Інклюзивна освіта: інформаційно-аналітичний супровід
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-73-78Ключові слова:
інклюзивна освіта; освітня інклюзія; інклюзивне освітнє середовище; особи з особливими освітніми потребам; інформаційно-аналітичний супровідАнотація
Інклюзивна освіта потребує постійно оновлюваного інформаційно-аналітичного супроводу щодо: організації інклюзивної освіти, вирішення актуальних завдань освітньої інклюзії, моніторингу якості освіти та системного аналізу потреб дітей з ООП, адаптації освітніх процесів та оцінюванню ефективності впроваджених програм, підготовки педагогів до роботи в інклюзивному освітньому середовищі, використання цифрових технологій для адаптації навчальних і методичних матеріалів тощо.
Отже, інформаційно-аналітичний супровід відіграє ключову роль у забезпеченні ефективного функціонування інклюзивної освіти.
Стаття присвячена огляду провідних видань, монографій і навчально-методичних посібників, що виступають науковими інформаційно-комунікативними майданчиками і, з одного боку, створюють інформаційне підґрунтя для здійснення інклюзивної освіти, сприяють інформаційному забезпеченню освітньої інклюзії, а з іншого, – є аналітичними і практичними результатами досвіду їх упровадження в практику освітнього інклюзивного середовища.
Посилання
Білик Н. І. Управлінська компетентність керівника ЗЗСО у створенні умов для інклюзивного навчання. Імідж сучасного педагога. 2023. № 6 (213). С. 58–66. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-58-66
Гладун Т. О. Розвиток соціальної компетентності дітей молодшого шкільного віку з аутизмом в умовах інклюзивної світи : дис. … канд. пед. наук : 13.00.05. Старобільськ, 2020. 272 с. URL: http://hdl.handle.net/123456789/5234 (дата звернення: 14.04.2025).
Готовність до інноваційної діяльності: розвинення професійної та інклюзивної компетентностей педагога-майстра : електрон. навч.-метод. посіб. / [упоряд.: І. О. Калініченко, Н. І. Білик; за наук. ред. Н. І. Білик]. Полтава : ПАНО ім. М. В. Остроградського, 2024. 170 с. URL: https://pano.pl.ua/wp-content/uploads/2024/03/modul-2024-POSIBNYK.pdf
Данілавічютє Е. А., Литовченко С. В. Стратегії викладання в інклюзивному навчальному закладі : навч.-метод. посіб. Київ : Вид. група «А.С.К.», 2012. URL: https://www.slideshare.net/slideshow/ss-60607536/60607536 (дата звернення: 01.05.2025).
Єсікова І. В. Дидактичні умови застосування ІКТ в інклюзивному середовищі закладів загальної середньої освіти : дис. … д-ра філософії : 011. Харків, 2024. 244 с. URL: https://uacademic.info/ua/document/0824U003627#google_vignette (дата звернення: 14.04.2025).
Індекс інклюзії: загальноосвітній навчальний заклад : навчально-методичний посібник / кол. упоряд.: О. О. Патрикеєва, Н. З. Софій, І. В. Луценко, І. П. Василашко ; під заг. ред. В. І. Шинкаренко. Київ : ТОВ «Вид. дім «Плеяди»», 2013. 96 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/3016/1/Sofiy_N_Index_Inklus_ZNZ.pdf (дата звернення: 01.05.2025).
Інклюзивна освіта: досвід і перспективи : [монографія] / відп. ред. Г. В. Давиденко. Вінниця, 2016. 242 с. URL: https://uu.edu.ua/upload/Nauka/Electronni_naukovi_vidannya/VSEI/Inkluzuvna_osvita_2016.pdf (дата звернення: 05.05.2025).
Інклюзія в дії: стратегії впровадження в Україні та світі : колективна монографія / О. Главацька, Н. Горішна, Г. Слозанська та ін. Тернопіль : Осадца Ю. В., 2022. 326 с. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/25417 (дата звернення: 21.03.2025).
Інклюзія і суспільство: науковий журнал / редкол.: Тріпак М. М. (гол. ред.), Петруха Н. М. (заст. гол. ред.), Топорівська Я. В. (заст. гол. ред.) та ін. Кам’янець-Подільський : Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут». URL: https://kpdi.edu.ua/naukovyj-zhurnal-inklyuziya-i-suspilstvo
Інформаційно-аналітичний супровід розвитку громадянської компетентності педагогів для роботи в інклюзивному освітньому середовищі : бібліографічний огляд / упоряд. С. С. Рашидова ; ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського, НАПН України. Київ, 2025. Ч. 1. 23 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/745028/ (дата звернення: 11.04.2025).
Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі : навч.-метод. посіб. Харків : Ранок, 2019. 304 с. URL: https://ispukr.org.ua/?p=11560 (дата звернення: 21.03.2025).
Кучерак І. В. Інклюзивне навчання у закладах професійної освіти : навч.-метод. посіб. Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПНУ, 2022. 70 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/735836/ (дата звернення: 05.04.2025).
Миронова С. П. Нова українська школа: особливості організації освітнього процесу учнів початкової школи в інклюзивних класах : навч.-метод. посіб. Тернопіль : Астон, 2020. 176 с. URL: http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/handle/123456789/3787?show=full (дата звернення: 09.04.2025).
Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. пр. / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова. URL: https://sj.udu.edu.ua/index.php/kpsp/about
Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови : зб. наук. пр. / Ін-т спец. педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка ; редкол.: В. В. Засенко (голов. ред.) [та ін.]. Київ : Атопол. URL: https://spp.org.ua/index.php/journal/index
Особлива дитина: навчання і виховання : наук.-метод. журн. / Нац. акад. пед. наук України, Ін-т спец. пед. Нац. акад. пед. наук України. Київ : Педагогічна преса. URL: https://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child
Поліхроніді А. Г. Підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2021. 241 с. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/11071/1/Polykhronydy%20%28d%29.pdf (дата звернення: 14.04.2025).
Психологія інклюзивної освіти : навч.-метод. посіб. (для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня денної та заочної форм навчання) / уклад. Н. Г. Кошелева. Бахмут : ГІІМ ДВНЗ ДДПУ, 2022. 145 с. URL: http://ds.forlan.org.ua:80/handle/123456789/613 (дата звернення: 20.03.2025).
Соціальна та освітня інклюзія: історія, сучасність та перспективи розвитку : колективна монографія : у 2 ч. Ч. 1: Інституційні та особистісні аспекти впровадження в Україні / за ред.: С. П. Миронової, Л. Б. Платаш. Чернівці : Технодрук, 2021. 352 с. URL: https://archer.chnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/3081?show=full (дата звернення: 05.04.25).
Теоретико-методологічні засади впровадження інклюзії в закладах освіти : монографія / за ред. М. Є. Чайковського. Київ : Університет «Україна», 2019. 460 с. URL: https://hist.km.ua/images/publikatsiji/monografiya_khist_12_03_2019.pdf (дата звернення: 20.03.21).
Тимошко Г. М., Гладуш В. А. Розвиток комунікативної компетентності педагогів в умовах інклюзивного освітнього середовища : монографія. Ніжин : Вид-ць Лисенко М. М., 2023. 192 с. URL: http://eprints.zu.edu.ua/36396/ (дата звернення: 20.03.21).
References
Bilyk, N. I. (2023). Upravlinska kompetentnist kerivnyka ZZSO u stvorenni umov dlia inkliuzyvnoho navchannia [Management competence of the head of the ZZSO in creating conditions for inclusive learning]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 6 (213), 58-66. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-58-66 [in Ukrainian].
Hladun, T. O. (2020). Rozvytok sotsialnoi kompetentnosti ditei molodshoho shkilnoho viku z autyzmom v umovakh inkliuzyvnoi svity [Development of social competence of primary school children with autism in an inclusive world]. (PhD diss.). Starobilsk. Retrieved from http://hdl.handle.net/123456789/5234 (date of application: 14.04.2025)
Bilyk, N. I. (Ed.). (2024). Hotovnist do innovatsiinoi diialnosti: rozvynennia profesiinoi ta inkliuzyvnoi kompetentnostei pedahoha-maistra [Readiness for innovative activity: development of professional and inclusive competencies of a master teacher]: elektron. navch.-metod. posib. Poltava: PANO im. M. V. Ostrohradskoho. Retrieved from https://pano.pl.ua/wp-content/uploads/2024/03/modul-2024-POSIBNYK.pdf [in Ukrainian].
Danilavichiutie, E. A., & Lytovchenko, S. V. (2012). Stratehii vykladannia v inkliuzyvnomu navchalnomu zakladi [Teaching strategies in an inclusive educational institution]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: Vydavnycha hrupa «A.S.K.». Retrieved from https://www.slideshare.net/slideshow/ss-60607536/60607536 [in Ukrainian].
Yesikova, I. V. (2024). Dydaktychni umovy zastosuvannia IKT v inkliuzyvnomu seredovyshchi zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Didactic conditions for the use of ICT in the inclusive environment of general secondary education institutions]. (PhD diss.). Kharkiv. Retrieved from https://uacademic.info/ua/document/0824U003627#google_vignette [in Ukrainian].
Shynkarenko, V. I. (Ed.). (2013). Indeks inkliuzii: zahalnoosvitnii navchalnyi zaklad [Inclusion Index: general education institution]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: TOV «Vydavnychyi dim «Pleiady». Retrieved from https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/3016/1/Sofiy_N_Index_Inklus_ZNZ.pdf [in Ukrainian].
Davydenko, H. V. (Ed.). (2016). Inkliuzyvna osvita: dosvid i perspektyvy [Inclusive education: experience and prospects]: [monohrafiia]. Vinnytsia. Retrieved from https://uu.edu.ua/upload/Nauka/Electronni_naukovi_vidannya/VSEI/Inkluzuvna_osvita_2016.pdf [in Ukrainian].
Hlavatska, O., Horishna, N., & Slozanska, H. et al. (2022). Inkliuziia v dii: stratehii vprovadzhennia v Ukraini ta sviti [Inclusion in action: implementation strategies in Ukraine and the world]: kolektyvna monohrafiia. Ternopil: Osadtsa Yu. V. Retrieved from http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/25417 [in Ukrainian].
Inkliuziia i suspilstvo [Inclusion and Society]: naukovyi zhurnal. Kamianets-Podilskyi: Navchalno-reabilitatsiinyi zaklad vyshchoi osvity «Kamianets-Podilskyi derzhavnyi instytut». Retrieved from https://kpdi.edu.ua/naukovyj-zhurnal-inklyuziya-i-suspilstvo [in Ukrainian].
Rashydova, S. S. (Comp.). (2025). Informatsiino-analitychnyi suprovid rozvytku hromadianskoi kompetentnosti pedahohiv dlia roboty v inkliuzyvnomu osvitnomu seredovyshchi [Information and analytical support for the development of teachers' civic competence to work in an inclusive educational environment]: bibliohrafichnyi ohliad (P. 1). DNPB Ukrainy im. V.O. Sukhomlynskoho, NAPN Ukrainy. Kyiv. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/745028/ [in Ukrainian].
Kolupaieva, A. A., & Taranchenko, O. M. (2019). Navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu seredovyshchi [Teaching children with special educational needs in an inclusive environment]: navch.-metod. posib. Kharkiv: Ranok. Retrieved from https://ispukr.org.ua/?p=11560 [in Ukrainian].
Kucherak, I. V. (2022). Inkliuzyvne navchannia u zakladakh profesiinoi osvity [Inclusive education in vocational education institutions]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Bila Tserkva: BINPO DZVO «UMO» NAPNU. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/735836/ [in Ukrainian].
Myronova, S. P. (2020). Nova ukrainska shkola: osoblyvosti orhanizatsii osvitnoho protsesu uchniv pochatkovoi shkoly v inkliuzyvnykh klasakh [New Ukrainian school: features of the organisation of the educational process of primary school students in inclusive classes]: navch.-metod. posib. Ternopil: Aston. Retrieved from http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/handle/123456789/3787?show=full [in Ukrainian].
Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 19: Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia [Scientific Journal of the National Pedagogical Dragomanov University. Series 19: Correctional Pedagogy and Special Psychology]: zb. nauk. pr. Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanova. Kyiv: Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova. Retrieved from https://sj.udu.edu.ua/index.php/kpsp/about [in Ukrainian].
Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy [Education of persons with special needs: ways of development]: zb. nauk. pr. In-t spets. pedahohiky i psykholohii im. Mykoly Yarmachenka. Kyiv: Atopol. Retrieved from https://spp.org.ua/index.php/journal/index [in Ukrainian].
Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia [Special child: education and upbringing]: nauk.-metod. zhurn. Nats. akad. ped. nauk Ukrainy, In-t spets. ped. Nats. akad. ped. nauk Ukrainy. Kyiv: Pedahohichna presa. Retrieved from https://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child [in Ukrainian].
Polikhronidi, A. H. (2021). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva do profesiinoi diialnosti v umovakh inkliuzyvnoi osvity [Preparation of future music teachers for professional activity in inclusive education]. (PhD diss.). Odesa. Retrieved from http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/11071/1/Polykhronydy%20%28d%29.pdf [in Ukrainian].
Kosheleva, N. H. (Comp.). (2022). Psykholohiia inkliuzyvnoi osvity [Psychology of inclusive education]: navch.-metod. posibnyk (dlia zdobuvachiv vyshchoi osvity pershoho (bakalavrskoho) rivnia dennoi ta zaochnoi form navchannia). Bakhmut: HIIM DVNZ DDPU. Retrieved from http://ds.forlan.org.ua:80/handle/123456789/613 [in Ukrainian].
Myronova, S. P., & Platash, L. B. (Eds.). (2021). Sotsialna ta osvitnia inkliuziia: istoriia, suchasnist ta perspektyvy rozvytku [Social and educational inclusion: history, present and prospects for development]: kolektyvna monohrafiia (P. 1: Instytutsiini ta osobystisni aspekty vprovadzhennia v Ukraini). Chernivtsi: Tekhnodruk. Retrieved from https://archer.chnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/3081?show=full [in Ukrainian].
Chaikovskyi, M. Ye. (Ed.). (2019). Teoretyko-metodolohichni zasady vprovadzhennia inkliuzii v zakladakh osvity [Theoretical and methodological foundations of inclusion in educational institutions]: monohrafiia. Kyiv: Universytet «Ukraina». Retrieved from https://hist.km.ua/images/publikatsiji/monografiya_khist_12_03_2019.pdf [in Ukrainian].
Tymoshko, H. M., & Hladush, V. A. (2023). Rozvytok komunikatyvnoi kompetentnosti pedahohiv v umovakh inkliuzyvnoho osvitnoho seredovyshcha [Development of communicative competence of teachers in an inclusive educational environment]: monohrafiia. Nizhyn: Vydavets Lysenko M. M. Retrieved from http://eprints.zu.edu.ua/36396/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).