Практичне застосування пізнавальної самостійності старшокласників у результаті дослідницької діяльності
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-129-133Ключові слова:
старшокласники; пізнавальна самостійність; діяльність; дослідження; дослідницька діяльністьАнотація
Актуальність даного дослідження полягає в потребі дослідження не лише теоретичних основ проблеми розвитку пізнавальної самостійності старшокласників під час дослідницької діяльності, а й визначенні практичного застосування необхідних дослідницьких умінь. Без належного рівня мотивації та заохочення учнів, досягнення високих рівень знань та участь в дослідницькій діяльності є неможливим. У статті обґрунтовано використання дослідницької діяльності під час вивчення шкільних предметів, як-от: математика, фізика, хімія, наведено приклади інтерактивних ресурсів для застосування в кожному із цих дисциплін. Пояснена важливість наявності мотивації учнів у навчанні, проаналізовано можливі причини небажання займатися дослідницькою діяльністю. Розкрито важливий складник для успішного впровадження дослідницької діяльності, а саме логічне мислення. Також пояснена сутність навчальних проєктів в освітньому процесі, користь від їх використання і роль наукового керівника у спрямуванні діяльності учня. Наведено приклади застосування дослідницької діяльності в освітньому процесі.
Посилання
Антонова О. Є. Залучення старшокласників до науково-дослідної діяльності МАН як засіб розвитку їх дослідницьких здібностей. Інновації в освіті: інтеграція науки і практики : зб. наук-метод. праць / за заг. ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : ФОП Левковець, 2014. С. 56–75.
Буднік С. В. Виховання підлітків як суб’єктів дослідницької діяльності у гуртковій роботі : дис. … канд. пед. наук : 13.00.07. Луцьк, 2016. 278 с.
Гайнулліна О. Розвиток пізнавальної самостійності старшокласників в умовах застосування технології навчання у співпраці на уроках англійської мови. Педагогічні науки та освіта. 2024. Вип. XLVI/XLVII. С. 42–48.
Дуткевич Т. В. Дитяча психологія : навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 424 с.
Калюжна Ю. Особливості розвитку пізнавальних інтересів підлітків та старшокласників. Витоки педагогічної майстерності. 2017. Вип. 19. С. 171–176.
Мороз П. В, Мороз І. В. Практичні аспекти організації дослідницької діяльності в процесі навчання історії в основній школі. Український педагогічний журнал. 2018. № 4. С. 99–109.
Піддячий М. І. Підготовка старшокласників до професійної діяльності в умовах профільного навчання : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2008. 288 с.
Пометун О. І. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.-метод. посіб. / за ред. О. І. Пометун. Київ : А.С.К., 2004. 192 с.
Савчин М. М. Проблемне навчання як засіб реалізації діяльнісного і компетентнісного підходів на уроках хімії. Тенденції і проблеми розвитку сучасної хімічної освіти : зб. наук. праць ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (12 лист. 2020 р.). Івано-Франківськ, 2020. С. 6–15.
Уруський В. І. Формування готовності вчителів до інноваційної діяльності : метод. посіб. Тернопіль : ТОКІППО, 2005. 96 с.
References
Antonova, O. E. (2014). Zaluchennia starshoklasnykiv do naukovo-doslidnoi diialnosti MAN yak zasib rozvytku yikh doslidnytskykh zdibnostei [Involving high school students in the scientific and research activities of the Academy of Sciences as a means of developing their research abilities]. In O. A. Dubaseniuk (Ed.), Innovatsii v osviti: intehratsiia nauky i praktyky [Innovation in education: integrating science and practice]: zb. nauk-metod. prats (pp. 56-75). Zhytomyr: FOP Levkovets [in Ukrainian].
Budnik, S. V. (2016). Vykhovannia pidlitkiv yak subiektiv doslidnytskoi diialnosti u hurtkovii roboti [Raising teenagers as subjects of research activity in group work]. (Extended abstract of PhD diss.). Lutsk [in Ukrainian].
Gainullina, O. (2024). Rozvytok piznavalnoi samostiinosti starshoklasnykiv v umovakh zastosuvannia tekhnolohii navchannia u spivpratsi na urokakh anhliiskoi movy [Development of cognitive independence of high school students in the context of the use of collaborative learning technology in English lessons]. Pedahohichni nauky ta osvita [Pedagogical Sciences and Education], XLVI/XLVII, 42-48 [in Ukrainian].
Dutkevych, T. V. (2012). Dytiacha psykholohiia [Child psychology]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
Kalyuzhna, Yu. (2017). Osoblyvosti rozvytku piznavalnykh interesiv pidlitkiv ta starshoklasnykiv [Peculiarities of the development of cognitive interests of adolescents and high school students]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [Origins of pedagogical skill], 19, 171-176 [in Ukrainian].
Moroz, P. V., & Moroz, I. V. (2018). Praktychni aspekty orhanizatsii doslidnytskoi diialnosti v protsesi navchannia istorii v osnovnii shkoli [Practical aspects of organizing research activities in the process of teaching history in primary school]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 4, 99-109 [in Ukrainian].
Poddyachyi, M. I. (2008). Pidhotovka starshoklasnykiv do profesiinoi diialnosti v umovakh profilnoho navchannia [Preparing high school students for professional activity in the context of specialized training]. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Pometun, O. I. (Ed.). (2004). Suchasnyi urok. Interaktyvni tekhnolohii navchannia [A modern lesson. Interactive learning technologies]: nauk.-metod. posibn. Kyiv: A.S.K. [in Ukrainian].
Savchyn, M. M. (2020). Problemne navchannia yak zasib realizatsii diialnisnoho i kompetentnisnoho pidkhodiv na urokakh khimii [Problem-based learning as a means of implementing activity-based and competency-based approaches in chemistry lessons]. In Tendentsii i problemy rozvytku suchasnoi khimichnoi osvity [Trends and problems in the development of modern chemical education]: zb. nauk. prats II Vseukr. nauk.prakt. konf. (pp. 6-15). Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Uruskyi, V. I. (2005). Formuvannia hotovnosti vchyteliv do innovatsiinoi diialnosti [Formation of teachers' readiness for innovative activities]: metodychnyi posibnyk. Ternopil: TOKIPPO [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
