Розвиток критичного мислення здобувачів вищої освіти через освоєння методології наукових досліджень
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-21-26Ключові слова:
критичне мислення; методологія наукових досліджень; здобувачі вищої освіти; академічна доброчесність; інтерактивні методиАнотація
Висвітлено потенціал методології наукових досліджень як ефективного засобу розвитку критичного мислення здобувачів вищої освіти. Підкреслено, що формування критичного мислення виходить за межі механічного засвоєння змісту освітніх дисциплін і є результатом цілісного залучення студентів до дослідницької діяльності. Проаналізовано основні етапи оволодіння методологією наукового пізнання – від постановки проблеми та аналізу фахової літератури до інтерпретації результатів і формулювання висновків.
Особливу увагу приділено практико-орієнтованим формам роботи, що сприяють активізації критичного мислення: аналізу наукових текстів, кейс-методам, дебатам, проблемно-орієнтованому навчанню, цифровим дослідницьким щоденникам і застосуванню елементів гейміфікації. Акцентовано, що вивчення курсів «Основи психолого-педагогічних досліджень» та «Методологія і організація наукових досліджень» здобувачами спеціальності 012 «Дошкільна освіта» Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького забезпечує не лише формування дослідницьких умінь, а й розвиток інтелектуальної гнучкості, академічної доброчесності та здатності до наукової автономії.
Посилання
Андрущенко В. Безальтернативна матриця освіти: «Розумна освіта» як потреба і реальність ХХІ століття. Вища освіта України. 2024. № 1. С. 5–10. URL: https://journals.udu.kyiv.ua/index.php/vou/article/view/217
Бакаленко І., Курилова Ю. Дебати як інноваційна педагогічна технологія в системі підготовки вчителів української мови й літератури. Український педагогічний журнал. 2024. № 4. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/817/993
Бєленька Г. Інтерактивні методи навчання як засіб розвитку критичного мислення студентів. Актуальні проблеми психології: 2020. Вип. 16. С. 33–46.
Білик Н. І. Самоплагіат – порушення академічної доброчесності. Академічна доброчесність: виклики сучасності : збірник наукових есе учасників дистанційного етапу наукового стажування для освітян (Республіка Польща, Варшава, 24.01 – 04.03.2022) / уклад. Ю. Главчева ; Польсько-українська фундація «Інститут Міжнародної Академічної та Наукової Співпраці»; Духовна Академія Університету Кардинала Стефана Вишинського; Фундація ADD. Варшава, 2022. С. 13–18. URL: https://www.iiasc.org/wp-content/uploads/2022/05/iiasc_academic_integrity_02_2022_10_05.pdf
Борова Т., Ведь Т. Теоретичні основи сутності поняття «трансверсальні компетентності» в постмодерністській освіті. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 21, т. 3. С. 154–159. URL: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2019.21.3-33
Дуброва О. М., Сахнюк Т. В. Розвиток навичок критичного мислення сучасних студентів – представників покоління Z: інтерактивні практики. Інноваційна педагогіка: теорія та методика навчання (з галузей знань). 2024. Вип. 72. С. 61–66. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2024/72/11.pdf
Жумбей М. М., Руснак Л. М., Лагодич Т. С. Формування критичного мислення у студентів закладів вищої освіти. Академічні студії. Педагогіка. 2024. № 4. С. 17–22. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.4.3
Зосим М. Критичне мислення. URL: https://www.maxzosim.com/critical-thinking/
Козубовська І., Повідайчук М. Інтелектуальний розвиток студентів у вищій школі США. Norwegian Journal of Development of the International Science. 2021. № 63. С. 21–24. URL: https://lnk.ua/Yx4LYrYen
Копосов Д. Ю., Канонік Н. П., Струтинська Т. Р. Методи розвитку критичного мислення через вивчення англійської мови у ЗВО. Академічні візії. 2025. № 40. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/1723
Кремень В., Луговий В., Саух П. Освіта і наука – основа інноваційного людського розвитку. Пропозиції НАПН України до Стратегії людського розвитку. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2020. № 2 (2). С. 1–5. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-14-3
Петренко В. Огляд сучасних наукових теорій та підходів до формування критичного мислення у студентів закладів вищої освіти. Педагогічні науки. 2023. № 101. С. 67–73. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2024/72/11.pdf
Починкова М. М. Формування критичного мислення майбутніх учителів початкової школи у процесі професійної підготовки : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2021. 586 с.
Dewey J. How We Think. Boston: Heath, 1910; republished Amherst, NY: Prometheus Books, 1991. 74p.
Kuhn T. S. The Structure of Scientific Revolutions. URL: https://www.lri.fr/~mbl/Stanford/CS477/papers/Kuhn-SSR-2ndEd.pdf
Popper K. Conjectures and Refutations: The Growth of Scientific Knowledge. London: Routledge, 2014. URL: https://philpapers.org/rec/POPCAR-13
References
Andrushchenko, V. (2024) Bezalternatyvna matrytsia osvity: «Rozumna osvita» yak potrebа i realnist XXI stolittia [Non-alternative matrix of education: “Smart education” as a need and reality of the 21st century]. Vyshcha osvita Ukrainy [Higher Education of Ukraine], 1, 5-10. Retrieved from https://journals.udu.kyiv.ua/index.php/vou/article/view/217 [in Ukrainian].
Bakalenko, I., & Kurylova, Yu. (2024) Debaty yak innovatsiina pedahohichna tekhnolohiia v systemi pidhotovky vchyteliv ukrainskoi movy y literatury [Debates as an innovative pedagogical technology in the system of training teachers of Ukrainian language and literature]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 4. Retrieved from https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/817/993 [in Ukrainian].
Bielenka, H. (2020). Interaktyvni metody navchannia yak zasib rozvytku krytychnoho myslennia studentiv [Interactive teaching methods as a means of developing students’ critical thinking]. Aktualni problemy psykholohii [Current problems of psychology], 16, 33-46 [in Ukrainian].
Bilyk, N. I. (2022). Samoplahiat – porushennia akademichnoi dobrochesnosti [Self-plagiarism is a violation of academic integrity]. In Yu. Hlavcheva (Comp.), Akademichna dobrochesnist: vyklyky suchasnosti [Academic integrity: contemporary challenges]: zbirnyk naukovykh ese uchasnykiv dystantsiinoho etapu naukovoho stazhuvannia dlia osvitian (pp. 13-18). Polsko-ukrainska fundatsiia «Instytut Mizhnarodnoi Akademichnoi ta Naukovoi Spivpratsi»; Dukhovna Akademiia Universytetu Kardynala Stefana Vyshynskoho; Fundatsiia ADD. Varshava. Retrieved from https://www.iiasc.org/wp-content/uploads/2022/05/iiasc_academic_integrity_02_2022_10_05.pdf [in Ukrainian].
Borova, T., & Vedʹ, T. (2020). Teoretychni osnovy sutnosti ponyattia «transversalni kompetentnosti» v postmodernistskii osviti [Theoretical foundations of the essence of the concept “transversal competencies” in postmodern education]. Innovatsiina pedahohika [Innovative Pedagogy], 21 (3), 154-159. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2019.21.3-33 [in Ukrainian].
Dubrova, O. M., & Sakhniuk, T. V. (2024). Rozvytok navychok krytychnoho myslenia suchasnykh studentiv – predstavnykiv pokolinnia Z: interaktyvni praktyky [Development of critical thinking skills of modern students – representatives of Generation Z: interactive practices]. Innovatsiina pedahohika: teoriia ta metodyka navchannia (z haluzei znan) [Innovative Pedagogy: Theory and Methods of Teaching (Knowledge Fields)], 72, 61-66. Retrieved from http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2024/72/11.pdf [in Ukrainian].
Zhumbei, M. M., Rusnak, L. M., & Lahodych, T. S. (2024). Formuvannia krytychnoho myslenia u studentiv zakladiv vyshchoi osvity [Formation of critical thinking in higher education students]. Akademichni studii. Pedahohika [Academic Studies. Pedagogy], 4, 17-22. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.4.3 [in Ukrainian].
Zosym, M. Krytychne myslennia [Critical thinking]. Retrieved from https://www.maxzosim.com/critical-thinking/ [in Ukrainian].
Kozubovska, I., & Povidaychuk, M. (2021). Intelektualnyi rozvytok studentiv u vyshchii shkoli SSHA [Intellectual development of students in US higher education]. Norwegian Journal of Development of the International Science, 63, 21-24. Retrieved from https://lnk.ua/Yx4LYrYen [in Ukrainian].
Koposov, D. Yu., Kanonik, N. P., & Strutynska, T. R. (2025). Metody rozvytku krytychnoho myslenia cherez vyvchennia anhliiskoi movy u ZVO [Methods of developing critical thinking through studying English in higher education institutions]. Akademichni vizii [Academic Visions], 40. Retrieved from https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/1723 [in Ukrainian].
Kremen, V., Luhovyi, V., & Saukh, P. (2020). Osvita i nauka – osnova innovatsiinoho liudskoho rozvytku [Education and science – the basis of innovative human development]. Visnyk NAPN Ukrainy [Herald of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine], 2 (2), 1-5. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-14-3 [in Ukrainian].
Petrenko, V. (2023). Ohliad suchasnykh naukovykh teorii ta pidkhodiv do formuvannia krytychnoho myslenia u studentiv zakladiv vyshchoi osvity [Overview of modern scientific theories and approaches to the formation of critical thinking in higher education students]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 101, 67-73. Retrieved from http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2024/72/11.pdf [in Ukrainian].
Pochynkova, M. M. (2021). Formuvannia krytychnoho myslenia maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly u protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of critical thinking of future primary school teachers in the process of professional training]. (D diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Dewey, J. (1991) How we think. Boston: Heath; republished 1991, Amherst, NY: Prometheus Books.
Kuhn, T. S. The Structure of Scientific Revolutions. Retrieved from https://www.lri.fr/~mbl/Stanford/CS477/papers/Kuhn-SSR-2ndEd.pdf [in English].
Popper, K. (2014). Conjectures and refutations: The growth of scientific knowledge. London: Routledge. Retrieved from https://philpapers.org/rec/POPCAR-13 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
