Підготовка вчителів мовно-літературної освітньої галузі до викладання інтегрованих курсів: досвід ППО

Автор(и)

  • Галина Анатоліївна Дегтярьова Комунальний вищий навчальний заклад «Харківська академія неперервної освіти», Україна http://orcid.org/0000-0001-8588-6098

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-38-46

Ключові слова:

інтегрований курс літератур; післядипломна педагогічна освіта; мовно-літературна освітня галузь; професійна підготовка вчителів; алгоритм поступової підготовки вчителів; освітня програма

Анотація

Розглянуто проблему підготовки вчителів мовно-літературної галузі до викладання «Інтегрованого курсу літератур (української та зарубіжної)». Виявлено, що більшість філологів не готові до цього через брак відповідної методики і недостатню обізнаність. Схарактеризовано розроблений і впроваджений у Харківській академії неперервної освіти п’ятиетапний алгоритм поступової підготовки вчителів: мотиваційний, входження, занурення, глибоке та повне занурення. Проаналізовано освітні програми підвищення кваліфікації, що забезпечують реалізацію цих етапів. Приділено увагу розвитку компетентності «А2.3. Здатність здійснювати інтегроване навчання», необхідної для розв’язання означеної проблеми. Апробація алгоритму показала позитивну динаміку зростання мотивації та готовності вчителів до впровадження інтегрованих курсів, що дозволило дійти висновку про ефективність запропонованого алгоритму. У перспективі – розроблення освітньої програми для завершального етапу підготовки вчителів до викладання інтегрованого курсу в старшій школі.

Біографія автора

Галина Анатоліївна Дегтярьова, Комунальний вищий навчальний заклад «Харківська академія неперервної освіти»

докторка педагогічних наук, завідувачка кафедри методики навчання мов і літератури

Посилання

Богданець-Білоскаленко Н., Фідкевич О. Інтегровані курси мовно-літературної галузі в закладах загальної середньої освіти з класами / групами з навчанням мовами національних меншин: стан і перспективи запровадження. Problems of the modern textbook. 2024. № 32. С. 24–32. DOI: http://dx.doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-24-32 (дата звернення: 21.05.2025).

Державний стандарт базової середньої освіти : постанова КМУ від 30.09.2020 № 898 «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти». URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради. 2017. № 38/39. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Концепція НУШ. 2016. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 21.05.2025).

Лиховид І. Де готують вчителів інтегрованих курсів: що пропонують ІППО та як викладають інтегровані предмети вчителі-новатори. URL: https://nus.org.ua/2023/08/08/de-gotuyut-vchyteliv-integrovanyh-kursiv-shho-proponuyut-ippo-ta-yak-vykladayut-integrovani-predmety-vchyteli-novatory/ (дата звернення: 21.05.2025).

Масол Л. М. Андрагогічна модель підготовки вчителів до процесу поліхудожнього виховання учнів у викладанні інтегрованих курсів. Народна освіта. 2009. № 3 (9). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/9/statti/masol.htm (дата звернення: 21.05.2025).

Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» : наказ Міністерства економіки розвитку, торгівлі та сільського господарства України від 23.12.2020 № 2736-20. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text

Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 29.08.2024 № 1225. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity

Пометун О. Підготовка вчителя Нової української школи до реалізації інтегрованого навчання. Готовність до професійного саморозвитку педагога Нової української школи : збірник матеріалів Всеукр. наук.-практ. онлайн-конф. / за ред. А. Л. Черній. Рівне : РОІППО, 2023. С. 35–38. URL: https://roippo.org.ua/images/downloads/2023/doc/zbirnyk_konf_19052023.pdf (дата звернення: 21.05.2025).

Як готуватимуть вчителів до інтегрованих курсів: відповіді МОН на запитання щодо стандарту базової середньої освіти. 2020. URL: https://vseosvita.ua/c/news/post/32171 (дата звернення: 21.05.2025).

References

Bohdanets-Biloskalenko, N., & Fidkevych, O. (2024). Intehrovani kursy movno-literaturnoi haluzi v zakladakh zahalnoi serednoi osvity z klasamy / hrupamy z navchanniam movamy natsionalnykh menshyn: stan i perspektyvy zaprovadzhennia [Integrated courses in the linguistic and literary field in general secondary education institutions with classes/groups taught in national minority languages: current state and prospects of implementation]. Problems of the modern textbook, 32, 24-32. DOI: http://dx.doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-24-32 [in Ukrainian].

Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity [State Standard of Basic Secondary Education]: postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30.09.2020 № 898 «Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity». Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy No 2145-VIII «Pro osvitu» [Law of Ukraine No. 2145-VIII «On Education»]. Vidomosti Verkhovnoi Rady [Information from the Verkhovna Rada], 38/39. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Kontseptsiia NUSh (2016). [Concept of New Ukrainian School]. Retrieved from https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].

Lykhovyd, I. (2023). De hotuiut vchyteliv intehrovanykh kursiv: shcho proponuiut IPPO ta yak vykladaiut intehrovani predmety vchyteli-novatory. [Where integrated course teachers are trained: what IPPOs (Institutes of Postgraduate Pedagogical Education) offer and how innovative teachers teach integrated subjects]. Retrieved from https://nus.org.ua/2023/08/08/de-gotuyut-vchyteliv-integrovanyh-kursiv-shho-proponuyut-ippo-ta-yak-vykladayut-integrovani-predmety-vchyteli-novatory/ [in Ukrainian].

Masol, L. M. (2009). Andrahohichna model pidhotovky vchyteliv do protsesu polikhudozhnoho vykhovannia uchniv u vykladanni intehrovanykh kursiv. [Andragogical model of teacher training for the process of polyartistic education of students in teaching integrated courses]. Narodna osvita [Public education], 3 (9). Retrieved from https://www.narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/ vupysku/9/statti/masol.htm [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu za profesiiamy «Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)» [On the approval of the professional standard for the professions «Primary school teacher of a general secondary education institution», «Teacher of a general secondary education institution», «Primary education teacher (with a junior specialist diploma)»: nakaz Ministerstva ekonomiky rozvytku, torhivli ta silskoho hospodarstva Ukrainy vid 23.12.2020 № 2736-20]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text [in Ukrainian].

Profesiinyi standart «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity [Professional Standard «Teacher of a General Secondary Education Institution»: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 29.08.2024 № 1225]. Retrieved from https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity [in Ukrainian].

Pometun, O. (2023). Pidhotovka vchytelia Novoi ukrainskoi shkoly do realizatsii intehrovanoho navchannia [Training of New Ukrainian School teachers for the implementation of integrated learning]. In A. L. Chernii (Еd.), Hotovnist do profesiinoho samorozvytku pedahoha Novoi ukrainskoi shkoly [Readiness for professional self-development of a teacher of the New Ukrainian School]: zbirnyk materialiv Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi onlain-konferentsii (pp. 35-38). Rivne: ROIPPO. Retrieved from https://roippo.org.ua/ images/downloads/2023/doc/zbirnyk_konf_19052023.pdf [in Ukrainian].

Iak hotuvatymut vchyteliv do intehrovanykh kursiv: vidpovidi MON na zapytannia shchodo standartu bazovoi serednoi osvity [How teachers will be prepared for integrated courses: responses from the Ministry of Education and Science to questions regarding the basic secondary education standard]. Retrieved from https://vseosvita.ua/c/news/post/32171 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-15

Як цитувати

Дегтярьова, Г. А. (2025). Підготовка вчителів мовно-літературної освітньої галузі до викладання інтегрованих курсів: досвід ППО . Імідж сучасного педагога, (5(224), 38–46. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-38-46