Стратегічні вектори розвитку ІКТ у ЗВО за умов глобальних цивілізаційних викликів

Автор(и)

  • Тетяна Павлівна Фазан Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна http://orcid.org/0000-0001-9132-9394
  • Дмитро Олексійович Данилевський Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0009-0006-4287-0452
  • Артем Олександрович Грибенюк Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0009-0006-7025-194X

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-13-20

Ключові слова:

інформаційно-комунікаційні технології; стратегії розвитку; цифрова трансформація; глобальні цивілізаційні виклики; Cyber-Human Systems (CHS); нейропедагогіка; цифрова стійкість

Анотація

Здійснено теоретико-аналітичне осмислення стратегічних векторів розвитку інформаційно-комунікаційних технологій у закладах вищої освіти в умовах сучасних глобальних цивілізаційних викликів. Обґрунтовано, що сучасні трансформаційні процеси, спричинені цифровізацією суспільства, війнами, кліматичними та міграційними кризами, обумовлюють необхідність переосмислення ролі ІКТ як основоположного чинника забезпечення стійкості, гнучкості та конкурентоспроможності вітчизняної системи вищої освіти. Авторами виокремлено провідні стратегічні вектори розвитку ІКТ у закладах вищої освіти: стратегія цифрової інклюзивності, цифрової педагогічної трансформації, цифрової стійкості освітніх інституцій, міжнародної цифрової інтеграції, розвитку національного цифрового освітнього середовища, цифрової етики, академічної доброчесності та формування цифрових навичок майбутнього. Закцентовано увагу на необхідності переходу від фрагментарного впровадження цифрових інструментів до цілісної стратегії, що структурована на технологічні, педагогічні, організаційно-управлінські та культурні складники. Доведено, що розроблення ефективної цифрової освітньої політики має ґрунтуватися на синтезі національного та міжнародного досвіду із обов’язковим урахуванням гуманітарного контексту функціонування сучасної системи вищої освіти.

Біографії авторів

Тетяна Павлівна Фазан, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

кандидатка педагогічних наук, старша викладачка кафедри дошкільної освіти

Дмитро Олексійович Данилевський, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

аспірант кафедри загальної педагогіки та андрагогіки

Артем Олександрович Грибенюк, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

аспірант кафедри дошкільної освіти

Посилання

Арешонков В. Ю. Цифровізація вищої освіти: виклики та відповіді. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2020. Т. 2, № 2. С. 1–6. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-13-2.

Бужина І. В., Імерідзе М. Б., Кузьменко О. Г. Використання інноваційних технологій у вищій освіті: проблеми та перспективи. Перспективи та інновації науки. 2023. № 14 (32). С. 51–61. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/6892/6932.

Вознюк Я. Організаційно-технологічні підходи та моделі цифровізації освітньої діяльності закладів вищої освіти. Економіка та суспільство. 2025. № 71.

URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/5541/5479.

Інформаційно-комунікаційні технології в освіті і науці : електр. навч.-метод. посіб. / уклад. А. Грітченко. Умань : УДПУ, 2021. 122 с. URL: https://files.znu.edu.ua/files/Bibliobooks/Inshi81/0061611.pdf

Інформаційно-комунікаційні технології в освіті : глосарій /уклад.: В. А. Кірвас, В. П. Козиренко, О. В. Дьячкова, Є. В. Свіщова ; Нар. укр. акад. ; ред. В. А. Кірвас. Харків : Вид-во НУА, 2023. 208 с.

Желанова В., Козир М. Використання ІКТ і медіаресурсів студентами-філологами в освітньому процесі ЗВО: моделі й стратегії. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2022. № 38 (2). С. 44–50. DOI: https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.387

Закрижевська І., Овод Л. Роль освіти у формуванні цифрової етики та підтримці академічної доброчесності. Вісник Хмельницького національного університету. 2024. № 5. С. 232–237. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-334-33.

Золотухіна С. Т., Фазан В. В., Макаренко В. В. Традиції та новації в педагогічній діяльності. Теорія та методика навчання та виховання. 2021. Вип. 50. С. 65–74. DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2021.50.06.

Каневська І. М., Приступа Л. М., Говоруха Д. О. Теоретичні аспекти цифровізації вищої освіти: проблеми і перспективи розвитку. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 53. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2676/2591. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-58.

Лимаренко В. І. Розвиток цифрової компетентності викладачів закладів вищої освіти: перспективи та виклики. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2024. Вип. 37. С. 129–142. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-9763.2024-37-129-142

Романовський О. Г., Гриньова В. М., Жерновникова О. А., Штефан Л. А., Фазан В. В. Формування цифрової компетентності майбутніх учителів математики: констатувальний етап. Information Technologies and Learning Tools. 2018. Т. 65, № 3. P. 184–200. URL: file:///C:/Users/User/Downloads/ITZN_2018_65_3_16.pdf

Benefits of adopting AI Chatbots in the Education industry. URL: https://botpenguin.com/blogs/benefits-of-adopting-ai-chatbots-in-the-education-industry

Danylevskyi D. The impact of distance learning on the development of information and communication skills of students of higher education institutions. Professional Education: Methodology, Theory and Technologies. 2024. № 10 (1). P. 22–33. DOI: https://doi.org/10.69587/pemtt/1.2024.22

Human-Computer Interaction (HCI): Key Principles. URL: https://botpenguin.com/glossary/human-computer-interaction

The UDL Guidelines. URL: https://udlguidelines.cast.org/

References

Areshonkov, V. Yu. (2020). Tsyfrovizatsiia vyshchoi osvity: vyklyky ta vidpovidi [Digitalisation of Higher Education: Challenges and Answers]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy [Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine], 2, 1-6. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-13-2 [in Ukrainian].

Buzhyna, I. V., Imeridze, M. B., & Kuzmenko, O. H. (2023). Vykorystannia innovatsiinykh tekhnolohii u vyshchii osviti: problemy ta perspektyvy [The use of innovative technologies in higher education: problems and prospects]. Perspektyvy ta innovatsii nauky [Prospects and innovations of science], 14 (32), 51-61. Retrieved from http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/6892/6932 [in Ukrainian].

Vozniuk, Ya. (2025). Orhanizatsiino-tekhnolohichni pidkhody ta modeli tsyfrovizatsii osvitnoi diialnosti zakladiv vyshchoi osvity [Organisational and technological approaches and models of digitalisation of educational activities of higher education institutions]. Ekonomika ta suspilstvo [Economy and society], 71. Retrieved from https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/5541/5479 [in Ukrainian].

Hritchenko, A. (Comp.). (2021). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v osviti i nautsi [Information and communication technologies in education and science]: elektr. navch.-metod. posib. Uman: UDPU. Retrieved from https://files.znu.edu.ua/files/Bibliobooks/Inshi81/0061611.pdf [in Ukrainian].

Kirvas, V. A. (Ed.). (2023). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v osviti [Information and communication technologies in education]: hlosarii. Kharkiv: Vyd-vo NUA [in Ukrainian].

Zhelanova, V., & Kozyr, M. (2022). Vykorystannia IKT i mediaresursiv studentamy-filolohamy v osvitnomu protsesi ZVO: modeli y stratehii [The use of ICT and media resources by philology students in the educational process of higher education: models and strategies]. Pedahohichna osvita: Teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika [Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy], 38 (2), 44-50. DOI: https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.387 [in Ukrainian].

Zakryzhevska, I., & Ovod, L. (2024). Rol osvity u formuvanni tsyfrovoi etyky ta pidtrymtsi akademichnoi dobrochesnosti [The role of education in the formation of digital ethics and support of academic integrity]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu [Bulletin of Khmelnytskyi National University], 5, 232-237. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-334-33 [in Ukrainian].

Zolotukhina, S. T., Fazan, V. V., & Makarenko, V. V. (2021). Tradytsii ta novatsii v pedahohichnii diialnosti [Traditions and innovations in pedagogical activity]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia [Theory and methods of teaching and upbringing], 50, 65-74. DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2021.50.06 [in Ukrainian].

Kanevska, I. M., Prystupa, L. M., & Hovorukha, D. O. (2023). Teoretychni aspekty tsyfrovizatsii vyshchoi osvity: problemy i perspektyvy rozvytku [Theoretical aspects of digitalisation of higher education: problems and prospects for development]. Ekonomika ta suspilstvo [Economy and Society], 53. Retrieved from https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2676/2591 [in Ukrainian].

Lymarenko, V. I. (2024). Rozvytok tsyfrovoi kompetentnosti vykladachiv zakladiv vyshchoi osvity: perspektyvy ta vyklyky [Development of digital competence of teachers of higher education institutions: prospects and challenges]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka [Pedagogical Education: Theory and Practice], 37, 129-142. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-9763.2024-37-129-142 [in Ukrainian].

Romanovskyi, O. H., Hrynova, V. M., Zhernovnykova, O. A., Shtefan, L. A., & Fazan, V. V. (2018). Formuvannia tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv matematyky: konstatuvalnyi etap [Formation of digital competence of future mathematics teachers: a statement stage]. Information Technologies and Learning Tools, 65, 3, 184-200. Retrieved from file:///C:/Users/User/Downloads/ITZN_2018_65_3_16.pdf [in Ukrainian].

Benefits of adopting AI Chatbots in the Education industry. Retrieved from https://botpenguin.com/blogs/benefits-of-adopting-ai-chatbots-in-the-education-industry.

Danylevskyi, D. (2024). The impact of distance learning on the development of information and communication skills of students of higher education institutions. Professional Education: Methodology, Theory and Technologies, 10 (1), 22-33. DOI: https://doi.org/ 10.69587/pemtt/1.2024.22.

Human-Computer Interaction (HCI): Key Principles. Retrieved from https://botpenguin.com/glossary/human-computer-interaction.

The UDL Guidelines. Retrieved from https://udlguidelines.cast.org/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-15

Як цитувати

Фазан, Т. П., Данилевський, Д. О., & Грибенюк, А. О. (2025). Стратегічні вектори розвитку ІКТ у ЗВО за умов глобальних цивілізаційних викликів . Імідж сучасного педагога, (5(224), 13–20. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-13-20