Когнітивне картування як метод подолання емоційно-вольових бар’єрів учнів у процесі вивчення англійської мови

Автор(и)

  • Володимир Петрович Татарін Бердянський державний педагогічний університет, Україна https://orcid.org/0009-0004-8812-4389

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-96-101

Ключові слова:

інтелект-карта, емоційно-вольові барʼєри, партнерська взаємодія, навчальна мотивація, емоційна регуляція навчання.

Анотація

Присвячено обґрунтуванню можливостей когнітивного картування як ефективного методу подолання емоційно-вольових бар’єрів учнів у процесі вивчення англійської мови. У роботі розкрито теоретичні засади застосування інтелект-карт, карт успіху, карт емоцій і мета-карт як інструментів підтримки навчальної мотивації, саморегуляції та зниження тривожності. Автор аналізує наукові підходи до проблеми візуалізації знань і досвіду, а також методичні напрацювання вчених щодо психолого-педагогічної підтримки учнів. Наведено приклади практичного використання методів когнітивного картування у шкільній освіті. Доведено, що когнітивне картування сприяє ефективному подоланню емоційно-вольових барʼєрів учнів у процесі партнерської взаємодії.

Біографія автора

Володимир Петрович Татарін, Бердянський державний педагогічний університет

аспірант кафедри педагогіки

Посилання

Висоцька О. Психологічні барʼєри при вивченні іноземних мов: передумови формування та організація подолання. Іноземна філологія. 2015. Вип. 128. С. 285–291.

Давидюк Г. М. Технологія застосування інформаційних карт (майндмеплінгу) студентами педагогічного коледжу. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. Вип. 72 (1). С. 142–145. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.72-1.32

Тулашвілі Ю. Й., Олексів Н. А. Методи представлення навчальної інформації з використанням когнітивних карт як засобу навчання. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2016. Вип. 44. С. 186–189. URL: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/3107/2537

Avhustiuk M. M. Psychological assistance in reducing English language anxiety in university students. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Психологія. 2021. № 12. С. 26–34.

Buzan T. The Buzan Study Skills Handbook: The Shortcut to Success in Your Studies with Mind Mapping, Speed Reading and Winning Memory Techniques. London : BBC Active, 2006. 192 p.

Buzan T., Buzan B. The Mind Map Book: How to Use Radiant Thinking to Maximize Your Brain’s Untapped Potential. New York : Plume, 1996. 320 p.

Hanggrasawani F. T., Buana T. Y., Swari D. R. N., Nugrahaeni D. A., Faradisa F. Students’ Perception of Using Mind Maps to Improve Students’ Writing Ability. JELITA: Journal of Education, Language Innovation, and Applied Linguistics. 2024. Vol. 3 (1). P. 53–63.

Horwitz E. K. Language anxiety and achievement. Annual Review of Applied Linguistics. 2001. Vol. 21. P. 112–126.

Krashen S. D. Principles and Practice in Second Language Acquisition. Oxford : Pergamon Press, 1982. 202 p.

Nguyen Thi Huong L. Employing Mind Maps to Foster Proactivity of Students Majoring in English in the Grammar Study. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan. 2025. Vol. 4(2). P. 190–202. DOI: https://doi.org/10.56916/ejip.v4i2.1150

Novak J. D., Gowin D. B. Learning How to Learn. Cambridge : Cambridge University Press, 1984. 199 p.

Tran T. N. P., Ngo T. B. N., Nguyen T. H. P. The Use of Electronic Mind Maps to Develop EFL Students’ Vocabulary. Proceedings of the AsiaCALL International Conference. 2024. Vol. 6. P. 133–143.

Tsai K. J. Concept Maps as a Learning and Communication Tool for Fostering EFL Learners’ Multimodal Communicative Competence. SSRN 4710796. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4710796

Yan Z., Lee J. C. K., Hui S. K. F., Lao H. Enhancing Students’ Self-Efficacy in Creativity and Learning Performance in the Context of English Learning: The Use of Self-Assessment Mind Maps. Frontiers in Psychology. 2022. Vol. 13. Article 871781. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.871781

References

Vysotska, O. (2015). Psykholohichni barʼiery pry vyvchenni inozemnykh mov: peredumovy formuvannia ta orhanizatsiia podolannia [Psychological barriers during learning foreign languages: prerequisites for formation and organization of overcoming]. Inozemna filolohiia [Foreign philology], 128, 285-291 [in Ukrainian].

Davydiuk, H. M. (2019). Tekhnolohiia zastosuvannia informatsiinykh kart (maindmeplinhu) studentamy pedahohichnoho koledzhu [Technology of using mind mapping by pedagogical college students]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific Journal of the National Pedagogical Dragomanov University. Series 5: Pedagogical Sciences: Realities and Perspectives], 72 (1), 142-145. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.72-1.32 [in Ukrainian].

Tulashvili, Y. Y., & Oleksiv, N. A. (2016). Metody predstavlennia navchalnoi informatsii z vykorystanniam kohnityvnykh kart yak zasobu navchannia [Methods of presenting educational information using cognitive maps as a means of teaching]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy [Modern Information Technologies and Innovative Teaching Methods in Training Specialists: Methodology, Theory, Experience, Problems], 44, 186-189. Retrieved from https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/3107/2537 [in Ukrainian].

Avhustiuk, M. M. (2021). Psychological assistance in reducing English language anxiety in university students. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Psykholohiia [Scientific Notes of the National University of Ostroh Academy. Psychology], 12, 26-34.

Buzan, T. (2006). The Buzan Study Skills Handbook: The Shortcut to Success in your Studies with Mind Mapping, Speed Reading and Winning Memory Techniques. London: BBC Active.

Buzan, T., & Buzan, B. (1996). The Mind Map Book: How to Use Radiant Thinking to Maximize Your Brain's Untapped Potential. New York: Plume.

Hanggrasawani, F. T., Buana, T. Y., Swari, D. R. N., Nugrahaeni, D. A., & Faradisa, F. (2024). Students’ Perception of Using Mind Maps to Improve Students’ Writing Ability. JELITA: Journal of Education, Language Innovation, and Applied Linguistics, 3 (1), 53-63.

Horwitz, E. K. (2001). Language anxiety and achievement. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 112-126.

Krashen, S. D. (1982). Principles and practice in second language acquisition. Oxford: Pergamon Press.

Nguyen Thi Huong, L. (2025). Employing Mind Maps to Foster Proactivity of Students Majoring in English in the Grammar Study. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan, 4 (2), 190-202. DOI: https://doi.org/10.56916/ejip.v4i2.1150

Novak, J. D., & Gowin, D. B. (1984). Learning how to learn. Cambridge: Cambridge University Press. 199 p.

Tran, T. N. P., Ngo, T. B. N., & Nguyen, T. H. P. (2024). The Use of Electronic Mind Maps to Develop EFL Students’ Vocabulary. Proceedings of the AsiaCALL International Conference, 6, 133-143.

Tsai, K. J. Concept Maps as a Learning and Communication Tool for Fostering Efl Learners’ Multimodal Communicative Competence. Available at SSRN 4710796. Retrieved from https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4710796

Yan, Z., Lee, J. C. K., Hui, S. K. F., & Lao, H. (2022). Enhancing students’ self-efficacy in creativity and learning performance in the context of English learning: The use of self-assessment mind maps. Frontiers in Psychology, 13, 871781. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.871781

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-13

Як цитувати

Татарін, В. П. (2025). Когнітивне картування як метод подолання емоційно-вольових бар’єрів учнів у процесі вивчення англійської мови . Імідж сучасного педагога, (4(223), 96–101. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-96-101