Комплексне моделювання розвитку інновацій у виховній системі коледжу в умовах невизначеності
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-60-64Ключові слова:
коледж; виховна система; інновації; розвиток інновацій; комплексне моделювання; алгоритм; невизначеністьАнотація
Стаття піднімає проблему алгоритмізації комплексного моделювання розвитку інновацій у виховній системі коледжу в умовах невизначеності. Актуальність досліджуваного питання обумовлене важливістю коледжу як сегмента професійної освіти. Крім цього, сучасний соціум дедалі більше вимагає підвищення якості виховання та формування конкурентоспроможної особистості для розвитку України в умовах невизначеності. Аналіз попередніх досліджень демонструє постійну увагу вчених до моделювання як інструменту прогностичного вивчення різного роду проблем, зокрема і впровадження інновацій у виховній системі коледжу. Також продемонстровано рівень розвитку проблематики освітньо-виховних систем. Мета статті: з’ясувати сутність понять у контексті досліджуваної теми, визначити принципи та алгоритм комплексного моделювання розвитку інновацій у виховній системі коледжу. Запропоновано дефініції «комплексне моделювання розвитку інновацій у виховній системі коледжу» і «розвиток інновацій у виховній системі коледжу». Підкреслено, що комплексність у процедурі моделювання забезпечується врахуванням певних параметрів, серед яких: матеріально-технічний і науково-методичний супровід освітнього процесу. Наголошено на принципах, запропоновано детальний алгоритм комплексного моделювання розвитку інновацій у виховній системі коледжу за етапами, як-от: діагностично-аналітичний, прогностично-цільовий, проєктно-моделювальний, організаційно-технологічний, моніторингово-коригувальний. У кожному етапі виділено мету, основні кроки та наведено для окремих приклади результатів. Виокремлено характеристики комплексного моделювання, що відображають його специфіку. Підкреслено, що для врахування умов невизначеності варто інтегрувати адаптивний і сценарний підходи. Наголошено на вагомому значенні комплексного моделювання для стійкості та конкурентоспроможності коледжу в умовах невизначеності. Подальших досліджень потребує опис процедур кожного етапу для розроблення критеріїв оцінки комплексного моделювання розвитку інновацій у виховній системі коледжу.
Посилання
Гречаник О. Є. Управління виховною роботою в школі. Харків : Основа, 2013. 240 с.
Даниленко Л. І. Управління інноваційною діяльністю в закладах загальної середньої освіти : монографія. Київ : Міленіум, 2004. 358 с.
Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології. 3-тє вид., виправлене. Київ : Академвидав, 2015. 304 с.
Долгопол О. О., Кір’янова О. В. Інноваційні методи й технології у вищій освіті України: сучасний аспект. Наукові записки. Педагогічні науки. 2021. № 194. С. 101–106. URL: https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/794
Доля К. В., Доля О. Є. Комплексне моделювання функціонування маршрутів. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Технічні науки. 2024. Т. 35 (74), № 1. С. 171–178. URL: https://www.tech.vernadskyjournals.in.ua/journals/2024/1_2024/part_2/29.pdf
Дубасенюк О. А. Теорія і практика професійної виховної діяльності педагога : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2015. 367 с. URL: https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/29346
Інноваційний менеджмент: моделювання освітніх процесів / уклад. Т. М. Соколенко. Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2019. 47 с. URL: https://donopdut.org.ua/wp-content/uploads/2021/10/7.-Innovaciyniy-menedzhment-modelyuvannya-osvitnikh-procesiv-metodichniy-posibnik.-%E2%80%93-2019-r.pdf
Інноваційні технології навчання в умовах модернізації сучасної освіти : монографія / за наук. ред. Л. З. Ребухи. Тернопіль : ЗУНУ, 2022. 143 с. URL: https://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/48105
Мармаза О. І. Інноваційні підходи до управління навчальним закладом. Харків : Основа, 2004. 240 с. URL: https://ipohnpu.in.ua/wp-content/uploads/2020/04/marmaza-o.i.-innovats-pidkh-do-upr.pdf
Набока Б. Сутність та зміст моделювання в управлінні загальною середньою освітою: національний та світовий досвід. Наукові записки. Педагогічні науки. 2011. Вип. 101. С. 196–208. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/53036461.pdf
Теорія та технологія комплексного оцінювання інноваційного розвитку ЗНЗ : монографія / за наук. ред. Д. О. Пузікова. Київ : Інститут педагогіки НАПН України : Педагогічна думка, 2015. 362 с.
References
Hrechanyk, O. Ye. (2013). Upravlinnia vykhovnoiu robotoiu v shkoli. [Management of educational work at school]. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].
Danylenko, L. I. (2004). Upravlinnia innovatsiinoiu diialnistiu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Management of innovative activity in institutions of general secondary education]: monohrafiia. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].
Dychkivska, I. M. (2015). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii [Innovative pedagogical technologies]. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].
Dolhopol, O. O., & Kirianova, O. V. (2021). Innovatsiini metody y tekhnolohii u vyshchii osviti ukrainy: suchasnyi aspect [Innovative Methods and Technologies in Higher Education in Ukraine: a Contemporary Aspect]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Scientific notes. Pedagogical sciences], 194, 101-106. Retrieved from https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/794 [in Ukrainian].
Dolia, K. V., & Dolia, O. Ye. (2024). Kompleksne modeliuvannia funktsionuvannia marshrutiv [Comprehensive modelling of route operation]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Tekhnichni nauky [Scientific notes of the V. I. Vernadsky TNU. Technical sciences], 35 (74), 1 (172), 171-178. Retrieved from https://www.tech.vernadskyjournals.in.ua/journals/2024/1_2024/part_2/29.pdf [in Ukrainian].
Dubaseniuk, O. A. (2015). Teoriia i praktyka profesiinoi vykhovnoi diialnosti pedahoha [Theory and practice of professional educational activity of a teacher]: monohrafiia. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. Ivana Franka. Retrieved from https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/29346 [in Ukrainian].
Sokolenko, T. M. (Comp.). (2019). Innovatsiinyi menedzhment: modeliuvannia osvitnikh protsesiv [Іnnovation management: modelling educational processes]. Sloviansk: Vyd-vo B. I. Matorina. Retrieved from https://donopdut.org.ua/wp-content/uploads/2021/10/7.-Innovaciyniy-menedzhment-modelyuvannya-osvitnikh-procesiv-metodichniy-posibnik.-%E2%80%93-2019-r.pdf [in Ukrainian].
Rebukha, L. Z. (Ed.). (2022). Innovatsiini tekhnolohii navchannia v umovakh modernizatsii suchasnoi osvity [Innovative teaching technologies in the context of modernisation of modern education]: monohrafiia. Ternopil: ZUNU. Retrieved from https://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/48105 [in Ukrainian].
Marmaza, O. I. (2024). Innovatsiini pidkhody do upravlinnia navchalnym zakladom [Innovative approaches to managing an educational institution]. Kharkiv: Osnova. Retrieved from https://ipohnpu.in.ua/wp-content/uploads/2020/04/marmaza-o.i.-innovats-pidkh-do-upr.pdf [in Ukrainian].
Naboka B. (2011). Sutnist ta zmist modeliuvannia v upravlinni zahalnoiu serednoiu osvitoiu: natsionalnyi ta svitovyi dosvid [The Essence and Content of Modelling in the Management of General Secondary Education: National and International Experience]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Scientific notes. Pedagogical sciences], 101, 196-208. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/53036461.pdf [in Ukrainian].
Puzikov, D. O. (Ed.). (2015). Teoriia ta tekhnolohiia kompleksnoho otsiniuvannia innovatsiinoho rozvytku ZNZ [Theory and technology of comprehensive assessment of innovative development of higher education institutions]: monohrafiia. Kyiv: Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).