Особистісно-орієнтований підхід у формуванні культури ділового спілкування майбутніх лікарів у закладах вищої медичної освіти

Автор(и)

  • Костянтин Володимирович Качайло Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0009-0009-0847-9785

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-45-49

Ключові слова:

особистісно-орієнтований підхід; культура ділового спілкування; майбутні лікарі; комунікативна компетентність; емоційний інтелект

Анотація

Розкрито значення особистісно-орієнтованого підходу у процесі формування культури ділового спілкування майбутніх лікарів; особистісно-орієнтований підхід визначено як педагогічну стратегію, що передбачає розвиток комунікативних навичок з урахуванням індивідуальних особливостей кожного студента-медика, його потреб, здібностей, мотивів і ціннісних орієнтацій; проаналізовано основні аспекти впровадження даного підходу в освітній процес закладів вищої медичної освіти (індивідуалізація навчання, розвиток емоційного інтелекту, формування ціннісного ставлення до пацієнта, використання активних методів навчання, рефлексія і саморозвиток). Зроблено акцент на важливості розвитку емоційного інтелекту, морально-етичних якостей і рефлексивної здатності студентів-медиків; розглянуто ефективні методи навчання, що реалізують особистісно-орієнтований підхід (інтерактивні методи навчання, рольові ігри, тренінги, моделювання комунікативних ситуацій). Доведено важливість використання цифрових освітніх ресурсів і платформ для здійснення рефлексивного аналізу ситуацій ділового спілкування за допомогою відеокейсів, блогів, електронних щоденників тощо.

Біографія автора

Костянтин Володимирович Качайло, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

аспірант кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна

Посилання

Благодаренко Л. Ю., Грищенко Г. П., ІІІут М. І. Методика застосування особистісно-орієнтованого навчання при проведенні занять з фізики. Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики : зб. наук, праць. Кривий Ріг: Вид. відділ НМетАУ, 2003. Вип. 3. С. 22–25.

Закон України № 2145-VIII «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Колодницька О. Д. Комунікативна культура майбутнього лікаря. Медична освіта. 2021. № 2. С. 74–78. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.2.12416

Леухіна А. Г. Людяність та емпатія в охороні здоров’я : посіб. для викладачів. Київ : Майстер книг, 2022. 365 с.

Мазайкіна І. О. Особистісно-орієнтований підхід до навчання у ВНЗ як запорука імплементації Закону «Про вищу освіту». URL: https://dspace.vnmu.edu.ua/123456789/3276

Мікаєлян В. В. Формування професійно-мовленнєвої компетентності студентів медичного університету як запорука успішної медичної практики. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Педагогіка і психологія. 2017. Вип. 52. С. 108–112. URL: https://dspace.vnmu.edu.ua/123456789/4195

Муранова Н. П. Особистісно орієнтований підхід як методологічне підґрунтя доуніверситетської підготовки старшокласників. Нові технології навчання : зб. наук. праць. Київ : Ін-т інноваційних технологій і змісту освіти МОН України, 2014. Вип. 80. С. 222–225. URL: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/23947

Особистісно орієнтовані технології навчання і виховання у вищих навчальних закладах : [кол. монографія] / [В. П. Андрущенко, Н. О. Лівійська, Б. І. Корольов та ін.]; заг. ред. В. П. Андрущенко, В. І. Луговий; АПН України, Ін-т вищої освіти. Київ : Педагогічна думка, 2008. 254 с.

Пєхота О. М. Особистісно орієнтоване навчання: підготовка вчителя : монографія. 2-ге вид., доп. та перероб. Миколаїв, 2006. 272 с.

Письменна Н. Особистісно-орієнтований підхід у контексті гуманізації навчально-виховного процесу. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2013. № 8, ч. 1. С. 250–254.

Прокопенко І. Ф., Євдокимов В. І. Особистісно орієнтоване навчання як інновація. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи : зб. наук. пр. Харків, 2000. Вип. 13. С. 5–11.

Рибалка В. В. Особистісний підхід у профільному навчанні старшокласників : монографія. Київ, 1998. 160 с.

Романовський О. Г., Михайличенко В. Є., Грень Л. М. Педагогіка лідерства : монографія. Харків : НТУ «ХПІ», 2023. 423 с.

Руденко Ю. Ю. Роль особистісно орієнтованого навчання в процесі формування готовності до особистісного самовизначення майбутнього соціального педагога. Наукові записки КДПУ. Педагогічні науки. 2013. Вип. 120. С. 286–292. URL: https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/257

Хлєбнікова Т. М. Особистісно зорієнтований підхід до підвищення кваліфікації педагога. Освіта дорослих : світові тенденції, українські реалії та перспективи : монографія / Н. Г. Ничкало, Р. І. Черновол-Ткаченко, І. Ф. Прокопенко [та ін.] ; за заг. ред. Н. Г. Ничкало, І. Ф. Прокопенка; Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих ім. І. Зязюна НАПН України, Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків : Бровін О. В., 2020. С. 308–314. URL: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4846

Хлєбнікова Т. М. Організація особистісно зорієнтованого навчання в системі післядипломної педагогічної освіти : монографія. Харків, 2019. 128 с.

Ярмола Т. І., Ткаченко Л. А., Пустовойт Г. Л. Вплив інноваційних методів навчання і самостійної роботи на засвоєння знань студентами. Інноваційні технології в організації самостійної роботи студентів медичних освітніх закладів : матеріали наук.-практ. конф. з міжнар. участю, 23 березня 2017 р. Полтава, 2017. С. 194–196.

Яценко С. Л. Особистісно орієнтоване навчання: теоретичний та прикладний аспекти. Проблеми освіти : наук-метод. зб. Київ, 2015. Вип. 85. С. 231–237.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-13

Як цитувати

Качайло, К. В. (2025). Особистісно-орієнтований підхід у формуванні культури ділового спілкування майбутніх лікарів у закладах вищої медичної освіти . Імідж сучасного педагога, (4(223), 45–49. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-45-49