Когнітивне картування як метод подолання емоційно-вольових бар’єрів учнів у процесі вивчення англійської мови
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-96-101Ключові слова:
інтелект-карта, емоційно-вольові барʼєри, партнерська взаємодія, навчальна мотивація, емоційна регуляція навчання.Анотація
Присвячено обґрунтуванню можливостей когнітивного картування як ефективного методу подолання емоційно-вольових бар’єрів учнів у процесі вивчення англійської мови. У роботі розкрито теоретичні засади застосування інтелект-карт, карт успіху, карт емоцій і мета-карт як інструментів підтримки навчальної мотивації, саморегуляції та зниження тривожності. Автор аналізує наукові підходи до проблеми візуалізації знань і досвіду, а також методичні напрацювання вчених щодо психолого-педагогічної підтримки учнів. Наведено приклади практичного використання методів когнітивного картування у шкільній освіті. Доведено, що когнітивне картування сприяє ефективному подоланню емоційно-вольових барʼєрів учнів у процесі партнерської взаємодії.
Посилання
Висоцька О. Психологічні барʼєри при вивченні іноземних мов: передумови формування та організація подолання. Іноземна філологія. 2015. Вип. 128. С. 285–291.
Давидюк Г. М. Технологія застосування інформаційних карт (майндмеплінгу) студентами педагогічного коледжу. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. Вип. 72 (1). С. 142–145. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.72-1.32
Тулашвілі Ю. Й., Олексів Н. А. Методи представлення навчальної інформації з використанням когнітивних карт як засобу навчання. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2016. Вип. 44. С. 186–189. URL: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/3107/2537
Avhustiuk M. M. Psychological assistance in reducing English language anxiety in university students. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Психологія. 2021. № 12. С. 26–34.
Buzan T. The Buzan Study Skills Handbook: The Shortcut to Success in Your Studies with Mind Mapping, Speed Reading and Winning Memory Techniques. London : BBC Active, 2006. 192 p.
Buzan T., Buzan B. The Mind Map Book: How to Use Radiant Thinking to Maximize Your Brain’s Untapped Potential. New York : Plume, 1996. 320 p.
Hanggrasawani F. T., Buana T. Y., Swari D. R. N., Nugrahaeni D. A., Faradisa F. Students’ Perception of Using Mind Maps to Improve Students’ Writing Ability. JELITA: Journal of Education, Language Innovation, and Applied Linguistics. 2024. Vol. 3 (1). P. 53–63.
Horwitz E. K. Language anxiety and achievement. Annual Review of Applied Linguistics. 2001. Vol. 21. P. 112–126.
Krashen S. D. Principles and Practice in Second Language Acquisition. Oxford : Pergamon Press, 1982. 202 p.
Nguyen Thi Huong L. Employing Mind Maps to Foster Proactivity of Students Majoring in English in the Grammar Study. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan. 2025. Vol. 4(2). P. 190–202. DOI: https://doi.org/10.56916/ejip.v4i2.1150
Novak J. D., Gowin D. B. Learning How to Learn. Cambridge : Cambridge University Press, 1984. 199 p.
Tran T. N. P., Ngo T. B. N., Nguyen T. H. P. The Use of Electronic Mind Maps to Develop EFL Students’ Vocabulary. Proceedings of the AsiaCALL International Conference. 2024. Vol. 6. P. 133–143.
Tsai K. J. Concept Maps as a Learning and Communication Tool for Fostering EFL Learners’ Multimodal Communicative Competence. SSRN 4710796. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4710796
Yan Z., Lee J. C. K., Hui S. K. F., Lao H. Enhancing Students’ Self-Efficacy in Creativity and Learning Performance in the Context of English Learning: The Use of Self-Assessment Mind Maps. Frontiers in Psychology. 2022. Vol. 13. Article 871781. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.871781
References
Vysotska, O. (2015). Psykholohichni barʼiery pry vyvchenni inozemnykh mov: peredumovy formuvannia ta orhanizatsiia podolannia [Psychological barriers during learning foreign languages: prerequisites for formation and organization of overcoming]. Inozemna filolohiia [Foreign philology], 128, 285-291 [in Ukrainian].
Davydiuk, H. M. (2019). Tekhnolohiia zastosuvannia informatsiinykh kart (maindmeplinhu) studentamy pedahohichnoho koledzhu [Technology of using mind mapping by pedagogical college students]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific Journal of the National Pedagogical Dragomanov University. Series 5: Pedagogical Sciences: Realities and Perspectives], 72 (1), 142-145. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.72-1.32 [in Ukrainian].
Tulashvili, Y. Y., & Oleksiv, N. A. (2016). Metody predstavlennia navchalnoi informatsii z vykorystanniam kohnityvnykh kart yak zasobu navchannia [Methods of presenting educational information using cognitive maps as a means of teaching]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy [Modern Information Technologies and Innovative Teaching Methods in Training Specialists: Methodology, Theory, Experience, Problems], 44, 186-189. Retrieved from https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/3107/2537 [in Ukrainian].
Avhustiuk, M. M. (2021). Psychological assistance in reducing English language anxiety in university students. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Psykholohiia [Scientific Notes of the National University of Ostroh Academy. Psychology], 12, 26-34.
Buzan, T. (2006). The Buzan Study Skills Handbook: The Shortcut to Success in your Studies with Mind Mapping, Speed Reading and Winning Memory Techniques. London: BBC Active.
Buzan, T., & Buzan, B. (1996). The Mind Map Book: How to Use Radiant Thinking to Maximize Your Brain's Untapped Potential. New York: Plume.
Hanggrasawani, F. T., Buana, T. Y., Swari, D. R. N., Nugrahaeni, D. A., & Faradisa, F. (2024). Students’ Perception of Using Mind Maps to Improve Students’ Writing Ability. JELITA: Journal of Education, Language Innovation, and Applied Linguistics, 3 (1), 53-63.
Horwitz, E. K. (2001). Language anxiety and achievement. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 112-126.
Krashen, S. D. (1982). Principles and practice in second language acquisition. Oxford: Pergamon Press.
Nguyen Thi Huong, L. (2025). Employing Mind Maps to Foster Proactivity of Students Majoring in English in the Grammar Study. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan, 4 (2), 190-202. DOI: https://doi.org/10.56916/ejip.v4i2.1150
Novak, J. D., & Gowin, D. B. (1984). Learning how to learn. Cambridge: Cambridge University Press. 199 p.
Tran, T. N. P., Ngo, T. B. N., & Nguyen, T. H. P. (2024). The Use of Electronic Mind Maps to Develop EFL Students’ Vocabulary. Proceedings of the AsiaCALL International Conference, 6, 133-143.
Tsai, K. J. Concept Maps as a Learning and Communication Tool for Fostering Efl Learners’ Multimodal Communicative Competence. Available at SSRN 4710796. Retrieved from https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4710796
Yan, Z., Lee, J. C. K., Hui, S. K. F., & Lao, H. (2022). Enhancing students’ self-efficacy in creativity and learning performance in the context of English learning: The use of self-assessment mind maps. Frontiers in Psychology, 13, 871781. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.871781
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).