Social-pedagogical patronage in conditions of social transformations: the potential of interdisciplinarity
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-5(224)-70-75Ключові слова:
соціально-педагогічний патронат; міждисциплінарний підхід; соціальні послуги; децентралізація; вразливі категорії населення; міждисциплінарні команди; кейс-менеджмент; інтегральна оцінка потреб; соціальна роботаАнотація
Розглядається впровадження міждисциплінарного підходу у систему соціально-педагогічного патронату в умовах сучасних соціальних трансформацій в Україні. Запропоновано концептуальну модель міждисциплінарної взаємодії у соціально-педагогічному патронаті на основі п’яти ключових компонентів: інтегральної оцінки потреб, міждисциплінарних команд, комплексних програм підтримки, кейс-менеджменту та спільної професійної мови.
У дослідженні використовуються методи аналізу нормативно-правової бази, інституційного аналізу та експертного оцінювання для визначення ефективності міждисциплінарних підходів. Модель дозволяє систематично здійснювати комплексну підтримку вразливих категорій населення через інтеграцію знань і методів різних дисциплін.
Дослідження демонструє, що впровадження міждисциплінарного підходу у соціально-педагогічний патронат підвищує ефективність підтримки на 35% порівняно з традиційними монодисциплінарними методами. Цей підхід є об’єктивним інструментом для модернізації системи соціальних послуг, планування професійного розвитку фахівців і підтримки стратегічного управління процесами соціальної трансформації.
Стаття сприяє усуненню прогалин у стандартизованих підходах до міждисциплінарної взаємодії в соціальній роботі та пропонує практичні можливості реалізації інноваційних форм соціально-педагогічного патронату в умовах децентралізації та викликів, спричинених війною.
Посилання
Analysis of the state of social services provision in Ukraine: report on the results of the study. (2023). Ukrainian Institute for Social Studies. Kyiv.
Assessment of the quality of social services for children in Ukraine: research report. (2024). United Nations International Children's Emergency Fund (UNICEF) in Ukraine. Kyiv.
Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Foucault, M. (1955). Discipline and Punish: The Birth of the Prison. New York: Vintage Books.
Healy, K. (2014). Social Work Theories in Context: Creating Frameworks for Practice. London: Palgrave Macmillan.
Kapska, A. (2020). Theory and methods of social work: a textbook. Kyiv: Center for Education Literature.
Karpenko, O. (2017). Social work with families: methodological principles: monograph. Kyiv: Akademvydav.
Klein, J. T. (1996). Crossing Boundaries: Knowledge, Disciplinarities and Interdisciplinarities. Charlottesville: University Press of Virginia.
Milner, J., & O’Byrne, P. (2009). Assessment in Social Work. 4th ed. London: Palgrave Macmillan.
Ministry of Social Policy of Ukraine. Report on activities in social services for 2023. (2024). Kyiv.
Newell, W. H. (2010). Interdisciplinary research: an approach to connected learning. San Francisco: Association for Integrative Studies.
Payne, M. (1997). Modern Social Work Theory. 2nd edition, London: Macmillan Press.
Pro zatverdzhennya natsionalʹnykh standartiv nadannya sotsialʹnykh posluh [On approval of national standards for the provision of social services] (2020): Nakaz Ministerstva sotsialʹnoyi polityky Ukrayiny vid 18 serpnya 2020 r. № 556. 2020 st. № 556. Ofitsiynyi visnyk Ukrayiny [Official Gazette of Ukraine], 79, st. 2547 [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennya vymoh do mizhdystsyplinarnykh osvitnikh prohram vyshchoyi osvity [On approval of requirements for interdisciplinary education programs of higher education] (2021): Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrayiny vid 12 lypnya 2021 r. 2021 r., № 926. Ofitsiynyi visnyk Ukrayiny [Official Gazette of Ukraine], 64, st. 40-86 [in Ukrainian].
Pro osvitu [On education] (2017): Zakon Ukrayiny vid 5 veresnya 2017 r. 2017 r., № 2145-VIII. Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny [Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine], 38/39, st. 380 [in Ukrainian].
Pro sotsialʹni posluhy [On social services] (2019): Zakon Ukrayiny vid 17 sichnya 2019 r., № 2671-VIII. Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny [Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine], 18, st. 73 [in Ukrainian].
Pro sotsialʹnu robotu z sim'yamy, ditʹmy ta moloddyu [On social work with families, children and youth] (2001): Zakon Ukrayiny vid 21 chervnya 2001 r., № 2558-III. 2001 r., № 2558-III (zi zminamy). Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny [Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine], 42, st. 213 [in Ukrainian].
Pro okhoronu dytynstva [On the Protection of Childhood] (2001): Zakon Ukrayiny vid 26 kvitnya 2001 roku. 2001, № 2402-III (zi zminamy). Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny [Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine], 30, st. 142 [in Ukrainian].
Social and pedagogical work with problematic adolescents: monograph. (2019). Kyiv: Slovo.
State Statistics Service of Ukraine. Social protection of the population of Ukraine: statistical collection. (2023). Kyiv: State Statistics Service of Ukraine.
Zvierieva, I. (2018). Social pedagogy: theory and practice: training book. Kyiv: Pedagogical thought.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).