Концептуальні основи розвитку педагогічної культури майбутніх учителів

Автор(и)

  • Наталія Олександрівна Філіпчук Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Україна https://orcid.org/0000-0002-1023-923X

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-65-72

Ключові слова:

педагогічна культура; психолого-педагогічні засади; ретроспектива; концептуальні ідеї; розвиток педагогічної культури вчителя; зміст психолого-педагогічної підготовки

Анотація

Акцентується увага на тому, що нині актуалізується проблема розвитку педагогічної культури вчителя, адже саме вчитель є рушієм освіти як головної сфери розвитку людини і суспільства, складника системи національної безпеки. Доводиться, що вчитель, який володіє педагогічною культурою, здатен формувати почуття, культуру смаків, емпатійність, естетичний смак учнів, громадянськість, патріотичність. Обгрунтовано, що на дослідницьку увагу заслуговує проблема обґрунтування концептуальних засад розвитку педагогічної культури вчителя на засадах психолого-педагогічних положень, принципів культуровідповідності, україноцентризму, громадянськості. Автором запропоновано аналітичні студії на основі вивчення історико-педагогічного досвіду, концептуальних ідей відомих педагогів, їхніх теорії з урахуванням сучасних викликів у педагогічній освіті.

Узагальнення концептуальних ідей щодо проблему розвитку педагогічної культури вчителя на основі психолого-педагогічних положень науковців у ретроспективі педагогічних теоретичних засад здійснюється за допомогою методів історико-педагогічного аналізу, систематизації.

Біографія автора

Наталія Олександрівна Філіпчук, Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України

докторка педагогічних наук, старша наукова співробітниця, провідна наукова співробітниця відділу змісту і технологій педагогічної освіти

Посилання

Білик Н. І. Від педагогічної майстерності Івана Зязюна до професійної компетентності редактора. Трибуна : Всеукр. громадсько-політ. і теорет. журн. Товариства «Знання» України і Національної спілки журналістів України. 2023. №2. С. 77–81. URL: https://znannya.org.ua/index.php/okremi-statti/4128-tribuna-2-2023.

URL: https://drive.google.com/file/d/1v22Qx-N5JSPl20mVuVuAgXyJgGZNdwlN/view.

URL: https://znannya.org.ua/.

Гуманістичні ідеї: від Григорія Сковороди до сучасного педагога-новатора в системі неперервної освіти : колект. наук. монографія / за наук. ред.: Н. І. Білик ; редкол.: В. В. Зелюк, М. О. Кириченко, В. В. Пилипенко, З. В. Рябова та ін. Полтава : ПАНО ім. М. В. Остроградського, 2023. 542 с.

DOI: https://doi.org/10.33272/M2023-1. URL: http://pano.pl.ua/images/FILES/pidrozdily/kafedra_pedmaisternosti/biblioteka/monografiia_skovoroda_2023.pdf.

Донцов Д. Незримі скрижалі Кобзаря. Торонто : Гомін України, 1961. 238 с.

Доценко Д., Боярська-Хоменко А. Адольф Дістервег як засновник ідеї реформування освіти. Персоналії у науково-педагогічному дискурсі : матеріали наук.-практ. конф. здобувачів першого (бакалавр.), другого (магістер.), третього (освіт.-наук.) рівнів вищ. освіти, Харків, верес. 2022 р. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2022. С. 39–41.

Кремень В. Г. Підготовка вчителя: виклики і відповіді: За результатами наукової доповіді на засіданні Стратегічної сесії керівників закладів вищої освіти, 1 березня 2023 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. Вип. 5 (1). С. 1–6. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5104

Лук’янова Л. Б., Вовк М. П., Соломаха С. О., Грищенко Ю. В. Практична підготовка майбутніх педагогів у закладах вищої педагогічної освіти: українські реалії і перспективи / за ред. Н.Г. Ничкало. Київ ; Чернівці : Букрек, 2023. 80 с. URL: https://surl.li/uuoqhv.

Педагогічна майстерність: виклики ХХІ століття : портфоліо каф. пед. майст. / [упоряд.: В. В. Зелюк, Н. І. Білик, Т. А. Устименко] ; Полтав. обл. ін-т післядипл. пед. освіти ім. М. В. Остроградського. Полтава : ТОВ «АСМІ», 2013. 468 с. URL: http://poippo.pl.ua/images/FILES/pidrozdily/kafedra_pedmaisternosti/navch_metod_komplex/potrfolio.pdf.

Русова С. Дошкільне виховання. Русова С. Вибрані педагогічні твори. Київ : Освіта, 1996. С. 34–184.

Сміт Д. Думати як Вінстон Черчилль / пер. з англ. Н. Мочалової. Київ : Вид-во КМ-БУКС, 2018. 223 с.

Сухомлинський В. Думки про шкільне виховання. Сухомлинський В. Вибрані твори. Київ : Радянська школа, 1977. Т. 5. С. 378–392.

Сухомлинський В. На нашій совісті – людина. Сухомлинський В. Вибрані твори. Київ : Радянська школа, 1977. Т. 5. С. 203–217.

Сухомлинський В. Народження добра. Сухомлинський В. Вибрані твори. Київ : Радянська школа, 1977. Т. 5. С. 217–223.

References

Bilyk, N. I. (2023). Vid pedahohichnoi maisternosti Ivana Ziaziuna do profesiinoi kompetentnosti redaktora [From Ivan Zyazyun's pedagogical skills to the editor's professional competence]. Trybuna [Tribune], 2, 77-81. Retrieved from https://znannya.org.ua/index.php/okremi-statti/4128-tribuna-2-2023 Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1v22Qx-N5JSPl20mVuVuAgXyJgGZNdwlN/view

Retrieved from https://znannya.org.ua/ [in Ukrainian].

Bilyk, N. I. (Ed.). (2023). Humanistychni idei: vid Hryhoriia Skovorody do suchasnoho pedahoha-novatora v systemi neperervnoi osvity [Humanistic ideas: from Hryhoriy Skovoroda to a modern innovative teacher in the system of continuing education]: kolekt. nauk. monohrafiia. Poltava: PANO im. M. V. Ostrohradskoho.

DOI: https://doi.org/10.33272/M2023-1. Retrieved from http://pano.pl.ua/images/FILES/pidrozdily/kafedra_pedmaisternosti/biblioteka/monografiia_skovoroda_2023.pdf [in Ukrainian].

Dontsov, D. (1961). Nezrymi skryzhali Kobzaria [Snvisible Tablets of the Kobzar]. Toronto: Homin Ukrainy [in Ukrainian].

Dotsenko, D., & Boiarska-Khomenko, A. (2022). Adolf Disterveh yak zasnovnyk idei reformuvannia osvity [Adolf Disterweg as the founder of the idea of educational reform]. In Personalii u naukovo-pedahohichnomu dyskursi [Personalities in scientific and pedagogical discourse]: materialy nauk.-prakt. konf. zdobuvachiv pershoho (bakalavr.), druhoho (mahister.), tretoho (osvit.-nauk.) rivniv vyshch. osvity (pp. 39-41). Kharkiv. nats. ped. un-t im. H. S. Skovorody. Kharkiv [in Ukrainian].

Kremen, V. H. (2023). Pidhotovka vchytelia: vyklyky i vidpovidi: Za rezultatamy naukovoi dopovidi na zasidanni Stratehichnoi sesii kerivnykiv zakladiv vyshchoi osvity, 1 bereznia 2023 r. [Teacher Training: Challenges and Answers: Based on the Results of a Scientific Report at the Meeting of the Strategic Session of Heads of Higher Education Institutions]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy [Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine], 5 (1), 1-6. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5104 [in Ukrainian].

Lukianova, L. B., Vovk, M. P., Solomakha, S. O., & Hryshchenko, Yu. V. (2023). Praktychna pidhotovka maibutnikh pedahohiv u zakladakh vyshchoi pedahohichnoi osvity: ukrainski realii i perspektyvy [Practical training of future teachers in institutions of higher pedagogical education: Ukrainian realities and prospects]. Kyiv: Chernivtsi: Bukrek. Retrieved from https://surl.li/uuoqhv [in Ukrainian].

Zeliuk, V. V., Bilyk, N. I., & Ustymenko, T. A. (Comps.). (2013). Pedahohichna maisternist: vyklyky XXI stolittia [Pedagogical excellence: challenges of the 21st century]: portfolio kaf. ped. maist. Poltav. obl. in-t pisliadypl. ped. osvity im. M. V. Ostrohradskoho. Poltava: TOV «ASMI». Retrieved from http://poippo.pl.ua/images/FILES/pidrozdily/kafedra_pedmaisternosti/navch_metod_komplex/potrfolio.pdf [in Ukrainian]

Rusova, S. (1996). Doshkilne vykhovannia [Preschool education]. In S. Rusova, Vybrani pedahohichni tvory [Selected pedagogical works] (pp. 34-184). Kyiv: Osvita [in Ukrainian].

Smit, D. (2018). Dumaty yak Vinston Cherchyll [Thinking like Winston Churchill]. Kyiv: Vyd. KM-BUKS [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V. (1977). Dumky pro shkilne vykhovannia [Thoughts on school education]. In V. Sukhomlynskyi, Vybrani tvory [Selected works] (Vol. 5, pp. 378-392). Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V. (1977). Na nashii sovisti – liudyna [On our conscience is a person]. In V. Sukhomlynskyi, Vybrani tvory [Selected works] (Vol. 5, pp. 203-217). Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V. (1977). Narodzhennia dobra [The birth of good]. In V. Sukhomlynskyi, Vybrani tvory [Selected works] (Vol. 5, pp. 217-223). Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-13

Як цитувати

Філіпчук, Н. О. (2025). Концептуальні основи розвитку педагогічної культури майбутніх учителів. Імідж сучасного педагога, (4(223), 65–72. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-65-72