Військова психологія та педагогіка у змісті українських навчальних посібників і підручників
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-84-91Ключові слова:
підручник «Психологічна стійкість воїна»; навчальні посібники; методичні рекомендації; військова психологія; військова педагогікаАнотація
Присвячено контент-аналізу навчальних посібників і підручників. Навчальний посібник «Психологічна стійкість воїна», виданий у 2017 р. З. Комаром у співпраці з британськими колегами, є найкращим з проаналізованого навчально-методичного забезпечення дисциплін «Військова психологія» та «Військова педагогіка». Його автори широко використали польовий матеріал, і підручник має прикладне значення. У 2007 р. у Міжнародній академії управління персоналом був розроблений навчальний посібник, де автор сконцентрувався на питаннях функціонування психіки та особистості військовослужбовця.
Автори підручника, розробленого в 2020 р. в Харківському університеті внутрішніх справ, зосередили свою увагу на військових колективах і девіантній поведінці їхніх членів. Видання спрямоване на профілактику девіантної поведінки військовослужбовців. Автори навчального посібника, розробленого у 2021 р. у Київському політехнічному інституті імені Ігоря Сікорського, концентрувалися на проблемах військової педагогіки.
Методичні рекомендації науково-дослідного центру гуманітарних наук Збройних Сил України виданий у 2016 р. та зосереджений на проблемах підготовки військових психологів і відбору за психологічними якостями військовослужбовців.
Посилання
Агаєв Н. А., Скрипкін О. Г., Дейко А. Б., Поливанюк В. В., Еверт О. В. Алгоритм роботи військового психолога щодо психологічного забезпечення професійної діяльності особового складу Збройних Сил України : метод. реком. Київ : Міністерство оборони України : Науково-дослідний центр гуманітарних проблем Збройних Сил України, 2016. 147 с.
Ананьїн В. О., Горлинський В. В., Пучков О. О., Уваркіна О. В. Психологія і педагогіка військових колективів : навч. посіб. Київ : Вид-во «Політехніка», 2021. 274 с.
Бондарев Г. В., Круть П. П. Основи військової психології : навч. посіб. Харків : Харківський національний університет внутрішніх справ, 2020. 272 с.
Інформаційно-аналітичний супровід психологічної науки у воєнний і повоєнний періоди України (2024–2025). Електронна бібліотека НАПН України. URL: https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/themes/0124U000842/ (дата звернення: 12.01.2025).
Комар З. Психологічна стійкість воїна : підручник для військових психологів. Київ : Посольство Великобританії в Україні : Stabilization Support Service, 2017. 184 c.
Лісовський П. М. Військова психологія: методологічний аналіз : навч. посіб. Київ : Кондор, 2017. 290 с.
Пилипчук Я. В. Теоретичний аналіз проблеми інформаційного забезпечення підготовки військових психологів в Україні. Інформаційне забезпечення сфери освіти та науки України в умовах воєнного стану. Київ : Державна науково-педагогічна бібліотека ім. В. Сухомлинського, 2024. С. 91–92.
Пилипчук Я., Пономаренко Л. Проблема реабілітації військових і цивільних від психологічних травм у працях українських педагогів та психологів. Науково-Педагогічні Студії. 2004. Вип. 8. С. 99–124. DOI: https://doi.org/10.32405/2663- 5739-2028-8-99-124
Пилипчук Я. В., Ростока М. Л., Коваленко І. Е. Українська система підготовки військових психологів: періодизація через призму історіографії. Вісник аграрної історії. 2024. Вип. 47. С. 293–315. DOI: https://doi.org/10.31392/VAH- 2024.47-48.27
Pylypchuk Ya. V. Adjustment disorders as a psychological and pedagogical factor in the activities of military psychologists. Адаптивні процеси в освіті : збірник матеріалів четвертого міжнародного форуму, 07-08 лютого 2025. Київ ; Харків ; Тампа ; Спокане, 2025. С. 192–194.
References
Agayev, N. A., Skrypkin, O. H., Dejko, A. B., Polyvanyuk, V. V., & Evert, O. V. (2016). Algorytm roboty viys’kovogo psyxologa shchodo psyhologichnogo zabezpechennya profesiynoyi diyal’nosti osobovogo skladu Zbroynyh Syl Ukrayiny [Algorithm of the work of a military psychologist on the psychological support of the professional activities of the personnel of the Armed Forces of Ukraine]: metodychni rekomendaciyi. Kyiv: Ministerstvo oborony Ukrayiny: Naukovo-doslidnyi centr gumanitarnyh problem Zbroynyh Syl Ukrayiny. [in Ukrainian].
Anan’yin, V. O., Horlyns’kyi, V. V., Puchkov, O. O., & Uvarkina, O. V. (2021). Psyhologiya i pedahohika viys’kovyh kolektyviv [Psychology and pedagogy of military collectives]: navchal’nyi posibnyk. Kyiv: Vydavnyctvo «Politexnika» [in Ukrainian].
Bondarev, H. V., & Krut’, P. P. (2020). Osnovy viys’kovoyi psyhologiyi [Fundamentals of military psychology]: navchalnyi posibnyk. Kharkiv: Kharkivs’kyi nacional’nyi universytet vnutrishnih sprav [in Ukrainian].
Informaciyno-analitychnyi suprovid psyhologichnoyi nauky u voyennyj i povoyennyi periody Ukrayiny (2024–2025) [Information and analytical support of psychological science in the war and post-war periods of Ukraine (2024–2025)]. Elektronna biblioteka NAPN Ukrayiny [Electronic library of the National Academy of Sciences of Ukraine]. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/themes/0124U000842/ [in Ukrainian].
Komar, Z. (2017). Psyhologichna stiykist’ voyina [Psychological resilience of a soldier]: pidruchnyk dlya viys’kovyh psyhologiv. Kyiv: Posol’stvo Velykobrytaniyi v Ukrayini: Stabilization Support Service [in Ukrainian].
Lisovs’kyi, P. M. (2017). Viys’kova psyhologiya: metodologichnyi analiz [Military psychology: methodological analysis]: navchal’nyi posibnyk. Kyiv: Kondor [in Ukrainian].
Pylypchuk, Ya. V. (2024). Teoretychnyi analiz problemy informacijnogo zabezpechennya pidhotovky viys’kovyh psyxolohiv v Ukrayini [Theoretical analysis of the problem of information support for the training of military psychologists in Ukraine]. In Informaciyne zabezpechennya sfery osvity ta nauky Ukrayiny v umovah voyennoho stanu [Information support for the education and science of Ukraine under martial law] (pp. 91-92). Kyiv: Derzhavna naukovo-pedahohichna biblioteka im. V. Suxomlyns’kogo [in Ukrainian].
Pylypchuk, Ya., & Ponomarenko, L. (2024). Problema reabilitaciyi viys’kovyh i cyvil’nyh vid psyhologichnyh travm u pracyax ukrayins’kyh pedagogiv ta psyhologiv [The problem of rehabilitation of military and civilian personnel from psychological trauma in the works of Ukrainian educators and psychologists]. Naukovo-Pedagogichni Studiyi [Scientific-Pedagogic Studies], 8, 99-124. DOI: https://doi.org/10.32405/2663- 5739-2028-8-99-124 [in Ukrainian]
Pylypchuk, Ya. V., Rostoka, M. L., & Kovalenko, I. E. (2024). Ukrayins’ka systema pidgotovky viys’kovyh psyhologiv: periodyzaciya cherez pryzmu istoriohrafiyi [Ukrainian system of training military psychologists: periodization through the prism of historiography]. Visnyk ahrarnoyi istoriyi [Bulletin of Agrarian history], 47, 293-315. DOI: https://doi.org/10.31392/VAH- 2024.47-48.27 [in Ukrainian].
Pylypchuk, Ya. V. (2025). Adjustment disorders as a psychological and pedagogical factor in the activities of military psychologists. In Adaptyvni procesy v osviti [Adaptive processes in education]: zbirnyk materialiv chetvertogo mizhnarodnogo forumu (pp. 192-194). Kyiv: Kharkiv: Tampa: Spokane.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).