Основні аспекти розвитку гуманістичного управління освітнім процесом у контексті трендів сучасного менеджменту
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-12-17Ключові слова:
гуманістичний підхід; гуманізація управління; гуманістичне управління; управління освітнім процесом; основні аспекти розвитку гуманістичного управлінняАнотація
Розглянуто основні фактори впливу на розвиток гуманістичного управління освітою у вітчизняному та зарубіжному менеджменті. Акцентовано увагу на витоках гуманістичного управління. Підкреслено роль управлінської етики та людиноцентристського підходу у появі гуманістичного управління. Представлено визначення гуманістичного менеджменту зарубіжних авторів. Підтвердженням проникнення гуманістичних ідей в управління та формування підстав для появи гуманістичного управління є дослідження українських учених. На основі аналізу наукових джерел виокремлено основні аспекти, що демонструють появу гуманістичного управління в українській освіті, серед яких: посилення уваги до кожної особистості долученої до організації; проникнення гуманізації в організаційну культуру; визнання пріоритету людиноцентризму; інтеграція гуманістичного підходу в управління; виокремлення особливостей специфіки гуманістичного менеджменту; дослідження управлінської етики як необхідної умови розвитку гуманістичного управління. Кожний фактор підтверджений потребами управлінської практики. Відповідно до цього запропоновано трактувати поняття «гуманістичне управління в освітньому процесі» як філософію управління, що інтегрує етичні принципи для координації діяльності всіх учасників в освітньому середовищі для забезпечення академічної рівності, підтримки особистісного інтелекту, розвитку суб’єктів, гармонійної взаємодії, що формує комфортність і безпечність освітнього процесу. Для підтвердження гуманістичних тенденцій в управлінні наведено окремі результати експериментального дослідження, що відображає передумови розвитку гуманістичного управління в освітньому середовищі закладу вищої освіти. Зокрема, респонденти виділили рейтинг трендів розвитку управління; підтвердили активне використання гуманістичного підходу в освітньому процесі; виявили ціннісні орієнтири системи управління; асоціювали гуманістичне управління для студентів із прогресивним розвитком внутрішнього потенціалу кожної особистості. Результати дослідження підтверджують важливість упровадження гуманістичного управління освітнім процесом ЗВО, орієнтуючись на індивідуальні потреби та цінності викладацького і студентського колективів. Перспективами подальших досліджень можуть бути дослідження специфіки та функцій гуманістичного управління.
Посилання
Адізес І. Управління змінами для досягнення найліпшого результату в бізнесі й повсякденному житті / пер. з англ. Т. Семингіної. Київ : Форс Україна, 2018. 400 с.
Гревцева Є. Управління закладом освіти на засадах гуманізму та людиноцентризму. Педагогічні науки та освіта. 2022. Вип. XL–XLI. С. 31–39. URL: https://znayshov.com/News/Details/pedahohichni_nauky_ta_osvita_vypusk_xl_xli
Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору. Київ : Педагогічна думка, 2009. 520 с.
Розвиток гуманістичних ідей у неперервній освіті: від Григорія Сковороди до сучасного педагога-новатора : колективна наук. монографія / за заг. та наук. ред. д-ра пед. наук Н. І. Білик ; редколегія: В. В. Зелюк, М. О. Кириченко, В. В Пилипенко, З. В. Рябова та ін. Полтава ; Київ : ПАНО ім. М. В. Остроградського, 2023. 542 с. URL: Колект. наук. моногр. Розв. гуман. ідей.pdf
Хриков Є. М. Управління навчальним закладом : навч. посіб. Ч. 1. Харків : ФОП Андреєв К.В., 2016. 354 c. URL: https://document.kdu.edu.ua/info_zab/011_1398.pdf
Drucker P. F. Management Challenges for the 21st Century. Routledge, 2007. 181 p. URL: https://books.google.com.ua/books/about/Management_Challenges_for_the_21st_Centu.html?id=NpkJTf0lZhUC&redir_esc=y
Hoffman A. J., Ehrenfeld J. R. Flourishing: A Frank Conversation on Sustainability. Publisher : Stanford University Press, 2013. URL: https://www.researchgate.net/publication/274250501_Flourishing_A_Frank_Conversation_on_Sustainability
Melé D. Understanding Humanistic Management. Humanist Manag J. 2016. № 1. P. 33–55. DOI: https://doi.org/10.1007/s41463-016-0011-5
References
Adizes, I. (2018). Upravlinnya zminamy dlya dosyahnennya naylipshoho rezulʹtatu v biznesi y povsyakdennomu zhytti [Managing change to achieve the best results in business and everyday life]. Kyiv: Fors Ukrayina [in Ukrainian].
Hrevtseva, Y. E. (2022). Upravlinnya zakladom osvity na zasadakh humanizmu ta lyudynotsentryzmu [Management of an educational institution based on the principles of humanism and human-centeredness]. Pedahohichni nauky ta osvita [Pedagogical Sciences and Education], XL–XLI, 31-39. Retrieved from: https://znayshov.com/News/Details/pedahohichni_nauky_ta_osvita_vypusk_xl_xli [in Ukrainian].
Kremen, V. H. (2009). Filosofiya lyudynotsentryzmu v stratehiyakh osvitnʹoho prostoru [Philosophy of humanism in educational space strategies]. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Bilyk, N. I. (Ed.). (2023). Rozvytok humanistychnykh idei u neperervnii osviti: vid Hryhoriia Skovorody do suchasnoho pedahoha-novatora [The development of humanistic ideas in continuing education: from Hryhoriy Skovoroda to the modern innovative educator]: kolekt. nauk. monohrafiia. Poltava; Kyiv: PANO im. M. V. Ostrohradskoho. Retrieved from Колект. наук. моногр. Розв. гуман. ідей.pdf [in Ukrainian].
Khrykov, YE. M. (2016). Upravlinnya navchalʹnym zakladom [Educational institution management]: navch. posib. (Ch. 1). Kharkiv: FOP Andreyev K. V. Retrieved from https://document.kdu.edu.ua/info_zab/011_1398.pdf [in Ukrainian].
Drucker, P. F. (2007). Management Challenges for the 21st Century. Routledge. Retrieved from https://books.google.com.ua/books/about/Management_Challenges_for_the_21st_Centu.html?id=NpkJTf0lZhUC&redir_esc=y
Hoffman, A. J., & Ehrenfeld, J. R. (2013). Flourishing: A Frank Conversation on Sustainability. Publisher: Stanford University Press. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/274250501_Flourishing_A_Frank_Conversation_on_Sustainability
Melé, D. (2016). Understanding Humanistic Management. Humanist Manag J, 1, 33-55. DOI:https://doi.org/10.1007/s41463-016-0011-5
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).