Інноваційні технології проєктного навчання в закладах вищої медичної освіти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-34-37

Ключові слова:

вища медична освіта; метод проєкті; інноваційне навчання; проєктні навчальні технології; міждисциплінарність

Анотація

Аналізуються перспективи впровадження проєктного навчання в систему вищої медичної освіти. Відзначаються переваги методики проєктів при підготовці майбутніх медичних фахівців. Вказуються моделі проєктного навчання, що забезпечують набуття здобувачами вищої медичної освіти необхідних професійних компетентностей. Водночас, результатом навчальної активності з використанням методу проєктів постає формування дослідницьких, креативних, комунікативних і лідерських навичок у загальній парадигмі soft-skills. Водночас, наголошується на необхідності кореляції принципів традиційного фундаментального формату навчання з інноваційними вимірами проєктного навчання.

Отже, переорієнтація освітнього процесу в закладах вищої медичної освіти до технологій проєктного навчання свідчить про формування нових універсальних і міждисциплінарних компетентностей у системі підготовки майбутніх фахівців.

Біографії авторів

Петро Євгенович Ковальчук, Буковинський державний медичний університет

кандидат медичних наук, доцент, завідувач кафедри травматології та ортопедії

Сергій Валерійович Тулюлюк, Буковинський державний медичний університет

асистент кафедри травматології та ортопедії

Руслана Василівна, Слухенська, Буковинський державний медичний університет

кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри медицини катастроф та військової медицини

Посилання

Добинда І. Роль проектних технологій у процесі навчання студентів вищих медичних навчальних закладів. Scientific Journal VIRTUS. 2017. № 16. С. 65–68. URL: http://virtus.conference-ukraine.com.ua/Journal16.pdf#page=65

Довмантович Н. Проектна діяльність як засіб формування самоосвітньої компетентності. Науковий вісник Ужгородського університету. Педагогіка. Соціальна робота. 2017. № 1. С. 92–95. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2017_1_24

Педорич А. Проектна технологія навчання у закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання. Педагогічні науки. 2109. LXXXVI. С. 140–145. URL: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/956/863

Саволюк С., Ходос В., Лисенко В., Завертиленко Д. Сучасні можливості застосування проектного методу при організації навчального процесу на післядипломному рівні. Вісник Вінницького національного медичного університету. 2019. № 2. С. 291–295. DOI: https://doi.org/10.31393/reports-vnmedical-2019-23(2)-20

Фастовець О., Кривчук О., Штепа В. Досвід впровадження projectbased learning при викладанні ортопедичної стоматології. Вісник стоматології. 2024. № 126. С. 184–189. DOI: https://doi.org/10.35220/2078-8916-2024-51-1.31

Щербина М., Курічова Н., Скорбач О. Нові підходи в підготовці майбутніх лікарів до оволодіння медичною технікою. Актуальні проблеми та перспективи розвитку медичної науки та освіти. 2019. С. 70–74. URL: https://repo.knmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/8ca9f571-42b6-4946-818e-b48c1fb8c011/content

Kim K. Project-based learning approach to increase medical student empathy. Medical education online. 2020. № 25. DOI: https://doi.org/10.1080/10872981.2020.1742965

Marnewick C. Student experiences of project-based learning in agile project management education. Project Leadership and Society. 2023. № 4. Р. 1–10. DOI: https://doi.org/10.1016/j.plas.2023.100096

Mateo E., Sevillano E. Project-based learning methodology in the area of microbiology applied to undergraduate medical research. FEMS Microbiology Letters. 2018. № 365. DOI: https://doi.org/10.1093/femsle/fny129

Ranjana T., Raj Kumar A., Manoj B. Motivating Students for Project-based Learning for Application of Research Methodology Skills. International Journal of Applied and Basic Medical Research. 2017. № 7. S4–S7. DOI: https://doi.org/10.4103/ijabmr.IJABMR_123_17

Si J. Course-based research experience of undergraduate medical students through project-based learning. Korean J Med Educ. 2020. № 32. Р. 47–57. DOI: https://doi.org/10.3946/kjme.2020.152

Stentoft D. Problem-based projects in medical education: extending PBL practices and broadening learning perspectives. Adv in Health Sci Educ. 2019. № 24. Р. 959–969. DOI: https://doi.org/10.1007/s10459-019-09917-1

References

Dobynda, I. (2017). Rol proektnykh tekhnolohii u protsesi navchannia studentiv vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladiv [The role of project technologies in the education process of students of higher medical educational institutions]. Scientific Journal VIRTUS, 16, 65-68. Retrieved from http://virtus.conference-ukraine.com.ua/Journal16.pdf#page=65 [in Ukrainian].

Dovmantovych, N. (2017). Proektna diialnist yak zasib formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti [Project activity as a means of forming self-educational competence]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Pedahohika. Sotsialna robota [Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Pedagogy. Social Work], 1. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2017_1_24 [in Ukrainian].

Pedorych, A. (2019). Proektna tekhnolohiia navchannia u zakladakh vyshchoi osvity zi spetsyfichnymy umovamy navchannia [Project-based learning technology in higher education institutions with specific learning conditions]. Pedahohichni nauky [Pedagogical sciences], LXXXVI, 140-145. Retrieved from https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/956/863 [in Ukrainian].

Savoliuk, S., Khodos, V., Lysenko, V., & Zavertylenko, D. (2019). Suchasni mozhlyvosti zastosuvannia proektnoho metodu pry orhanizatsii navchalnoho protsesu na pisliadyplomnomu rivni [Modern possibilities of applying the project method in organizing the educational process at the postgraduate level]. Visnyk Vinnytskoho natsionalnoho medychnoho universytetu [Bulletin of Vinnytsia National Medical University], 2, 291-295. DOI: https://doi.org/10.31393/reports-vnmedical-2019-23(2)-20 [in Ukrainian].

Fastovets, O., Kryvchuk, O., & Shtepa, V. (2024). Dosvid vprovadzhennia projectbased learning pry vykladanni ortopedychnoi stomatolohii [Experience of implementing project-based learning in teaching prosthetic dentistry]. Visnyk stomatolohii [Journal of Dentistry], 126, 184-189. DOI: https://doi.org/10.35220/2078-8916-2024-51-1.31 [in Ukrainian].

Shcherbyna, M., Kurichova, N., & Skorbach, O. (2019). Novi pidkhody v pidhotovtsi maibutnikh likariv do ovolodinnia medychnoiu tekhnikoiu [New approaches in preparing future doctors to master medical technology]. Aktualni problemy ta perspektyvy rozvytku medychnoi nauky ta osvity [Current problems and prospects for the development of medical science and education], 70-74. Retrieved from https://repo.knmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/8ca9f571-42b6-4946-818e-b48c1fb8c011/content [in Ukrainian].

Kim, K. (2020). Project-based learning approach to increase medical student empathy. Medical education online, 25. DOI: https://doi.org/10.1080/10872981.2020.1742965

Marnewick, C. (2023). Student experiences of project-based learning in agile project management education. Project Leadership and Society, 4, 1-10. DOI: https:// doi.org/10.1016/j.plas.2023.100096

Mateo, E., & Sevillano, E. (2018). Project-based learning methodology in the area of microbiology applied to undergraduate medical research. FEMS Microbiology Letters, 365. DOI: https://doi.org/10.1093/femsle/fny129

Ranjana, T., Raj Kumar, A., & Manoj, B. (2017). Motivating Students for Project-based Learning for Application of Research Methodology Skills. International Journal of Applied and Basic Medical Research, 7, S4-S7. DOI: https://doi.org/10.4103/ijabmr.IJABMR_123_17

Si, J. (2020). Course-based research experience of undergraduate medical students through project-based learning. Korean J Med Educ, 32, 47-57. DOI: https://doi.org/10.3946/kjme.2020.152

Stentoft, D. (2019). Problem-based projects in medical education: extending PBL practices and broadening learning perspectives. Adv in Health Sci Educ, 24, 959-969. DOI: https://doi.org/10.1007/s10459-019-09917-1

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-15

Як цитувати

Ковальчук, П. Є., Тулюлюк, С. В., & Слухенська, Р. В. (2025). Інноваційні технології проєктного навчання в закладах вищої медичної освіти . Імідж сучасного педагога, (5(224), 34–37. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-34-37