Особливості формування іншомовної дискурсивної компетентності старшокласників на основі інтерактивного підходу в умовах НУШ

Автор(и)

  • Ірина Миколаївна Свириденко Житомирський державний університет імені Івана Франка, Україна https://orcid.org/0000-0002-9186-4001
  • Олена Євгенівна Кравець Житомирський державний університет імені Івана Франка, Україна https://orcid.org/0000-0002-2762-9787

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-102-108

Ключові слова:

дискурсивна компетентність; інтерактивний підхід; креативно-конструктивні вправи; старшокласники; іноземна мова; комунікативні вміння; Нова українська школа

Анотація

Розглядається проблема формування іншомовної дискурсивної компетентності старшокласників у процесі вивчення іноземної мови. Обґрунтовано доцільність інтерактивного підходу як ефективного засобу розвитку комунікативних умінь учнів, що сприяє глибокому опануванню навчального матеріалу. Проаналізовано особливості розроблених креативно-конструктивних вправ, спрямованих на активізацію мовленнєвої діяльності, та окреслено етапи їхнього впровадження. Представлені результати експериментального впровадження підтвердили результативність інтерактивного підходу в контексті Нової української школи. У подальших дослідженнях планується вдосконалення моделі розвитку дискурсивної компетентності з використанням сучасних освітніх технологій.

 

Біографії авторів

Ірина Миколаївна Свириденко, Житомирський державний університет імені Івана Франка

кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри германської філології та зарубіжної літератури

Олена Євгенівна Кравець, Житомирський державний університет імені Івана Франка

кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри англійської мови з методиками викладання у дошкільній та початковій освіті

Посилання

Аміраєва Н.С. Дискурсивна компетенція як складова комунікативної компетентності викладачів іноземних мов: матеріали III міжнар. наук. конф. ["Навчання загальновживаної та ділової англійської мови у східній Європі: для чого та як?"], (15-16 травня 2009 р.) / Н.С. Аміраєва. – Дніпропетровськ: Вид-во ДУЕП, 2009. – С. 32-33.

Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики / Ф.С.Бацевич. – Київ : Видавничий центр «Академія», 2009. – 375с.

Безносюк О. О. Нові інформаційні технології навчання як засіб активізації навчально-пізнавальної діяльності. Вимірювальна та обчислювальна техніка в технологічних процессах. 2011. № 1. С. 267–270.

Бігич О. Б., Бориско Н. Ф., Борецька Г. Е. Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика : підручник для студентів класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / за загальною ред. С. Ю. Ніколаєвої. Київ : Ленвіт, 2013. 590 с.

Буднік А. О. Формування дискурсних умінь студентів філологічних спеціальностей засобами національно-прецедентних текстів: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Одеса, 2010. 258 с.

Войтанік І. В. Етапи формування англомовної дискурсивної компетентності в говорінні у майбутніх економістів-міжнародників. Вісник Житомирського державного університету. 2015. № 3 (81). С. 47–52.

Гонтаренко І. С. Застосування методу проектів із майбутніми вчителями гуманітарних дисциплін. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Ялта, 2013. С. 198–203.

Горобченко Н.В. Особливості формування дискурсивної компетентності старшокласників за умов змішаного навчання / В. Горобченко // Академічні студії. Серія «Педагогіка». – Луцьк : Комунальний заклад вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради, 2021. – № 3. – С. 172–178., 173

Гриценко О. І. Культурний простір і національна культура: теоретичне осмислення та практичне формування. Київ : Інститут культурології національної Академії мистецтв України, 2019. 258 с.

Загнітко А. Основи дискурсології [Текст] : науково-навчальне видання / А. Загнітко. – Донецьк : ДонНУ, 2008. – 194с.

Ізмайлова О. А. Теоретичні основи методики навчання іншомовного спілкування, спрямованої на формування дискурсивної компетентності студентів мовних спеціальностей. С. 107–111. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/ 123456789/3278/1/Izmaylova.pdf (дата звернення: 31.03.2020).

Конспект лекцій з дисципліни “Методика навчання іноземних мов” : для студентів 5 курсу факультету “Референт-перекладач” / за загальною ред. І.Ю. Гусленко. Харків : Вид-во НУА, 2018. 64 с.

Методичний путівник Нової української школи: мовнолітературна освітня галузь: збірник науково-практичних матеріалів /Т. Байдаченко, С. Гарна, О. Головіна, Т. Попова, І. Ціко, І. Шингоф, В. Щербатюк та ін. ; за заг. ред. І. Ціка. – Краматорськ : Відділ інформаційно-видавничої діяльності, 2021. – 215 с.

Ніколаєва С.Ю Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. укр. видання. Київ : Ленвіт, 2003. 273 с.

Пометун О. І., Пироженко Л. В. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід. – Київ: А.С.К., 2004. – 192 с.Пометун О. І., Пироженко Л. В. «Інтерактивні технології навчання», 2004

Kisel, O. V., Dubskikh, A. I., Lomakina, Y. A., Butova, A. V., & Potrikeeva, E. S. (2019). Differentiated approach as a factor on development of students‟ professional communicative competence. Amazonia Investiga, 8(19), 287-297

Lev-Ari, S. (2015). Comprehending non-native speakers: theory and evidence for adjustment in manner of processing. Frontiers in psychology, 5, 1546. doi:10.3389/fpsyg.2014.01546

Coccetta, F. (2018). Developing university students‟ multimodal communicative competence: Field research into multimodal text studies in English. System, 77, 19-27

Sami Abdullah Hamdi. Text and context: Critical Discourse Analysis in EFL Teaching: A Sociocognitive Perspective/ Sami Abdullah Hamdi. – L.: Jazan University., 2022. – 7 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-13

Як цитувати

Свириденко, І. М., & Кравець, О. Є. (2025). Особливості формування іншомовної дискурсивної компетентності старшокласників на основі інтерактивного підходу в умовах НУШ . Імідж сучасного педагога, (4(223), 102–108. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-102-108