Основні аспекти розвитку гуманістичного управління освітнім процесом у контексті трендів сучасного менеджменту

Автор(и)

  • Оксана Мирославівна Горішна Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Україна https://orcid.org/0000-0003-3127-1316
  • Оксана Степанівна Боднар Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Україна https://orcid.org/0000-0003-4207-0624

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-12-17

Ключові слова:

гуманістичний підхід; гуманізація управління; гуманістичне управління; управління освітнім процесом; основні аспекти розвитку гуманістичного управління

Анотація

Розглянуто основні фактори впливу на розвиток гуманістичного управління освітою у вітчизняному та зарубіжному менеджменті. Акцентовано увагу на витоках гуманістичного управління. Підкреслено роль управлінської етики та людиноцентристського підходу у появі гуманістичного управління. Представлено визначення гуманістичного менеджменту зарубіжних авторів. Підтвердженням проникнення гуманістичних ідей в управління та формування підстав для появи гуманістичного управління є дослідження українських учених. На основі аналізу наукових джерел виокремлено основні аспекти, що демонструють появу гуманістичного управління в українській освіті, серед яких: посилення уваги до кожної особистості долученої до організації; проникнення гуманізації в організаційну культуру; визнання пріоритету людиноцентризму; інтеграція гуманістичного підходу в управління; виокремлення особливостей специфіки гуманістичного менеджменту; дослідження управлінської етики як необхідної умови розвитку гуманістичного управління. Кожний фактор підтверджений потребами управлінської практики. Відповідно до цього запропоновано трактувати поняття «гуманістичне управління в освітньому процесі» як  філософію управління, що інтегрує етичні принципи для координації діяльності всіх учасників в освітньому середовищі для забезпечення академічної рівності, підтримки особистісного інтелекту, розвитку суб’єктів, гармонійної взаємодії, що формує комфортність і безпечність освітнього процесу. Для підтвердження гуманістичних тенденцій в управлінні наведено окремі результати експериментального дослідження, що відображає передумови розвитку гуманістичного управління в освітньому середовищі закладу вищої освіти. Зокрема, респонденти виділили рейтинг трендів розвитку управління; підтвердили активне використання гуманістичного підходу в освітньому процесі; виявили ціннісні орієнтири системи управління; асоціювали гуманістичне управління для студентів із прогресивним розвитком внутрішнього потенціалу кожної особистості. Результати дослідження підтверджують важливість упровадження гуманістичного управління освітнім процесом ЗВО, орієнтуючись на індивідуальні потреби та цінності викладацького і студентського колективів. Перспективами подальших досліджень можуть бути дослідження специфіки та функцій гуманістичного управління.

Біографії авторів

Оксана Мирославівна Горішна, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя

докторка філософії, старша викладачка кафедри інформаційної діяльності та соціальних наук

Оксана Степанівна Боднар, Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University

докторка педагогічних наук, професорка, професорка кафедри педагогіки та менеджменту освіти

Посилання

Адізес І. Управління змінами для досягнення найліпшого результату в бізнесі й повсякденному житті / пер. з англ. Т. Семингіної. Київ : Форс Україна, 2018. 400 с.

Гревцева Є. Управління закладом освіти на засадах гуманізму та людиноцентризму. Педагогічні науки та освіта. 2022. Вип. XL–XLI. С. 31–39. URL: https://znayshov.com/News/Details/pedahohichni_nauky_ta_osvita_vypusk_xl_xli

Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору. Київ : Педагогічна думка, 2009. 520 с.

Розвиток гуманістичних ідей у неперервній освіті: від Григорія Сковороди до сучасного педагога-новатора : колективна наук. монографія / за заг. та наук. ред. д-ра пед. наук Н. І. Білик ; редколегія: В. В. Зелюк, М. О. Кириченко, В. В Пилипенко, З. В. Рябова та ін. Полтава ; Київ : ПАНО ім. М. В. Остроградського, 2023. 542 с. URL: Колект. наук. моногр. Розв. гуман. ідей.pdf

Хриков Є. М. Управління навчальним закладом : навч. посіб. Ч. 1. Харків : ФОП Андреєв К.В., 2016. 354 c. URL: https://document.kdu.edu.ua/info_zab/011_1398.pdf

Drucker P. F. Management Challenges for the 21st Century. Routledge, 2007. 181 p. URL: https://books.google.com.ua/books/about/Management_Challenges_for_the_21st_Centu.html?id=NpkJTf0lZhUC&redir_esc=y

Hoffman A. J., Ehrenfeld J. R. Flourishing: A Frank Conversation on Sustainability. Publisher : Stanford University Press, 2013. URL: https://www.researchgate.net/publication/274250501_Flourishing_A_Frank_Conversation_on_Sustainability

Melé D. Understanding Humanistic Management. Humanist Manag J. 2016. № 1. P. 33–55. DOI: https://doi.org/10.1007/s41463-016-0011-5

References

Adizes, I. (2018). Upravlinnya zminamy dlya dosyahnennya naylipshoho rezulʹtatu v biznesi y povsyakdennomu zhytti [Managing change to achieve the best results in business and everyday life]. Kyiv: Fors Ukrayina [in Ukrainian].

Hrevtseva, Y. E. (2022). Upravlinnya zakladom osvity na zasadakh humanizmu ta lyudynotsentryzmu [Management of an educational institution based on the principles of humanism and human-centeredness]. Pedahohichni nauky ta osvita [Pedagogical Sciences and Education], XL–XLI, 31-39. Retrieved from: https://znayshov.com/News/Details/pedahohichni_nauky_ta_osvita_vypusk_xl_xli [in Ukrainian].

Kremen, V. H. (2009). Filosofiya lyudynotsentryzmu v stratehiyakh osvitnʹoho prostoru [Philosophy of humanism in educational space strategies]. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Bilyk, N. I. (Ed.). (2023). Rozvytok humanistychnykh idei u neperervnii osviti: vid Hryhoriia Skovorody do suchasnoho pedahoha-novatora [The development of humanistic ideas in continuing education: from Hryhoriy Skovoroda to the modern innovative educator]: kolekt. nauk. monohrafiia. Poltava; Kyiv: PANO im. M. V. Ostrohradskoho. Retrieved from Колект. наук. моногр. Розв. гуман. ідей.pdf [in Ukrainian].

Khrykov, YE. M. (2016). Upravlinnya navchalʹnym zakladom [Educational institution management]: navch. posib. (Ch. 1). Kharkiv: FOP Andreyev K. V. Retrieved from https://document.kdu.edu.ua/info_zab/011_1398.pdf [in Ukrainian].

Drucker, P. F. (2007). Management Challenges for the 21st Century. Routledge. Retrieved from https://books.google.com.ua/books/about/Management_Challenges_for_the_21st_Centu.html?id=NpkJTf0lZhUC&redir_esc=y

Hoffman, A. J., & Ehrenfeld, J. R. (2013). Flourishing: A Frank Conversation on Sustainability. Publisher: Stanford University Press. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/274250501_Flourishing_A_Frank_Conversation_on_Sustainability

Melé, D. (2016). Understanding Humanistic Management. Humanist Manag J, 1, 33-55. DOI:https://doi.org/10.1007/s41463-016-0011-5

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-13

Як цитувати

Горішна, О. М., & Боднар, О. С. (2025). Основні аспекти розвитку гуманістичного управління освітнім процесом у контексті трендів сучасного менеджменту . Імідж сучасного педагога, (4(223), 12–17. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-12-17