Інклюзивна освіта: інформаційно-аналітичний супровід

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-73-78

Ключові слова:

інклюзивна освіта; освітня інклюзія; інклюзивне освітнє середовище; особи з особливими освітніми потребам; інформаційно-аналітичний супровід

Анотація

Інклюзивна освіта потребує постійно оновлюваного інформаційно-аналітичного супроводу щодо: організації інклюзивної освіти, вирішення актуальних завдань освітньої інклюзії, моніторингу якості освіти та системного аналізу потреб дітей з ООП, адаптації освітніх процесів та оцінюванню ефективності впроваджених програм, підготовки педагогів до роботи в інклюзивному освітньому середовищі, використання цифрових технологій для адаптації навчальних і методичних матеріалів тощо.

Отже, інформаційно-аналітичний супровід відіграє ключову роль у забезпеченні ефективного функціонування інклюзивної освіти.

Стаття присвячена огляду провідних видань, монографій і навчально-методичних посібників, що виступають науковими інформаційно-комунікативними майданчиками і, з одного боку, створюють інформаційне підґрунтя для здійснення інклюзивної освіти, сприяють інформаційному забезпеченню освітньої інклюзії, а з іншого, – є аналітичними і практичними результатами досвіду їх упровадження в практику освітнього інклюзивного середовища.

Біографія автора

Світлана Станіславівна Рашидова, ДНПБ України імені В. О. Сухомлинського

кандидатка педагогічних наук, доцентка, старша наукова співробітниця відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти

Посилання

Білик Н. І. Управлінська компетентність керівника ЗЗСО у створенні умов для інклюзивного навчання. Імідж сучасного педагога. 2023. № 6 (213). С. 58–66. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-58-66

Гладун Т. О. Розвиток соціальної компетентності дітей молодшого шкільного віку з аутизмом в умовах інклюзивної світи : дис. … канд. пед. наук : 13.00.05. Старобільськ, 2020. 272 с. URL: http://hdl.handle.net/123456789/5234 (дата звернення: 14.04.2025).

Готовність до інноваційної діяльності: розвинення професійної та інклюзивної компетентностей педагога-майстра : електрон. навч.-метод. посіб. / [упоряд.: І. О. Калініченко, Н. І. Білик; за наук. ред. Н. І. Білик]. Полтава : ПАНО ім. М. В. Остроградського, 2024. 170 с. URL: https://pano.pl.ua/wp-content/uploads/2024/03/modul-2024-POSIBNYK.pdf

Данілавічютє Е. А., Литовченко С. В. Стратегії викладання в інклюзивному навчальному закладі : навч.-метод. посіб. Київ : Вид. група «А.С.К.», 2012. URL: https://www.slideshare.net/slideshow/ss-60607536/60607536 (дата звернення: 01.05.2025).

Єсікова І. В. Дидактичні умови застосування ІКТ в інклюзивному середовищі закладів загальної середньої освіти : дис. … д-ра філософії : 011. Харків, 2024. 244 с. URL: https://uacademic.info/ua/document/0824U003627#google_vignette (дата звернення: 14.04.2025).

Індекс інклюзії: загальноосвітній навчальний заклад : навчально-методичний посібник / кол. упоряд.: О. О. Патрикеєва, Н. З. Софій, І. В. Луценко, І. П. Василашко ; під заг. ред. В. І. Шинкаренко. Київ : ТОВ «Вид. дім «Плеяди»», 2013. 96 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/3016/1/Sofiy_N_Index_Inklus_ZNZ.pdf (дата звернення: 01.05.2025).

Інклюзивна освіта: досвід і перспективи : [монографія] / відп. ред. Г. В. Давиденко. Вінниця, 2016. 242 с. URL: https://uu.edu.ua/upload/Nauka/Electronni_naukovi_vidannya/VSEI/Inkluzuvna_osvita_2016.pdf (дата звернення: 05.05.2025).

Інклюзія в дії: стратегії впровадження в Україні та світі : колективна монографія / О. Главацька, Н. Горішна, Г. Слозанська та ін. Тернопіль : Осадца Ю. В., 2022. 326 с. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/25417 (дата звернення: 21.03.2025).

Інклюзія і суспільство: науковий журнал / редкол.: Тріпак М. М. (гол. ред.), Петруха Н. М. (заст. гол. ред.), Топорівська Я. В. (заст. гол. ред.) та ін. Кам’янець-Подільський : Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут». URL: https://kpdi.edu.ua/naukovyj-zhurnal-inklyuziya-i-suspilstvo

Інформаційно-аналітичний супровід розвитку громадянської компетентності педагогів для роботи в інклюзивному освітньому середовищі : бібліографічний огляд / упоряд. С. С. Рашидова ; ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського, НАПН України. Київ, 2025. Ч. 1. 23 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/745028/ (дата звернення: 11.04.2025).

Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі : навч.-метод. посіб. Харків : Ранок, 2019. 304 с. URL: https://ispukr.org.ua/?p=11560 (дата звернення: 21.03.2025).

Кучерак І. В. Інклюзивне навчання у закладах професійної освіти : навч.-метод. посіб. Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПНУ, 2022. 70 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/735836/ (дата звернення: 05.04.2025).

Миронова С. П. Нова українська школа: особливості організації освітнього процесу учнів початкової школи в інклюзивних класах : навч.-метод. посіб. Тернопіль : Астон, 2020. 176 с. URL: http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/handle/123456789/3787?show=full (дата звернення: 09.04.2025).

Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. пр. / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова. URL: https://sj.udu.edu.ua/index.php/kpsp/about

Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови : зб. наук. пр. / Ін-т спец. педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка ; редкол.: В. В. Засенко (голов. ред.) [та ін.]. Київ : Атопол. URL: https://spp.org.ua/index.php/journal/index

Особлива дитина: навчання і виховання : наук.-метод. журн. / Нац. акад. пед. наук України, Ін-т спец. пед. Нац. акад. пед. наук України. Київ : Педагогічна преса. URL: https://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child

Поліхроніді А. Г. Підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2021. 241 с. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/11071/1/Polykhronydy%20%28d%29.pdf (дата звернення: 14.04.2025).

Психологія інклюзивної освіти : навч.-метод. посіб. (для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня денної та заочної форм навчання) / уклад. Н. Г. Кошелева. Бахмут : ГІІМ ДВНЗ ДДПУ, 2022. 145 с. URL: http://ds.forlan.org.ua:80/handle/123456789/613 (дата звернення: 20.03.2025).

Соціальна та освітня інклюзія: історія, сучасність та перспективи розвитку : колективна монографія : у 2 ч. Ч. 1: Інституційні та особистісні аспекти впровадження в Україні / за ред.: С. П. Миронової, Л. Б. Платаш. Чернівці : Технодрук, 2021. 352 с. URL: https://archer.chnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/3081?show=full (дата звернення: 05.04.25).

Теоретико-методологічні засади впровадження інклюзії в закладах освіти : монографія / за ред. М. Є. Чайковського. Київ : Університет «Україна», 2019. 460 с. URL: https://hist.km.ua/images/publikatsiji/monografiya_khist_12_03_2019.pdf (дата звернення: 20.03.21).

Тимошко Г. М., Гладуш В. А. Розвиток комунікативної компетентності педагогів в умовах інклюзивного освітнього середовища : монографія. Ніжин : Вид-ць Лисенко М. М., 2023. 192 с. URL: http://eprints.zu.edu.ua/36396/ (дата звернення: 20.03.21).

References

Bilyk, N. I. (2023). Upravlinska kompetentnist kerivnyka ZZSO u stvorenni umov dlia inkliuzyvnoho navchannia [Management competence of the head of the ZZSO in creating conditions for inclusive learning]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 6 (213), 58-66. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-58-66 [in Ukrainian].

Hladun, T. O. (2020). Rozvytok sotsialnoi kompetentnosti ditei molodshoho shkilnoho viku z autyzmom v umovakh inkliuzyvnoi svity [Development of social competence of primary school children with autism in an inclusive world]. (PhD diss.). Starobilsk. Retrieved from http://hdl.handle.net/123456789/5234 (date of application: 14.04.2025)

Bilyk, N. I. (Ed.). (2024). Hotovnist do innovatsiinoi diialnosti: rozvynennia profesiinoi ta inkliuzyvnoi kompetentnostei pedahoha-maistra [Readiness for innovative activity: development of professional and inclusive competencies of a master teacher]: elektron. navch.-metod. posib. Poltava: PANO im. M. V. Ostrohradskoho. Retrieved from https://pano.pl.ua/wp-content/uploads/2024/03/modul-2024-POSIBNYK.pdf [in Ukrainian].

Danilavichiutie, E. A., & Lytovchenko, S. V. (2012). Stratehii vykladannia v inkliuzyvnomu navchalnomu zakladi [Teaching strategies in an inclusive educational institution]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: Vydavnycha hrupa «A.S.K.». Retrieved from https://www.slideshare.net/slideshow/ss-60607536/60607536 [in Ukrainian].

Yesikova, I. V. (2024). Dydaktychni umovy zastosuvannia IKT v inkliuzyvnomu seredovyshchi zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Didactic conditions for the use of ICT in the inclusive environment of general secondary education institutions]. (PhD diss.). Kharkiv. Retrieved from https://uacademic.info/ua/document/0824U003627#google_vignette [in Ukrainian].

Shynkarenko, V. I. (Ed.). (2013). Indeks inkliuzii: zahalnoosvitnii navchalnyi zaklad [Inclusion Index: general education institution]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: TOV «Vydavnychyi dim «Pleiady». Retrieved from https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/3016/1/Sofiy_N_Index_Inklus_ZNZ.pdf [in Ukrainian].

Davydenko, H. V. (Ed.). (2016). Inkliuzyvna osvita: dosvid i perspektyvy [Inclusive education: experience and prospects]: [monohrafiia]. Vinnytsia. Retrieved from https://uu.edu.ua/upload/Nauka/Electronni_naukovi_vidannya/VSEI/Inkluzuvna_osvita_2016.pdf [in Ukrainian].

Hlavatska, O., Horishna, N., & Slozanska, H. et al. (2022). Inkliuziia v dii: stratehii vprovadzhennia v Ukraini ta sviti [Inclusion in action: implementation strategies in Ukraine and the world]: kolektyvna monohrafiia. Ternopil: Osadtsa Yu. V. Retrieved from http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/25417 [in Ukrainian].

Inkliuziia i suspilstvo [Inclusion and Society]: naukovyi zhurnal. Kamianets-Podilskyi: Navchalno-reabilitatsiinyi zaklad vyshchoi osvity «Kamianets-Podilskyi derzhavnyi instytut». Retrieved from https://kpdi.edu.ua/naukovyj-zhurnal-inklyuziya-i-suspilstvo [in Ukrainian].

Rashydova, S. S. (Comp.). (2025). Informatsiino-analitychnyi suprovid rozvytku hromadianskoi kompetentnosti pedahohiv dlia roboty v inkliuzyvnomu osvitnomu seredovyshchi [Information and analytical support for the development of teachers' civic competence to work in an inclusive educational environment]: bibliohrafichnyi ohliad (P. 1). DNPB Ukrainy im. V.O. Sukhomlynskoho, NAPN Ukrainy. Kyiv. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/745028/ [in Ukrainian].

Kolupaieva, A. A., & Taranchenko, O. M. (2019). Navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu seredovyshchi [Teaching children with special educational needs in an inclusive environment]: navch.-metod. posib. Kharkiv: Ranok. Retrieved from https://ispukr.org.ua/?p=11560 [in Ukrainian].

Kucherak, I. V. (2022). Inkliuzyvne navchannia u zakladakh profesiinoi osvity [Inclusive education in vocational education institutions]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Bila Tserkva: BINPO DZVO «UMO» NAPNU. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/735836/ [in Ukrainian].

Myronova, S. P. (2020). Nova ukrainska shkola: osoblyvosti orhanizatsii osvitnoho protsesu uchniv pochatkovoi shkoly v inkliuzyvnykh klasakh [New Ukrainian school: features of the organisation of the educational process of primary school students in inclusive classes]: navch.-metod. posib. Ternopil: Aston. Retrieved from http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/handle/123456789/3787?show=full [in Ukrainian].

Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 19: Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia [Scientific Journal of the National Pedagogical Dragomanov University. Series 19: Correctional Pedagogy and Special Psychology]: zb. nauk. pr. Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanova. Kyiv: Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova. Retrieved from https://sj.udu.edu.ua/index.php/kpsp/about [in Ukrainian].

Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy [Education of persons with special needs: ways of development]: zb. nauk. pr. In-t spets. pedahohiky i psykholohii im. Mykoly Yarmachenka. Kyiv: Atopol. Retrieved from https://spp.org.ua/index.php/journal/index [in Ukrainian].

Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia [Special child: education and upbringing]: nauk.-metod. zhurn. Nats. akad. ped. nauk Ukrainy, In-t spets. ped. Nats. akad. ped. nauk Ukrainy. Kyiv: Pedahohichna presa. Retrieved from https://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child [in Ukrainian].

Polikhronidi, A. H. (2021). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva do profesiinoi diialnosti v umovakh inkliuzyvnoi osvity [Preparation of future music teachers for professional activity in inclusive education]. (PhD diss.). Odesa. Retrieved from http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/11071/1/Polykhronydy%20%28d%29.pdf [in Ukrainian].

Kosheleva, N. H. (Comp.). (2022). Psykholohiia inkliuzyvnoi osvity [Psychology of inclusive education]: navch.-metod. posibnyk (dlia zdobuvachiv vyshchoi osvity pershoho (bakalavrskoho) rivnia dennoi ta zaochnoi form navchannia). Bakhmut: HIIM DVNZ DDPU. Retrieved from http://ds.forlan.org.ua:80/handle/123456789/613 [in Ukrainian].

Myronova, S. P., & Platash, L. B. (Eds.). (2021). Sotsialna ta osvitnia inkliuziia: istoriia, suchasnist ta perspektyvy rozvytku [Social and educational inclusion: history, present and prospects for development]: kolektyvna monohrafiia (P. 1: Instytutsiini ta osobystisni aspekty vprovadzhennia v Ukraini). Chernivtsi: Tekhnodruk. Retrieved from https://archer.chnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/3081?show=full [in Ukrainian].

Chaikovskyi, M. Ye. (Ed.). (2019). Teoretyko-metodolohichni zasady vprovadzhennia inkliuzii v zakladakh osvity [Theoretical and methodological foundations of inclusion in educational institutions]: monohrafiia. Kyiv: Universytet «Ukraina». Retrieved from https://hist.km.ua/images/publikatsiji/monografiya_khist_12_03_2019.pdf [in Ukrainian].

Tymoshko, H. M., & Hladush, V. A. (2023). Rozvytok komunikatyvnoi kompetentnosti pedahohiv v umovakh inkliuzyvnoho osvitnoho seredovyshcha [Development of communicative competence of teachers in an inclusive educational environment]: monohrafiia. Nizhyn: Vydavets Lysenko M. M. Retrieved from http://eprints.zu.edu.ua/36396/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-13

Як цитувати

Рашидова, С. С. (2025). Інклюзивна освіта: інформаційно-аналітичний супровід . Імідж сучасного педагога, (4(223), 73–78. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-73-78