Online courses as a tool for developing language and digital competence in higher education students

Автор(и)

  • Maryna Shlenova Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», Україна http://orcid.org/0000-0003-4297-6872

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-110-116

Ключові слова:

онлайн-курси; українська мова; цифрова грамотність; вища освіта; комунікативна компетентність; педагогіка цифрового навчання

Анотація

Розглянуто потенціал онлайн-курсів як інноваційного інструменту, здатного забезпечити інтегроване формування мовної та цифрової компетентності здобувачів вищої освіти в умовах цифровізації освітнього середовища. Обґрунтовано актуальність розвитку українськомовної академічної комунікації та цифрової грамотності як складників професійної підготовки сучасного фахівця, який здатний ефективно функціонувати в інформаційному суспільстві. Авторка підкреслює, що поєднання мовного й цифрового компонентів у межах онлайн-курсів сприяє формуванню цілісної компетентнісної моделі випускника, зорієнтованого на самостійну роботу з інформацією, критичне мислення, академічну доброчесність і продуктивну участь у професійній і науковій комунікації. Дослідження ґрунтується на досвіді Національного аерокосмічного університету «Харківський авіаційний інститут», де онлайн-курси «Українська мова за професійним спрямуванням», «Академічне письмо та наукова комунікація українською мовою» й «Цифрова грамотність для освітнього та наукового середовища» були успішно інтегровані до освітнього процесу як на рівні бакалаврату, так і магістратури. Визначено роль курсів у формуванні мовних і цифрових навичок студентів технічних спеціальностей. Акцентовано увагу на педагогічних умовах успішного застосування онлайн-курсів: адаптація змісту до потреб аудиторії, використання мультимедійних ресурсів, інтеграція LMS-платформ, елементів гейміфікації, а також консультативна та модераторська підтримка з боку викладача. Окрему увагу приділено питанням інклюзивності онлайн-освіти, дотримання академічної доброчесності, розвитку саморегуляції, навичок самоорганізації та ефективного використання цифрових ресурсів. Запропонована модель рекомендована до розширення в інших ЗВО як ефективна стратегія розвитку ключових компетентностей здобувачів вищої освіти.

Біографія автора

Maryna Shlenova, Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут»

кандидатка філологічних наук, доцентка, в.о. завідувача кафедри української мови та мовної комунікації

Посилання

Adams, R. V., & Blair, E. (2019). Impact of time management behaviors on undergraduate engineering students’ performance. Sage Open, 9 (1), 1-11. DOI: https://doi.org/10.1177/2158244018824506

Appana, S. (2008). A review of benefits and limitations of online learning in the context of the student, the instructor, press the tenured faculty. International Journal on E- learning, 7 (1), 5-22. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/345037794_Digital_Literacy_in_Higher_Education_A_Case_Study_of_Student_Engagement_with_E-Tutorials_Using_Blended_Learning

Chien, S. Y., Hwang, G. J., & Jong, M. S. Y. (2020). Effects of peer assessment within the context of spherical video-based virtual reality on EFL students’ English-Speaking performance and learning perceptions. Computers & Education, 146, 1-48. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103751

Collison, G., Elbaum, B., Haavind, S., & Tinker, R. (2000). Facilitating online learning: Effective strategies for moderators. Madison, WI, USA: Atwood Publishing. Retrieved from https://www.amazon.com/Facilitating-Online-Learning-Strategies-Moderators/dp/1891859331

Danchyshyn, N. R. (2022). Do problemy vyvchennia ukrainskoi movy v doroslomu rosiiskomovnomu seredovyshchi pid chas povnomasshtabnoi rosiisko-ukrainskoi viiny [To the problem of learning Ukrainian in an adult Russian-speaking environment during the full-scale Russian-Ukrainian war]. Zakarpatski filolohichni studii [Transcarpathian Philological Studies], 25 (1), 19-23. DOI: https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2022.25.1.3 [in Ukrainian].

Emejulu, A., & Mcgregor, C. (2019). Towards a radical digital citizenship in digital education. Critical Studies in Education, 60 (1). 131-147. DOI: https://doi.org/10.1080/17508487.2016.1234494

Franchuk, N. (2024). Osoblyvosti vprovadzhennia komp’iuternykh tekhnolohii u pidhotovku maibutnikh prykladnykh linhvistiv [Features of implementing computer technologies in the training of future applied linguists]. Naukovyi chasopys UDU imeni Mykhaila Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Naukovyi chasopys National Pedagogical Dragomanov University. Series 5. Pedagogical sciences: realias and perspectives], 102, 92-95. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series5.2024.102.19 [in Ukrainian].

Gillett-Swan, J. (2017). The challenges of online learning: Supporting and engaging the isolated learner. Journal of Learning Design, 10 (1), 20-30. DOI: https://doi.org/10.5204/jld.v9i3.293

Jacobs, P. (2013). The challenges of online courses for the instructor. Research in Higher Education Journal, 21, 1-18. Retrieved from https://digitalcommons.sacredheart.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1007&context=cj_fac

Korobova, I. (2021). Zmishane navchannia: do pytannia navchannia inozemnoi movy v zakladakh vyshchoi svity [Blended learning: about the issue of foreign language learning at higher educational establishmants]. Suchasni doslidzhennia z inozemnoi filolohii [Contemporary Studies in Foreign Philology], 19 (1), 221-229. DOI: https://doi.org/10.32782/2617-3921.2021.19.221-229 [in Ukrainian].

Krychun, L. P., & Nesterenko, T. A. (2024). Do pytannia heimifikatsii na urokakh ukrainskoi movy [On the issue of gamification in Ukrainian language lessons]. Naukovi zapysky. Filolohichni nauky [Research bulletin. Philological sciences], 211, 58-62. DOI: https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-211-8 [in Ukrainian].

Kyei-Blankson, L., Ntuli, E., & Blankson, J. (Eds.). (2019). Handbook of research on creating meaningful experiences in online courses. Hershey: IGI Global. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-0115-3

McGuinness, C., & Fulton, C. (2019). Digital literacy in higher education: A case study of student engagement with e-tutorials using blended learning. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, 18, 001-028. DOI: https://doi.org/10.28945/4190

Nalyvaiko, O., Zhernovnykova, O., Nalyvaiko, N., Molotok, V. (2022). Academic integrity in the conditions forced distance learning. Electronic Scientific Professional Journal “Open educational e-environment of modern university”, 13, 89-103. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2022.137

Shlenova, M. (2025). Instagram as an innovative tool for professional training in library, information, and archival studies at higher technical education institutions. Professional Art Education, 6 (1), 107-115. DOI: https://doi.org/10.34142/27091805.2025.6.01.10

Shlenova, M. H. (2025). Using Whatsapp messenger in the professional-oriented training of future library, information, and archival studies specialists at higher technical universities. Teorіja ta metodika navchannja ta vihovannja [Theory and methodology of teaching and education], 58, 98-112. DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2025.58.09

Sotnikov, D. V. (2020). Znachennia masovykh vidkrytykh onlain-kursiv pry vyvchenni ekonomichnykh dystsyplin u systemi neformalnoi osvity doroslykh [The significance of massive open online courses in the study of economic disciplines in the system of informal adult education]. In N. H. Nychkalo, I. F. Prokopenka (Eds.), Osvita doroslykh: svitovi tendentsii, ukrainski realii ta perspektyvy [Adult education: global trends, Ukrainian realities and prospects]: monohrafiia (pp. 177-183). Kyiv; Kharkiv: Instytut osvity doroslykh imeni I. Ziaziuna NAPN Ukrainy, Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H.S. Skovorody. Retrieved from https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/8418e53a-ece5-45d0-9d82-8fda1ed71ec1/content [in Ukrainian].

Tang, C. M., & Chaw, L. Y. (2016). Digital literacy: A prerequisite for effective learning in a blended learning environment? Electronic Journal of E-learning, 14 (1), 54-65. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1099109.pdf

Trynus, O. (2022). Formuvannia tsyfrovoi hramotnosti maibutnikh vykladachiv zakladiv vyshchoi osvity: teoretychnyi aspekt [Digital literacy formation of future teachers in higher education institutions: theoretical aspect]. UNESCO Chair Journal Lifelong Professional Education in the XXI Century. 2(6), 98-115. DOI: https://doi.org/10.35387/ucj.2(6).2022.98-115 [in Ukrainian].

Ushakova, O. A., & Ushakov, M. I. (2023). Ctvorennia i vykorystannia vidkrytykh onlain-kursiv navchalnykh dystsyplin na saiti vykladacha [Creating and using of open online courses of academic disciplines on the lecturer's website]. Academic Visions, 15. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7561701 [in Ukrainian].

Vinogradova, P., & Shin, J. K. (Eds.) (2021). Contemporary foundations for teaching English as an additional language: Pedagogical approaches and classroom applications. TESOL in Context, 32 (1). DOI: https://doi.org/10.21153/tesol2023vol32no1art1778

Viznyuk I. M., Buhlai N. M., Kutsak L. V., Polishchuk A. S., & Kylyvnyk V. V. (2021). Vykorystannia shtuchnoho intelektu v osviti [Use of artificial intelligence in education]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy [Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems], 59, 14-22. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-59-14-22 [in Ukrainian].

Zawacki-Richter, O., & Anderson, T. (Eds.). (2014). Online distance education: Towards a research agenda. Edmonton: Au Press. https://doi.org/10.15215/aupress/9781927356623.01

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-15

Як цитувати

Shlenova, M. (2025). Online courses as a tool for developing language and digital competence in higher education students . Імідж сучасного педагога, (5(224), 110–116. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-110-116