Інформаційно-аналітичний супровід психологічної науки у контексті формування національної ідентичності українців

Автор(и)

  • Ольга Петрівна Лучанінова Український державний університет науки і технологій, Україна https://orcid.org/0009-0005-2205-547X

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-76-83

Ключові слова:

національна ідентичність; інформаційно-аналітичний супровід; учені сучасності; національна та міжнародна безпека

Анотація

Актуалізовано погляди сучасних учених, які зробили вагомий внесок у збереження національної ідентичності українців. Доведено, що вчені Л. Березівська, І. Бех, К. Журба, Г. Філіпчук утверджують українську національну та громадянську ідентичність, спрямовують свої наукові розвідки на досягнення єдності в українському суспільстві шляхом збереження національної пам’яті та історії, ідеї консолідації суспільства навколо суспільно-державних (національних) цінностей. Зауважено, що інформаційно-аналітичний супровід психологічної науки у контексті формування національної ідентичності українців у науковому доробку вчених сучасності є вагомою частиною таких наукових дій.

Здійснено інформаційно-аналітичний супровід психологічної науки у контексті формування національної ідентичності українців у науковому доробку учених сучасності; окреслено шляхи формування національної ідентичності українців у науковому доробку учених сучасності. Дискурсивно уточнено дефініція поняття «національна ідентичність». Виокремлено висновки науковців: витоки національної ідентичності треба шукати в історії педагогіки, досвіді видатних педагогів, які «заклали цеглини національно-патріотичного виховання» (Л. Березівська); українська національна ідентичність – це ідейно-ціннісний стрижень життя особистості; це глибока особистісна діяльність, яка наповнюється національним колоритом, і може перейти у статус універсальної традиції (І. Бех); Важливо не тільки усвідомлювати свою ідентичність, а й мати переконання, що зникнення етнічної своєрідності в мові, культурі, традиціях, пам’яті унеможливлює мотивацію приналежності до української етнічної ідентичності й національної зокрема (Г. Філіпчук); національна ідентичність опирається на «коріння» родини, країни, народу та зв’язок з історичним минулим, знанням міфів, легенд, святинь, використанням української мови, поваги до українських символів, що є важливим для виховання (К. Журба) та ін. З’ясовано актуальність досвіду сучасних учених та їхньому вагомому внеску у вивчення й збереження національної ідентичності українців.

Біографія автора

Ольга Петрівна Лучанінова, Український державний університет науки і технологій

докторка педагогічних наук, професорка, професорка кафедри фізики та прикладної математики

Посилання

Березівська Л. Д. Історія освіти як засіб збереження історичної пам’яті та утвердження української національної ідентичності у майбутніх педагогів : наук. доп. на методол. семінарі «Стратегічні орієнтири та інноваційні практики утвердження української національної ідентичності в умовах воєнного стану», 3 квіт. 2025 р., Київ, НАПН України. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2025. Т. 7, № 1. С. 1–4. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2025.7119

Березівська Л. Д. Педагогічна біографіка доби Української революції (1917–1921) як підґрунтя і джерело національно-патріотичного виховання дітей і молоді. Науково-педагогічні студії. 2024. Вип. 8. С. 11–28. DOI: https://doi.org/10.32405/2663-5739-2028-8-11-28

Березівська Л. Д. Педагогічні біографічні дослідження у контексті реконструкції історичної пам’яті українського народу. Історія та філософія освіти в Незалежній Україні: виміри історичної пам’яті (український і зарубіжний дискурси) : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф., 30 трав. 2024 р., Київ / НАПН України та ін. Київ, 2024. С. 35–38. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742438/ (дата звернення: 2.05. 2025)

Бех І. Д. Феномен української національної ідентичності у смислофункціональній динаміці. Вісник НАПН України. 2025. № 7 (1). С. 1–4. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2025.7109.

Боришевський М. Й. Національна свідомість у громадянському становленні особистості. Київ : Беркут, 2010. 63 с.

Бялик О. В. Формування національної та громадянської ідентичності молоді в умовах сучасних викликів. Наукові записки [Центральноукр. держ. пед. ун-ту ім. Володимира Винниченка]. Педагогічні науки. 2023. № 209. С. 29–33. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2023_209_6 (дата звернення: 2.05. 2025).

Журба К., Рейпольська О. (Ред.). Утвердження української національної та громадянської ідентичності : кол. монографія. Київ : Компрінт, 2024. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741358/ (дата звернення: 2.04. 2025).

Журба К. О., Бех І. Д., Канішевська Л. В., Корнієнко А. В., Малиношевський Р. В., Рейпольська О. Д. Виховні засади утвердження української національної ідентичності : метод. посіб. Івано-Франківськ : НАЇР, 2024. DOI: https://doi.org/10.32405/978-617-8011-26-0-2024-124.

Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» № 2834-IX (2022, 13 грудня). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20#Text.

Концепція забезпечення національної системи стійкості № 479/2021 (2021, 27 вересня). URL: https://www.president.gov.ua/documents/4792021-40181(дата звернення: 12.04. 2025).

Кривда Н. (2024, 17 березня). Чому важливо говорити про ідентичність в умовах війни. URL: https://www.identity.org.ua/nataliia-kryvda-chomu-vazhlyvo-hovoryty-pro-identychnist-v-umovakh-viiny/ (дата звернення: 2.05. 2025).

Мартинюк В. Модель національної ідентичності студентської молоді в закладах вищої педагогічної освіти у позааудиторній роботі. Актуальні питання у сучасній науці. 2023. № 11 (17). С. 958–970. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-11(17)-958-970.

Музей «Становлення української нації». URL: https://www.museumsun.org/ (дата звернення: 2.05. 2025).

Постанова Кабінету Міністрів України «Про схвалення Стратегії утвердження української національної та громадянської ідентичності на період до 2030 р. та затвердження операційного плану заходів з її реалізації у 2023-2025 рp.» № 1322 (2023, 15 грудня). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1322-2023-%D0%BF#Text (дата звернення: 2.05. 2025).

Сміт Ентоні Д. Національна ідентичність. Київ : Основи, 1994. 224 с. URL: http://litopys.org.ua/smith/smi.htm (дата звернення: 12.05. 2025)

Філіпчук Г. Г. Націєтворчість освіти : монографія. Чернівці : Зелена Буковина, 2014. 400 с.

Філіпчук Г. Національна ідентичність: культурно-освітній вимір : монографія. Чернівці : Друк Арт, 2016. 304 с.

Філіпчук Г. Українськість: витоки, виклики, відповіді. Київ : Майстер книг, 2018. 448 с.

Франчук Т. Й., Мозолюк О. М. Проєктування розвитку національної, громадянської ідентичності, самоідентичності здобувача освіти в структурі компетентнісної освіти. Іван Огієнко і сучасна наука та освіта. Серія Філологічна. 2021. № 18. С. 129–136. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/IvanOgienko_2021_18_19 (дата звернення: 12.05. 2025).

Яблонський А. Українська національна ідентичність: особливості дослідження у вітчизняній науці. Епістемологічні дослідження у філософії, соціальних і політичних науках. Соціальні науки. 2023. № 6 (2). С. 100–109. DOI: https://doi.org/10.15421/342330 URL: https://visnukpfs.dp.ua/index.php/PFS/article/view/1147

Hattie J., Hodis F., Kang S.H.K. Theories of motivation: Integration and ways forward. Contemporary Educational Psychology. 2020. № 61. P. 101865. URL: https://10.1016/j.cedpsych.2020.101865 (дата звернення: 2.05. 2025). https://www.researchgate.net/publication/341511904_

Howard L., Bureau J., Guay F., Chong J. X. Y., Ryan R. M. Student motivation and associated outcomes: A meta-analysis from self-determination theory Perspectives on Psychological Science. 2021. № 16 (6). P. 1300–1323. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33593153/ (дата звернення: 2.06. 2025).

DOI: https://doi.org/10.1177/1745691620966789

Kyrpa A., Stepanenko O., Zinchenko V., Datsiuk T., Karpan I., Tilniak N. Аrtificial intelligence tools in teaching social and humanitarian disciplines. Information Technologies and Learning Tools. 2024. Vol 100, № 2, P. 162–180. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v100i2.5563

References

Berezivska, L. D. (2025). Istoriia osvity yak zasib zberezhennia istorychnoi pamiati ta utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi identychnosti u maibutnikh pedahohiv [The history of education as a means of preserving historical memory and affirming Ukrainian national identity in future teachers]: nauk. dop. na metodol. seminari «Stratehichni oriientyry ta innovatsiini praktyky utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi identychnosti v umovakh voiennoho stanu», 3 kvit. 2025 r., Kyiv, NAPN Ukrainy. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy [Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine], 7, 1, 1-4. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2025.7119 [in Ukrainian].

Berezivska, L. D. (2024). Pedahohichna biohrafika doby Ukrainskoi revoliutsii (1917–1921) yak pidgruntia i dzherelo natsionalno-patriotychnoho vykhovannia ditei i molodi [Pedagogical biography of the era of the Ukrainian Revolution (1917–1921) as a basis and source of national-patriotic education of children and youth]. Naukovo-pedahohichni studii [Scientific and pedagogical studios], 8, 11-28. DOI: https://doi.org/10.32405/2663-5739-2028-8-11-28. [in Ukrainian].

Berezivska, L. D. (2024). Pedahohichni biohrafichni doslidzhennia u konteksti rekonstruktsii istorychnoi pamiati ukrainskoho narodu [Pedagogical biographical research in the context of the reconstruction of the historical memory of the Ukrainian people]. In Istoriia ta filosofiia osvity v Nezalezhnii Ukraini: vymiry istorychnoi pamiati (ukrainskyi i zarubizhnyi dyskursy) [History and Philosophy of Education in Independent Ukraine: Dimensions of Historical Memory (Ukrainian and Foreign Discourses)]: zb. materialiv Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 35-38). Kyiv. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742438/ [in Ukrainian].

Bekh, I. D. (2025). Fenomen ukrainskoi natsionalnoi identychnosti u smyslofunktsionalnii dynamitsi [The phenomenon of Ukrainian national identity in semantic-functional dynamics]. Visnyk NAPN Ukrainy [Bulletin of the National Academy of Sciences of Ukraine], 7 (1), 1-4. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2025.7109 [in Ukrainian].

Boryshevskyi, M. Y. (2010). Natsionalna svidomist u hromadianskomu stanovlenni osobystosti [National consciousness in the civic development of an individual]. Kyiv: Berkut [in Ukrainian].

Bialyk, O. V. (2023). Formuvannia natsionalnoi ta hromadianskoi identychnosti molodi v umovakh suchasnykh vyklykiv [Formation of national and civic identity of youth in the context of modern challenges]. Naukovi zapysky [Tsentralnoukr. derzh. ped. un-tu im. Volodymyra Vynnychenka]. Pedahohichni nauky [Scientific notes [Central Ukrainian State Pedagogical University named after Volodymyr Vynnychenko]. Pedagogical sciences], 209, 29-33. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2023_209_6. [in Ukrainian].

Zhurba, K., & Reipolska, O. (Eds.). (2024). Utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi ta hromadianskoi identychnosti [Affirmation of Ukrainian national and civic identity]. Kyiv: Komprint. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741358/ [in Ukrainian].

Zhurba, K. O., Bekh, I. D., Kanishevska, L. V., Korniienko, A. V., Malynoshevskyi, R. V., & Reipolska, O. D. (2024). Vykhovni zasady utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi identychnosti [Educational principles for the affirmation of Ukrainian national identity]: metod. posib. Ivano-Frankivsk: NAIR. DOI: https://doi.org/10.32405/978-617-8011-26-0-2024-124 [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro osnovni zasady derzhavnoi polityky u sferi utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi ta hromadianskoi identychnosti» [Law of Ukraine "On the Basic Principles of State Policy in the Sphere of Promoting Ukrainian National and Civic Identity"]: № 2834-IX (2022, 13 hrudnia). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20#Text. [in Ukrainian].

Kontseptsiia zabezpechennia natsionalnoi systemy stiikosti [Concept of ensuring a national resilience system]: № 479/2021 (2021, 27 veresnia). Retrieved from https://www.president.gov.ua/documents/4792021-40181. [in Ukrainian].

Kryvda, N. (2024, 17 bereznia). Chomu vazhlyvo hovoryty pro identychnist v umovakh viiny [Why it's important to talk about identity in times of war]. Retrieved from https://www.identity.org.ua/nataliia-kryvda-chomu-vazhlyvo-hovoryty-pro-identychnist-v-umovakh-viiny / [in Ukrainian].

Martyniuk, V. (2023). Model natsionalnoi identychnosti studentskoi molodi v zakladakh vyshchoi pedahohichnoi osvity u pozaaudytornii roboti [Model of national identity of student youth in higher pedagogical education institutions in extracurricular work]. Aktualni pytannia u suchasnii nautsi [Current issues in modern science], 11 (17), 958-970. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-11(17)-958-970 [in Ukrainian].

Muzei «Stanovlennia ukrainskoi natsii» [Museum "The Formation of the Ukrainian Nation"]. Retrieved from https://www.museumsun.org/.[in Ukrainian].

Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy «Pro skhvalennia Stratehii utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi ta hromadianskoi identychnosti na period do 2030 r. ta zatverdzhennia operatsiinoho planu zakhodiv z yii realizatsii u 2023-2025 rp.» [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine "On approval of the Strategy for the establishment of Ukrainian national and civic identity for the period until 2030 and approval of the operational plan of measures for its implementation in 2023-2025."]: № 1322 (2023, 15 hrudnia). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1322-2023-%D0%BF#Text. [in Ukrainian].

Smit Entoni, D. (1994). Natsionalna identychnist [National identity]. Kyiv: Osnovy. Retrieved from http://litopys.org.ua/smith/smi.htm [in Ukrainian].

Filipchuk, H. H. (2014). Natsiietvorchist osvity [Nation-building education]: monohrafiia. Chernivtsi: Zelena Bukovyna [in Ukrainian].

Filipchuk, H. (2016). Natsionalna identychnist: kulturno-osvitnii vymir [National identity: cultural and educational dimension]: monohrafiia. Chernivtsi: Druk Art. [in Ukrainian].

Filipchuk, H. (2018). Ukrainskist: vytoky, vyklyky, vidpovidi [Ukrainianness: origins, challenges, answers]. Kyiv: Maister knyh [in Ukrainian].

Franchuk, T. Y., & Mozoliuk, O. M. (2021). Proiektuvannia rozvytku natsionalnoi, hromadianskoi identychnosti, samoidentychnosti zdobuvacha osvity v strukturi kompetentnisnoi osvity [Designing the development of national, civic identity, and self-identity of an education seeker in the structure of competency-based education]. Ivan Ohiienko i suchasna nauka ta osvita. Seriia: Filolohichna [Ivan Ohienko and Modern Science and Education. Philological Series], 18, 129-136. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/IvanOgienko_2021_18_19 [in Ukrainian].

Yablonskyi, A. (2023). Ukrainska natsionalna identychnist: osoblyvosti doslidzhennia u vitchyznianii nautsi [Ukrainian national identity: features of research in domestic science]. Epistemolohichni doslidzhennia u filosofii, sotsialnykh i politychnykh naukakh, Sotsialni nauky [Epistemological studies in philosophy, social and political sciences. Social sciences], 6 (2), 100-109. Retrieved from https://doi.org/10.15421/342330 [in Ukrainian].

Hattie, J., Hodis, F., & Kang, S.H.K. (2020). Theories of motivation: Integration and ways forward. Contemporary Educational Psychology, 61, 101865. Retrieved from https://10.1016/j.cedpsych.2020.101865.

Howard, L., Bureau, J., Guay, F., Chong, J. X. Y., & Ryan, R. M. (2021). Student motivation and associated outcomes: A meta-analysis from self-determination theory. Perspectives on Psychological Science, 16 (6), 1300-1323. Retrieved from https://10.1177/1745691620966789

Kyrpa, A., Stepanenko, O., Zinchenko, V., Datsiuk, T., Karpan, I., & Tilniak, N. (2024). Artificial intelligence tools in teaching social and humanitarian disciplines. Information Technologies and Learning Tools, 100, 2, 162-180. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v100i2.5563

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-15

Як цитувати

Лучанінова, О. П. (2025). Інформаційно-аналітичний супровід психологічної науки у контексті формування національної ідентичності українців . Імідж сучасного педагога, (5(224), 76–83. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-76-83