Комплексне моделювання розвитку інновацій у виховній системі коледжу в умовах невизначеності

Автор(и)

  • Оксана Степанівна Боднар Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Україна https://orcid.org/0000-0003-4207-0624
  • Андрій Олександрович Остапчук Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Україна https://orcid.org/0009-0000-5156-623X

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-60-64

Ключові слова:

коледж; виховна система; інновації; розвиток інновацій; комплексне моделювання; алгоритм; невизначеність

Анотація

Стаття піднімає проблему алгоритмізації комплексного моделювання розвитку інновацій у виховній системі коледжу в умовах невизначеності. Актуальність досліджуваного питання обумовлене важливістю коледжу як сегмента професійної освіти. Крім цього, сучасний соціум дедалі більше вимагає підвищення якості виховання та формування конкурентоспроможної особистості для розвитку України в умовах невизначеності. Аналіз попередніх досліджень демонструє постійну увагу вчених до моделювання як інструменту  прогностичного вивчення різного роду проблем, зокрема і впровадження інновацій у виховній системі коледжу. Також продемонстровано рівень розвитку проблематики освітньо-виховних систем. Мета статті: з’ясувати сутність понять у контексті досліджуваної теми, визначити принципи та алгоритм комплексного моделювання розвитку інновацій у виховній системі коледжу. Запропоновано дефініції «комплексне моделювання розвитку інновацій у виховній системі коледжу» і «розвиток інновацій у виховній системі коледжу». Підкреслено, що комплексність у процедурі моделювання забезпечується врахуванням певних параметрів, серед яких: матеріально-технічний і науково-методичний супровід освітнього процесу. Наголошено на принципах, запропоновано детальний алгоритм комплексного моделювання розвитку інновацій у виховній системі коледжу за етапами, як-от: діагностично-аналітичний, прогностично-цільовий, проєктно-моделювальний, організаційно-технологічний, моніторингово-коригувальний. У кожному етапі виділено мету, основні кроки та наведено для окремих приклади результатів. Виокремлено характеристики комплексного моделювання, що відображають його специфіку. Підкреслено, що для врахування умов невизначеності варто інтегрувати адаптивний і сценарний підходи. Наголошено на вагомому значенні комплексного моделювання для стійкості та конкурентоспроможності коледжу в умовах невизначеності. Подальших досліджень потребує опис процедур кожного етапу для розроблення критеріїв оцінки комплексного моделювання розвитку інновацій у виховній системі коледжу.

Біографії авторів

Оксана Степанівна Боднар, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

докторка педагогічних наук, професорка, професорка кафедри педагогіки та менеджменту освіти

Андрій Олександрович Остапчук, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

аспірант кафедри педагогіки та менеджменту освіти

Посилання

Гречаник О. Є. Управління виховною роботою в школі. Харків : Основа, 2013. 240 с.

Даниленко Л. І. Управління інноваційною діяльністю в закладах загальної середньої освіти : монографія. Київ : Міленіум, 2004. 358 с.

Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології. 3-тє вид., виправлене. Київ : Академвидав, 2015. 304 с.

Долгопол О. О., Кір’янова О. В. Інноваційні методи й технології у вищій освіті України: сучасний аспект. Наукові записки. Педагогічні науки. 2021. № 194. С. 101–106. URL: https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/794

Доля К. В., Доля О. Є. Комплексне моделювання функціонування маршрутів. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Технічні науки. 2024. Т. 35 (74), № 1. С. 171–178. URL: https://www.tech.vernadskyjournals.in.ua/journals/2024/1_2024/part_2/29.pdf

Дубасенюк О. А. Теорія і практика професійної виховної діяльності педагога : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2015. 367 с. URL: https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/29346

Інноваційний менеджмент: моделювання освітніх процесів / уклад. Т. М. Соколенко. Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2019. 47 с. URL: https://donopdut.org.ua/wp-content/uploads/2021/10/7.-Innovaciyniy-menedzhment-modelyuvannya-osvitnikh-procesiv-metodichniy-posibnik.-%E2%80%93-2019-r.pdf

Інноваційні технології навчання в умовах модернізації сучасної освіти : монографія / за наук. ред. Л. З. Ребухи. Тернопіль : ЗУНУ, 2022. 143 с. URL: https://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/48105

Мармаза О. І. Інноваційні підходи до управління навчальним закладом. Харків : Основа, 2004. 240 с. URL: https://ipohnpu.in.ua/wp-content/uploads/2020/04/marmaza-o.i.-innovats-pidkh-do-upr.pdf

Набока Б. Сутність та зміст моделювання в управлінні загальною середньою освітою: національний та світовий досвід. Наукові записки. Педагогічні науки. 2011. Вип. 101. С. 196–208. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/53036461.pdf

Теорія та технологія комплексного оцінювання інноваційного розвитку ЗНЗ : монографія / за наук. ред. Д. О. Пузікова. Київ : Інститут педагогіки НАПН України : Педагогічна думка, 2015. 362 с.

References

Hrechanyk, O. Ye. (2013). Upravlinnia vykhovnoiu robotoiu v shkoli. [Management of educational work at school]. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].

Danylenko, L. I. (2004). Upravlinnia innovatsiinoiu diialnistiu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Management of innovative activity in institutions of general secondary education]: monohrafiia. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].

Dychkivska, I. M. (2015). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii [Innovative pedagogical technologies]. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].

Dolhopol, O. O., & Kirianova, O. V. (2021). Innovatsiini metody y tekhnolohii u vyshchii osviti ukrainy: suchasnyi aspect [Innovative Methods and Technologies in Higher Education in Ukraine: a Contemporary Aspect]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Scientific notes. Pedagogical sciences], 194, 101-106. Retrieved from https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/794 [in Ukrainian].

Dolia, K. V., & Dolia, O. Ye. (2024). Kompleksne modeliuvannia funktsionuvannia marshrutiv [Comprehensive modelling of route operation]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Tekhnichni nauky [Scientific notes of the V. I. Vernadsky TNU. Technical sciences], 35 (74), 1 (172), 171-178. Retrieved from https://www.tech.vernadskyjournals.in.ua/journals/2024/1_2024/part_2/29.pdf [in Ukrainian].

Dubaseniuk, O. A. (2015). Teoriia i praktyka profesiinoi vykhovnoi diialnosti pedahoha [Theory and practice of professional educational activity of a teacher]: monohrafiia. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. Ivana Franka. Retrieved from https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/29346 [in Ukrainian].

Sokolenko, T. M. (Comp.). (2019). Innovatsiinyi menedzhment: modeliuvannia osvitnikh protsesiv [Іnnovation management: modelling educational processes]. Sloviansk: Vyd-vo B. I. Matorina. Retrieved from https://donopdut.org.ua/wp-content/uploads/2021/10/7.-Innovaciyniy-menedzhment-modelyuvannya-osvitnikh-procesiv-metodichniy-posibnik.-%E2%80%93-2019-r.pdf [in Ukrainian].

Rebukha, L. Z. (Ed.). (2022). Innovatsiini tekhnolohii navchannia v umovakh modernizatsii suchasnoi osvity [Innovative teaching technologies in the context of modernisation of modern education]: monohrafiia. Ternopil: ZUNU. Retrieved from https://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/48105 [in Ukrainian].

Marmaza, O. I. (2024). Innovatsiini pidkhody do upravlinnia navchalnym zakladom [Innovative approaches to managing an educational institution]. Kharkiv: Osnova. Retrieved from https://ipohnpu.in.ua/wp-content/uploads/2020/04/marmaza-o.i.-innovats-pidkh-do-upr.pdf [in Ukrainian].

Naboka B. (2011). Sutnist ta zmist modeliuvannia v upravlinni zahalnoiu serednoiu osvitoiu: natsionalnyi ta svitovyi dosvid [The Essence and Content of Modelling in the Management of General Secondary Education: National and International Experience]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Scientific notes. Pedagogical sciences], 101, 196-208. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/53036461.pdf [in Ukrainian].

Puzikov, D. O. (Ed.). (2015). Teoriia ta tekhnolohiia kompleksnoho otsiniuvannia innovatsiinoho rozvytku ZNZ [Theory and technology of comprehensive assessment of innovative development of higher education institutions]: monohrafiia. Kyiv: Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-15

Як цитувати

Боднар, О. С., & Остапчук, А. О. (2025). Комплексне моделювання розвитку інновацій у виховній системі коледжу в умовах невизначеності . Імідж сучасного педагога, (5(224), 60–64. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-60-64