Неформальна медіаосвіта вчителів в Україні: досвід і перспективи
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-5-12Ключові слова:
медіаосвіта; медіакомпетентність педагога; медіаресурси; медіаосвітнє середовище; медіаграмотність; медіапедаогогіка; медіакультура; інфомедійна грамотністьАнотація
Акцентується увага на розвитку медіаосвіти вчителів в умовах неформальної освіти. Доводиться, що підготовка педагогів до медіаосвітньої діяльності різноманітна за змістом, формами, засобами і методами навчання. Узагальнено цінні практики неформальної медіаосвіти педагогів в Україні за часів незалежності, що свідчить про спрямованість менеджерів закладів освіти, громадських організацій на розвиток професійності вчителів, опанування інноваційними ресурсами для вдосконалення викладацької майстерності, методичної, проєктувальної та інших компетентностей для якісного викладання фахових дисциплін у закладах загальної середньої освіти. Автором розглянуто курси, тренінги та платформи як форми оволодіння педагогами знаннями та практичними навичками з медіаграмотності. На основі аналізу навчальних програм визначено необхідність подальшої популяризації педагогічного досвіду у галузі медіаосвіти.
Посилання
Білик Н. І. Від медіаграмотності до медіакультури керівника закладу загальної середньої освіти: управлінський аспект у реаліях сьогодення. Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка. 2023. № 16 (31). URL: https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/587
Білинець Д. Програма «Розвиток критичного мислення та медіаграмотності». URL: https://vseosvita.ua/course/rozvytok-krytychnoho-myslennia-ta-mediahramotnosti-288.html
Вознесенська О. Л. Медіа-арттерапія як засіб подолання наслідків і профілактики психотравми : практ. посіб. 2-ге вид., стереотип. Київ : ФОП Назаренко Т.В., 2020. 124 с.
Вознесенська О. Л. Арт-терапія у подоланні психічної травми : практ. посіб. 2-ге вид., випр. та доп. Київ : Золоті ворота, 2016. 198 с.
Герасимович М. Медіаосвіта в Україні як чинник на шляху становлення інформаційного суспільства. Портал медіаосвіти і медіаграмотності. Академія української преси. 2020. URL: https://medialiteracy.org.ua/mediaosvita-v-ukrayini-yak-chynnyk-na-shlyahu-stanovlennya-informatsijnogo-suspilstva).
Губеладзе І., Запорожченко М., Філоненко В. Інфомедійна грамотність як важливий чинник формування національної стійкості у протистоянні загрозам інформаційної війни. 2023. URL: https://vseosvita.ua/seminar/15
Клокар О. Програма «Медіаграмотність педагогічних працівників закладів освіти: проблеми набуття та підходи до вдосконалення». 2021. URL: https://vseosvita.ua/user/id977691/course
Медіавчительський кампус. Ресурсний центр професійного розвитку вчителів української мови і літератури. https://rctpd.sspu.edu.ua/resursnyi-tsentr/media-vchytelskyi-kampus
Медіаграмотність під час війни: теорія, методика, інтерактив : навч. посіб. / за заг. ред.: О. Волошенюк, В. Іванова. Київ : Академія української преси : Центр вільної преси, 2023. 68 с.
Медіаосвіта та медіаграмотність : підручник / ред.-упоряд.: В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк. Київ : Центр вільної преси, 2012. 352 с. URL: https://www.aup.com.ua/uploads/momg.pdf
Навчальна програма «Медіапсихологія» Київської Малої академії наук учнівської молоді / уклад. Н. І. Череповська. URL: https://mediaosvita.org.ua/book/navchalna-programa-mediapsyhologiya/
Найдьонова Л. А. Розвиток медіаосвіти в територіальній громаді: шляхи подолання психологічних наслідків війни : метод. реком. / Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2023. 68 с. URL: https://ispp.org.ua/wp-content/uploads/2024/05/naydonovaRek2023.pdf.
Найдьонова Л. А., Умеренкова Н. Ф., Вознесенська О. Л., Чаплінська Ю. С., Дятел Н. Л. Наскрізна медіаосвіта в умовах війни : зб. навч. програм. Київ : НАПН України : Ін-т соц. та політ. психології, 2022. 432 с.
Практична медіаосвіта: авторські уроки : збірка / за ред.-упор. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк. Київ : Академія української преси : Центр вільної преси, 2013. 447 с. URL: https://www.aup.com.ua/uploads/Avtorski_yroku.pdf
Програма «Медіаосвіта (медіаграмотність) для педагогічних і науково-педагогічних працівників. Київ : Інститут інноваційних технологій і змісту освіти : Академія української преси, 2011. 97 с. URL: https://www.aup.com.ua/uploads/programm.pdf
Проект L2D-Ed. Навчіться розрізняти в освіті. URL: https://www.irex.org/project/learn-discern-education-l2d-ed-strengthening-resilience-information-manipulation#component-id-791
Програма «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність». 2025. URL: https://surl.lu/ngkraz
Семеног О. М., Вовк М. П. Педагогічне партнерство в умовах воєнних реалій: Досвід взаємодії Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України і Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. № 4 (2). С. 1–14. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4214).
Цогла О. Медіаграмотність освітян – потреба сучасного суспільства. 2020. URL: https://medialiteracy.org.ua/mediagramotnist-osvityan-potreba-suchasnogo-suspilstva/
Чернишова С. В. Медіаграмотність як складова інформаційно-цифрової компетентності педагога. 2021. URL: https://vseosvita.ua/blogs/mediahramotnist-iak-skladova-informatsiino-tsyfrovoi-kompetentnosti-pedahoha-46234.html
Very Verified 2.0: онлайн-курс із медіаграмотності. URL: https://study.ed-era.com/uk/courses/course/6177
References
Bilyk, N. (2023). Vid mediahramotnosti do mediakultury kerivnyka zakladu zahalnoi serednoi osvity: upravlinskyi aspekt u realiiakh sohodennia [From media literacy to media culture of the head of a general secondary education institution: a managerial aspect in today's realities]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Adaptive management: theory and practice. Pedagogy], 16 (31). Retrieved from https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/587 [in Ukrainian].
Bilynets, D. Prohrama «Rozvytok krytychnoho myslennia ta mediahramotnosti» [Program "Development of Critical Thinking and Media Literacy"]. Retrieved from https://vseosvita.ua/course/rozvytok-krytychnoho-myslennia-ta-mediahramotnosti-288.html [in Ukrainian].
Voznesenska, O. L. (2020). Media-artterapiia yak zasib podolannia naslidkiv i profilaktyky psykhotravmy [Media art therapy as a means of overcoming the consequences and preventing psychotrauma]: prakt. posib. Kyiv: FOP Nazarenko T. V. [in Ukrainian].
Voznesenska, O. L. (2016). Art-terapiia u podolanni psykhichnoi travmy [Art therapy in overcoming mental trauma]: prakt. posib. Kyiv: Zoloti vorota [in Ukrainian].
Herasymovych, M. (2020). Mediaosvita v Ukraini yak chynnyk na shliakhu stanovlennia informatsiinoho suspilstva [Media education in Ukraine as a factor on the path to the formation of an information society]. Portal mediaosvity i mediahramotnosti. Akademiia ukrainskoi presy. Retrieved from https://medialiteracy.org.ua/mediaosvita-v-ukrayini-yak-chynnyk-na-shlyahu-stanovlennya-informatsijnogo-suspilstva) [in Ukrainian].
Hubeladze, I., Zaporozhchenko, M., & Filonenko, V. (2023). Infomediina hramotnist yak vazhlyvyi chynnyk formuvannia natsionalnoi stiikosti u protystoianni zahrozam informatsiinoi viiny [Media literacy as an important factor in forming national resilience in confronting the threats of information warfare]. Retrieved from https://vseosvita.ua/seminar/15 [in Ukrainian].
Klokar, O. (2021). Prohrama «Mediahramotnist pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv osvity: problemy nabuttia ta pidkhody do vdoskonalennia» [Program "Media literacy of teaching staff of educational institutions: problems of acquisition and approaches to improvement"]. Retrieved from https://vseosvita.ua/user/id977691/course [in Ukrainian].
Mediavchytelskyi kampus [Media Teacher Campus]. Resursnyi tsentr profesiinoho rozvytku vchyteliv ukrainskoi movy i literatury. Retrieved from https://rctpd.sspu.edu.ua/resursnyi-tsentr/media-vchytelskyi-kampus [in Ukrainian].
Ivanov, V. F., & Volosheniuk, O. V. (Eds.). (2023). Mediahramotnist pid chas viiny: teoriia, metodyka, interaktyv [Media literacy during war: theory, methodology, interactive]: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Akademiia ukrainskoi presy: Tsentr vilnoi presy [in Ukrainian].
Ivanov, V. F., & Volosheniuk, O. V. (Eds.). (2012). Mediaosvita ta mediahramotnist [Media education and media literacy]: pidruchnyk. Kyiv: Tsentr vilnoi presy. Retrieved from https://www.aup.com.ua/uploads/momg.pdf [in Ukrainian].
Cherepovska, N. I. (Comp.). Navchalna prohrama «Mediapsykholohiia» Kyivskoi Maloi akademii nauk uchnivskoi molodi [Curriculum "Media Psychology" of the Kyiv Small Academy of Sciences for Students]. Retrieved from https://mediaosvita.org.ua/book/navchalna-programa-mediapsyhologiya/) [in Ukrainian].
Naidonova, L. A. (2023). Rozvytok mediaosvity v terytorialnii hromadi: shliakhy podolannia psykholohichnykh naslidkiv viiny [Development of media education in the territorial community: ways to overcome the psychological consequences of war]: metodychni rekomendatsii. Natsionalna akademiia pedahohichnykh nauk Ukrainy, Instytut sotsialnoi ta politychnoi psykholohii. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD. Retrieved from https://ispp.org.ua/wp-content/uploads/2024/05/naydonovaRek2023.pdf) [in Ukrainian].
Naidonova, L. A., Umerenkova, N. F., Voznesenska, O. L., Chaplinska Yu. S., & Diatel, N. L. (2022). Naskrizna mediaosvita v umovakh viiny [Comprehensive media education in wartime]: zbir. navch. prohram. Kyiv: NAPN Ukrainy: In-t sots. ta polit. psykholohii [in Ukrainian].
Ivanov, V. F., & Volosheniuk, O. V. (Eds.). (2013). Praktychna mediaosvita: avtorski uroky [Practical media education: author's lessons]: zbirka. Kyiv: Akademiia ukrainskoi presy: Tsentr vilnoi presy. Retrieved from https://www.aup.com.ua/uploads/Avtorski_yroku.pdf [in Ukrainian].
Prohrama «Mediaosvita (mediahramotnist) dlia pedahohichnykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv [Program "Media Education (Media Literacy) for Pedagogical and Scientific-Pedagogical Workers"]. (2011). Kyiv: Instytut innovatsiinykh tekhnolohii i zmistu osvity: Akademiia ukrainskoi presy. Retrieved from https://www.aup.com.ua/uploads/programm.pdf [in Ukrainian].
Proekt L2D-Ed. Navchitsia rozrizniaty v osviti [L2D-Ed Project. Learn to differentiate in education]. Retrieved from https://www.irex.org/project/learn-discern-education-l2d-ed-strengthening-resilience-information-manipulation#component-id-791 [in Ukrainian].
Prohrama «Vyvchai ta rozrizniai: infomediina hramotnist» [Program "Learn and Distinguish: Infomedia Literacy"]. (2025). Retrieved from https://surl.lu/ngkraz [in Ukrainian].
Semenoh, O. M., & Vovk, M. P. (2022). Pedahohichne partnerstvo v umovakh voiennykh realii: Dosvid vzaiemodii Instytutu pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh imeni Ivana Ziaziuna NAPN Ukrainy i Sumskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni A.S. Makarenka [Pedagogical partnership in wartime realities: Experience of interaction between the Ivan Zyazyun Institute of Pedagogical Education and Adult Education of the National Academy of Sciences of Ukraine and the Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy [Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine], 4 (2), 1-14. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4214 [in Ukrainian].
Tsohla, O. (2020). Mediahramotnist osvitian – potreba suchasnoho suspilstva [Media literacy of educators is a need of modern society]. Retrieved from https://medialiteracy.org.ua/mediagramotnist-osvityan-potreba-suchasnogo-suspilstva/ [in Ukrainian].
Chernyshova, S. V. (2021). Mediahramotnist yak skladova informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti pedahoha [Media literacy as a component of a teacher's information and digital competence]. Retrieved from https://vseosvita.ua/blogs/mediahramotnist-iak-skladova-informatsiino-tsyfrovoi-kompetentnosti-pedahoha-46234.html [in Ukrainian].
Very Verified 2.0: onlain-kurs iz mediahramotnosti. Retrieved from https://study.ed-era.com/uk/courses/course/6177 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
