Інноваційні технології проєктного навчання в закладах вищої медичної освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-34-37Ключові слова:
вища медична освіта; метод проєкті; інноваційне навчання; проєктні навчальні технології; міждисциплінарністьАнотація
Аналізуються перспективи впровадження проєктного навчання в систему вищої медичної освіти. Відзначаються переваги методики проєктів при підготовці майбутніх медичних фахівців. Вказуються моделі проєктного навчання, що забезпечують набуття здобувачами вищої медичної освіти необхідних професійних компетентностей. Водночас, результатом навчальної активності з використанням методу проєктів постає формування дослідницьких, креативних, комунікативних і лідерських навичок у загальній парадигмі soft-skills. Водночас, наголошується на необхідності кореляції принципів традиційного фундаментального формату навчання з інноваційними вимірами проєктного навчання.
Отже, переорієнтація освітнього процесу в закладах вищої медичної освіти до технологій проєктного навчання свідчить про формування нових універсальних і міждисциплінарних компетентностей у системі підготовки майбутніх фахівців.
Посилання
Добинда І. Роль проектних технологій у процесі навчання студентів вищих медичних навчальних закладів. Scientific Journal VIRTUS. 2017. № 16. С. 65–68. URL: http://virtus.conference-ukraine.com.ua/Journal16.pdf#page=65
Довмантович Н. Проектна діяльність як засіб формування самоосвітньої компетентності. Науковий вісник Ужгородського університету. Педагогіка. Соціальна робота. 2017. № 1. С. 92–95. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2017_1_24
Педорич А. Проектна технологія навчання у закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання. Педагогічні науки. 2109. LXXXVI. С. 140–145. URL: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/956/863
Саволюк С., Ходос В., Лисенко В., Завертиленко Д. Сучасні можливості застосування проектного методу при організації навчального процесу на післядипломному рівні. Вісник Вінницького національного медичного університету. 2019. № 2. С. 291–295. DOI: https://doi.org/10.31393/reports-vnmedical-2019-23(2)-20
Фастовець О., Кривчук О., Штепа В. Досвід впровадження projectbased learning при викладанні ортопедичної стоматології. Вісник стоматології. 2024. № 126. С. 184–189. DOI: https://doi.org/10.35220/2078-8916-2024-51-1.31
Щербина М., Курічова Н., Скорбач О. Нові підходи в підготовці майбутніх лікарів до оволодіння медичною технікою. Актуальні проблеми та перспективи розвитку медичної науки та освіти. 2019. С. 70–74. URL: https://repo.knmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/8ca9f571-42b6-4946-818e-b48c1fb8c011/content
Kim K. Project-based learning approach to increase medical student empathy. Medical education online. 2020. № 25. DOI: https://doi.org/10.1080/10872981.2020.1742965
Marnewick C. Student experiences of project-based learning in agile project management education. Project Leadership and Society. 2023. № 4. Р. 1–10. DOI: https://doi.org/10.1016/j.plas.2023.100096
Mateo E., Sevillano E. Project-based learning methodology in the area of microbiology applied to undergraduate medical research. FEMS Microbiology Letters. 2018. № 365. DOI: https://doi.org/10.1093/femsle/fny129
Ranjana T., Raj Kumar A., Manoj B. Motivating Students for Project-based Learning for Application of Research Methodology Skills. International Journal of Applied and Basic Medical Research. 2017. № 7. S4–S7. DOI: https://doi.org/10.4103/ijabmr.IJABMR_123_17
Si J. Course-based research experience of undergraduate medical students through project-based learning. Korean J Med Educ. 2020. № 32. Р. 47–57. DOI: https://doi.org/10.3946/kjme.2020.152
Stentoft D. Problem-based projects in medical education: extending PBL practices and broadening learning perspectives. Adv in Health Sci Educ. 2019. № 24. Р. 959–969. DOI: https://doi.org/10.1007/s10459-019-09917-1
References
Dobynda, I. (2017). Rol proektnykh tekhnolohii u protsesi navchannia studentiv vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladiv [The role of project technologies in the education process of students of higher medical educational institutions]. Scientific Journal VIRTUS, 16, 65-68. Retrieved from http://virtus.conference-ukraine.com.ua/Journal16.pdf#page=65 [in Ukrainian].
Dovmantovych, N. (2017). Proektna diialnist yak zasib formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti [Project activity as a means of forming self-educational competence]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Pedahohika. Sotsialna robota [Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Pedagogy. Social Work], 1. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2017_1_24 [in Ukrainian].
Pedorych, A. (2019). Proektna tekhnolohiia navchannia u zakladakh vyshchoi osvity zi spetsyfichnymy umovamy navchannia [Project-based learning technology in higher education institutions with specific learning conditions]. Pedahohichni nauky [Pedagogical sciences], LXXXVI, 140-145. Retrieved from https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/956/863 [in Ukrainian].
Savoliuk, S., Khodos, V., Lysenko, V., & Zavertylenko, D. (2019). Suchasni mozhlyvosti zastosuvannia proektnoho metodu pry orhanizatsii navchalnoho protsesu na pisliadyplomnomu rivni [Modern possibilities of applying the project method in organizing the educational process at the postgraduate level]. Visnyk Vinnytskoho natsionalnoho medychnoho universytetu [Bulletin of Vinnytsia National Medical University], 2, 291-295. DOI: https://doi.org/10.31393/reports-vnmedical-2019-23(2)-20 [in Ukrainian].
Fastovets, O., Kryvchuk, O., & Shtepa, V. (2024). Dosvid vprovadzhennia projectbased learning pry vykladanni ortopedychnoi stomatolohii [Experience of implementing project-based learning in teaching prosthetic dentistry]. Visnyk stomatolohii [Journal of Dentistry], 126, 184-189. DOI: https://doi.org/10.35220/2078-8916-2024-51-1.31 [in Ukrainian].
Shcherbyna, M., Kurichova, N., & Skorbach, O. (2019). Novi pidkhody v pidhotovtsi maibutnikh likariv do ovolodinnia medychnoiu tekhnikoiu [New approaches in preparing future doctors to master medical technology]. Aktualni problemy ta perspektyvy rozvytku medychnoi nauky ta osvity [Current problems and prospects for the development of medical science and education], 70-74. Retrieved from https://repo.knmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/8ca9f571-42b6-4946-818e-b48c1fb8c011/content [in Ukrainian].
Kim, K. (2020). Project-based learning approach to increase medical student empathy. Medical education online, 25. DOI: https://doi.org/10.1080/10872981.2020.1742965
Marnewick, C. (2023). Student experiences of project-based learning in agile project management education. Project Leadership and Society, 4, 1-10. DOI: https:// doi.org/10.1016/j.plas.2023.100096
Mateo, E., & Sevillano, E. (2018). Project-based learning methodology in the area of microbiology applied to undergraduate medical research. FEMS Microbiology Letters, 365. DOI: https://doi.org/10.1093/femsle/fny129
Ranjana, T., Raj Kumar, A., & Manoj, B. (2017). Motivating Students for Project-based Learning for Application of Research Methodology Skills. International Journal of Applied and Basic Medical Research, 7, S4-S7. DOI: https://doi.org/10.4103/ijabmr.IJABMR_123_17
Si, J. (2020). Course-based research experience of undergraduate medical students through project-based learning. Korean J Med Educ, 32, 47-57. DOI: https://doi.org/10.3946/kjme.2020.152
Stentoft, D. (2019). Problem-based projects in medical education: extending PBL practices and broadening learning perspectives. Adv in Health Sci Educ, 24, 959-969. DOI: https://doi.org/10.1007/s10459-019-09917-1
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
