Психологічні аспекти інформаційно-аналітичного супроводу вищої освіти: потенційні загрози, виклики й можливості штучного інтелекту

Автор(и)

  • Ольга Петрівна Лучанінова Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В.О. Сухомлинського, Україна https://orcid.org/0009-0005-2205-547X

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-40-44

Ключові слова:

інформаційно-аналітичний супровід; SWOT-аналіз; психологічні аспекти; потенційні загрози; можливості

Анотація

Не тільки українське суспільство, й освіта зокрема, переживає цифрову трансформацію. Без цифрових технологій не уявити вже багатьох речей: оплата комунальних рахунків, придбання квитків, здійснення різних замовлень, асинхронне навчання, розроблення проєктів у комп’ютері за певними програмами – і це все, й багато ще чого – можна робити мовчки, тільки набираючи тексти, формули, вставляючи особисті дані, виконуючи тести, читаючи лекції. Здобувач вищої освіти у своїх цифрових навичках пішов ще далі: доручив багато навчальної роботи штучному інтелекту. І це достатньо загрозлива психологічна проблема.

Мета: здійснити загальний аналіз статей із наукометричних баз про використання штучного інтелекту (ШІ) в освіті у світлі психологічних аспектів інформаційно-аналітичного супроводу вищої освіти (чим і є, як приклад, статті); SWOT-аналіз щодо потенційної загрози, викликів, позитивних можливостей ШІ у вищій освіти; окреслити його нові горизонти для освіти й можливість уникнення залежності від нових технологій, якою є Chatgpt та його додатки.

Методи: використано аналіз, синтез, питання-рефлексії, SWOT-аналіз, узагальнення для розуміння психологічних аспектів інформаційно-аналітичного супроводу вищої освіти щодо  потенційних загроз, викликів і можливостей штучного інтелекту.

Зазначено, що штучний інтелект, відіграючи ключову роль у трансформації сучасної освіти як дієвий інструмент, допомагає всім суб’єктам в освітньому процесі. Наголошено, шо у цьому процесі також виникають потенційні загрози, виклики й можливості штучного інтелекту, тож глибше розкриття  психологічних аспектів інформаційно-аналітичного супроводу вищої освіти допоможе попередити важливі психологічні проблеми щодо правильної, доцільної, корисною взаємодії з ШІ.

Теоретичне значення статті полягає у використанні аналізу, синтезу, питань-рефлексій, SWOT-аналізу щодо потенційної загрози, викликів, позитивних можливостей штучного інтелекту у вищій освіти. Практичне значення – у можливості використати отримані дані SWOT-аналізу, висновків для написанні тез студентами тощо.

 

Біографія автора

Ольга Петрівна Лучанінова, Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В.О. Сухомлинського

докторка педагогічних наук, професорка, провідна наукова співробітниця відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти

Посилання

Босів ІТ-гігантів викликали в Білий дім: говорили про ризики штучного інтелекту. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/news-65412092 (дата звернення 17.03.2025)

Воротникова І., Дзюбенко О., Морзе Н. Виклики впровадження персоналізованого навчання з використанням штучного інтелекту у вищій освіті. Інформаційні технології і засоби навчання. 2025. № 105 (1). С. 144–157. DOI: https://10.33407/itlt.v105i1.5893

Гайдай Ю. Тренди ШІ: які етичні загрози несе використання штучного інтелекту. URL: https://speka.media/trendi-si-yaki-eticni-zagrozi-nese-vikoristannya-stucnogo-intelektu-v4q3wp?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=20972733776&gad_source=1 (дата звернення 16.03.2025)

Мельник М., Малиношевська А., Андросович К. Генеративний штучний інтелект у психології: наслідки та рекомендації для науки і практики. Інформаційні технології і засоби навчання. 2024. Т. 103, № 5. С. 188–206. DOI: https://10.33407/itlt.v103i5.5748

Москалюк М. М., Москалюк Н. В., Лень А. В. Штучний інтелект в закладах вищої освіти: переваги та недоліки. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету: електронне наукове фахове видання. 2023. № 15. С. 85–96. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2023.157

Освіта нового покоління: ТОП-5 можливостей ШІ. URL: https://naurok.com.ua/post/osvita-novogo-pokolinnya-top-5-mozhlivostey-shi (дата звернення 16.03.2025)

Персональний помічник вчителя: можливості, потенціал та ідеї для роботи. URL: https://naurok.com.ua/post/personalniy-pomichnik-vchitelya-mozhlivosti-potencial-ta-ide-dlya-roboti (дата звернення 16.03.2025)

Степанюк В. Штучний інтелект: добро чи зло у сфері освіти? URL: https://ugi.edu.ua/shtuchnyj-intelekt-dobro-chy-zlo-u-sferi-osvity/ (дата звернення 17.03.2025)

Kyrpa А., Stepanenko О., Zinchenko V., Datsiuk T. et al. Artificial intelligence tools in teaching social and humanitarian disciplines. Information Technologies and Learning Tools. 2024. Vol. 100, № 2. P. 162–179. DOI: https://10.33407/itlt.v100i2.5563

Osadcha К., Osadcha М. Generative artificial intelligence vs humans in the process of creating corporate identity elements. Information Technologies and Learning Tools. 2023. Vol. 98, № 6. P. 212–230. DOI: https://10.33407/itlt.v98i6.5494

Slyusar V. Artificial intelligence as the basis of future control networks. Coordination problems of military technical and devensive industrial policy in Ukraine. Weapons and military equipment development perspectives : VII International Scientific and Practical Conference : Abstracts of reports. Kyiv, 2019. P. 76–77.

Artificial general intelligence : 15th International Conference, AGI 2022, Seattle, 19-22.08.2022 : proceedings / eds.: Ben Herzel, Iklé, Matthew et al. Seattle, 2023.

Piuri Vincenzo, Shaw Rabindra Nath, Ghosh Ankush, Islam Rabiul. AI and IoT for smart city applications. Singapore, 2022.

Spivakovsky O. V., Omelchuk S. A., Kobets V. V., Valko N. V., Malchykova D. S. Institutional policies on artificial intelligence in university learning, teaching and research. Information Technologies and Learning Tools. 2023. Vol. 97, no. 5. P. 181–202. DOI: https://doi:10.33407/itlt.v97i5.5395.

References

Bosiv IT-hihantiv vyklykaly v Bilyi dim: hovoryly pro ryzyky shtuchnoho intelektu [Bosses of IT giants summoned to the White House: they talked about the risks of artificial intelligence]. Retrieved from https://www.bbc.com/ukrainian/news-65412092 [in Ukrainian].

Vorotnykova, I., Dziabenko, O., & Morze, N. (2025). Vyklyky vprovadzhennia personalizovanoho navchannia z vykorystanniam shtuchnoho intelektu u vyshchii osviti [Challenges of implementing personalized learning using artificial intelligence in higher education]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information Technologies and Learning Tools], 105 (1), 144-157. DOI: https://10.33407/itlt.v105i1.5893 [in Ukrainian].

Haidai, Yu. Trendy ShI: yaki etychni zahrozy nese vykorystannia shtuchnoho intelektu [AI Trends: What Ethical Threats Does the Use of Artificial Intelligence Bring?]. Retrieved from https://speka.media/trendi-si-yaki-eticni-zagrozi-nese-vikoristannya-stucnogo-intelektu-v4q3wp?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=20972733776&gad_source=1 [in Ukrainian].

Melnyk, M., Malynoshevska, A., & Androsovych, K. (2024). Heneratyvnyi shtuchnyi intelekt u psykholohii: naslidky ta rekomendatsii dlia nauky i praktyky [Generative Artificial Intelligence in Psychology: Implications and Recommendations for Science and Practice]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information Technologies and Learning Tools], 103, 5, 188-206. DOI: https://10.33407/itlt.v103i5.5748 [in Ukrainian].

Moskaliuk, M. M., Moskaliuk, N. V., & Len, A. V. (2023). Shtuchnyi intelekt v zakladakh vyshchoi osvity: perevahy ta nedoliky [Artificial Intelligence in Higher Education Institutions: Advantages and Disadvantages]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu [Open educational e-environment of a modern university], 15, 85-96. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2023.157 [in Ukrainian].

Osvita novoho pokolinnia: TOP-5 mozhlyvostei ShI [Next-generation education: TOP 5 AI opportunities]. Retrieved from https://naurok.com.ua/post/osvita-novogo-pokolinnya-top-5-mozhlivostey-shi [in Ukrainian].

Personalnyi pomichnyk vchytelia: mozhlyvosti, potentsial ta idei dlia roboty [Personal teacher assistant: opportunities, potential and ideas for work]. Retrieved from https://naurok.com.ua/post/personalniy-pomichnik-vchitelya-mozhlivosti-potencial-ta-ide-dlya-roboti [in Ukrainian].

Stepaniuk, V. Shtuchnyi intelekt: dobro chy zlo u sferi osvity? [Artificial Intelligence: Good or Bad in Education?]. Retrieved from https://ugi.edu.ua/shtuchnyj-intelekt-dobro-chy-zlo-u-sferi-osvity/ [in Ukrainian].

Kyrpa, A., Stepanenko, O., Zinchenko, V., & Datsiuk, T. et al. (2024). Artificial intelligence tools in teaching social and humanitarian disciplines. Information Technologies and Learning Tools, 100, 2, 162-179. DOI: https://10.33407/itlt.v100i2.5563

Osadcha, K., & Osadcha, M. (2023). Generative artificial intelligence vs humans in the process of creating corporate identity elements. Information Technologies and Learning Tools, 98, 6, 212-230. DOI: https://10.33407/itlt.v98i6.5494

Slyusar, V. (2019). Artificial intelligence as the basis of future control networks. In Coordination problems of military technical and devensive industrial policy in Ukraine. Weapons and military equipment development perspectives: VII International Scientific and Practical Conference: Abstracts of reports (pp. 76-77). Kyiv.

Hertsel, Ben, & Matthew, Iklé et al. (Eds.). (2022). Artificial general intelligence: 15th International Conference, AGI 2022: proceedings. Seattle.

Piuri, V., Shaw, R. N., Ghosh, A., Islam, R. (2022). AI and IoT for smart city applications. Singapore.

Spivakovsky, O. V., Omelchuk, S. A., Kobets, V. V., Valko, N. V., & Malchykova, D. S. (2023). Institutional policies on artificial intelligence in university learning, teaching and research. Information Technologies and Learning Tools, 97, 5, 181-202. DOI: https://doi:10.33407/itlt.v97i5.5395

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-13

Як цитувати

Лучанінова, О. П. (2025). Психологічні аспекти інформаційно-аналітичного супроводу вищої освіти: потенційні загрози, виклики й можливості штучного інтелекту . Імідж сучасного педагога, (4(223), 40–44. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-40-44