Особистісно-орієнтований підхід у формуванні культури ділового спілкування майбутніх лікарів у закладах вищої медичної освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-45-49Ключові слова:
особистісно-орієнтований підхід; культура ділового спілкування; майбутні лікарі; комунікативна компетентність; емоційний інтелектАнотація
Розкрито значення особистісно-орієнтованого підходу у процесі формування культури ділового спілкування майбутніх лікарів; особистісно-орієнтований підхід визначено як педагогічну стратегію, що передбачає розвиток комунікативних навичок з урахуванням індивідуальних особливостей кожного студента-медика, його потреб, здібностей, мотивів і ціннісних орієнтацій; проаналізовано основні аспекти впровадження даного підходу в освітній процес закладів вищої медичної освіти (індивідуалізація навчання, розвиток емоційного інтелекту, формування ціннісного ставлення до пацієнта, використання активних методів навчання, рефлексія і саморозвиток). Зроблено акцент на важливості розвитку емоційного інтелекту, морально-етичних якостей і рефлексивної здатності студентів-медиків; розглянуто ефективні методи навчання, що реалізують особистісно-орієнтований підхід (інтерактивні методи навчання, рольові ігри, тренінги, моделювання комунікативних ситуацій). Доведено важливість використання цифрових освітніх ресурсів і платформ для здійснення рефлексивного аналізу ситуацій ділового спілкування за допомогою відеокейсів, блогів, електронних щоденників тощо.
Посилання
Благодаренко Л. Ю., Грищенко Г. П., ІІІут М. І. Методика застосування особистісно-орієнтованого навчання при проведенні занять з фізики. Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики : зб. наук, праць. Кривий Ріг: Вид. відділ НМетАУ, 2003. Вип. 3. С. 22–25.
Закон України № 2145-VIII «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
Колодницька О. Д. Комунікативна культура майбутнього лікаря. Медична освіта. 2021. № 2. С. 74–78. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.2.12416
Леухіна А. Г. Людяність та емпатія в охороні здоров’я : посіб. для викладачів. Київ : Майстер книг, 2022. 365 с.
Мазайкіна І. О. Особистісно-орієнтований підхід до навчання у ВНЗ як запорука імплементації Закону «Про вищу освіту». URL: https://dspace.vnmu.edu.ua/123456789/3276
Мікаєлян В. В. Формування професійно-мовленнєвої компетентності студентів медичного університету як запорука успішної медичної практики. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Педагогіка і психологія. 2017. Вип. 52. С. 108–112. URL: https://dspace.vnmu.edu.ua/123456789/4195
Муранова Н. П. Особистісно орієнтований підхід як методологічне підґрунтя доуніверситетської підготовки старшокласників. Нові технології навчання : зб. наук. праць. Київ : Ін-т інноваційних технологій і змісту освіти МОН України, 2014. Вип. 80. С. 222–225. URL: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/23947
Особистісно орієнтовані технології навчання і виховання у вищих навчальних закладах : [кол. монографія] / [В. П. Андрущенко, Н. О. Лівійська, Б. І. Корольов та ін.]; заг. ред. В. П. Андрущенко, В. І. Луговий; АПН України, Ін-т вищої освіти. Київ : Педагогічна думка, 2008. 254 с.
Пєхота О. М. Особистісно орієнтоване навчання: підготовка вчителя : монографія. 2-ге вид., доп. та перероб. Миколаїв, 2006. 272 с.
Письменна Н. Особистісно-орієнтований підхід у контексті гуманізації навчально-виховного процесу. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2013. № 8, ч. 1. С. 250–254.
Прокопенко І. Ф., Євдокимов В. І. Особистісно орієнтоване навчання як інновація. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи : зб. наук. пр. Харків, 2000. Вип. 13. С. 5–11.
Рибалка В. В. Особистісний підхід у профільному навчанні старшокласників : монографія. Київ, 1998. 160 с.
Романовський О. Г., Михайличенко В. Є., Грень Л. М. Педагогіка лідерства : монографія. Харків : НТУ «ХПІ», 2023. 423 с.
Руденко Ю. Ю. Роль особистісно орієнтованого навчання в процесі формування готовності до особистісного самовизначення майбутнього соціального педагога. Наукові записки КДПУ. Педагогічні науки. 2013. Вип. 120. С. 286–292. URL: https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/257
Хлєбнікова Т. М. Особистісно зорієнтований підхід до підвищення кваліфікації педагога. Освіта дорослих : світові тенденції, українські реалії та перспективи : монографія / Н. Г. Ничкало, Р. І. Черновол-Ткаченко, І. Ф. Прокопенко [та ін.] ; за заг. ред. Н. Г. Ничкало, І. Ф. Прокопенка; Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих ім. І. Зязюна НАПН України, Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків : Бровін О. В., 2020. С. 308–314. URL: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4846
Хлєбнікова Т. М. Організація особистісно зорієнтованого навчання в системі післядипломної педагогічної освіти : монографія. Харків, 2019. 128 с.
Ярмола Т. І., Ткаченко Л. А., Пустовойт Г. Л. Вплив інноваційних методів навчання і самостійної роботи на засвоєння знань студентами. Інноваційні технології в організації самостійної роботи студентів медичних освітніх закладів : матеріали наук.-практ. конф. з міжнар. участю, 23 березня 2017 р. Полтава, 2017. С. 194–196.
Яценко С. Л. Особистісно орієнтоване навчання: теоретичний та прикладний аспекти. Проблеми освіти : наук-метод. зб. Київ, 2015. Вип. 85. С. 231–237.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).