertazija.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Лукіна Т. В. Оригінальний український домровий репертуар на сучасному етапі розвитку. Українська музика. 2023. № 2 (45). С. 137–141. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-0926-2023-2-45-16.
Охітва Х. Національна ментальність та ідентичність у музиці: дефініції та кореляція понять. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку (напрям: культурологія). 2022. Т. 38. С. 101–106. DOI: https://doi.org/10.35619/ucpmk.v38i.475.
Сідлецька Т. І. Культурно-історична еволюція українського оркестру народних інструментів : монографія. Вінниця : ВНТУ, 2009. 177 с.
Творчість. Любов Матвійчук. Академічна кобза. URL: https://matviychuk.musicua.org/tvorchist.html
Форманюк І. В. Твори для домри соло у формуванні звукового образа інструмента. Музичне мистецтво і культура. 2017. № 24. С. 403–415. DOI: https://doi.org/10.31723/2524-0447-2017-24-403-415.
Яремчук С., Дияк В., Тушко К. Проблеми формування української культурної ідентичності в умовах війни. Grani. 2023. Т. 26, № 1. С. 105–111. DOI: https://doi.org/10.15421/172317.
Bohlman P. V. Focus: Music, Nationalism, and the Making of the New Europe. (2nd ed.). New York : Routledge, 2010. 352 p. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203844496.
Erikson E. H. Identity: Youth and Crisis. New York : W. W. Norton, 1968. 336 p. URL: https://archive.org/details/300656427ErikHEriksonIdentityYouthAndCrisis1WWNortonCompany1968.
Frith S. Music and Identity. Taking Popular Music Seriously (1st ed.). 2007. P. 20. URL: https://www.taylorfrancis.com/chapters/mono/10.4324/9781315087467-18/music-identity-simon-frith?utm_source=chatgpt.com.
James W. The Principles of Psychology. Vol. 1. New York : Henry Holt and Company, 1890. 689 p.
Locke, John. An Essay Concerning Human Understanding / ed. P. H. Nidditch. Oxford : Clarendon Press, 1975. 773 p. URL: https://www.gutenberg.org/ebooks/10615.
Mead G. H. Mind, Self, and Society from the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago : The University of Chicago Press, 1934. 401 p.
Stokes M. Introduction. Ethnicity, Identity and Music: The Musical Construction of Place. Oxford ; Providence, USA, 1994. P. 1–27.
Stuart Hall. Cultural Identity and Diaspora. Framework. 1990. No. 36. P. 222–237. URL: https://warwick.ac.uk/fac/arts/english/currentstudents/postgraduate/masters/modules/asiandiaspora/hallculturalidentityanddiaspora.pdf?utm_source=chatgpt.com.
Home. Art-Dominanta – Міжнародний конкурс виконавців на народних інструментах. URL: https://artdominanta.com/.
References
Babii, L. V. (2023). Odeska muzychna akademiia yak oseredok ukrainsʹkoho domrovoho mystetstva [The Odesa Music Academy as a Centre of Ukrainian Domra Art]. (Doctor of Arts degree). Odesa. Retrieved from https://odma.edu.ua/wp-content/uploads/naukove-obruntuvannya-babich-l.v.-1.pdf [in Ukrainian].
Bashmakova, N. V. (2017, May 19). Forum vykonavtsiv na narodnykh instrumentakh [Performers’ Forum on Folk Instruments]. Muzychnyi visnyk [Musical Bulletin], 3. Retrieved from https://dk.dp.ua/naukova-diyalnist-ta-vydannya/gazeta-muzychnyi-visnyk/ [in Ukrainian].
Berehova, O. (2024). Muzychna nevbychennia chasiv rosiisʹko-ukrainsʹkoi viiny yak skladova natsionalʹnoi rezylientnosti [Music as an inexhaustible resource during the Russo-Ukrainian war as a component of national resilience]. Kulturolohichna dumka [Cultural thought], 26 (2), 81-95. DOI: https://doi.org/10.37627/2311-9489-26-2024-2-81-95 [in Ukrainian].
Bilousova, S. V. (2021). Donetsʹka shkola domrovoho vykonavstva: etapy rozvytku, metodolohichni zasady, rehionalʹna skladova repertuaru [The Donetsk school of domra performance: stages of development, methodology, regional repertoire]. (PhD diss.). Kyiv. Retrieved from https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/bilousova-dysertatsiya.pdf [in Ukrainian].
Hololobov, S. (2022). Kulʹturna dyplomatiia yak skladova derzhavnoi polityky u sferi kulʹtury na suchasnomu etapi ukrainsʹkoho derzhavotvorennia [Cultural diplomacy as a component of state cultural policy at the current stage of Ukrainian nation-building]. Publichne upravlinnia ta rehionalʹnyi rozvytok [Public administration and regional development], 18, 1057-1078. DOI: https://doi.org/10.34132/pard2022.18.04 [in Ukrainian].
Danyliuk, M. (2025). Profesiyni muzychni konkursy yak chynnyk rozvytku oryhinalʹnoho repertuaru dlia akademichnykh narodnykh instrumentiv v Ukraini [Professional music competitions as a factor in developing original repertoire for academic folk instruments in Ukraine]. In Muzychnyi tvir u svitli kulturno-istorychnoi evoliutsii epokh ta oryhinalnyi repertuar yak determinanta muzychno-vykonavskoi tvorchosti [Musical creativity in the light of cultural and historical evolution of the era and the original repertoire as a determinant of musical creativity]: materialy XX Vseukr. dvorivn. nauk.-prakt. konf. (z mizhnar. uchastiu) ta nauk.-metod. konf. u ramkakh II Mizhnar. konkursu vykonavtsiv na akad. nar. instr. «DniProFolk» (pp. 61-64). Dniprо. Retrieved from https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/18956 [in Ukrainian].
Danyliuk, Ya. V. (2021). Mizhnarodnyi konkurs vykonavtsiv na narodnykh instrumentakh «Art-Dominanta» yak chynnyk pidtrymannia dukhovnoi bezpeky ukrainsʹkoho suspilʹstva [The “Art-Dominanta” International Folk-Instrument Performers’ Competition as a factor of spiritual security for Ukrainian society]. Kulʹturolohichna dumka [Cultural thought], 19 (1), 174-187. DOI: https://doi.org/10.37627/2311-9489-19-2021-1-174-187 [in Ukrainian].
Danyliuk, Ya. V. (2019). Rozvytok domrovoho vykonavstva v Ukraini v konteksti vidrodzhennia narodnoi muzychno-instrumentalʹnoi kulʹtury na porubizhzhi XХ–XХІ stolitʹ [Development of domra performance in Ukraine within the revival of folk instrumental culture at the turn of the 20th–21st centuries]. Aspekty istorychnoho muzykозnavstva [Aspects of historical musicology], 18, 120-140. Retrieved from https://aspekty.kh.ua/vypusk18/aspekty_18_7_danilyuk.pdf [in Ukrainian].
Danyliuk, Ya. V. (2025). Dytsantsiina osvita domristiv: vyklyky, dosvid, rekomendatsii [Distance education for domra performers: challenges, experience, recommendations]. Slobozhansʹki mystetsʹki studii [Slobozhansky mystetsky studios], 1, 37-42. DOI: https://doi.org/10.32782/art/2025.1 [in Ukrainian].
Kalabska, V. (2016). Oryhinalʹnyi repertuar yak skladovyi komponent pidhotovky maibutnoho vchytelia po klasu domry [Original repertoire as an essential component in training future domra teachers]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia [Problems of training a daily teacher], 14, 52-58. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/URN/ppsv_2016_14_8 [in Ukrainian].
Kostenko, O. (2021). Pedahohichni tradytsii vykonavstva na domri v Kharkovi ХХІ stolittia [Pedagogical traditions of domra performance in Kharkiv in the 21st century]. Aspekty istorychnoho muzykoznavstva [Aspects of historical musicology], XXII, 27-53. Retrieved from https://aspekty.kh.ua/vypusk22/aspekt_2_kostenko_n.pdf [in Ukrainian].
Kolʹts, I. P. (2021). Mykolaivska domrova shkola v konteksti stanovlennia profesiinoho narodno-instrumentalʹnoho mystetstva pivdnia Ukrainy ХХ–ХХІ stolittia [The Mykolaiv domra school in the formation of southern Ukraine’s professional folk-instrumental art of the 20th–21st centuries]. (PhD diss.). Kyiv. Retrieved from https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/3522/Kolz_dysertatziya.pdf [in Ukrainian].
Lukiana, T. V. (2023). Oryhinalʹnyi ukrainsʹkyi domrovyi repertuar na suchasnomu etapi rozvytku [Contemporary stages in the development of original Ukrainian domra repertoire]. Ukrainsʹka muzyka [Ukrainian music], 2 (45), 137-141. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-0926-2023-2-45-16 [in Ukrainian].
Okhitva, Kh. (2022). Natsionalʹna mentalʹnistʹ ta identychnistʹ u muzytsi: defìnitsii ta koreliatsiia poniatʹ [National mentality and identity in music: Definitions and correlations]. Ukrainsʹka kulʹtura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku [Ukrainian culture: minule, suchasne, shlyakhy rozvitku (directly: culturology)], 38, 101-106. DOI: https://doi.org/10.35619/ucpmk.v38i.475 [in Ukrainian].
Sidletsʹka, T. I. (2009). Kulʹturno-istorychna evoliutsiia ukrainsʹkoho orkestru narodnykh instrumentiv [Cultural-historical evolution of the Ukrainian folk-instrument orchestra]: monograph. Vinnytsia: VNTU [in Ukrainian].
Tvorchistʹ [Creativity]. (2025). Website of Lіubov Matviychuk. Akademichna kobza. Retrieved from https://matviychuk.musicua.org/tvorchist.html [in Ukrainian].
Formaniuk, I. B. (2017). Tvory dlia domry solo u formuvanni zvukovoho obrazu instrumenta [Domra-solo works in shaping the instrument’s sonic image]. Muzychne mystetstvo i kulʹtura [Musical mysticism and culture], 24, 403-415. DOI: https://doi.org/10.31723/2524-0447-2017-24-403-415 [in Ukrainian].
Yaremchuk, S., Diak, V., & Tushko, R. (2023). Problemy formuvannia ukrainsʹkoi kulʹturnoi identychnosti v umovakh viiny [The problem of Ukrainian cultural identity formation under wartime conditions]. Hrani, 26 (1), 105-111. DOI: https://doi.org/10.15421/172317 [in Ukrainian].
Bohlman, P. V. (2010). Focus: Music, Nationalism, and the Making of the New Europe. (2nd ed.). New York: Routledge.
Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis. New York: W. W. Norton. Retrieved from https://archive.org/details/30065642ErikHEriksonIdentityYouthAndCrisis1WVNortonCompany1968
Frith, S. (2007). Music and Identity. In S. Frith, Taking Popular Music Seriously (p. 20). Routledge.
James, W. (1890). The Principles of Psychology (Vol. 1). New York: Henry Holt.
Locke, J. (1975). An Essay Concerning Human Understanding (P. H. Nidditch, Ed.). Oxford: Clarendon Press. [Original work published 1690]. Retrieved from https://www.gutenberg.org/ebooks/10615
Mead, G. H. (1934). Mind, Self, and Society from the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: University of Chicago Press.
Stokes, M. (1994). Introduction: Ethnicity, Identity and Music: The Musical Construction of Place. In M. Stokes (Ed.), Ethnicity, Identity and Music (pp. 1-27). Oxford/Providence: Berg.
Hall, S. (1990). Cultural Identity and Diaspora. Framework, 36, 222-237. Retrieved from https://warwick.ac.uk/fac/arts/english/currentstudents/postgraduate/masters/modules/asiandiaspora/hallculturalidentityanddiaspora.pdf
Art-Dominanta. (2025). Home page – International Folk-Instrument Performers’ Competition “Art-Dominanta”. Retrieved from https://artdominanta.com/
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).