Експериментальна перевірка ефективності педагогічних умов формування культури ділового спілкування у майбутніх лікарів

Автор(и)

  • Костянтин Володимирович Качайло Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0009-0009-0847-9785

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-123-128

Ключові слова:

культура ділового спілкування; комунікативна компетентність; майбутні лікарі; педагогічні умови; педагогічний експеримент; дослідження

Анотація

Визначено й експериментально доведено правильність висунутої гіпотези, що рівень сформованості культури ділового спілкування майбутніх лікарів підвищиться, якщо у процесі фахової підготовки будуть реалізовані педагогічні умови, як-от: професійно зорієнтоване освітнє середовище, максимально наближене до реалій майбутньої професійної діяльності лікаря; мотиваційно-ціннісне ставлення до пацієнта та морально відповідальне спілкування як основа довіри в медичній взаємодії; створення комунікативно насиченого освітнього простору та усвідомлення власної комунікативної поведінки майбутнього лікаря. Розглянуто етапи експериментального дослідження: констатувальний (визначено психолого-педагогічні методики, за допомогою яких перевірялися рівні сформованості структурних компонентів культури ділового спілкування майбутніх лікарів); формувальний (перевірялась ефективність педагогічних умов формування культури ділового спілкування майбутніх лікарів у закладах вищої освіти), контрольний (проведено повторну діагностику, опрацьовано і проаналізовано емпіричні дані щодо рівня сформованості культури ділового спілкування майбутніх лікарів; проведено зіставлення та порівняння даних констатувального та контрольного етапів в експериментальній і контрольній групах, отриманих протягом дослідно-експериментальної роботи). Використано методи математичної статистики для підтвердження вірогідності отриманих результатів експерименту.

Після експериментальної перевірки щодо ефективності педагогічних умов формування культури ділового спілкування майбутніх лікарів у закладах вищої освіти констатовано, що процес формування культури ділового спілкування майбутніх лікарів відбувся, а задекларовану мету дослідження досягнуто. Визначено перспективи подальших наукових розвідок: використання результатів педагогічного дослідження у підвищенні культури ділового спілкування слухачів закладів післядипломної освіти.

Біографія автора

Костянтин Володимирович Качайло, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

аспірант кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна

Посилання

Андрійчук О. Я. Виховання гуманності у студентів медичного коледжу в процесі фахової підготовки : автореф. канд. пед. наук : 13.00.07. Київ, 2003. 21 с.

Білик Л. В., Шевченко О. В. Методологічні та психологічні підходи професійної підготовки студентів спеціальності медсестринство до медичної реабілітації. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/logos/article/view/12973/11961

Винничук, R. (2019). Педагогічна аксіологія у контекстах гуманітарної професійної освіти. Витоки педагогічної майстерності, 24, С. 33–39. DOI: https://doi.org/10.33989/2075-146x.2019.24.194599

Горбатюк Р., Кабак В., Волкова Н. Формування здатності до особистісно-професійного саморозвитку у майбутніх здобувачів освіти. Освітологічний дискурс. 2023. № 3 (42). С. 39–53.

Грень Л. М. Педагогічні умови формування у студентів вищих технічних навчальних закладів спрямованості на успішну професійну діяльність : дис. канд. пед. наук : 13.00.04. Харків, 2010. 220 с.

Кокун О. М., Пішко І. О., Лозінська Н. С., Олійник В. О. Психодіагностика лідерських якостей військовослужбовців : метод. посіб. Київ : ТОВ «7БЦ», 2023. 171 с.

Лимар Л. В. Поняття соціальної компетентності сімейного лікаря як різновиду його професійної компетентності. Актуальні проблеми психології. 2019. Вип. 34. С. 135–143.

Панфілов Ю. І., Грень Л. М., Бондаренко В. В. Методика формування комунікативної компетентності майбутнього лідера-менеджера. Теорія і практика управління соціальними системами. 2016. № 2. С. 10–19.

Попова О. В. Вплив інноваційного мислення на формування професійної компетентності майбутніх інженерів-бакалаврів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2024. № 6 (140). С. 82–90. URL: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2025/01/%D0%BF%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf

Романовський О. Г., Михайличенко В. Є., Опанасенко Я. О. Досвід проведення моніторингу професійної компетентності педагога за допомогою студентів як один з способів її оцінки. Теорія і практика управління соціальними системами. 2020. № 2. С. 37–46.

Романовський О., Ігнатюк О., Гура Т., Грень Л., Солодовник Т. Компетентісний підхід у процесі професійної та фундаментальної підготовки майбутніх інженерів-бакалаврів в умовах освітніх трансформацій. Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. 2023. № 4. С. 3–19. URL: http://tipus.khpi.edu.ua

Романовський О. Г., Солодовник Т. О., Шаполова В. В., Сергеєва Т., Мовмига Н. Культура ділового спілкування як фактор професійної успішності майбутніх фахівців у системі «людина-людина». Теорія і практика управління соціальними системами. 2024. № 4. С. 109–121.

Слухенська Р. Особливості формування культури спілкування майбутніх медичних працівників у вищих медичних закладах України. Актуальні питання суспільних наук та історії медицини. 2018. № 3 (19). С. 18–21.

Стрельніков В. Ю., Лебедик Л. В. Розвиток професійної компетентності хіміків-технологів у системі неперервної освіти. Імідж сучасного педагога. 2025. № 1 (220). С. 65–69. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-65-69

Таможська І. В. Педагогічні умови формування вмінь ділового спілкування майбутніх фахівців технічного профілю у процесі вивчення соціально-гуманітарних дисциплін. Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. праць. Слов’янськ : ДДПУ, 2013. Вип. LXII, ч. 1. С. 54–60.

References

Andriichuk, O. Ya. (2003). Vykhovannia humannosti u studentiv medychnoho koledzhu v protsesi fakhovoi pidhotovky [Cultivating humanity in medical college students during professional training]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Bilyk, L. V., & Shevchenko, O. V. Metodolohichni ta psykholohichni pidkhody profesiinoi pidhotovky studentiv spetsialnosti medsestrynstvo do medychnoi reabilitatsii [Methodological and psychological approaches to professional training of nursing students for medical rehabilitation]. Retrieved from https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/logos/article/view/12973/11961 [in Ukrainian].

Vynnychuk, R. (2019). Pedahohichna aksiolohiia u kontekstakh humanitarnoi profesiinoi osvity [Pedagogical axiology in the context of humanitarian professional education]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [Origins of pedagogical skill], 24, 33-39. DOI: https://doi.org/10.33989/2075-146x.2019.24.194599

Horbatiuk, R., Kabak, V., & Volkova, N. (2023). Formuvannia zdatnosti do osobystisno-profesiinoho samorozvytku u maibutnikh zdobuvachiv osvity [ormation of the ability for personal and professional self-development in future education seekers]. Osvitolo-hichnyi dyskurs [Educational discourse], 3 (42), 39-53 [in Ukrainian].

Hren, L. M. (2010). Pedahohichni umovy formuvannia u studentiv vyshchykh tekh-nichnykh navchalnykh zakladiv spriamovanosti na uspishnu profesiinu diialnist [Pedagogical conditions for the formation of students of higher technical educational institutions of orientation towards successful professional activity]. (PhD diss.). Kharkiv [in Ukrainian].

Kokun, O. M., Pishko, I. O., Lozinska, N. S., & Oliinyk, V. O. (2023). Psykhodiahnostyka liderskykh yakostei viiskovosluzhbovtsiv [Psychodiagnostics of leadership qualities of military personnel]: metod. posib. Kyiv: TOV «7BTs» [in Ukrainian].

Lymar, L. V. (2019). Poniattia sotsialnoi kompetentnosti simeinoho likaria yak riznovydu yoho profesiinoi kompetentnosti [The concept of social competence of a family doctor as a type of his professional competence]. Aktualni problemy psykholohii [Current problems of psychology], 34, 135-143 [in Ukrainian].

Panfilov, Yu. I., Hren, L. M., & Bondarenko, V. V. (2016). Metodyka formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnoho lidera-menedzhera [Methodology for developing communicative competence of a future leader-manager]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and practice of social systems management], 2, 10-19 [in Ukrainian].

Popova, O. V. (2024). Vplyv innovatsiinoho myslennia na formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv-bakalavriv [The influence of innovative thinking on the formation of professional competence of future bachelor engineers]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 6 (140), 82-90. Retrieved from https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2025/01/%D0%BF%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf [in Ukrainian].

Romanovskyi, O. H., Mykhailychenko, V. Ye., & Opanasenko, Ya. O. (2020). Dosvid provedennia monitorynhu profesiinoi kompetentnosti pedahoha za dopomohoiu studentiv yak odyn z sposobiv yii otsinky [Experience in monitoring a teacher's professional competence with the help of students as one of the ways to assess it]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and practice of social systems management], 2, 37-46 [in Ukrainian].

Romanovskyi, O., Ihnatiuk, O., Hura, T., Hren, L., & Solodovnyk, T. (2023). Kompetentisnyi pidkhid u protsesi profesiinoi ta fundamentalnoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv-bakalavriv v umovakh osvitnikh transformatsii [Competency-based approach in the process of professional and fundamental training of future bachelor engineers in the context of educational transformations.]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia [Theory and practice of managing social systems: philosophy, psychology, pedagogy, sociology], 4, 3-19. Retrieved from http://tipus.khpi.edu.ua [in Ukrainian].

Romanovskyi, O. H., Solodovnyk, T. O., Shapolova, V. V., Serheieva, T., & Movmyha, N. (2024). Kultura dilovoho spilkuvannia yak faktor profesiinoi uspishnosti maibutnikh fakhivtsiv u systemi «liudyna-liudyna» [The culture of business communication as a factor in the professional success of future specialists in the "person-to-person" system]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and practice of social systems management], 4, 109-121 [in Ukrainian].

Slukhenska, R. (2018). Osoblyvosti formuvannia kultury spilkuvannia maibutnikh medychnykh pratsivnykiv u vyshchykh medychnykh zakladakh Ukrainy [Peculiarities of forming a culture of communication among future medical professionals in higher medical institutions of Ukraine]. Aktualni pytannia suspilnykh nauk ta istorii medytsyny [Current issues in social sciences and history of medicine], 3 (19), 18-21 [in Ukrainian].

Strelnikov, V. Yu., & Lebedyk, L. V. (2025). Rozvytok profesiinoi kompetentnosti khimikiv-tekhnolohiv u systemi neperervnoi osvity [Development of professional competence of chemical technologists in the system of continuing education]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 1 (220), 65-69. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-65-69 [in Ukrainian].

Tamozhska, I. V. (2013). Pedahohichni umovy formuvannia vmin dilovoho spilkuvannia maibutnikh fakhivtsiv tekhnichnoho profiliu u protsesi vyvchennia so-tsialno-humanitarnykh dystsyplin [Pedagogical conditions for the formation of business communication skills of future technical specialists in the process of studying social and humanitarian disciplines]. In Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu [Humanization of the educational process]: zb. nauk. prats (Is. LXII, p. 1, pp. 54-60). Sloviansk: DDPU [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-15

Як цитувати

Качайло, К. В. (2025). Експериментальна перевірка ефективності педагогічних умов формування культури ділового спілкування у майбутніх лікарів. Імідж сучасного педагога, (5(224), 123–128. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-123-128