Формування інклюзивної компетентності педагогів Нової української школи
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-92-97Ключові слова:
інклюзивна компетентність; педагог; Нова українська школа; інклюзивна освіта; професійна підготовка; освітнє середовищеАнотація
Розглядаються теоретичні та практичні аспекти формування інклюзивної компетентності педагогів у контексті реалізації концепції Нової української школи.
Проаналізовано сутність поняття інклюзивної компетентності вчителя як важливого компоненту професійної компетентності. З’ясовано, що інклюзивна компетентність педагога – це комплекс знань, умінь, навичок і ціннісних установок, які дозволяють ефективно працювати в інклюзивному освітньому середовищі.
Обґрунтовано важливість підготовки педагогів до роботи в інклюзивному освітньому середовищі. Висвітлено виклики впровадження інклюзивної освіти в Україні, що потребують системного підходу до їх вирішення. Для подолання цих викликів запропоновано низку стратегій, які сприяють ефективному формуванню інклюзивної компетентності педагогів Нової української школи.
Посилання
Бариш О. Розвиток і перспективи інклюзивної освіти в Україні. Дидаскал. 2019. № 19. С. 102–104. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/12345 6789/13957 (дата звернення: 15.06.2025).
Демченко І. Концепція підготовки майбутнього вчителя до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. 2017. № 4. С. 172–177. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdup_2017_4_34 (дата звернення: 15.06.2025).
Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Інклюзія: покроково для педагогів : навч.-метод. посіб. Київ, 2023. 232 с.
Крилошанська Л., Ундір В. Проблеми та перспективи розвитку інклюзивної освіти в Україні. Ефективність державного управління. 2023. № 66. С. 70–80. URL: https://doi.org/10.33990/2070-4011.66.2021.233450 (дата звернення: 15.06.2025).
Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні / за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. 384 с. DOI: https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua (дата звернення: 15.06.2025).
Ночовка В. Організація інклюзивного навчання у школі. Київ : Шкільний світ, 2014. 128 с.
Освіта: Вплив війни в Україні (травень 2022 р.) URL: https://reliefweb.int/report/ukraine/education-impact-war-ukraine-may-2022 (дата звернення: 15.06.2025).
Педагогічна майстерність : підручник / за ред. І. А. Зязюна. Київ : Вища школа, 2004. 422 с.
Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws /show/1556-18#Text (дата звернення: 15.06.2025).
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19 (дата звернення: 15.06.2025).
Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти» : Наказ Міністерства освіти і науки України від 29.08.2024 № 1225. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity (дата звернення: 15.06.2025).
Профіль інклюзивних вчителів. Європейське агентство з питань особливих освітніх потреб та інклюзивної освіти. URL: https://www.european-agency.org/sites/default/files/Profile-of-Inclusive-Teachers.pdf (дата звернення: 15.06.2025).
Софій Н. З. Підготовка педагогів до роботи в інклюзивному освітньому середовищі. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2016. Вип. 11. С. 170–175. URL: http://nbuv.gov.ua /UJRN/ooop_2016_11_29 (дата звернення: 15.06.2025).
Товстоган В., Цегельник Т., Шевченко А. Інклюзивна компетентність педагога як запорука якості організації освітнього процесу. Молодь і ринок. 2024. № 10 (230). С. 61–65. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.314180 (дата звернення: 15.06.2025).
Удич З. І. Основи інклюзивної освіти : навч.-метод. посіб. Тернопіль : КІЦ «ПРІНТ-ОФІС», 2015. 378 с.
Фіголь Н. А. Інклюзивна компетентність педагога: теоретичний аспект. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2020. Вип. 77. С. 199–202. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/33347 (дата звернення: 15.06.2025).
References
Barysh, O. (2019). Rozvytok i perspektyvy inklyuzyvnoyi osvity v Ukrayini [Development and prospects of inclusive education in Ukraine]. Dydaskal [Dedaskal], 19, 102-104. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/12345 6789/13957 [in Ukrainian].
Demchenko, I. (2017). Kontseptsiia pidhotovky maibutnoho vchytelia do profesiinoi diialnosti v umovakh inkliuzyvnoi osvity [The concept of preparing the future teacher for professional activity in an inclusive education]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.O. Sukhomlynskoho [Scientific Bulletin of Nikolaev National University named after V.O. Sukhomlinsky], 4, 172-177. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdup_2017_4_34 [in Ukrainian].
Kolupaeva, A. A., & Taranchenko, A. N. (2023). Inklyuziya: pokrokovo dlya pedagogiv [Inclusion: step by step for teachers]: navchalno-metodichnii posibnik. Kyiv [in Ukrainian].
Kryloshanska, L., & Undir, V. (2023). Problemi ta perspektivi rozvitku inklyuzivnoyi osviti v Ukrayini [Problems and prospects for the development of inclusive education in Ukraine]. Efektyvnist derzhavnoho upravlinnia [Efficiency of public administration], 66, 70-80. Retrieved from https://doi.org/10.33990/2070-4011.66.2021.233450 [in Ukrainian].
Kremin, V. G. (Ed.). (2021). Nacionalna dopovid pro stan i perspektivi rozvitku osviti v Ukrayini [National report on the state and prospects of education in Ukraine]. Kyiv: CONVI PRINT. DOI: https://doi.org/ 10.37472/NAES-2021-ua [in Ukrainian].
Nochovka, V. (2014). Organizaciya inklyuzivnogo navchannya u shkoli [Organization of inclusive education at school]. Kyiv: Shkilnyi svit [in Ukrainian].
Osvita: Vpliv viiny v Ukrayini (traven 2022 r.) [Education: Impact of the War in Ukraine (May 2022)]. Retrieved from https://reliefweb.int/report/ukraine/education-impact-war-ukraine-may-2022 [in Ukrainian].
Zyazyun, I. A. (Ed.). (2004). Pedagogichna maisternist [Pedagogical skill]: pidruchnik. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].
Pro vishu osvitu [On Higher Education]: Zakon Ukrayini vid 01.07.2014 № 1556-VII. Ofitsiinyi vebportal parlamentu Ukrainy [Official webportal of the Parliament of Ukraine]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 # Text [in Ukrainian].
Pro osvitu [On Education]: Zakon Ukrayini vid 05.09.2017 № 2145-VIII. Ofitsiinyi vebportal parlamentu Ukrainy [Official webportal of the Parliament of Ukraine]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19 [in Ukrainian].
Profesinii standart «Vchitel zakladu zagalnoyi serednoyi osviti» [Professional standard "Teacher of the institution of general secondary education"]: Nakaz Ministerstva osviti i nauki Ukrayini vid 29.08.2024 № 1225. Retrieved from https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity [in Ukrainian].
Profil inklyuzivnih vchiteliv [Profile of inclusive teachers]. Yevropeiske ahentstvo z pytan osoblyvykh osvitnikh potreb ta inkliuzyvnoi osvity [European Agency for Special Educational Needs and Inclusive Education]. Retrieved from https://www.european-agency.org/sites/default/files/Profile-of-Inclusive- Teachers.pdf [in Ukrainian].
Sofiy, N. Z. (2016). Pidgotovka pedagogiv do roboti v inklyuzivnomu svitnomu seredovishi [Training teachers to work in an inclusive educational environment]. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy [Education of persons with special needs: ways of development], 11, 170‐175. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/ooop_2016_11_29 [in Ukrainian].
Tovstogan, V., Tsegelnik, T., & Shevchenko, A. (2024). Inklyuzivna kompetentnist pedagoga yak zaporuka yakosti organizaciyi osvitnogo procesu [Inclusive competence of the teacher as a guarantee of the quality of the organization of the educational process]. Molod i rynok [Youth and the market], 10 (230), 61-65. Retrieved from https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.314180 [in Ukrainian].
Udych, Z. I. (2015). Osnovi inklyuzivnoyi osviti [Fundamentals of Inclusive Education]: navchalno-metodichni posibnik. Ternopil: KIC "PRINT-OFFICE" [in Ukrainian].
Figol, N. A. (2020). Inkliuzyvna kompetentnist pedahoha: teoretychnyi aspekt [Inclusive teacher competence: theoretical aspect]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific journal of the National Polytechnic University named after M. P. Dragomanov. Series 5. Pedagogical Sciences: Realities and Prospects], 77. Retrieved from https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/33347/Fihol.pdf?sequ ence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).