Наукоємність сучасної лекції: від традицій – до інновацій
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-27-33Ключові слова:
наукоємність; сучасна лекція; викладач; вища освіта; знання; авторська інтерпретаціяАнотація
Порушено проблему наукоємності сучасної лекції у контексті вищої освіти. На основі ретроспективного аналізу розкрито процеси розвитку означеної навчальної форми та деталізовано факти присутності наукоємного матеріалу у її підготовці та репрезентації. Встановлено певні методичні та дидактичні підходи, які у період відповідного історичного розвитку вищої освіти впливали на наукоємний контент лекцій. Актуалізовано питання авторської інтерпретації, емоційного забарвлення та майстерності вибудови сучасної лекції на основі наукоємних знань. Характеризовано можливості використання штучного інтелекту у підборі та компонуванні наукових фактів для оформлення сучасної лекції у контексті вищої освіти. Окреслено перспективи використання наукоємності сучасної лекції у якості індикатора означеної форми навчання.
Посилання
Вернадський В. І. Вибрані наукові праці академіка В. І. Вернадського / НАН України; Коміс. з наук. спадщини акад. В. І. Вернадського ; Центр дослідж. наук.-техн. потенціалу та історії науки ім. М. Доброва. Київ : ФЕНІКС, 2012. Т. 8: Праці з історії, філософії та організації науки. 655 с.
Докінз Річард. Наука для душі. Нотатки раціоналіста / пер. з англ. Д. Прокопик. Київ : Наш формат, 2019. 384 с.
Енциклопедія освіти / АПН України ; голов. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Иванова С. Ф. Лекторское мастерство : лекции для лекторов. Москва : Знание, 1983. 111 с.
Кареев Н. Беседы о выработке миросозерцания : продолжение «Писем к учащейся молодежи о самообразовании» с крат. указ. самообразоват. чтения. Санкт-Петербург : Тип. М. М. Стасюлевича, 1895. 179 с.
Кисельова О. І., Коломієць Л. В., Шевцов А. Г. Якість вищої освіти: організація навчання та вимірювання знань : монографія. Одеса : Бондаренко М. О., 2017. 244 с.
Крохмальна Г. Лекція як функціональний елемент сучасної науково-педагогічної комунікації (вимоги, особливості і перспективи). Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2018. Вип. 33. С 126–134.
Лекції з педагогіки вищої школи : навч. посіб. / за заг. ред. В. І. Лозової. Харків : ОВС, 2006. 496 с.
Мізюк В. А. Лекція у сучасному закладі освіти в умовах змішаного навчання. Педагогічні науки. 2020. Вип 90. С. 135–141.
Отчёт о деятельности Общества народных чтений за 1901 год / сост. П. Д. Смирнов. Владикавказ : Типолиторг В. П. Просвирина, 1902. 51 с.
Педагогіка вищої школи : навч. посіб. / за ред. З. Н. Курлянд. 3-тє вид., перероб. і доп. Київ : Знання, 2007. 495 с.
Професійна освіта : словник : навч. посіб. / [уклад.: С. У. Гончаренко, І. А. Зязюн, Н. Г. Ничкало, О. С. Дубинчук, Н. О. Талалуєва, А. О. Молчанова, Л. Б. Лук’янова; за ред. Н. Г. Ничкало]. Київ : Вища шк., 2000. 380 с.
Публичные лекции и народные чтения : систематический свод законов, распоряжений, правил, инструкций, уставов, справ. сведений и пр. / сост.: Г. Фальборк, В. Чарнолуский. Санкт-Петербург : Изд. Т-ва «Знание». Типолиторг. Б. М. Вольфа. 1905. 40 с.
Стратегія розвитку штучного інтелекту в Україні : монографія / [за заг. ред. А. І. Шевченка]. Київ : ІПШІ, 2023. 305 с.
Фіцула М. М. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. Київ : Академвидав, 2006. 352 с.
Штокман И. Г. Вузовская лекция : практ. советы по методике преподавания учеб. материала. Киев : Вища школа, 1981. 151 с.
References
Vernadskyi, V. I. (2012). Vybrani naukovi pratsi akademika V. I. Vernadskoho [Selected scientific works of Academician V. I. Vernadsky]. NAN Ukrainy; Komis. z nauk. spadshchyny akad. V. I. Vernadskoho ; Tsentr doslidzh. nauk.-tekhn. potentsialu ta istorii nauky im. M. Dobrova (Vol. 8: Pratsi z istorii, filosofii ta orhanizatsii nauky). Kyiv: FENIKS [in Ukrainian].
Dokinz, Richard, Prokopyk, D. (Trahsl.). (2019). Nauka dlia dushi. Notatky ratsionalista [Science for the Soul: Notes of a Rationalist]. Kyiv: Nash format [in Ukrainian].
Kremen, V. H. (Ed.). (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education]. Kyiv : Yurinkom Inter [in Ukrainian].
Ivanova, S. F. (1983). Lektorskoe masterstvo [Lecturing skills]: lekcii dlja lektorov. Moskva: Znanie [in Russian].
Kareev, N. (1895). Besedy o vyrabotke mirosozercanija [Conversations on the development of a worldview]: prodolzhenie «Pisem k uchashhejsja molodezhi o samoobrazovanii» s krat. ukaz. samoobrazovat. chtenija. Sankt-Peterburg: Tip. M. M. Stasjulevicha [in Russian].
Kyselova, O. I., Kolomiiets, L. V., & Shevtsov, A. H. (2017). Yakist vyshchoi osvity: orhanizatsiia navchannia ta vymiriuvannia znan [Quality of higher education: organization of learning and measurement of knowledge]: monohrafiia. Odesa: Bondarenko M. O. [in Ukrainian].
Krokhmalna, H. (2018). Lektsiia yak funktsionalnyi element suchasnoi naukovo-pedahohichnoi komunikatsii (vymohy, osoblyvosti i perspektyvy) [Lecture as a functional element of modern scientific and pedagogical communication (requirements, features and prospects)]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia pedahohichna [Bulletin of Lviv University. Pedagogical Series], 33, 126-134 [in Ukrainian].
Lozova, V. I. (Ed.). (2006). Lektsii z pedahohiky vyshchoi shkoly [Lectures on higher education pedagogy]: navch. posib. Kharkiv: OVS [in Ukrainian].
Miziuk, V. A. (2020). Lektsiia u suchasnomu zakladi osvity v umovakh zmishanoho navchannia [Lecture in a modern educational institution in a blended learning environment]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 90, 135-141 [in Ukrainian].
Smirnov, P. D. (Comp.). (1902). Otchet o dejatel'nosti Obshhestva narodnyh chtenij za 1901 god [The report on the activities of the People's Association was read for 1901]. Vladikavkaz: Tipolitorg V. P. Prosvirina [in Russian].
Kurliand, Z. N. (Ed.). (2007). Pedahohika vyshchoi shkoly [Higher education pedagogy]: navch. posib. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].
Nychkalo, N. H. (Ed.). (2000). Profesiina osvita [Professional education]: slovnyk: navch. posib. Kyiv: Vyshcha shk. [in Ukrainian].
Fal'bork, G., & Charnoluskij, V. (Comps.). (1905). Publichnye lekcii i narodnye chtenija [Public lectures and public readings]: sistematicheskij svod zakonov, rasporjazhenij, pravil, instrukcij, ustavov, sprav. svedenij i pr. Sankt-Peterburg: Izd. T-va «Znanie». Tipolitorg. B. M. Vol'fa [in Russian].
Shevchenka, A. I. (Ed.). (2023). Stratehiia rozvytku shtuchnoho intelektu v Ukraini [Strategy for the development of artificial intelligence in Ukraine]: monohrafiia. Kyiv: IPShI [in Ukrainian].
Fitsula, M. M. (2006). Pedahohika vyshchoi shkoly [Higher education pedagogy]: navch. posib. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].
Shtokman, I. G. (1981). Vuzovskaja lekcija [University lecture]: prakt. sovety po metodike prepodavanija ucheb. materiala. Kiev: Vishha shkola [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).