Beyond Technical Skills: Designing ICT Modules for Strategic Change in University Management
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-24-30Ключові слова:
цифрове лідерство; управління вищою освітою; розробка модулів ІКТ; цифровізація освіти; стратегічні зміни; підготовка управлінських кадрівАнотація
У контексті цифрової трансформації вищої освіти в Україні ця стаття розглядає концептуальні, педагогічні та стратегічні засади розробки модуля з інформаційно-комунікаційних технологій у навчальних програмах для керівників закладів вищої освіти. Автори стверджують, що існуюча підготовка в галузі ІКТ часто зосереджена на вузьких технічних навичках, що є недостатнім для підготовки керівників до вимог цифровізації закладів. Спираючись на сучасний науковий дискурс і практичні кейси, стаття позиціонує модуль ІКТ не як додатковий компонент, а як трансформаційне навчальне середовище, що розвиває цифрове лідерство. У дослідженні окреслено дві протилежні парадигми – цифрова оперативна ефективність і цифрове стратегічне лідерство – з акцентом на обмеженнях першої та пропагандою другої як засобу сприяння інноваціям, інклюзивності та етичній відповідальності в управлінні цифровою освітою.
Запропонований модуль ґрунтується на соціальному конструктивістському підході та інтегрує міждисциплінарний зміст, що охоплює технологічні інструменти, стратегічне планування, етичні стандарти та розробку інституційної політики. Особлива увага приділяється адаптації навчальних траєкторій до цифрової зрілості учасників за допомогою діагностичного оцінювання, рефлексивного навчання, систем наставництва та оцінювання на основі проєктів. Пропонується низка реалістичних управлінських сценаріїв для моделювання викликів цифрової трансформації, як-от: упровадження аналітичних інструментів, управління інцидентами цифрової безпеки або покращення репутації установи за допомогою онлайн-платформ. Стаття завершується пропозицією національної рамки цифрових компетентностей, узгодженої з міжнародними стандартами, позиціонуючи модуль ІКТ як фундаментальний елемент розвитку лідерства в сучасних закладах вищої освіти.
Посилання
Antoshchuk, S., & Larin, S. (2023). Osvitno-profesiina prohrama pidvyshchennia kvalifikatsii «Pedahohichni, naukovo-pedahohichni pratsivnyky ta kerivnyky zakladiv osvity» [Educational and professional development program "Pedagogical, scientific and pedagogical workers and heads of educational institutions."]. Derzhavnyi zaklad vyshchoi osvity «Universytet menedzhmentu osvity», Kyiv. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742649/1/ОПП_заклади_ФПО_ВОСІКТ_2024.pdf [in Ukrainian].
Bazaka, R., & Yefremov, А. (2024). Liderstvo u konteksti vyklykiv tsyfrovoi transformatsii menedzhmentu ta pobudovi orhanizatsiinoi kultury pidpryiemstva [Leadership in the context of the challenges of digital transformation of management and building the organizational culture of the enterprise]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Ekonomika [Taurida Scientific Herald. Economics], 19, 202-207. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2024.19.24 [in Ukrainian].
Bubniy, S. M. (2024). Tsyfrova kompetentnist yak krytychnyi aspekt suchasnoi profesiinoi osvity [Digital competence as a critical aspect of modern vocational education]. Akademichni vizii [Academic Visions], 30. Retrieved from https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/1043 [in Ukrainian].
Filippova, L. V., Korobeinikova, T. I., & Mykhalyuk, A. M. (2023). Development of digital competences of higher education students of Ukraine in modern realities [Rozvytok tsyfrovykh kompetentnostei zdobuvachiv vyshchoi osvity v Ukraini v suchasnykh realiiakh]. Akademichni vizii [Academic Visions], 17. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7695926 [in Ukrainian].
Hadijthoma-Garstka, C. (2011). The role of the principal’s leadership style in implementation of ICT policy. British Journal of Educational Technology, 42 (2), 311-326. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2009.01014.x
Kopytko, M. I., Mykhalitska, N. J. & Yatsyk, M. R. (2025). Tsyfrove liderstvo v konteksti stratehichnoho upravlinnia orhanizatsiiamy ta zakladamy osvity [Digital leadership in the context of strategic management of organizations and educational institutions]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii [Scientific innovations and advanced technologies], 1 (41), 190-203. Retrieved from http://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/article/view/18663/18693 [in Ukrainian].
Law of Ukraine. (2010). Pro zakhyst personalnykh danykh [On Personal Data Protection]. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy [Information of the Verkhovna Rada of Ukraine], 34, art. 48. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2297-17#Text [in Ukrainian].
Law of Ukraine. (2017). Pro osvitu [On Education]. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy [Information of the Verkhovna Rada of Ukraine], 38-39, art. 380. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].
Lohinova, K. A. (2024). Analiz tradytsiinoho ta tsyfrovoho liderstva v suchasnykh umovakh [Analysing traditional and digital leadership in modern conditions]. Ahrosvit [Agrosvit], 12, 60-67. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2024.12.60 [in Ukrainian].
Lopushnyak, G., & Mylyanyk, R. (2019). Vplyv tsyfrovykh tekhnolohii na formuvannia kompetentsii upravlinskoho personalu [The influence of digital technologies on the formation of competencies of management personnel]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid [Investments: practice and experience], 24, 10-16. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2019.24.10 [in Ukrainian].
Morze, N., Bazeliuk, O., Vorotnikova, I., Dementiievska, N., Zakhar, O., Nanaieva, T., & Chernikova, L. (2019). Opys tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnoho pratsivnyka [Description of educator’s digital competence]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu [Open educational e-environment of a modern university], 1-53. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s39 [in Ukrainian].
Ngugi, C. N. (2011). OER in Africa’s higher education institutions. Distance Education, 32 (2), 277-287. DOI: https://doi.org/10.1080/01587919.2011.584853
Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine. (2021). Kontseptsiia tsyfrovoi transformatsii osvity i nauky na period do 2026 roku [Draft Concept of Digital Transformation of Education and Science for the period up to 2026]. Kyiv. Retrieved from https://gmail.us17.list-manage.com/track/click?u=cf7161388322f86bb23e61838&id=922e50af5f&e=36e974f3d9 [in Ukrainian].
Sedikova, I., & Sedikov, D. (2022). Novi paradyhmy menedzhmentu v umovakh tsyfrovoi ekonomiky [New management paradigms in the conditions of digital economy]. Food Industry Economics, 14 (3), 37-43. DOI: https://doi.org/10.15673/fie.v14i3.2360 [in Ukrainian].
Shlenova, M. Н. (2024). Formation of professional skills and business career management of future library students. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 68 (1), 229-232. Retrieved from http://innovpedagogy.od.ua/archives/2024/68/part_1/47.pdf
Shlenova, M., & Grechanyk, O. (2024). Managing academic personnel in higher education: current challenges and future directions. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii [Scientific innovations and advanced technologies], 10 (38), 105-115. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-10(38)-105-115
Topalova, S. (2024). Vplyv innovatsiinykh tekhnolohii na kompetentsii suchasnoho menedzhera ta novi osvitni zavdannia [The influence of innovative technologies on the competencies of the modern manager and new educational tasks]. Finansovo-kredytni systemy: perspektyvy rozvytku [Financial and credit systems: prospects for development], 4 (15), 190-200. DOI: https://doi.org/10.26565/2786-4995-2024-4-15 [in Ukrainian].
UNESCO. (2018). ICT Competency Framework for Teachers. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, France. Retrieved from https://teachertaskforce.org/sites/default/files/2020-07/ict_framework.pdf
Zatserkivna, M., & Khalimanenko, V. (2024). Sotsialni merezhi yak efektyvne seredovyshche v osvitnomu protsesi [Social Networks as an Effective Environment in the Educational Process]. Tsyfrova platforma: informatsiini tekhnolohii v sotsiokulturnii sferi [Digital Platform: Information Technologies in Sociocultural Sphere], 7 (1), 46-57. DOI: https://doi.org/10.31866/2617-796X.7.1.2024.306999 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).