Кваліметричне моделювання цифрової культури керівників закладів загальної середньої освіти

Автор(и)

  • Галина Олегівна Германсон Навчально-науковий інститут менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, Україна https://orcid.org/0000-0003-0231-1569
  • Ганна Юріївна Кравченко Навчально-науковий інститут менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, Україна https://orcid.org/0000-0002-2156-3203
  • Зоя Вікторівна Рябова Рада Громадської організації «Школа адаптивного управління соціально‐педагогічними системами», Україна http://orcid.org/0000-0001-9373-7121

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-18-23

Ключові слова:

цифрова культура; цифрова компетентність; кваліметрія; вагові коефіцієнти; керівник закладу освіти; модель оцінювання; цифрова трансформація; цифрове середовище

Анотація

Розглядається розвиток цифрової культури серед керівників закладів загальної середньої освіти в контексті цифрової трансформації в освіті. Авторами запропоновано кваліметричну модель кількісного оцінювання цифрової культури керівників шкіл на основі п’яти ключових факторів: технологічної грамотності, цифрового менеджменту, комунікативної компетентності, цифрового етичного мислення та інновацій у цифровій трансформації.

У дослідженні використовуються методи експертного оцінювання із залученням освітян для встановлення вагових коефіцієнтів за критеріями оцінювання. Модель дозволяє систематично здійснювати моніторинг рівнів цифрових компетентностей серед керівників шкіл за допомогою чотирирівневої шкали оцінювання (базова, середня, висока, професійна).

Дослідження демонструє, що після цілеспрямованих заходів із професійного розвитку керівники закладів загальної середньої освіти досягли 88% рейтингу цифрової культури (високий рівень), продемонструвавши значне покращення порівняно з початковим оцінюванням. Цей кваліметричний підхід є об’єктивним інструментом для моніторингу розвитку цифрових компетентностей, планування професійного розвитку та підтримки стратегічного управління процесами цифрової трансформації в закладах освіти.

Стаття сприяє усуненню прогалин у стандартизованих підходах до кількісного оцінювання цифрових компетентностей в освітньому менеджменті та пропонує практичні можливості реалізації кадрової політики, процедур сертифікації та стратегічного планування цифровізації в освіті.

Біографії авторів

Галина Олегівна Германсон, Навчально-науковий інститут менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України

аспірантка кафедри педагогіки, адміністрування і  спеціальної освіти

Ганна Юріївна Кравченко, Навчально-науковий інститут менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України

докторка педагогічних наук, доцентка, завідувачка кафедри педагогіки, адміністрування та спеціальної освіти

Зоя Вікторівна Рябова, Рада Громадської організації «Школа адаптивного управління соціально‐педагогічними системами»

докторка педагогічних наук, професорка, заступниця голови

Посилання

Adaptyvne upravlinnia: Transformatsiia v zakladakh osvity riznoho rivnia orhanizatsii ta rezultatyvnist yoho praktychnoho vprovadzhennia: H. V. Yelnykova, I. P. Annienkova, H. Yu. Kravchenko, S. H. Nemcheko, V. S. Ulianova. Za zah. i nauk. red. H.V. Yelnykovoi. Kharkiv 2021. 298 s.

Bodom H. Teoretychni osnovy upravlinnia rozvytkom tsyfrovoi kompetentnosti kerivnykiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity yak problema v pedahohichnii teorii ta osvitnii praktytsi. Imidzh suchasnoho pedahoha, (4(193), 16–19.- 2020. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-4(193)-16-19

Borsuk D. Kvalimetriia v upravlinni marketynhovymy komunikatsiiamy zakladu zahalnoi serednoi osvity. Comparative Professional Pedagogy. 13. 2023. -132-139. 10.31891/2308-4081/2023-13(1)-16.

Vanh D., Dolska O. Tsyfrova kultura: osoblyvosti ta yii osnovni kharakterystyky. Aktualni problemy filosofii ta sotsiolohii. – 2023. – Vyp. 41. – S. 15-21.

Kartashova L. A., Plish I. V., Bakhmat N. V. Rozvytok tsyfrovoi kompetentnosti pedahoha v informatsiino-osvitnomu seredovyshchi zakladu zahalnoi serednoi osvity. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. 2018. T. 68, № 6. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2543/1423 (data zvernennia: 20.08 2020).

Kovalchuk A.V. Protsesy tsyfrovoi transformatsii u vyshchii osviti v umovakh hlobalnykh vyklykiv. Tsyfrova transformatsiia ta dydzhytal tekhnolohii dlia staloho rozvytku vsikh haluzei suchasnoi osvity, nauky i praktyky : materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf., 26 sichnia 2023 r. Lomzha, Polshcha : MANS w Łomży, 2023. Ch. 2. S. 82–85.

Riabova Z. V. Kvalimetrychnyi pidkhid u pidhotovtsi fakhivtsiv z pedahohiky vyshchoi shkoly. Psykholohopedahohichni ta upravlinski kontsepty rozvytku suchasnoi osvity : materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. Kharkiv : Shchedra sadyba plius. 2015. Ch. I. S. 310–319.

Ala-Mutka, K. (2011). Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding. Institute for Prospective Technological Studies.

Brečko, B., & Ferrari, A. (2016). The Digital Competence Framework for Consumers. Joint Research Centre Science for Policy Report. Retrieved from https://ec.europa.eu/jrc/en/digcompconsumers

European Framework for Digitally Competent Educational Organisations. (2019). Retrieved from https://ec.europa.eu/jrc/en/ digcomporg.

European Framework for the Digital Competence of Educators. (2019). Retrieved from https://ec.europa.eu/jrc/en/digcompedu

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Inamorato dos Santos, A., Punie, Y., & Muñoz, J. C. (2016). Opening up Education: A Support Framework for Higher Education Institutions. Retrieved from https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC101436/jrc101436.pdf

Kampylis, P., Punie, Y., & Devine, J. (2015). Promoting Effective Digital-Age Learning. A European Framework for DigitallyCompetent Educational Organisations. Retrieved from https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC98209/ jrc98209_r_digcomporg_final.pdf

Kravchenko, H., Ryabova, Z., Kossova-Silina, H., Zamojskyj, S., & Holovko, D. (2024). Integration of information technologies into innovative teaching methods: Improving the quality of professional education in the digital age. Data & Metadata, 3. DOI: https://doi.org/10.56294/dm2024431

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-13

Як цитувати

Германсон, Г. О., Кравченко, Г. Ю., & Рябова, З. В. (2025). Кваліметричне моделювання цифрової культури керівників закладів загальної середньої освіти . Імідж сучасного педагога, (4(223), 18–23. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-18-23